آبگرم شاهان گرماب مشهد

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

آبگرم شاهان گرماب مشهد جزء جاذبه های گردشگری مشهد در شهر فریمان به شمار می رود که حدود 130 کیلومتر از جنوب شرقی مشهد فاصله دارد. مشهد که از بزرگترین و مهمترین کلانشهرهای ایران به حساب می آید، همیشه به عنوان یکی از مقاصد گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی به شمار می آید تا یک سفر زیارتی – سیاحتی لذت بخش را تجربه کنند. سفر به شهر مشهد به دلیل داشتن انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری، می تواند یکی از خاطره انگیزترین سفرهای طول عمرمان باشد. جاذبه ای که در این مطلب می خواهیم به آشنایی با آن بپردازیم، چشمه آب گرم معروفی در فریمان مشهد است که از جاذبه های طبیعی اطراف مشهد به شمار می رود. چشمه های آبگرم از بهترین جاذبه های طبیعی برای درمان بسیاری از بیماری ها در بین ایرانی ها شناخته می شوند و آب گرم های طبیعی و معدنی متعددی در شهرهای مختلفی از ایران وجود دارند و توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده اند. آبگرم شاهان گرماب فریمان مشهد که از قدیمی ترین چشمه های آبگرم ایران شناخته می شود، قدمت آن به حدود 350 سال گذشته و هم زمان با سلطنت سلیمان صفوی می رسد. در ادامه با لوکس ویلا همراه باشید تا با آبگرم شاهان گرماب مشهد که از معروف ترین چشمه های آبگرم ایران محسوب می شود، آشنا شویم.

آبگرم شاهان گرماب مشهد کجاست و مسیر دسترسی

چشمه آبگرم شاهان گرماب مشهد که از جاذبه های گردشگری اطراف مشهد به حساب می آید، در فاصله 130 کیلومتری از جنوب شرقی مشهد بوده و از توابع دهستان سفید سنگ بخش قلندر آباد فریمان به حساب می آید. اگر قصد دارید به سراغ بازدید از این مجموعه بروید، دو مسیر دسترسی برای شما وجود دارد که می توانید هر یک از آن ها که برایتان مقدور و آسان تر باشد را انتخاب نمایید.

اگر از تهران بخواهید به سراغ این مجموعه بروید ابتدا باید مسیر مشهد را پیش گرفته که حدود 890 کیلومتر مسافت وجود دارد و در طول این مسیر از شهرهای مختلفی نظیر گرمسار، سرخه، سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار و نیشابور عبور کرده تا به مشهد برسید. در ادامه به آشنایی با مسیرهای دسترسی به آب گرم شاهان گرماب می پردازیم:

مسیر جاده مشهد به سرخس

اولین مسیری که می توانید برای دسترسی به این مجموعه انتخاب نمایید، مسیر جاده مشهد به سرخس می باشد که بایستی به سمت جنوب حرکت نمایید. حدود 60 کیلومتر از این جاده به صورت آسفالت بوده و مابقی آن به صورت جاده خاکی می شود که حدود 10 کیلومتر بوده و بایستی آن را طی نمایید.

مسیر جاده مشهد به تربت جام

دومین مسیری که برای دسترسی به آبگرم شاهان فریمان وجود دارد، مسیر جاده مشهد به تربت جام بوده و هنگامی که در حال استفاده از این مسیر هستید، یک جاده فرعی را در میان مسیر خواهید دید که بایستی وارد آن شوید و با استفاده از آن به فریمان و روستای سفید سنگ بروید. از فریمان تا این چشمه آبگرم حدود 50 کیلومتر مسافت وجود داشته که بایستی آن را طی نمایید.

شماره تماس آبگرم شاهان گرماب مشهد: 09926004756

روزهای کاری آبگرم شاهان گرماب مشهد: هر روز هفته

قیمت بلیط آبگرم شاهان گرماب مشهد: بزرگسالان 40 هزار تومان، کودکان بالای 2 سال 25 هزار تومان (به دلیل نوسانات قیمت ممکن است هزینه بلیط مجموعه تغییر کرده باشد)

آدرس آبگرم شاهان گرماب مشهد: استان خراسان رضوی، 130 کیلومتری جنوب مشهد، 52 کیلومتری جنوب شرقی فریمان، دهستان سفید سنگ، بخش قلندر آباد فریمان

آبگرم شاهان گرماب مشهد

آشنایی با آبگرم شاهان گرماب مشهد

شهر مشهد از مهمترین و محبوب ترین کلانشهرهای ایران است که جاذبه های دیدنی و گردشگری زیادی در آن جای گرفته اند. شهرستان مشهد که خود نیز دارای شهرهای کوچک و بزرگ متعددی می باشد، جاذبه های گردشگری دیگری نیز در شهرهای مختلفی از مشهد وجود دارند که می توان به آبگرم شاهان گرماب مشهد در شهر فریمان اشاره نمود. چشمه های آبگرم از بهترین جاذبه های طبیعی در ایران هستند که می توان نمونه های آن را در بسیاری از شهرهای کشور پیدا کرد که بهترین و معروف ترین نمونه آن ها در میان جاهای دیدنی سرعین جای گرفته که به عنوان چشمه های آبگرم سرعین شناخته می شوند و هر ساله هزاران گردشگر را به سمت خود جذب می کنند.

چشمه آبگرم شاهان گرماب فریمان مشهد نیز که از توابع شهر سفید سنگ به شمار می رود، در منطقه کوهستانی از این شهر واقع شده و 3 آبگرم معدنی را شامل می شود. آبگرم شاهان گرماب  همانند دیگر چشمه های آبگرم ایران از خواص درمانی بی نظیری برخوردار می باشد. جالب است بدانید آبگرم شاهان گرماب فریمان به عنوان تنها آبگرم معدنی قابل شرب در ایران شناخته می شود و هیچکدام از دیگر چشمه های آبگرم در دیگر شهرهای کشور، قابل شرب نیستند.

ویژگی های آبگرم شاهان گرماب مشهد

چشمه آب گرم شاهان گرماب فریمان مشهد در میان دامنه شمالی کوه های روستای گرماب قرار داشته که از دل زمین آن منطقه می جوشد و دارای دمای 48 درجه سانتی گراد می باشد. این چشمه آبگرم که از دل زمین می جوشد، بسیار زلال بوده و از بهترین ویژگی های آن می توان به عدم وجود آمونیاک، شوره، گوگرد و بو در آن اشاره نمود که سبب تمایز این آبگرم نسبت به دیگر آب گرم های ایران شده است.

این چشمه آبگرم دارای مواد رادیواکتیو بوده که نشان دهنده جوشیدن این چشمه از لایه های عمیق سطح زمین و از جالب توجه ترین خصوصیات آبگرم شاهان گرماب فریمان، قابل شرب بودن آن می باشد. این چشمه در تمام طول سال دارای میزان یکسانی بوده و حجم آن وابسته به بارندگی نمی باشد.

اگر جزء گردشگرانی هستید که برای گردش و تفریح به شهر مشهد سفر کرده اید و به گردش در میان جاذبه های دیدنی و طبیعی علاقه مند هستید، چشمه گیلاس یکی از جاذبه های دیدنی اطراف مشهد است که در نزدیکی چناران واقع شده و می توانید از آن نیز دیدن کنید.

آبگرم شاهان گرماب مشهد

تاریخچه آبگرم شاهان گرماب مشهد

استخر آبگرم شاهان مشهد از قدیمی ترین چشمه های آبگرم ایران بوده که قدمت آن به دوران صفویان می رسد و به دستور شاه سلیمان صفوی، فرزند شاه عباس دوم، در سال 1055 هجری شمسی ساخته شده است. احتمال می رود که شاید همین موضوع سبب گردیده نام این چشمه را، آبگرم شاهان گرماب بگذارند. اما علاوه بر نام شاهان، این چشمه با نام های دیگری همچون آبگرم شان گرماب و شاهین گرماب میز شناخته می شود. چشمه آبگرم شاهان گرماب فریمان از چشمه های آبگرم ثبت شده در آثار ملی ایران است که در تاریخ 17 مرداد ماه سال 1383 با شماره 11032 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خواص درمانی آبگرم شاهان گرماب فریمان

آبگرم شاهان گرماب مشهد نیز همانند بسیاری دیگر از چشمه های آبگرم ایران دارای آب و املاح معدنی بوده که همین موضوع سبب گردیده این چشمه آبگرم از خواص بسیار مفید و زیادی برخوردار باشد. همین موضوع سبب محبوبیت و شهرت هر چه بیشتر آن در میان اهالی شهر فریمان و دیگر گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند، شده است. چشمه شاهان فریمان از املاح معدنی متنوعی نظیر سدیم، پتاسیم، منیزیم، آهک، آهن و سیلیکات بوده که هر یک از آن ها بر درمان بیماری های مختلفی همچون بیماری های پوستی، دردهای عصبی، زخم های مزمن، بیماری های رماتیسمی، بیماری های گوارشی، سنگ مثانه، سنگ کلیه، سردرد، آرتروز، کوفتگی های عضلانی و غیره تأثیرگذار می باشند.

وجود خاصیت ضد اسید اوریک در این آب گرم سبب گردیده برای بیماری های نظیر سنگ کلیه و سنگ مثانه به صورت حلال عمل می کند و همچنین به صورت خوراکی نیز تأثیر چشمگیری می توان داشته باشد که برای این منظور روزی 3 لیتر از آن را در نوبت های متفاوت نوشیده تا سنگ ها را دفع نماید. آب این چشمه آب گرم فاقد بو، رنگ، مزه، گوگرد، شوره و آمونیاک بوده که می تواند برای درمان بسیاری از بیماری های عفونی مفید باشد. جالب است بدانید این چشمه از آب گازدار بهره مند بوده و آبی زلال و گوارا دارد که می توانید از آن میل کنید و به عنوان تنها آبگرم آشامیدنی در ایران شناخته می شود.

آبگرم شاهان گرماب مشهد

تفریحات آبگرم شاهان گرماب مشهد

جاذبه های متعددی در شهرهای مختلفی از ایران وجود دارند که بسیاری از آن ها علاوه بر آن که تنها یک جاذبه دیدنی باشند، دارای امکانات تفریحی و جاذبه های مختلفی هستند. در ادامه با تفریحات این چشمه آبگرم بیشتر آشنا می شویم.

شنا کردن و آب تنی

آب تنی و شنا کردن یکی از تفریحاتی است که بسیار لذت بخش بوده و روح را جلا می بخشد. شنا کردن در چشمه های آبگرم نیز بسیار لذت بخش تر از شنا در استخرها بوده، چرا که این چشمه ها همانند آبگرم شاهان گرماب مشهد مملو از املاح معدنی می باشد و لذت شنا کردن و آب تنی را دو چندان خواهند ساخت. شنا کردن در میان چشمه آبگرم شاهان فریمان به خصوص در هوای سرد بسیار لذت بخش می باشد و پیشنهاد می شود اگر به مشهد سفر کردید و علاوه بر زیارت حرم امام رضا، به دنبال گردش در میان دیدنی های اطراف مشهد بودید، این چشمه آبگرم را انتخاب کرده و چند ساعت شنا و آب تنی در آن را تجربه کنید.

عکاسی در محیط اطراف آب گرم شاهان گرماب

عکاسی هم یکی از لذت بخش ترین تفریحاتی است که در بسیاری از طبیعت ها می توان به سراغ آن رفت و عکس های زیبایی را خلق کرد. اگر تصمیم گرفتید به سراغ آبگرم شاهان گرماب مشهد بروید، پیش از رسیدن به این آبگرم، یک دشت زیبا که پر از گل های رنگارنگ می باشد را خواهید دید که از بهترین لوکیشن ها و سوژه ها برای عکاسی به شمار می آید. پس اگر اهل عکاسی هستید، حتما در میانه راه در این دشت توقفی داشته باشید تا بتوانید عکس های زیبایی را در میان طبیعت اطراف این چشمه خلق کنید.

آبگرم شاهان گرماب مشهد

امکانات چشمه آبگرم شاهان گرماب فریمان مشهد

این چشمه آب گرم که از بهترین چشمه های آبگرم به شمار می رود، انواع امکانات رفاهی برای گردشگران در آن در نظر گرفته شده اند. یکی از بهترین امکاناتی که برای آبگرم شاهان گرماب در نظر گرفته شده، وجود استخرهای مجزای آب گرم برای آقایان و بانوان می باشد. همچنین امکاناتی همچون دوش، وان، کمد لباس، رختکن، سرویس بهداشتی و غیره در این مجموعه وجود دارند.

وان های اختصاصی هم در این چشمه آبگرم وجود دارند که امکان رزرو ساعتی آن ها وجود داشته و برای استفاده از آن ها بایستی با مسئولین هماهنگی های لازم را انجام دهید. اتاق یا سوئیت های کوچکی هم در این مجموعه وجود دارند که مجهز به وان اختصاصی آبگرم بوده که می توانید آن ها را برای خود رزرو کرده و از خدمات اختصاصی آن ها بهره مند شوید.

نکات لازم جهت بازدید از آبگرم شاهان گرماب مشهد

از جمله نکاتی که برای رفتن به چشمه آبگرم شاهان بایستی در نظر داشته باشید، همراه داشتن وسایلی اعم از مایو، کلاه استخری، مواد شوینده شخصی، لباس اضافه و حوله می باشد که در صورت نیاز هم می توانید لوازم شخصی خود را همراه خود ببرید. در محدوده اطراف این مجموعه، مغازه ای وجود دارد که می توانید در صورت همراه نداشتن مواد خوراکی و آب آشامیدنی، موارد مورد نیاز خود را از آن تهیه نمایید.

از آنجایی که میزان دمای آب این چشمه بالا بوده، بایستی مراقب باشید و نکته حائز اهمیت در این باره، عدم اجازه ورود کودکان زیر 5 سال به داخل آب می باشد. همچنین ورود کودکان پوشکی به داخل مجموعه ممنوع می باشد. در نهایت توجه داشته باشید که اگر به بیماری های خاصی نظیر بیماری های قلبی مبتلا هستید، حتما با مشورت پزشک از آبگرم استفاده نمایید.

بهترین زمان بازدید از آبگرم شاهان گرماب مشهد

در صورتی که می خواهید به سراغ چشمه آبگرم شاهان فریمان بروید، بهتر است ابتدا بهترین زمان بازدید از آن را در نظر بگیرید که پیشنهاد ما به شما روزهای اوایل هفته و یا اواسط هفته است که شلوغ نبوده و روزهای آخر هفته و تعطیلات جمعیت زیادی به این مجموعه می آیند. همچنین اگر به دنبال بهترین فصلی هستید که به این مجموعه بروید و نهایت لذت را از آب تنی و شنا کردن در آبگرم شاهان گرماب تجربه کنید، باید بگوییم که شما می توانید هر فصلی را که بخواهید برای رفتن به این آبگرم انتخاب نمایید؛ چرا که سرد و گرم و یا آفتابی و بارانی بودن هوا تأثیری در گردش و تفریح شما در داخل مجموعه ندارد.

همانطور که پیش تر اشاره شد، لذت آب تنی در این چشمه آب گرم در هوای سرد نیز لذت خاص خود را دارد. اما اگر قصد دارید علاوه بر بازدید از آبگرم شاهان گرماب مشهد به سراغ دیگر جاذبه های گردشگری مشهد و اطراف مشهد بروید، بهتر است فصل هایی همچون بهار و پاییز را که هوای مشهد و شهرهای اطراف آن نه خیلی سرد و نه خیلی گرم است، انتخاب نمایید.

اقامت در آبگرم شاهان گرماب مشهد

مجموعه آبگرم شاهان گرماب مشهد دارای اقامتگاه های خصوصی بوده که مراجعه کنندگان می توانند در صورت تمایل به اقامت در آن ها بپردازند. یک اقامتگاه بومگردی به نام اقامتگاه بومگردی شاهان در سفید سنگ وجود دارد که گردشگران می توانند برای اقامت خود نیز به سراغ آن بروند. دره اجنه اخلمد یکی دیگر از جاذبه های دیدنی چناران است که در روستای اخلمد واقع شده و از ترسناک ترین و وهم آلودترین جاذبه های گردشگری اطراف مشهد به شمار می رود. اما زمانی که به سراغ بازدید از آن بروید، خواهید دید که هیچ خبری از ترس و اجنه وجود ندارد.

آبگرم شاهان گرماب مشهد

راهنما سایت

آدرس

استان خراسان رضوی، 130 کیلومتری جنوب مشهد، 52 کیلومتری جنوب شرقی فریمان، دهستان سفید سنگ، بخش قلندر آباد فریمان

شماره تماس
هزینه بازدید

۴۰/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

8 الی 23

یک‌شنبه

8 الی 23

دو‌شنبه

8 الی 23

سه‌شنبه

8 الی 23

چهار‌شنبه

8 الی 23

پنج‌شنبه

8 الی 23

جمعه

8 الی 23
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه