آتشکده خرم دشت

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

آتشکده خرم دشت کاشان از جمله جاذبه های دیدنی و تاریخی این استان است که در نزدیکی شهر کاشان واقع شده و از جمله دیدنی ترین مکان های این شهر محسوب می شود. شهر کاشان از جمله مناطق گردشگری و توریستی شهر ایران است که با اینکه دارای آب و هوای بسیار گرم و کویری است اما به دلیل جاذبه های تاریخی و دیدنی بسیار زیبایی که داردف هر ساله از سوی گردشگران و توریستان مورد توجه قرار دارد و افراد بسیاری سالانه به آن سفر می کنند. این آتشکده از لحاظ تاریخی قابل توجه است و از همین رو بازدید از این مکان به علاقمندان تاریخ و معماری ایران بسیار توصیه می شود. ممکن است مشتاق باشید که بدانید این آتشکده کجاست و چه ویژگی هایی دارد؟ ما دراین مقاله قصد داسم که به معرفی این مکان تاریخی بپردازیم و اطلاعاتی در این باره به شما عزیزان ارائه دهیم پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا در دل تاریخ ایران قدم بزنیم.

آتشکده خرم دشت

معرفی اتشکده خرم دشت کاشان

آتشکده خرم دشت کاشان از جمله آثار تاریخی شهر زیبای کاشان است و گفته می شود که این آتشکده از زمان ساسانیان باقی مانده است و جزء جاذبه های ارزشمند تاریخی این شهر محسوب می شود.

خوب است بدانید که این بنای تاریخی در روستای خرم دشت کاشان واقع شده و این بنا دارای چهار طاق است که دارای چهار پایه اصلی می باشد و مصالح به کار رفته شده در آن از سنگ و گچ است و نوع معماری آن به طور کامل به دوره ساسانیان تعلق دارد. این اثر تاریخی به دلیل قدمت و معماری که دارد جزء آثار ملی ایران محسوب می شود و از همین رو در تاریخ 5 اسفند 1341 این بنای ارزشمند با شماره 431 به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسید.

معماری آتشکده خرم دشت

همانطور که گفته شد این بنا یکی از سازه های تاریخی و قدیمی است که از دوره ساسانیان به جا مانده و از مصالحی چون سنگ و گچ ساخته شده است و نوع معماری آن به معماری دوره ساسانیان شباهت بسیاری دارد.

این آتشکده شامل چهار طاق با پلان و طراحی مربع شکل بوده و دیوار های آن هرکدام دارای عرض 10 متری هستند و دور تا دور دیواره های آتشکده را یک دهیلز در بر گرفته است. در واقع چهار طاق این آتشکده بر چهار پایه اصلی است که بر بخش زیرین سنگی که دارای قطر 80 سانتی متری واقع شده. این بنا در سالیان مختلف بر اثر عوامل متعددی دچار تخریب شده اما همچنان به عنوان یک بنای تاریخی از اهمیت بالایی برخودار است.

خوب است بدانید که آتشکده خرم دشت شباهت بسیاری با آتشکده نیاسر دارد و نوع معماری آن مشابه این بنا است و تنها تفاوت این دو بنا تنها تنها در مدل سنگ های استفاده شده و بدون سقف بودن آتشکده خرم دشت است.

بهترین زمان بازید از آتشکده خرمدشت

خوب است بدانید که آتشکده خرمدشت به دلیل قرار گیری در منطقه ای گرم و کویری در همه فصل سال به غیر از فصل تابستان دارای آب و هوای مناسبی است و بازدید از اتشکده خرمدشت و سفر به کاشان در همه فصول سال امکان پذیر است. اما بهترین فصل برای سفر به شهر کاشان و بازدید از مناطق دیدنی کاشان، فصل بهار است زیرا که آب و هوای این شهر در فصل بهار بسیار دلپذیر است و علاوه بر آن می توانید از گلاب گیری کاشان نیز دیدن کنید. اگر می خواهید که به بازدید آتشکده خرمدشت بروید، پیشنهاد می شود که در روشنایی روز به این منطقه بروید تا بتوانید به دقت این آثار تاریخی را بررسی کنید و از آن بازدید نمایید.

آتشکده خرم دشت

آتشکده خرم دشت کجاست و مسیر دسترسی به آن

همان طور که در ابتدا نیز اشاره نمودیم ، این آتشکده تاریخی در شهر کاشان و در استان مرکزی واقع شده و فاصله آن با شهر کاشان حدود 20 کیلومتر است. در این آتشکده در روستای خرم دشت قرار گرفته است و برای دسترسی به لازم است که ابتدا به شهر کاشان بروید و از آنجا پس از طی نمودن مسافتی نیم ساعت به این آتشکده برسید.

آدرس آتشکده خرم دشت : اصفهان ،کاشان روستای خرم دشت

نکاتی که باید در هنگام بازدید از آتشکده خرم دشت بدانید!!

در هنگام بازدید از آثار تاریخی بهتر است که به برخی نکات توجه داشته باشید. در ابتدا لازم است بدانید حفاظت از آثار تاریخی کشورمان که همه آنها اطلاعاتی درباره گذشتگان ما هستند، از اهمیت بالایی برخودار است و هرگونه اقدامی بر روی آنها ممکن است موجب تخریب این آثار ارزشمند شود از همین در حفظ این آثار کوشا باشید تا این آثار تخریب نشوند. توجه داشته باشید که از نوشتن هرگونه یادگاری بر روی این آثار جدا خودداری کنید. همچنین بهتر است که در هنگام بازدید از این بنا وسایلی چون دوربین عکاسی برای ثبت این بنای تاریخی و کفش مناسب به همراه داشته باشید.

اقامت در کاشان

شهر کاشان از آنجایی که دارای جاذبه های دیدنی متعددی است از همین رو هرساله افراد بسیاری برای بازدید جاذبه های تاریخی و بسیار زیبای آن به این منطقه سفر می کنند. اگر شماهم قصاد سفر به این منطقه را دارید و می خواهید مدتی را در این شهر پر اوازه اقامت داشته باشید، می توانید از طریق سایت لوکس ویلا به اجاره ویلا در کاشان بپردازدید و پیش از شروع سفرتان اقامتگاه مورد نظر خود را انتخاب و رزرو نمایید. توجه داشته باشید که پشتیبانان سایت لوکس ویلا همه روزه جهت رزرو و اجاره خانه، ویلا، سوئیت و آپاراتمان در شهر کاشان و اقصی نقاط ایران آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

راهنما سایت

آدرس

اصفهان ،کاشان، روستای خرم دشت

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه