جاهای دیدنی خرم آباد

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

18 شهریور

آبشار گریت

آبشار گریت یکی از دیدنی های بسیار زیبا و دلنشین استان لرستان و شهر خرم آباد است که همین موضوع سبب شده تا توجه ویژه ای به این آبشار چند طبقه از لحاظ گردشگری شود. بی شک استان […]

16 شهریور

بام خرم آباد لرستان

بام لرستان خرم آباد یکی از جاذبه های دیدنی و بسیار دلنشین و چشم نواز استان لرستان به حساب می آید. این جاذبه بی نظیر یکی از دیدنی های بسیار چشم نواز استان لرستان است که چشم اندازی […]

4 شهریور

مناره آجری خرم آباد

مناره آجری خرم آباد یکی از جاذبه های گردگشری و توریستی و از جمله جاهای دیدنی لرستان است. همانطور که از نام این مناره پیداست، این پدیده تاریخی در استان خرم آباد قرار دارد و با زیبایی وصف […]

2 شهریور

آبشار وارک لرستان

آبشار وارک لرستان یکی از هزاران جاذبه دلنشین و دیدنی استان لرستان است که به صورت طبیعی در این استان شکل گرفته. به طور کلی وقتی نام آبشار را می شنویم، استان لرستان جزء اولین اماکنی است که […]

31 مرداد

دریاچه کیو خرم آباد

دریاچه کیو خرم آباد یکی از جاذبه های گردشگری استان خرم آباد لرستان است که در قلب این شهر و به طور مشخص تر در شمال غربی شهر خرم آباد قرار گفته است. دریاچه کیو با فضای دلنشین […]

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان از جمله زیباترین و معروف ترین آبشارهای لرستان است که در میان طبیعت زیبا و سرسبز لرستان جریان دارد. لرستان از پرجاذبه ترین استان های غربی ایران است که در هر گوشه ای از خود، جاذبه […]

5 تیر

قلعه فلک الافلاک

قلعه فلک الافلاک نامی آشنا از معروف ترین آثار تاریخی به جا مانده از دوران باستان می باشد که اغلب ما نام آن را شنیده ایم. این بنای تاریخی بر روی تپه ای در مرکز شهر خرم آباد […]

9 مرداد

دره خزینه خرم آباد

دره خزینه خرم آباد به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی پل دختر در استان لرستان شناخته می شود و بسیاری آن را با گرندکانیون آمریکا بی شباهت نمی دانند. جالب است بدانید که مرتفع ترین پل معلق […]

جاهای دیدنی خرم آباد از زیباترین و متنوع ترین جاذبه های استان لرستان بوده که به خوبی می تواند قدمت طولانی مدت و زیبایی های بی حد و حصر استان لرستان را به رخ بکشد. خرم آباد از تاریخی ترین و پرجاذبه ترین شهرهای استان لرستان بوده که بیشترین و متنوع ترین جاذبه های دیدنی و گردشگری این استان را در خود جای داده و از آن دسته شهرهایی است که حداقل یک بار باید به آن سفر کرد. این شهر در غرب ایران قرار گرفته و وجود جاذبه های طبیعی همچون دره های حیرت انگیز، دشت های وسیع دلربا، آبشارها و چشمه های خروشان، جنگل های سرسبز و انواع جاذبه ها و بناهای تاریخی و آثار باستانی در میان آن جای گرفته اند و این شهر را به یکی از توریستی ترین شهرهای غرب ایران تبدیل کرده اند. زمانی که نام خرم آباد به گوشمان می خورد، اولین چیزی که به ذهنمان می رسد، آبشارها و چشمه های خروشانی است که در میان طبیعتی سرسبز جریان دارند و زیباترین جاذبه های دیدنی این شهر تلقی می گردند. همانطور که می دانیم، قدمت شهر خرم آباد به هزاران سال گذشته می رسد و به عنوان یکی از کهن ترین سکونتگاه های بشر در ایران شناخته می شود. قدمت و تمدن این شهر تاریخی با نام سلسله های مختلفی همچون کاسی ها، بابلی ها، ساسانیان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان گره خورده آثار تاریخی دوره های مختلف را می توان در میان این شهر مشاهده کرد. در ادامه مطلب با لوکس ویلا همراه باشید تا با انواع دیدنی های خرم آباد بیشتر آشنا شویم.

قلعه فلک الافلاک

قلعه فلک الافلاک نامی آشنا در میان جاهای دیدنی خرم آباد بوده که به عنوان نمادی برای شهر خرم آباد محسوب می شود. این قلعه تاریخی از آن دسته دیدنی های خرم آباد است که اگر به این شهر سفر کنید، محال است بدون بازدید از قلعه فلک الافلاک، شهر خرم آباد را ترک کنید. قلعه تاریخی فلک الافلاک به خوبی توانسته ایستادگی و مقاومت مردم غیور لرستان را به رخ تمام جهانیان بکشد. قلعه فلک الافلاک از تاریخی ترین جاذبه های گردشگری خرم آباد بوده که قدمت آن به دوره سلطنت شاپور اول ساسانی در قرن 3 میلادی می رسد و پادشاهان متعددی در دوره های تاریخی مختلفی از ایران نظیر آل حسنویه و آل بویه، در آن حکومت کردند.

با توجه به آن که این قلعه متعلق به دوران ساسانیان بوده و در آن دوره از تاریخ در شهر خرم آباد احداث شده، اما نام فلک الافلاک را در دوران قاجاریان برای آن انتخاب کردند. همچنین با نام های دیگری نظیر سابرخاست، دژ شاپورخواست، قلعه خرماباد و دزبر شناخته می شود. این قلعه تاریخی دارای مساحتی حدود 5.300 متر مربع بوده که 8 برج، 2 صحن و 300 جان پناه را در خود جای داده و از مهمترین و قدیمی ترین قلعه های تاریخی ایران به شمار می آید.

این قلعه نیز همانند بناهای تاریخی دیگری که از گذشته های دور در نقاط مختلفی از ایران به جا مانده اند و در طول تاریخ، دارای کاربری های متفاوتی بوده اند و قلعه فلک الافلاک نیز در دوران پهلوی دارای کاربری زندان بود و بخشی از آن نیز به نگهداری مواد منفجره اختصاص یافته بود. در حال حاضر نیز این قلعه تاریخی جزء جاذبه های دیدنی خرم آباد بوده و به موزه مردم شناسی و باستان شناسی تبدیل شده است.

بیشترین موضوعی که سبب شهرت و محبوبیت این قلعه تاریخی در میان جاهای دیدنی خرم آباد شده، قرارگیری آن بر فراز تپه ای زیباست که چشمه پرآبی هم در پایین دست تپه جریان دارد و بر زیبایی این منطقه افزوده اند و به واسطه وجود سرسبزی ها و چشمه پرآب، هوایی دلچسب و مطلوب در این منطقه حاکم است.

با رفتن بر روی تپه و در قلعه فلک الافلاک، چشم انداز زیبایی از مناطق اطراف در اختیار شما قرار دارد که از تماشای اطراف خود لذت خواهید برد. قلعه فلک الافلاک در تاریخ 10 مهر ماه سال 1348 با شماره 883 در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید.

شماره تماس قلعه فلک الافلاک: 06633312511

آدرس قلعه فلک الافلاک: استان لرستان، خرم آباد، خیابان امام خمینی، قلعه فلک الافلاک

جاهای دیدنی خرم آباد

دریاچه کیو

در میان مناطق دیدنی خرم آباد، جاذبه های طبیعی و سرسبز کم نیست و علاوه بر بناهای تاریخی و آثار باستانی متعدد، انواع جاذبه های طبیعی و دیدنی وجود دارند که توجه گردشگران را به خود جلب کرده اند. دریاچه کیو از همان دسته جاذبه های طبیعی است که در میان شهر خرم آباد قرار داشته و لقب نگین فیروزه ای خرم آباد را به خود اختصاص داده است.

این دریاچه در شمال غربی لرستان قرار داشته و مساحت آن به حدود 7 هکتار می رسد و عمق آن نیز بین 3 تا 7 متر می باشد. این دریاچه از بهترین جاهای دیدنی خرم آباد برای عاشقان طبیعت به شمار می رود و با آب و هوای دل انگیز و مطلوبی که در آن محدوده جریان دارد، می تواند لذتی بی نهایت را برای گردشگران پدید آورد. دریاچه کیو خرم آباد از آن دسته جاذبه هایی است که برای هر سن و سلیقه ای جذاب بوده و می توانند از طبیعت و چشم انداز زیبای آن لذت ببرند.

منبع سرچشمه دریاچه کیو از چشمه های مخمل کوه و گلستان بوده که دریاچه ای پرآب و زیبا می باشد. در نزدیکی این دریاچه، یک شهربازی به همین نام وجود دارد که بهترین فرصت را برای گردش و تفریح کودکان فراهم آورده است. جالب است بدانید دریاچه کیو زیستگاه مناسبی برای آبزیان و پرندگان بومی و مهاجر بوده و آگرت ها گونه خاصی از لک لک ها شناخته می شوند که جزء پرندگان مهاجر محسوب شده و در این دریاچه زندگی می کنند. قایق سواری از پرطرفدارترین تفریحاتی است که می توان در دریاچه کیو از آن لذت برد.

آدرس دریاچه کیو: استان لرستان، شمال غرب خرم آباد، بلوار جام جم

دریاچه کیو

بام خرم آباد

بسیاری از شهرهای ایران دارای پستی و بلندی های زیادی هستند که معمولا مرتفع ترین نقطه هر شهری، به عنوان بام آن شهر شناخته شده و علاوه بر بومیان شهرها، گردشگران نیز برای گردش به سراغ آن ها می روند. خرم آباد نیز از آن دسته شهرهایی است که یکی از مرتفع ترین نقاط آن به بام خرم آباد تبدیل شده است. بام خرم آباد از زیباترین و پرطرفدارترین دیدنی های خرم آباد بوده که علاوه بر جاذبه گردشگری و تفریحی، از آن به عنوان مرکز تحقیقاتی نیز استفاده می کنند.

این بام با وسعت 800 هکتار، مدرن ترین و مجهزترین رصدخانه خاورمیانه را در مرتفع ترین نقطه خود جای داده و علاوه بر آن، یک مرکز تحقیقات گیاهان دارویی نیز در آن وجود دارد. بام خرم آباد که با نام بام لرستان نیز شناخته می شود، شب های آن بسیار پرطرفدار بوده و می توانید آسمان زیبا و پر ستاره خرم آباد را با استفاده از تلسکوپ مشاهده کنید. همچنین می توانید در آرامش و سکوت بام خرم آباد بایستید و شهر پر جنب و جوش و زیبای خرم آباد را نظاره گر باشید.

از بهترین زمان های بازدید از بام لرستان، شب هاست که تمام شهر چراغانی شده و آرامشی نسبی همه جا را فرا گرفته است. در واقع بام خرم آباد به عنوان مجموعه ای تفریحی در میان جاذبه های گردشگری خرم آباد شناخته شده و امکان استفاده از تفریحاتی همچون کوهنوردی، پیاده روی، شب گردی، دوچرخه سواری، عکاسی و غیره را برای گردشگران فراهم کرده است. همچنین وجود یک آبشار مصنوعی در این جاذبه توانسته بر جذابیت آن بیافزاید و صدای آرام بخش آن نیز در بام طنین بی اندازید.

آدرس بام خرم آباد: استان لرستان، خرم آباد، خیابان شریعتی، میدان دانشجو، کوه مدبه، بام خرم آباد

دریاچه کیو

جنگل و آبشار نای انگیز

اغلب ما این تصور را داریم که تنها شهرهای شمالی جنگل های متعدد و سرسبزی را در خود جای داده اند. اما غافل از این که شهرهای غرب ایران انواع جنگل ها و دشت های سرسبز و انبوهی را در طبیعت خود جای داده و شهر خرم آباد نیز جزء این دسته از شهرهای پر جاذبه ایران به شمار می رود. از معروف ترین جنگل های سرسبز این شهر که از جاهای دیدنی خرم آباد محسوب می شود، جنگل و آبشار نای انگیز است که از بهترین جاذبه های گردشگری خرم آباد برای طبیعت گردان و طبیعت دوستان می باشد.

جنگل ها که به دلیل برخورداری از انواع درختان انبوه و آب و هوای تازه و با طراوتی که در آن ها حاکم است، به خودی خود جذابیت خاصی داشته و این جذابیت می تواند زمانی بیشتر شود که آبشار، چشمه یا دریاچه ای در میان طبیعت جنگل وجود داشته باشد. جنگل نای انگیز خرم آباد آبشاری زیبا و طبیعی را در میان خود جای داده که با نام آبشار نای انگیز شناخته می شود و از زیباترین آبشارها و دیدنی های لرستان به حساب می آید و که هر دوی این جاذبه ها در دل یکدیگر، توجه بسیاری از دوست داران طبیعت را به خود جلب کرده اند.

بیشترین دلیل شهرت جنگل و آبشار نای انگیز در میان دیدنی های خرم آباد، وجود درختان بلوط است که گفته می شود کهنسال ترین درختان بلوط در میان این جنگل قرار گرفته اند و به همین خاطر، جنگل نای انگیز با لقب موزه درختان بلوط نیز شناخته می شود. یکی از مهمترین ویژگی های درختان جنگلی بلوط، مقاومت آن ها در برابر بازدارندگی سیل می باشد. وجود آبشار نای انگیز در میان جنگل نای انگیز، طبیعتی بسیار زیبا و تماشایی را پدید آورده اند که اگر در فصل بهار به سراغ آن بروید، گویا در تکه ای از بهشت قدم گذاشته اید.

آدرس جنگل و آبشار نای انگیز: استان لرستان، شهرستان خرم آباد، بخش پاپی، روستای نای انگیز

جاهای دیدنی خرم آباد

بازار خرم آباد

بازارگردی یکی از بخش های جدایی ناپذیر از سفر به هر شهری می باشد. به خصوص اگر شهری دارای بازار سنتی و قدیمی باشد که خوشبختانه خرم آباد یک بازار سنتی و زیبایی را در خود جای داده که با نام بازار خرم آباد شناخته می شود و به دلیل برخورداری از قدمت طولانی و کهنه ای که دارد، از ارزشمندترین بناهای تاریخی و جاذبه های دیدنی خرم آباد تلقی می گردد.

بازار سنتی خرم آباد در دوران قاجاریان کاروانسرا بوده و کاروانیان برای استراحت در میان مسیر خود، به آن مراجعه می کردند و به استراحت در آن می پرداختند. بنای این بازار نیز همانند برخی دیگر از بناهای تاریخی خرم آباد با تغییر کاربری مواجه شده و از کاروانسرا به بازار سنتی تبدیل شده است. قدمت این بازار به دوره قاجار می رسد و در سال 1301 ساخته شده است. اهالی خرم آباد، این بازار را با نام بازار میرزا رضا یا بازار طلافروشان می شناسند. این بازار وسعتی حدود 2.130 متر داشته و در بخش های شمالی و جنوبی آن دو ورودی گنبدی شکل وجود دارند.

آدرس بازار خرم آباد: استان لرستان، شهرستان خرم آباد، خیابان حافظ

جاهای دیدنی خرم آباد

مناره آجری خرم آباد

مناره آجری خرم آباد یکی دیگر از بناهای تاریخی و مکان های دیدنی خرم آباد است که به صورت سازه ای استوانه ای شکل بوده و بر روی سکوی مکعب مربعی قرار گرفته است. این مناره آجری در زمان گذشته به عنوان سازه ای برای راهنمایی مسیر کاروان های عبوری، دیده بانی و نگهبانی مورد استفاده قرار می گرفت. بر اساس بسیاری از تحقیقات و پژوهش هایی که پژوهشگران مختلف بر روی این سازه تاریخی انجام داده اند، قدمت آن را به دوران دیلمیان تخمین زده اند.

در زمان های گذشته، مردم می توانستند با استفاده از این مناره آجری از مسافت های دور دشمنی که به سمت آن ها در حال حمله بود را به سرعت مشاهده کنند و اقداماتی علیه آن ها و برای حفظ جان خود انجام دهند. مناره آجری خرم آباد در حال حاضر دارای ارتفاعی حدود 30 متر است که 99 پله برای رسیدن به پشت بام مناره برای آن در نظر گرفته شده اند. ورودی مناره آجری خرم آباد در ضلع غربی و بر روی پایه آن قرار دارد. برای بازدید از این مناره تاریخی بایستی خود را به پارک شقایق در محله قاضی آباد در جنوب شهرستان خرم آباد بروید.

آدرس مناره آجری خرم آباد: استان لرستان، جنوب خرم آباد، محله قاضی آباد، پارک شقایق

مناره آجری خرم آباد

آبشار نوژیان

لرستان را با لقب استان آبشارها می شناسیم. در هر گوشه ای از طبیعت این استان آبشاری زیبا و خروشان جریان یافته که جزء جاذبه های دیدنی لرستان محسوب می گردند. آبشار نوژیان که در 38 کیلومتری جاده کمربندی خرم آباد قرار گرفته، از زیباترین آباشارهای لرستان به شمار می رود که در میان صخره های مرتفعی جای گرفته است. آبشار نوژیان با 95 متر ارتفاع و عرض 5 متر، یکی از بلندترین آبشارهای لرستان بوده که در میان طبیعت زیبای روستای نوژیان جریان دارد و آبشار و طبیعت دل انگیز اطراف آن، جاذبه ای خارق العاده را تشکیل داده اند.

طبیعتی که آبشار نوژیان را در خود جای داده، از بهترین جاذبه هایی است که می توانید در آن به کمپینگ و اقامت شبانه بپردازید. آبشار نوژیان از ارتفاعات کوه تاف سرچشمه گرفته و بعد از آن که به سمت پایین سرازیر می شود، حوضچه ای پر آب را در پایین دست خود تشکیل داده که می توانید در آن از آب تنی و شنا لذت ببرید. آبشار نوژیان دائمی بوده و در فصل های پر باران میزان حجم آب آن بیشتر شده و در فصل های کم بارش نیز به تبع میزان حجم آب آن کاهش میابد. اما همواره در تمام طول سال زیبایی خود را حفظ می کند.

آدرس آبشار نوژیان: استان لرستان، 38 کیلومتری کمربندی خرم آباد، بخش پاپی، جنوب شرقی خرم آباد، بین کوه های تاف و هشتاد پهلو

آبشار نوژیان از دیدنی های خرم آباد

پارک جنگلی مخمل کوه

اگر به شهر خرم آباد سفر کرده اید و در میان جاهای دیدنی خرم آباد برای گردش و تفریح خود به دنبال جاذبه ای گردشگری و زیبا هستید تا بتوانید یک روز گردشگری و تفریحی دلپذیری را تجربه کنید، پارک جنگلی مخمل کوه گزینه ایده آلی برای شما محسوب می شود. پارک جنگلی مخمل کوه می تواند مجموعه تمام عیاری برای اثبات زیبایی بی حد و حصر خرم آباد باشد. همانطور که از نام این جاذبه پیداست، طبیعت آن پوشیده از مخملی سبز رنگ بوده که تلفیق آن با آسمان آبی رنگ بالای خود می تواند از زیباترین دیدنی های خرم آباد به شمار رود.

این جاذبه بر روی کوهی مرتفع جای گرفته که ارتفاع آن به حدود 1.900 متر از سطح دریا می رسد و چشم اندازی فوق العاده زیبا از طبیعت اطراف را در اختیار گردشگران قرار می دهد. در واقع مخمل کوه به عنوان رشته کوهی در بخش شمال شرقی خرم آباد بوده که تنگ شبیخون نیز نام دارد. پارک جنگلی مخمل کوه حدود 500 هکتار مساحت را از آن خود نموده و طبیعتی پوشیده از مخمل سبز رنگ بوده و مزین به درختان بلوط شده است.

از همین رو، آب و هوایی بسیار دلچسب و مطلوبی در این جاذبه وجود دارد و همچنین به دلیل بهره مندی از انواع امکانات رفاهی و تفریحی، بهترین مقصد گردشگری را برای گردش، تفریح و استراحت آخر هفته ها و ایام تعطیل فراهم کرده است. اواسط اردیبهشت ماه، طبیعت این پارک جنگلی به بهشتی سرسبز با چشم اندازی زیبا و آرامش بخش شباهت دارد که لذت گردش و طبیعت گردی را دو چندان خواهد کرد.

آدرس پارک جنگلی مخمل کوه: استان لرستان، شمال شهرستان خرم آباد، کیلومتری 15 جاده خرم آباد – الشتر

جاهای دیدنی خرم آباد

پل شکسته یا پل شاپوری

در گوشه و کنار این شهرستان، آثار تاریخی ارزشمندی وجود دارند که متعلق به دوره های مختلفی از تاریخ ایران بوده و روایت های مهمی را برای ما بازگو خواهند کرد. پل شکسته یا پل شاپوری یکی از آن آثار تاریخی است که متعلق به دوران ساسانیان بوده و به خوبی سبک معماری آن دوره از تاریخ ایران را می توان در این پل تاریخی مشاهده کرد. پل شکسته خرم آباد در ضلع جنوبی قلعه فلک الافلاک قرار داشته و در زبان محلی آن را طاق پیل اشکه سه می نامند.

این پل تاریخی دارای طول 230 متر، 10 متر ارتفاع و 27 پایه بوده که در زمان های گذشته دارای 28 چشمه طاق بوده و در حال حاضر تنها 5 چشمه طاق از آن ها به جا مانده اند. آثار تاریخی متعدد و فراوانی در نقاط مختلفی از این کشور پهناور به جا مانده اند که به مرور زمان آسیب هایی به آن ها وارد شده و بخش های زیادی از آن ها تخریب شده اند. پل شاپوری خرم آباد نیز از آن دسته بناهای تاریخی است که در طول مدت زمانی که از عمر آن گذشته، آسیب هایی به آن وارد آمده اند.

اما همواره توانسته یکی از مهمترین جاهای دیدنی خرم آباد به لحاظ تاریخی شناخته شود. در برهه ای از تاریخ، پل شکسته خرم آباد به عنوان مسیر اتصال غرب لرستان به شرق، تیسفون و خوزستان به شمار می رفت. این پل در سال 1354 هجری شمسی با شماره 1058 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس پل شکسته: استان لرستان، شهرستان خرم آباد، جنوب خرم آباد، ضلع جنوبی قلعه فلک الافلاک، انتهای خیابان تمدن

جاهای دیدنی خرم آباد

حمام گپ خرم آباد

حمام گپ خرم آباد از قدیمی ترین و مهمترین جاذبه های تاریخی خرم آباد بوده که از دوره صفویان در این شهر به جا مانده که سبک معماری زیبای آن، سبب شهرت و محبوبیت آن شده است. در زبان لری واژه “گپ” به معنای “بزرگ” بوده که این نام می تواند دلیلی بر بزرگ بودن مساحت حمام داشته باشد و همچنین مردم برای گپ زدن و سپری کردن اوقات آزاد خود نیز در این حمام به گفتگو با یکدیگر می پرداختند.

این حمام تاریخی با نام حمام آسیا هم در میان بومیان شناخته می شد. حمام گپ خرم آباد از آن دسته بناهای تاریخی است که خوشبختانه در طول مدت زمانی که از عمر آن گذشته، آسیب های جزئی به آن وارد شده است. حمام گپ خرم آباد از آن دسته آثار تاریخی است که در طول مدت زمان، با تغییر کاربری مواجه گردیده و پس از انجام مراحل بازسازی و مرمت ها، بخش های مختلف آن حفظ شده اند و به جاذبه ای دیدنی در میان دیدنی های خرم آباد تبدیل شده است.

این حمام شامل بخش هایی نظیر سربینه، گرمخانه، رختکن و غیره بوده و با توجه به آن که تغییراتی در سبک معماری و کاربری آن صورت گرفته اند، به مجموعه فرهنگی و پذیرایی تبدیل گردیده و بخش هایی همچون قهوه خانه، رستوران و پارکینگ در آن وجود دارند. تصور کنید نشستن در میان حمامی تاریخی و میل کردن یک میان وعده و یا وعده غذایی چه مقدار می تواند با دیگر رستوران گردی متفاوت باشد! حمام گپ خرم آباد در سال 1378 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شماره تماس حمام گپ خرم آباد: 06633339999

آدرس حمام گپ خرم آباد: استان لرستان، خرم آباد، میدان گپ، خیابان حافظ، جنب مسجد توتونچی، بازار سنتی، مجموعه تاریخی حمام گپ خرم آباد

جاهای دیدنی خرم آباد

آبشار افرینه

احتمال می رود که اغلب آبشارهای زیبای لرستان در میان طبیعت شهرستان خرم آباد جای گرفته اند و جزء جاذبه های گردشگری خرم آباد شناخته می شوند. آبشار افرینه یکی از زیباترین آبشارهای لرستان است که بین خرم آباد و پلدختر جای گرفته و منبع سرچشمه آن از رود افرینه و چمشک می باشد. آبشار افرینه شاید یکی از متفاوت ترین آبشارهای لرستان باشد که آب از میان شیارهای که در بین صخره های قرار داشته، جریان یافته و به سمت پایین سرازیر می شود و در حوضچه پایین دست خود تخله می شود.

این حوضچه در تمام طول سال پر آب بوده و بهترین محل را برای آب تنی فراهم آورده است. اما توجه داشته باشید به دلیل میزان زیاد و فشار آبی که از میان صخره ها به پایین می ریزد، شنا کردن در حوضچه پایین دست آن خطرناک بوده و بهتر است تنها به یک آب تنی ساده بسنده کنید. این آبشار از چندین آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده که ارتفاع بلندترین آن ها به 20 متر می رسد.

آبشار افرینه از زیباترین و پرآب ترین آبشارهایی است که در خرم آباد وجود داشته و در میان طبیعتی چشم نواز و زیبا قرار گرفته است. بر خلاف دیگر آبشارها و دیدنی های لرستان که اغلب آن ها در بهار و تابستان در زیباترین و خوش آب و هواترین حالت ممکن خود قرار دارند، بوده و این جاذبه در اوایل فصل بهار و پاییز می تواند طبیعتی زیبا با آب و هوایی مطلوب را به شما هدیه دهد. طبیعتی که آبشار افرینه را در خود جای داده، از بکرترین و زیباترین مناطق طبیعی خرم آباد بوده و با توجه به آن که هیچگونه امکانات رفاهی برای آن تعبیه نشده، اما از بهترین مکان های دیدنی خرم آباد برای گردشگران به شمار بیاید.

آدرس آبشار افرینه: استان لرستان، شهرستان معمولان، بخش افرینه، دهستان افرینه، روستای افرینه

دیدنی های خرم آباد

موزه باستان شناسی خرم آباد

معمولا در میان بسیاری از شهرها و روستاهای ایران، موزه باستان شناسی وجود داشته که خرم آباد نیز از این امر مستثنا نبوده و یک موزه باستان شناسی به نام موزه باستان شناسی خرم آباد در آن وجود دارد که در سال 1376 افتتاح گردیده و تا سال 1378 راه اندازی گردید. جالب است بدانید این موزه در قلعه فلک الافلاک قرار داشته و 12 ویترین در آن وجود دارند که هر کدام از این ویترین ها مجهز به 50 اثر تاریخی می باشند که برای نمایش عموم قرار داده شده اند و از جمله بهترین جاهای دیدنی خرم آباد به لحاظ آشنایی با سرگذشت این شهر می باشد.

اشیاء تاریخی مختلفی در این موزه وجود دارند که شامل سفالینه های به جا مانده از دوران پیش از تاریخ، ابزارهای سنگی دوران عهد هجر سازه های مفرغی، مهرهای سنگی و اشیاء تاریخی متعلق به دوره اسلام می شوند که جزء اشیائی هستند که توسط افراد سودجو و قاچاقچی و حفاران غیرمجاز کشف شده اند و در ویترین های موزه باستان شناسی خرم آباد جای گرفته اند. از آنجایی که این موزه داخل بنای تاریخی قلعه فلک الافلاک جای گرفته، از پرطرفدارترین جاذبه های تاریخی خرم آباد شناخته می شود و بازدیدکنندگان زیادی به بازدید از آن اقدام می کنند.

آدرس موزه باستان شناسی خرم آباد: استان لرستان، خرم آباد، داخل قلعه فلک الافلاک

دیدنی های خرم آباد

موزه مردم شناسی لرستان

موزه مردم شناسی لرستان یکی دیگر از موزه های تاریخی خرم آباد است که در یکی از بخش های قلعه فلک الافلاک جای گرفته و قدمت این موزه به دوره پهلوی می رسد که متأسفانه بعد از انقلاب سال 1357 فعالیت آن با توقف مواجه شد. اما در سال 1367 فعالیت خود را دوباره آغاز نمود. از آنجایی که موزه مردم شناسی لرستان در قلعه فلک الافلاک قرار گرفته است، با نام های دیگری همچون موزه قلعه فلک الافلاک، موزه قلعه یا دژ شاپورخواست نیز شناخته می شود.

این موزه که از دیدنی های خرم آباد محسوب می شود، در ضلع جنوبی حیاط دوم قلعه قرار داشته و انواع ماکت های کوچک و بزرگ و عکس های مختلفی در آن وجود دارند که توانسته اند زندگی، آداب و رسوم، فرهنگ، شغل و غیره از مردمان غیور لر را به نمایش بگذارند. انواع ماکت های مختلف زن و مرد با لباس های محلی در این موزه قرار گرفته اند که هر کدام از آن ها مشغول به کارهای مختلفی هستند. از جمله جالب ترین ویژگی های موزه مردم شناسی لرستان، پخش فیلم و موسیقی لری در این مجموعه است که به خوبی توانسته با فضای سنتی موزه تلفیق گردد.

آدرس موزه مردم شناسی لرستان: استان لرستان، خرم آباد، خیابان امام خمینی، ضلع جنوبی حیاط دوم قلعه فلک الافلاک

جاهای دیدنی خرم آباد

آبشار گریت

آبشار گریت آبشاری زیبا و خروشان در میان طبیعتی چشمنواز از خرم آباد قرار داشته و به واسطه منظره زیبایی که پدید آورده، از جاذبه های گردشگری خرم آباد به شمار می آید. آبشار گریت یا آبشار سرکانه یا هفت چشمه، از 3 آبشار تشکیل شده اند که در میان طبیعتی کوهستانی و جنگلی جریان دارد و چشم انداز خارق العاده ای را به وجود آورده است.

منطقه ای که آبشار گریت را در خود جای داده، دره ای زیبا و خوش آب و هوا بوده که از میان کوه ها و صخره های سرسبز به سمت پایین دره سرازیر می شود و حوضچه ای بسیاری زیبا را در پایین دست خود تشکیل داده است. صخره هایی که این آبشار از روی آن ها جریان یافته، به صورت پلکانی بوده و بهترین فرصت را برای گردشگران فراهم آورده تا با نشستن بر روی این سکوها بنشینند و از تماشای صحنه دل انگیز جریان آبی زلال و خنک لذت ببرند.

حوضچه پایین دست آبشار گریت، محلی مناسب برای آب تنی و شنا بوده که فصل های بهار و تابستان گردشگران زیادی به سراغ آن می روند و تنی به آب می زنند. آبشار گریت خرم آباد تنها 15 متر ارتفاع داشته و جزء آبشارهای مرتفع لرستان نیست و وجود سرسبزی ها در اطراف آبشار و جریان آب به صورت پلکانی از روی صخره ها، توانسته زیبایی خاص و چشمنوازی را برای آن به وجود بیاورد. از پوشش گیاهی اطراف این آبشار می توان به درختان زالزالک، بلوط و مو اشاره نمود که تأثیر به سزایی بر دلچسب بودن آب و هوای اطراف آبشار دارند.

آدرس آبشار گریت: استان لرستان، 50 کیلومتری خرم آباد، 30 کیلومتری ایستگاه راه آهن سپید دشت

جاهای دیدنی خرم آباد