دریاچه کیو خرم آباد

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

دریاچه کیو خرم آباد یکی از جاذبه های گردشگری استان خرم آباد لرستان است که در قلب این شهر و به طور مشخص تر در شمال غربی شهر خرم آباد قرار گفته است. دریاچه کیو با فضای دلنشین و حس خوبی که در بازدید کنندگان ایجاد میکند باعث می شود که حس طراوت و شادابی خاصی در هنگام بازدید از این دریاچه در شما پدیدار شود. در ادامه مطلب به طور دقیق تر به امکانات و نکات مثبت این جاذبه گردشگری خرم آباد میپردازیم تا شا نیز مانند بسیاری از گردشگران و توریست هایی که به شهر خرم آباد سفر میکنند‌، این دریاچه را در برنامه گشت و گذار و تفریح خود داشته باشید. با ما همراه باشید.

دریاچه کیو

دریاچه کیو خرم آباد کجاست؟

دریاچه کیو همانطور که پیش تر گفته شد یکی از جاذبه های گردشگری استان خرم ‌آباد است که در دل این شهر قرار دارد که میتواند شما را از فضای پر هیاهوی شهری جدا کرده و حسی جالب و  دلنشین را به شما هدیه کند. البته لازم به ذکر است که شهر خرم آباد، جاذبه های گردشگری و حال و هوای به خصوصی را در خود دارا بوده که میتواند مقصد مناسبی برای گذران تعطیلات برای شما و همراهان و عزیزانتان باشد ولی به هرحال هر شهری درگیر هیاهو، ‌ترافیک و زندگی مردمان آن در خود است که در برخی موارد جلوه ناپسند و شلوغی را به نمایش میگذارد. از این رو بهترین روش برای دوری از این استرس و شلوغی و همچنین در بر گرفتن حسی مملو از آرامش آن هم در دل شهر پر رفت و آمدی مثل خرم آباد، بی شک بازدید و رفتن به دریاچه کیو خرم آباد است. این دریاچه به نوعی در بین دریاچه های درون شهری زبان زد است‌ زیرا که در قلب بافت شهری این جاذبه بسیار زیبا و دلنشین شکل گرفته و همین موضوع باعث شده تا لقب بزرگترین دریاچه در دل یک شهر را به خود اختصاص دهد. نکته قابل توجه راجع به این دریاچه، آب موجود در آن است. آبی که در دریاچه کیو وجود دارد از چشمه طبیعی در روستای حوض داران و به طور مشخص از سر چشمه های مخمل کوه تأمین میشود که همین طبیعی بودن آب دریاچه باعث کم شدن آب در فصول گرم و همچنین پر آب شدن در فصل زمستان شود. البته لازم به ذکر است که شهرداری این منطقه آب سرچشمه دائمی گلستان را به این دریاچه، به منظور دائمی کردن آن انتقال داده است.

علاوه بر این دریاچه کیو در منطقه خوش آب و هوایی در شهر خرم آباد قرارد دارد که کانون توجهات را بیشتر به سمت خود جلب میکند. دریاچه کیو خرم آباد علاوه بر تمامی این نکات از امکانات و شرایط مناسبی برای پذیرایی از شما گردشگران عزیز برخوردار است که در ادامه به طور کامل به آنها در بخشی جداگانه خواهیم پرداخت.

در کل اگر به دنبال یک استراحت ذهنی به همراه جلوه ها و حس های بی نظیری از جمله حس طراوت، آرامش،‌ طبیعت و همچنین زیبایی چشم نواز هستید که کاملا رایگان هم باشد، بازدید از این دریاچه میتواند بهترین گزینه برای شما در شهر بی نظیری همچون خرم آباد به حساب بیاید.

دریاچه کیو لرستان

ادرس و دسترسی به دریاچه کیو خرم آباد

برای اینکه بتوانید به دریاچه کیو خرم آباد دسترسی یابید و از آن بازدید کنید باید خود را میدان کیو برسانید. این میدان در بخش شمال غربی شهر خرم آباد قرار دارد که یکی از میادین اصلی و نام آشنا محسوب می شود. برای این کار شما از مسیر های مختلف میتوانید به میدان کیو دسترسی پیدا کنید. تفاوتی ندارد در شمال یا جنوب خرم آباد باشید،‌به هر حال این امر میسر میشود که برای دسترسی بهتر شما،‌ هردو مسیر را به طور کامل بررسی میکنیم.

دسترسی به دریاچه کیو از جنوب خرم آباد: برای اینکه بتوانید از بخش جنوبی خرم آباد به دریاچه کیو دست پیدا کرده و از آن بازدید کنید، باید ابتدا به بلوار باستان یا به بلوار علوی که هم جوار این بلوار است برسید اما مسیر بهتر و خلوت تر بلوار باستان می باشد. هنگامی که وارد این بلوار شدید به سمت شمال شهر، مسیر خود را ادامه دهید. مسیری تقریبا ۲۰ دقیقه ای که با گذر از جاهای دیدنی خرم آباد مثل قلعه فلک الافلاک،‌ پارک بانوان لدیس و پارک زیبا کنار همراه است را طی نموده تا به میدان مادر برسید. پس از این میدان مسیر خود را به سمت میدان شهردار ساکی ادامه داده و با دور زدن در آن وارد بلوار زیبا کنار شوید. در همین بلوار شما بین دو دریاچه مهتاب و کیو قرار میگیرید که به این معناست که شما به مقصد رسیدید. دریاچه کیو خرم آباد به طور کلی آدرس سر راست و دسترسی بسیار مناسبی از بیشتر مناطق این شهر را دارا بوده که همین موضوع باعث رونق گردشگری و بازدید در این منطقه شده است.

دسترسی به دریاچه کیو از شمال خرم آباد: با توجه مکان قرار گیری دریاچه کیو دسترسی به آن از سمت شمال خرم آباد بسیار آسان تر است. چرا که به طور کلی اولین قدم در راه رسیدن به این دریاچه،‌ رسانیدن خود به بلوار ولایتمی باشد. هنگامی که به این بلوار برسید با طی کردن مسیری حدودا ۱۰ دقیقه ای به میدان کیو که دقیقا بالای دریاچه قرار دارد می رسید که همانطور که گفته شد این میدان یکی از میادین اصلی شهر خرم آباد به شمار می رود. با رسیدن به میدان کیو از دو راه بلوار جام جم که خروجی جنوبی میدان می باشد و همچنین خیابان معرفت که کمی جلو تر از این میدان است میتوانید به دریاچه دسترسی پیدا کنید. البته لازم به ذکر است اگر از بلوار جام جم برای رسیدن به دریاچه استفاده کنید میتوانید از در اصلی وارد محیط این مجموعه بشوید که ابتدای دریاچه کیو خرم آباد به حساب می آید.

دریاچه کیو خرم آباد

معرفی دریاچه کیو خرم آباد

همانطور که پیش تر گفته شد دریاچه کیو یکی از مکان های گردشگری دوست داشتنی در شهر خرم آباد استان لرستان است که با فضایی دوست داشتنی و آرامش بخش، آماده پذیرایی و بازدید شما از این منطقه می باشد. وجود این دریاچه برای شهر خرم آباد بسیار حائز اهمیت بوده چرا که علاوه بر جنبه گردشگری و فضای دلنشین و خانوادگی که این منطقه را به مکان بسیار مفرحی تبدیل کرده،‌ از نظر آب هوایی نیز نکته مثبتی برای شهر خرم آباد به شمار می رود که در بیشتر روز های سال هوایی خنک و دلچسب را برای اهالی ساکن در نزدیکی این دریاچه به عمل می آورد. دریاچه کیو با عمقی تقریبا ۲ تا ۷ متر و مساحتی ۷ هکتاری، چشم اندازی زیبا و بی بدیل را به همراه پوشش گیاهی دلچسب که در اطراف خود دارد برای شما به  ارمغان می آورد و همین موضوع سبب شده تا بیشتر در کانون توجه قرار بگیرد. علاوه بر این به دلیل وجود اماکن گردشگری بسیار و حتی مرکز خرید در اطراف دریاچه کیو‌، این مکان به عنوان تفرجگاه و جایی برای استراحت و تفریح برای گردشگران مختلف و حتی اهالی شهر خرم آباد بدل شده که اهمیت و محبوبیت این دریاچه را دو چندان میکند. به عنوان مثال برای اینکه بتوانید بعد از یک روز پر افت و خیز و پر از گشت و گذار در شهر زیبای خرم آباد،‌ استراحتی کوتاه به همراه بهره مندی از تفریحات و امکانات مفرح را داشته باشید بی شک بهترین انتخاب برای شما دریاچه کیو خرم آباد است.

دریاچه کیو

علت نامگذاری دریاچه کیو

شاید تا اینجا برای شما نیز سوال پیش آمده باشد که چرا نام این دیاچه به کیو برگزیده شده؟ اما در پاسخ به این سوال باید بگوییم که دریاچه کیو خرم آباد به دلیل اینکه از آب چشمه طبیعی تغذیه و تأمین می شود، دارای محیطی زنده در درون خود است. کلمه کیو،‌ کلمه ای کردی است که معنای کبود یا آبی پر رنگ را دارد و بخاطر داشتن برخی گیاهان و خزه ها که رنگی حدودا بنفش رنگ را دارند و همچنین زلال بودن و شفاف بودن آب موجود در دریاچه و رنگی که در هنگام پر آبی به خود میگیرد،‌ به مرور زمان این نام را برای آن مشخص کردند.

امکانات و تفریحات دریاچه کیو

علاوه بر تمام نکات و مزیت های ذکر شده راجع به زیبایی و دلنشین بودن این دریاچه،‌ باید بگوییم که نکات مثبت این مجموعه هنوز به پایان نرسیده. دریاچه کیو که بی شک با توجه به توضیحات داده شده از جمله زیباترین و دلچسب ترین اماکن در قلب شهر خرم آباد است و بدون نیاز به سفر به خارج از این شهر برای بهره گیری از طبیعت بکر استان لرستان و توابع خرم آباد،‌ میتوانید بدون هزینه و با صرف کمترین زمان حسی شبیه به حضور در دل طبیعت را برای خود و همراهان خود زنده کنید. اما برای آسایش حال شما عزیزان این دریاچه امکاناتی نظیر رستوران، کافه، سرویس بهداشتی و شرایط مورد نیاز برای پیکنیک خانوادگی و گذران وقت در این مکان،‌ به همراه تفریحات مفرح و سرگرم کننده ای مثل جت اسکی، اسکی روی آب، قایق موتوری، قایق پدالی و غیره را دارد که میتواند اوقات خوشی را برای شما و خانواده گرامی و همراهانتان فراهم کند.

در میان این تفریح ها بی شک اسکی روی آب جزء‌ هیجان انگیز ترین آنهاست که برای افرادی که به دنبال آدرنالین و تجربه حس تکرار نشدنی هستند انتخابی مناسب است. این تفریح به این صورت می باشد که شما بر روی صفحه مخصوص اسکی روی آب قرار گرفته و توسط قایقی در طول دریاچه کیو کشیده می شوید که نه تنها از امنیت بالایی برخوردار بوده،‌ بلکه برای شما می تواند خاطره ای شیرین و به یاد ماندنی را برجای بگذارد. یکی دیگر از جاذبه های گردشگری خرم آباد، پارک جنگلی مخمل کوه است که با طبیعتی سرسبز و زیبا در انتظار گردشگران می باشد.

تفریحات دریاچه کیو

تاریخچه دریاچه کیو خرم آباد

برای اهالی خرم آباد، وجود این دیاچه بسیار مهم بوده و بطور کلی علاقه خاصی به این پدیده طبیعی شهر خود دارند. البته این علاقه نسبت به این دریاچه ستودنی و منطقی است چرا که وجود آب در این منطقه به بیش از ۱۰۰ سال پیش برمیگردد. بطور مشخص تر این قبل از اینکه این مکان به عنوان دریاچه کیو به عموم معرفی شود، چشمه ای به نام سراب کیو در آنجا وجود داشت. این چشمه همواره خصلت منحصر به فرد دریاچه کیو را دارا بود و به طور خودجوش و طبیعی  آب درون خود را تأمین میکرد. پس از گذشت سال ها که مردم این چشمه را با نام اصیل سراب کیو که گویش شیرین کردی بیان میشد میشناختند، نهایتا در سال ۱۳۵۴ شمسی، در زمانی که شهردار خرم آباد محمد علی ساکی بود تصمیم بر این شد تا این چشمه قدیمی را برای حفظ از مشکلات زیست محیطی به دریاچه ای با رعایت کامل اصول عمرانی تبدیل کنند تا از این منبع آب طبیعی و همچنین چشمه آب شیرین بزرگی که در این منطقه بود نهایت استفاده را ببرند و برای حفظ آن تلاش کنند. به همین دلیل میدان در نزدیکی این دریاچه به نام شهردار پیشین خرم آباد که در زمان ایشان این دریاچه شکل گرفت و نام گذاری شد. بطورکلی وجود این دریاچه از زمان قدیم که برای زراعت و استفاده مردم بود، و چه حالا که تبدیل به جاذبه ای دلنشین برای گردشگری شهر خرم آباد شده باعث می شود تا اهمیت این پدیده الهی برای مردم خرم آباد بیشتر و بیشتر شود.

جاهای دیدنی اطراف دریاچه کیو خرم آباد

شهر خرم آباد بی شک یکی از مناطق گردشگری بسیار غنی استان لرستان است که به طوری که سالانه در تعداد بسیاری از گردشگران از سر تا سر ایران و حتی جهان به این شهر رجوع میکنند. دریاچه کیو خرم آباد نیز در منطقه ای از این شهر قرار گرفته که اماکن گردشگری و تفریحی و همچنین جاهای دیدنی خرم آباد در نزدیکی این دریاچه وجود دارد که از مهمترین آنها می توان به قلعه فلک الافلاک،‌ مرکز خرید بعثت مال و پارک سنگی اشاره کرد و برای اطلاعات بیشتر در رابطه با آنها، در ادامه به طور دقیق تر به این جاذبه ها می پردازیم.

قلعه فلک الافلاک: یکی از مهم ترین و بدون شک بهترین اماکن گردشگری شهر خرم آباد قلعه فلک الافلاک است. این قلعه با تاریخچه و پیشینه دراز مدتی که دارد جزء اماکن تاریخی و مهم استان لرستان محسوب می شود که برای مورخان،‌ گردشگران و علاقه مندان به بازدید از مکان های قدیمی و تاریخی ایران بسیار حائز اهمیت و مورد توجه است. این قلعه که از دوران ساسانیان بر بام تپه های خرم آباد یادگاری مانده،‌در آن زمان کاربردی نظامی و حکومی داشت و از آن به عنوان دژ شاپور خواست که نام قدیمی منطقه کنونی خرم آباد بود نیز یاد می شود. در طول سال ها این بنای تاریخی در طی حکومت های مختلف کاربرد های متفاوتی داشته که در نهایت در مهر ماه سال ۱۳۸۴ توسط سازمان میراث فرهنگی،‌به عنوان یکی از قدیمی ترین بناهای ایران به ثبت رسید و این بنا را از تغییر کاربری و نابودی نجات داد. بازدید از این بنا که فاصله ای نهایتا ۵ دقیقه ای با دریاچه کیو خرم آباد دارد، برای علاقه مندان به این نوع آثار باستانی و تاریخ ایران زمین خالی از لطف نیست.

قلعه فلک الافلاک

مرکز خرید بعثت مال: در شهر خرم آباد به دلیل فرهنگ غنی، بازار صنایع دستی مختلف و لباس های بومی بسیار داغ است و طرفداران خاصی دارد. اما اگر شما مایل به خرید و استفاده از امکانات پاساژی شیک و زیبا هستید، مرکز خرید بعثت مال برایتان انتخابی مناسب است. این مرکز خرید با مساحتی بالغ بر ۱۱۰۰۰ متر، امکان خرید و تفریح را برای شما و خانواده عزیزتان فراهم کرده که خیابان بالایی دریاچه کیو و نبش بلوار بعثت قرار دارد. در این مرکز خرید عظیم که در ۱۰ طبقه گردآوری شده، بازار های مختلفی از جمله بازار طلا جواهر، لوازم سنتی، پوشاک، شهر بازی و همچنین امکاناتی نظیر کافی شاپ و رستوران قرار دارد که میتواند بازدید و گشت و گذار در این مکان برای شما و همراهانتان مناسب باشد.

گرداب سنگی: به عنوان یکی دیگر از بنا های تاریخی و قدیمی شهر خرم آباد که مربوط به دوره ساسانی بوده، میتوان به گرداب سنگی خرم آباد اشاره کرد. این بنا که به دور چشمه ای به منظور کنترل و هدایت آب درون آن ساخته شده که برای زراعت و کشاورزی زمان ساسانیان در این منطقه بسیار مهم و حیاطی بود. اما با گذشت سالها گرداب سنگی تنها جنبه محافظت از آب چشمه ای که درون خود جای داده را برعهده دارد. این گرداب سنگی جنسی از آهک و گچ دارد که از عجایب دوران ساسانی به شمار می رود و در نزدیکی قلعه فلک الافلاک واقع شده که یکی از جاذبه های گردشگری عجیب و جالب است که میتوانید به راحتی بعد از رفتن به دریاچه کیو خرم آباد، از آن نیز دیدن کنید.

گرداب سنگی

بهترین زمان بازدید از دریاچه کیو خرم آباد

دریاچه کیو بطور کلی برای بازدید در تمامی ایام سال مناسب است زیرا علاوه بر خود دریاچه، پوشش گیاهی و سرسبزی که در آن قرار دارد، منظره دلچسب و بی نظیری را بازدید کنندگان این جاذبه گردشگری هدیه می دهد. اما همانطور که پیش تر توضیح دادیم به دلیل طبیعی بودن آب دریاچه امکان کم آبی در فصول گرم وجود دارد و اگر شما قصد عزیمت و بهره مندی از بهترین حالت این دریاچه را در سر دارید، فصل زمستان و حتی بهار را به شما پیشنهاد میکنیم. البته شهرداری خرم آباد اقدامات مؤثری از جمله انتقال آب به دریاچه کیو را در دستور کار خود قرار داده تا بتواند دریاچه ای دائمی که در تمام فصول پر آب باشد را در اختیار مسافران به شهر خرم آباد و بازدیدکنندگان از این جاذبه گردشگری قرار بدهد.

اما به هر حال برای تجربه حس طراوت و آرامش بیشتر و همچنین بهره مندی از فضای طبیعی و پوشش گیاهی دلنشین و آب هوای خنک و تازه این منطقه، فصل بهار و به خصوص اوایل این فصل به شما عزیزان توصه میشود.

نکات مهم در بازدید از دریاچه کیو

اگر شما نیز قصد سفر به استان خرم آباد و هچنین بازدید از دریاچه کیو را دارید باید به برخی نکات دقت داشته باشدی تا برای این بافت طبیعی و زیبا مشکل ساز نشوید. مهمترین این نکات حفظ نظافت محیط دریاچه و خود آن است. همواره ما باید بکوشیم تا در حفظ و نگه داری این میراث قدیمی کشورمان سهیم باشیم و این نکته جایی حائز اهمیت می شود که برای پیکنیک یا استراحت و اقامت کوتاه به این دریاچه بروید. سعی کنید در این باب و در هنگام تفریح با ریختن زباله باعث آلودگی محیطی برای این جاذبه تفریحی و گردشگری نشوید چرا که علاوه بر آسیبی که به زیبایی و جذابیت مناظر این دریاچه میزند،‌باعث میشود تا گونه های جانوری که به صوورت گذری به این دریاچه آمده و یا در آن زندگی می کنند نیز آسیب ببینند. یکی از این گونه های جانوری اگرت ها می باشند. اگرت ها نوعی لک لک های مهاجر اند که به طور موقت در توقفی در مسیر مهاجرت خود در این دریاچه دارند و اگر ما برای حفظ سلامت و بهداشت دریاچه به خوبی تلاش نکنیم امکان دارد این گونه زیبای جانوری آسیب هایی از طرف ما بییند که اهمیت این نکته را بیشتر میکند.

دریاچه کیو خرم آباد

بطور کلی دریاچه کیو از جمله مکان های تفریحی و بسیار زیبا و بی نقص در دل شهر خرم آباد است که شما میتوانید با بازدید از این منطقه به طور کاملا رایگان‌، از حس سرزندگی و نشاطی که فضای سرسبز و دلنشین این منطقه به شما میدهد استفاده کنید و همچنین از آب و هوای بی نظیر این منطقه برخوردار شوید.

راهنما سایت

آدرس

استان لرستان، شهر خرم آباد، بلوار جام جم

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه