آب انبار دوقلوی کیش

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

امروزه اغلب ما جزیره زیبای کیش را با تفریحات آبی آن و نیز فروشگاه ها، برندها و جشنواره هایش می شناسیم. با این حال، باید گفت که کیش یکی از شهرهای کهن و تاریخی ایران هم بوده و در آن آثار تاریخی بسیار زیبا و ارزشمندی هم یافت می شود. گذشته از آب انبار دوقلو در کیش که موضوع این یادداشت ماست، باید به شهر حریره کیش با قدمت 800 ساله اشاره نمود. همچنین روستای باغو و خانه بومیان کیش هر کدام آثار گرانبهایی به جا مانده از فرهنگ و سنت های کهن مردمان این جزیره زیباست. این آثار چنان باارزشند که در سفر به کیش باید برای دیدن آنها برنامه ریزی کرد و از آنها بازدید داشت.

آشنایی با آب انبارهای ایران

در میان آثار تاریخی ایران به ویژه شهرهای خشک و کم آب کویری و جنوبی کشورمان، یکی از بناهای بسیار ارزشمند و اثرگذار آب انبارها بوده اند. محل احداث این آب انبارها بخش هایی از کشور بوده که در آنها به علت کمبود آب ناشی از بارش، مردم با مشکل کم آبی مواجه بوده و ناچار بوده اند به شیوه هایی برای ذخیره آب بیندیشند. یکی از این شیوه ها، نگهداری آب در حوضچه ها یا استخرهای سرپوشیده در زیرزمین، بوده است.

این حوضچه ها که در مکان هایی با نام هایی چون سردابه، آبدان، برکه، انباز یا حوض انبار قرار داشتند، در شهرها و استان هایی از کشور مانند استان های فارس و هرمزگان و شهرهای لار، یزد، میناب و کاشان، به وفور یافت شده و امروزه نیز موجود بوده و برخی از آنها همچنان کارایی دارند. این آب انبارها علاوه بر کاربری اصلی شان در ذخیره آب تابستانی، در هنگامه جنگ و عدم امکان بیرون آمدن از شهرها برای جمع آوری آب نیز بسیار مهم بوده اند.

آب انبار دوقلوی کیش کجاست

معرفی آب انبار دوقلو در کیش

آب انبار دوقلوی کیش را می توان هم یک بنای تاریخی دانست و هم نه. علت این موضوع آن است که این آب انبار، در سال 1372 بر روی ساختمان یک آب انبار کهن در قسمت شمالی جزیره کیش ساخته شد. این آب انبار در جاده ای که به درخت سبز کیش منتهی می شود و در مجاورت شهر باستانی حریره کیش واقع شده و از  لحاظ طراحی و ساخت به شکلی بنا شده که ظاهر آن کاملاً شبیه نمونه اولیه آن باشد. هدف نخستین ساخت این آب انبار ذخیره آب و استفاده از آن بود.

با این حال پس از طی شدن سی سال از ساخت این انبار، این بنای زیبای تاریخی برای دخیره آب استفاده نشده و تنها کاربری گردشگری دارد. علت این موضوع هم این می باشد که در حال حاضر وجود سیستم لوله کشی در شهر کیش و همچنین وفور تولید و عرضه آب های معدنی در سطح فروشگاه های این شهر باعث شده که دیگر نیازی به این سیستم احساس نشود. علاوه بر این که به دلیل ساخت تاسیسات مدرن، آب های سطحی قابل دسترسی نبوده و امکان ذخیره کردن آنها در این آب انبار وجود ندارد.

دلیل احداث آب انبار در کیش

هدف نخستین ساخت این آب انبار ذخیره آب و استفاده از آن بود. با این حال پس از طی شدن سی سال از ساخت این انبار، این بنای زیبای تاریخی برای دخیره آب استفاده نشده و تنها کاربری گردشگری دارد. علت این موضوع هم این می باشد که در حال حاضر وجود سیستم لوله کشی در شهر کیش و همچنین وفور تولید و عرضه آب های معدنی در سطح فروشگاه های این شهر باعث شده که دیگر نیازی به این سیستم احساس نشود. علاوه بر این که به دلیل ساخت تاسیسات مدرن، آب های سطحی قابل دسترسی نبوده و امکان ذخیره کردن آنها در این آب انبار وجود ندارد.

معماری آب انبار دوقلوی کیش

در این آب انبار، دو گنبد و 5 بادگیر پیش بینی شده. این بادگیرها موجب خنک شدن هوای داخل آب انبار می شوند. در سقف آب انبار روزنه هایی نیز به همین منظور ایجاد گردیده. این آب انبار با ساختمانی مشابه آب انبارهای نواحی کویری یزد طراحی شده و مجوطه درونی آن نیز با سنگ فرش تزئین گردیده. نورپردازی شبانه محوطه خارجی این آب انبار نیز چشمگیر و دیدنی بوده و گیاهان کاکتوس کاشته شده در این فضا نیز حس و حالی کویری و زیبا را تداعی می کنند.

ساختمان قدیمی این آب انبار به شکل یک مخزن چهارگوش گنبددار بوده که سعی شده در بازسازی نیز این ساختار حفظ شود. در مجموع، معماری آب انبارهایی مانند آب انبار دوقلوی کیش، برگرفته از جغرافیای محلی بوده که در آن بنا می شده اند. در مناطق گرم و خشک آب انبارها یک مخزن بزرگ مکعب شکل همراه با طاقی قوسی یا گنبدی شکل در سقف بوده اند. در نواحی مرتفع و کوهستانی، پوشش سقف به شکل مسطح و مخزن مکعب مستطیل بوده.

در اقلیم های گرم و مرطوب جنوب کشور نیز، مخزن در درون زمین قرار گرفته و فضای بالای مخزن پوشیده نبوده است. در این نوع معماری به وسیله بازشوهایی آب را مستقیم به داخل مخزن سرازیر می کردند. در این مناطق، آب انبارها برای ذخیره آب شیرین مورد استفاده قرار می گرفتند. چراکه در این نواحی آب فراوان در دسترس بوده، اما آب ها اغلب شور بوده و برای مصارف آشامیدنی کارایی نداشتند.

نقش بادگیرهای آب انبار دوقلوی کیش، به این صورت بوده که در این بادگیرها، هوا از یک طرف وارد آب انبار شده و بعد از این که وارد برج آب انبار شد، به سمت پایین آن هدایت می گشته. سپس هوا بر سطح آب جریان پیدا کرده و با آن برخورد می نموده. این کار موجب این می شد که حرارت آب به هوای در جریان منتقل شده و آب خنک شود. این هوای گرم شده از طرف دیگر خارج شده و گرما را با خود می برد.

عکس آب انبار دوقلو

روش های تصفیه آب در آب انبار دوقلوی کیش

در آب انبارهایی مانند آب انبار کیش، برای آبگیری به طور معمول، آب های جاری و سطحی زمین را به آب انبارها منتقل می کرده اند. در مرحله بعد، این آب ها به کمک حوضچه های شنی ساکن و تصفیه شده و سپس وارد منبع آب می شده اند. برای گوارا کردن آب راکد، در سقف نیز بادگیرهایی طراحی می شده تا جریان باد به همراه مواد گندزدا مانع گندیدگی آب شوند. برای تصفیه آب نیز از متدهای فیزیکی و شیمیایی استفاده می شده که بعضی از آنها عبارتند از ته نشین کردن مواد زاید، اضافه کردن نمک برای میکروب کشی، استفاده از ترکیبات آهکی برای گندزدایی و به کار گیری کیسه های زغال برای بوگیری.

قیمت بلیط و ساعت بازدید آب انبار دوقلو در کیش

این آب انبار، در طی هفته و هر روز آن از ساعت 9 تا 22 برای بازدید عموم باز بوده و دیدن آن برای شما هزینه ای نداشته و مجانی می باشد. همین موضوع باعث می شود که گردشگران زیادی از این آب انبار بازدید کنند. علاوه بر این که مجاورت آن با درخت سبز و شهر حریره آن را در مسیر بازدید توریست ها قرار داده. بنابراین پیشنهاد می کنیم، حتما زمان بازدید خود را طوری تنظیم کنید که به ویژه در ایام تعطیلات با ازدحام بازدیدکنندگان نیز مواجه نشوید. البته عامل گرمای هوای کیش را هم مد نظر داشته و در ساعات اوج گرما به دیدن این جاذبه تاریخی نروید.

بهترین زمان بازدید از آب انبار دوقلوی کیش

همانگونه که در بخش قبل گفته شد، گرمای هوای کیش مهمترین عامل تعیین کننده در تعریف بهترین زمان بازدید از این آب انبار است. با اینکه تابستان فصل تعطیلات است و جشنواره های متعددی نیز در کیش در این ایام برگزار میشود، با این حال گرمای هوا می تواند بسیار آزار دهنده باشد. از این رو، پیشنهاد ما به شما برای سفر به کیش و بازدید از آب انبار دوقلو در کیش، پاییز و زمستان و یا اوایل بهار است.

آب انبار دوقلو کیش کجاست

آب انبار کیش به عنوان یکی از جاهای دیدنی کیش، در بخش شمالی این شهر و در مجاورت شهر باستانی حریره و در خیابات منتهی به درخت سبز کیش قرار گرفته. برای دسترسی به این آب انبار شما می توانید به راحتی از همه نوع وسایل نقلیه عمومی این جزیره استفاده نمایید.

اجاره ویلا در کیش و مجاورت آب انبار دوقلو

یکی از گزینه های اقامتی که در کیش بسیار طرفدار دارد، اجاره ویلا استخردار در کیش می باشد. از انجا که آب و هوای این جزیره اغلب بسیا رگرم است، اقامت در چنین ویلاهایی باعث می شود که شما در ساعات گرم ظهر و بعد از ظهر این جزیره نیز بتوانید با آب تنی در این استخرها، از زمان خود استفاده کرده و به تفریح بپردازید. برخی از این ویلاها بسیار مجهز بوده و در ا«ها جکوزی، سیستم های صوتی، سونا و موارد دیگر نیز وجود دارد. برای پیدا کردن این دست اقامتگاه ها می توانید به جستجوی اجاره ویلا لاکچری در کیش بروید.

راهنما سایت

آدرس

جزیره کیش،استادیوم،خیابان درخت سبز

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

9 الی 22

یک‌شنبه

9 الی 22

دو‌شنبه

9 الی 22

سه‌شنبه

9 الی 22

چهار‌شنبه

9 الی 22

پنج‌شنبه

9 الی 22

جمعه

9 الی 22
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه