دره خزینه خرم آباد

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

دره خزینه خرم آباد به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی پل دختر در استان لرستان شناخته می شود و بسیاری آن را با گرندکانیون آمریکا بی شباهت نمی دانند. جالب است بدانید که مرتفع ترین پل معلق متعلق به این دره می باشد. این دره به عنوان یکی از زیباترین و خارق العاده ترین دره های کشور به شمار می رود. رودخانه ای زیبا به نام سیمره در میان این دره جریان یافته و بر زیبایی دره زیبای خزینه افزوده است. این دره بر اثر فرسایش در سال های بسیار طولانی پدید آمده و مورد توجه بسیاری از طبیعت دوستان و گردشگران قرار گرفته است. در این مقاله قصد داریم با دره خزینه که در استان لرستان واقع شده، آشنا شویم، با لوکس ویلا همراه باشید.

دره خزینه کجاست و مسیر دسترسی به آن

دره زیبای خزینه میان شهرهای اندیمشک و پل دختر در استان لرستان قرار داشته و برای دسترسی به آن می بایست به سمت استان لرستان حرکت کنید. در ابتدا خود را به شهرستان پل دختر رسانده و از آنجا مسیر جاده اندیمشک را پیش بگیرید. در این مسیر حدود 47 کیلومتر که پیش بروید به روستایی به نام خزینه خواهید رسید که دره زیبای خزینه نیز در همان قرار دارد. از این روستا 2 کیلومتر پیش بروید تا به محلی با عنوان سدسازی کرخه 2 می رسید. این منطقه را پشت سر گذاشته و باز هم حدود 3 کیلومتر پیش بروید تا در نهایت به پل معلق دره زیبای خزینه برسید.
آدرس دره خزینه: استان لرستان، شهرستان پلدختر، بزرگراه خرم آباد – اندیمشک، روستای دره خزینه

فاصله خرم آباد تا دره خزینه

دره خزینه که جزء جاهای دیدنی خرم آباد محسوب می شود، فاصله ای حدود 136 کیلومتر تا خرم دارد. برای آن که بخواهید از این دره زیبا و تماشایی دیدن کنید، ابتدا بایستی خود را به شهر خرم آباد برسانید و این فاصله 136 کیلومتری را در مدت زمان حدود 1 ساعت 40 دقیقه طی نمایید.

معرفی دره خزینه لرستان

دره خزینه یکی از زیباترین شگفتی های طبیعت در ایران به شمار می رود که در شهرستان پلدختر لرستان قرار گرفته است. دلیل نام گذاری این دره به خزینه قرار گرفتن آن در نزدیکی روستایی به نام خزینه می باشد. بسیاری از گردشگران دره بهشتی خزینه را شبیه به گرندکانیون آمریکا می دانند و شباهت های بسیاری بین این دو طبیعت وجود دارد. دره خزینه لرستان دارای طولی بالغ بر 400 متر و عرضی حدود 29 متر می باشد. کمتر کسی پیدا می شود که نام گرند کانیون به گوشش نخورده باشد. اگر شما نیز دوست دارید دره گرند کانیون آمریکا را از نزدیک مشاهده کنید، می توانید در کمترین زمان خود را به شهرستان پلدختر خرم آباد برسانید. دره ای در ایالت آریزونای آمریکا که در دو میلیارد سال پیش و در اثر فرسایش سنگ ها توسط آب به وجود آمده و با عمق تقریبی حدود 1600 متر بسیاری از گردشگران و به ویژه علاقه مندان به طبیعت را به سوی خود می کشاند تا شگفتی آن را به چشم ببینند و مبهوت زیبایی های آن شوند.

این دره بر اثر فرسایش های آب و باد طی هزاران سال به وجود آمده است و طبیعتی بی نظیر در استان لرستان را پدید آورده که در تمام طول سال گردشگران زیادی به بازدید از آن راهی شهرستان پلدختر در استان لرستان می شوند. این دره درست همانجایی است که می توان زیبایی های طبیعت را در آن پیدا کرد. دره خزینه خرم آباد یکی از شگفتی های طبیعت ایران به شمار می رود که در اثر سال ها فرسایش به وجود آمده و میزبان یک پل معلق است که از آن با عنوان بلندترین پل معلق ایران یاد می شود. در کنار نقش و نگارهایی که بر دیواره های این دره به چشم می خورند، عبور رودخانه کرخه از میان این دره جلوه ای خاص به آن بخشیده و با عبورش طراوت را مهمان این منطقه می کند.

دره خزینه خرم آباد

پل معلق دره زیبای خزینه

یکی دیگر از جاذبه هایی که در این دره می توانید شاهد باشید، عبور پلی چوبی و معلق از دره می باشد. این پل با طول 112 متر، ارتفاع 85 متر و عرض دهانه 80 سانتی متر، لقب بلندترین پل معلق خاورمیانه را از آن خود کرده است. در گذشته، پل معلق مشکین شهر واقع در اردبیل با ارتفاع 80 متر این عنوان را داشت، اما در حال حاضر پل معلق دره زیبای خزینه با 5 متر ارتفاع بیشتر توانسته این عنوان را از آن خود گرداند. این پل معلق کابلی از فرازرود کرخه عبور می کند و در منطقه ای دره ای و صخره ای واقع شده است که میزبان دو پل کوچک و بزرگ معلق می باشد. یک سوی پل معلق دره خزینه خرم آباد در لرستان قرار دارد و سوی دیگر آن به استان ایلام می رسد. این پل از چهار طناب کابلی و اتصال چوب های روسی ساخته شده که بسیار مستحکم و با شکوه دیده می شود.

در جریان ساخت این پل معلق قرار بر آن بود که سد کرخه دو بر روی رودخانه کرخه ساخته شود، اما بر اساس مطالعاتی که انجام شد، در سال 1381 وجود گسلی در این منطقه شناسایی شد و همین امر باعث شد عملیات ساخت این سد متوقف گردد. در نهایت پس از مدتی، محل جدید را برای ساخت و ساز تعیین نمودند و بازهم مطالعات زمین شناختی و ژئوتکنیک از سر گرفته شد و محل جدید حدود 1 کیلومتر با محل سابق فاصله داشت. در جریان ساخت و ساز این سد بود که برای سهولت در امر تردد، تصمیم گرفته شد پلی معلق را برای عبور و مرور خود بسازند. این پل از سازه هایی همچون طناب و چوب ساخته شده است. اگر به این منطقه بروید، محال است بدون تجربه قدم زدن روی پل، منطقه را ترک کنید.

همانطور که گفته شد دره خزینه خرم آباد که از زیباترین جاهای دیدنی ایران محسوب می شود، شباهت بسیاری به گرندکانیون آمریکا دارد. یکی از قسمت هایی که شباهت بسیار نزدیک این دو دره را نشان می دهد، پیچ نعل اسبی گرندکانیون می باشد. در این پیچ، صخره ای را در وسط مشاهده می کنید که در اثر فرسایش نقش و نگاری ویژه ای پیدا کرده و آب دور تا دور آن را فرا گرفته است.

صخره ای که در میان این دره دیده می شود، بسیار قدیمی بوده و قدمت آن به میلیون سال گذشته باز می گردد و آثاری بسیار قدیمی همچون فرسایش ها را می توان مشاهده نمود. رودخانه ای که در میان این دره عمیق جریان دارد، بسیار زیبا بوده و باعث طراوت در این منطقه شده است. هنگامی که بر روی صخره میان دره خزینه ایستاده باشید، می توانید چشم انداز بسیار زیبایی را تماشا کنید. همچنین صدایی که از جریان آب رودخانه به گوشتان می رسد، شما را به آرامش می رساند و تصویری بسیار گسترده و وسیع از منظره مقابل خود خواهید داشت. این منطقه از بهترین طبیعت ها برای عکاسان و علاقه مندان به عکاسی می باشد. چرا که این طبیعت وسیع و گسترده چشم اندازهای زیبا و منحصر به فردی را در اختیارتان قرار می دهد.

دره خزینه خرم آباد

پیچ نعل اسبی در دره بهشتی خزینه

بیشترین شباهتی که بین دره خزینه و گرندکانیون آمریکا وجود دارد، به دلیل پیچ نعل اسبی است که در هر دو دره دیده می شود. صخره ای را مشاهده می کنید که رودخانه کرخه دور آن را فرا گرفته و بسیار تماشایی می باشد. این صخره فرسایش هایی را نشان می دهد که درمیابیم بر اثر هزاران سال و یا میلیون ها سال پدید آمده و یکی از بکرترین مناطق ایران به شمار می رود. این رودخانه دارای طولی به اندازه 755 متر می باشد که به عنوان یکی از مهمترین سرشاخه های کرخه شناخته می شود. هنگامی که روی پل معلق این منطقه بایستید، رودخانه کرخه زیر پای شما قرار دارد و تماشای آن بسیار دل انگیز خواهد بود. همچنین بادهایی می وزد که بر اثر آن، پل معلق به تکان در می آید و هیجان ایستادن روی پلی معلق را برایتان بیشتر خواهد کرد.

چه تفریحاتی در دره خزینه لرستان می توان انجام داد؟

یکی از اصلی ترین تفریحاتی که می توان در دره زیبای خزینه از آن لذت برد، سنگ نوردی و صخره نوردی می باشد. اما توجه داشته باشید که این منطقه مناسب کوهنوردان و صخره نوردان حرفه ای می باشد. اگر به کوهنوردی و صخره نوردی علاقه مند باشید، دره مذکور می تواند یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای شما به شمار رود. همچنین به دلیل وجود طبیعت زیبا، می تواند یکی از بهترین مناطق برای ثبت عکس های بسیار زیبا و تماشایی به شمار رود. اگر به بازدید از جاذبه های تاریخی علاقه مند هستید، می توانید به قلعه فلک الافلاک مراجعه کنید و از بخش های مختلف آن دیدن نمایید. این قلعه از زیباترین و مهمترین قلعه های تاریخی در ایران به شمار می رود.

بهترین زمان بازدید از دره خزینه

به دلیل قرار گرفتن لرستان در منطقه ای کوهستانی، فصل بهار و پائیز آن، آب و هوایی معتدل داشته، اما تابستان های دره بهشتی خزینه خرم آباد به دلیل قرار گرفتن در مسیر تابش خورشید، گرم است. در نتیجه بهترین فصل بازدید از این دره زیبا در فصل بهار و ابتدای فصل پاییز می باشد. در فصل زمستان نیز به دلیل کوهستانی بودن منطقه دارای آب و هوایی بسیار سرد می باشد.

اقامتگاه دره خزینه

جاذبه های دیدنی و گردشگری متعددی در طبیعت زیبای شهر خرم آباد جای گرفته اند که دره خزینه یکی از آن ها محسوب می شود. معمولا گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند، چند روزی را به اقامت در خرم آباد می پردازند. از جمله اقامتگاه هایی که گردشگران خوش ذوق به سراغ آن ها می روند، اقامتگاه های بومگردی می باشند. اقامتگاه های بومگردی از جمله جذاب ترین اقامتگاه های سنتی در هر شهری محسوب می شود. در شهر خرم آباد نیز اقامتگاه بوگردی معروفی به نام اقامتگاه بوم گردی دار بلوط وجود دارد که در روستای وارک واقع شده است و در فاصله 50 کیلومتری از شهر خرم آباد قرار دارد. اقامتگاه بومگردی دار بلوط وارک دارای یک اتاق 24 متری و سیاه چادر می باشد. اتاق این اقامتگاه دارای امکاناتی همچون سرویس بهداشتی اختصاصی، صبحانه و چشم انداز زیبایی می باشد و از بهترین اقامتگاه های این شهر برای گردشگران به شمار می رود. اقامتگاه های بومگردی متعددی در شهر خرم آباد وجود دارند که می توان به اقامتگاه بومگردی سنگتراشان، اقامتگاه بوم گردی بلوط تاف کاسیت، اقامتگاه بومگردی کلرد و غیره اشاره نمود.

دره خزینه خرم آباد

سوالات متداول

دره خزینه لرستان کجاست؟

دره خزینه لرستان در شهرستان پلدختر و در روستای دره خزینه واقع شده است.

آیا پل معلق دره خزینه هنوز وجود دارد؟

خیر، متاسفانه پل معلق دره خزینه لرستان در سال 1397 توسط افرادی ناشناس مورد تخریب قرار گرفت.

بهترین فصل سفر به دره خزینه چه زمانی است؟

اگر می خواهید از دره خزینه دیدن کنید، بهترین زمان بازدید از آن فصل بهار و اوایل پاییز می باشد.

چرا به دره خزینه خرم آباد گرند کانیون نیز می گویند؟

دره خزینه خرم آباد شباهت زیادی به گرند کانیون آمریکا دارد و به این نام هم معروف شده است.

راهنما سایت

آدرس

استان لرستان، شهرستان پلدختر، بزرگراه خرم آباد – اندیمشک، روستای دره خزینه

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه