گنبد سبز مشهد

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

گنبد سبز مشهد یکی از بناهای بسیار تاریخی و مهم شهر مشهد به شمار می رود که در اصل آرامگاه شیخ محمد مؤمن است و به دلیل زیبایی بی حد و وصف این گنبد، یکی از جاذبه های گردشگری بسیار دیدنی و دوست داشتنی شهر مشهد مقدس به شمار می رود. در طی سال ها، شهر مشهر مقدس همواره میزبان تعداد بسیار زیادی از گردشگران و توریستان و همچنین زوار از سرتا سر ایران و همچنین جهان قرار گرفته که این شهر را به قطبی در گردشگری ایران بدل کرده است که در کنار حرم امام رضا (ع)، جاذبه های دیدنی و توریستی و گردشگری بسیار زیادی را در خود جای داده است که گنبد سبز یکی از این جاهای دیدنی مشهد به حساب می آید.

اما لازم به ذکر است که گنبد سبز مشهد حاوی نکات و همچنین دانستنی های بسیار قابل توجه و شنیدنی است که بی شک همانطور که توجه بسیاری از گردشگران و حتی داشنمندان و مورخان را بخود جلب کرده، برای شما نیز میتواند قابل تأمل و جالب باشد بطوری که نظر شمارا نیز به خود جلب کند. از این رو ما قصد داریم در ادامه این مطلب بصورت دقیق، این جاذبه گردشگری شهر مشهد را زیر ذره بین تیم لوکس ویلا برده و تمام نکات جال این بنا را به همراه آدرس و طریقه دسترسی برای شما بیان کنیم. با ما همراه باشید.

گنبد سبز مشهد

گنبد سبز مشهد کجاست؟

گنبد سبز مشهد، همانطور که از نام آن پیداست در شهر مشهد واقع شده که بی شک به یکی جلوه های گردشگری و توریستی شهر مشهد بدل شده است. این گنبد در چند صد متری جنوب غربی حرم مطهر و در خیابان آخوند خراسان در میان میدانی با همین نام واقع شده و حتی به دلیل قرار گیری این گنبد در میدان ذکر شده، برخی نیز میدان آخوند را به میدان گنبد سبز مشهد نیز میشناسند و از این نام برای آن یاد میکنند. بی شک این گنبد یکی از اماکن مهم و همچنین مذهبی و گردشگری شهر مشهد است. این گنبد به دلیل نزدیکی به حرم مطهر بی شک برای افرادی که حداقل یکبار به مشهد مقدس سفر داشته اند، این گنبد توجهشان را به خود جلب کرده است. برای بازدید از گنبد سبز مشهد مطلوب است که شما باید خود را به شهر مشهد برسانید و این یک امر بدیهی است. از آنجا که این گنبد در کلانشهر مشهد نزدیک به حرم مطهر واقع شده، دسترسی و مسیر یابی برای پیدا کردن این بنای تاریخی بسیار آسان است چرا که در جای جای شهر مشهد این امکان وجود دارد که مسیر خود را به سمت حرم مطهر پیدا کنید.

اما برای دسترسی هرچه بهتر شما عزیزان به گنبد سبز مشهد مسیر رسیدن از حرم مطهر به این بنای تاریخخی را در ادامه باهم بررسی میکنیم تا طریقه دست یابی و بازدید از این بنای بسیار دیدنی،‌تاریخی و دلنشین برای شما راحت تر شود.

مسیر دسترسی به گنبد سبز مشهد از حرم مطهر: با رسیدن به حرم مطهر امام رضا (ع)، شما وابسته به مکان قرار گیری خود می بایست به طرف خیابان آیت الله بهجت مسیر خود را ادامه دهید. برای اینکار در هر نقطه از حرم مطهر که هستید میتوانید با دور زدن در میدان دور حرم به سمت بلوار شیرازی بروید. در این بلوار کمی به مسیر خود ادامه دهید تا به تقاطع بلوار شیرازی و خیابان آیت الله بهجت برسید. با رسیدن به این تقاطع به سمت جنوب خیابان آیت الله بهجت بپیجید و وارد این خیابان شوید. به مسیر خود ادامه داده تا جایی بررسید که گنبد سبز مشهد توجه دیدگان شما را به خود جلب کند. با دیده شدن این گنبد یعنی شما به مقصد خود که میدان آخوند یا همان میدان گنبد می باشد نزدیک می شوید.

با رسیدن به این میدان شما به مقصد خود رسیدید و میتوانید از این گنبد بسیار زیبا از نزدیک دیدن کنید. لازم به ذکر است که فاصله حرم مطهر تا گنبد سبز مشهد با اتوموبیل حدود ۱۰ دقیقه است اما اگر شما قصد دارید پیاده به این گنبد دسترسی پیدا کنید مسیری ۲۵ دقیقه اس پیش روی شماست که میتوانید به راحتی به این گنبد بی نظیر دسترسی پیدا کنید و از قدم زدن در خیابان های مشهد و بهره بری از فضای بی نظیری که در این خیابان ها وجود دارد به مقصد نهایی خود برسید.

گنبد سبز مشهد کجاست؟

معرفی گنبد سبز مشهد

همانطور که تا الان ذکر شد گنبد سبز مشهد یکی از جاهای دیدنی مشهد مقدس بوده که جزء مکان های توریستی و جاهای دیدنی و گردشگری مشهد محسوب میشود و علاوه بر زیبایی بی نظیر، تاریخچه و قدمتی بسیار دارد. این گنبد به دلیل رنگ فیروزه ای مایل به سبزی که دارد به گنبد سبز مشهور شده است که در هنگام تاریکی هوا و در شب، چراغ های دور این گنبد که آنها نیز سبز رنگ هستند روشن شده و جلوه ای بی نظیر به این بنای تاریخی و مذهبی کلانشهر مشهد میدهد. این بنا که به ثبت آثار ملی نیز رسیده محل دفن عارفی شیعه و مذهبی به نام شیخ محمد مؤمن که عارفی استرآبادی و مربوط به دوره صفویان است بوده. این عارف که بیشتر عمر خود را به تفسیر، نوشتار و مکتوب کردن احادیث و فرمایشات امامان و معصومین صرف کرد و در سال ۹۰۴ هجری قمری چشم از جهان گشود. این عارف استرآبادی که یکی از بزرگان استر آباد بود، به قدری شناخته شده و بزرگ بود که وظیفه پرورش فرزند شاه عباس صفوی را بر عهده داشت و در نهایت در مکان فعلی گنبد سبز مشهد دفن شد.

در ابتدا این مکان به این صورت نبود و فقط آرامگاهی بود که دور آن را حصار کشیده بودند. اما بعد از گسترش شهر مشهد و ساخت و ساز های مختلف در این شهر، به مرور این مکان تبدیل به یکی از مکان های مقدس و بی نظیر برای گردشگری و بازدید تبدیل شد که آخرین فعالیت بر روی آن گنبد گذاری و و کاشی کاری گنبد بود که بیش از یک سال به طول انجامید تا در نهایت این مکان را به یکی از زیباترین و در عین حال دیدنی ترین مکان های شهر مشهد تبدیل کرد بطوری که افراد علاقه مند به این نوع بنا ها، حداقل یکبار نام گنبد سبز مشهد را شنیده اند. معماری داخل این مقبره نیز به نوبه خود جالب توجه است.

از آنجا که بطور کلی معماری این بنا بطور کامل بصورت اسلامی بوده فضایی مذهبی و بی نظیر را برای دوستداران این نوع مکان ها ایجاد میکند که باعث میشود حال و هوای معنوی بی نقصی به بازدید کنندگان از این مکان هدیه داده شود. به خاطر وجود همین معماری بی نظیر چه در داخل و چه در خارج این گنبد، علاقه مندان به بازدید از اماکن تاریخی و همچنین مذهبی و حتی دوستداران معاری از این بنای حیرت آور به مرور دیدن میکنند تا از زیبایی بی نظیر آن بهره ببرند.

گنبد سبز خراسان رضوی

تاریخچه گنبد سبز مشهد

همانطور که پیش تر گفته شد گنبد سبز مشهد که جزء بهترین و دیدنی ترین جاذبه های گردشگری شهر مشهد و در نزدیکی حرم مطهر است، تاریخجه ای بسیار غنی و طولانی دارد. طبق گفته های بالا شیخ محمد مؤمن استرآبادی در این مکان آرام گرفته و این شخص بزرگ تاریخ مشهد در درون گنبد سبز دفن شده است. البته تا زمان های طولانی بین مورخان و عالمان اختلاف نظر وجود داشت که در گنبد سبز چه کسی دفن شده که پس از بررسی های مختلف این شک ها از بین رفت. بعد از فوت محمد مؤمن استرآبادی و دفن ایشان در محل گنبد سبز مشهد، به دستور شاه عباس صفوی که ارادت خاصی به این عارف بزرگ شیعه داشت، در محل آرام گرفتن وی این بنا به دست ساخت رسید. البته همانطور که پیش تر ذکر کردیم در ابتدا تنها مزاری خالی از جاذبه های دیدنی در این مکان وجود داشت که با گذر زمان تبدیل به بنای امروزی شد. گنبد فیروزه ای که بر روی این بنا قرار گرفته نیز به خودی خود جالب توجه مورخان و همچنین گردشگران مختلف قرار گرفته که جذابیت این بنای تاریخی را بیشتر میکند.

این گنبد با کاشی کاری خاص و جلوه های دیدنی بسیاری که دارد باعث شده تا توجه بسیاری از مردم و گردشگران را به خود جلب کند و نکته حائز اهمیت درباره این گنبد تعداد کاشی های آن است. در شهر مشهد مکان ها و بناهای مختلفی همچون گنبد خشتی وجود دارد که به دلیل وجود گنبدی زیبا و دیدنی توجه تعداد کثیری از گردشگران را به خود جلب میکند که گنبد سبز مشهد نیز یکی از آنهاست. تعداد کاشی هایی که برای ساخت این گنبد استفاده شده نزدیک به ۲۰۰۰ کاشی فیروزه ای رنگ تخمین زده شده که با معماری بی نظیر بر روی گنبد این مکان قرار گرفته است. بطور کلی شهر مشهد معدن کاشی کاری و هنر کار با کاشی است که این هنر بر روی گنبد سبز مشهد نیز بطور واضح دیده میشود و همین موضوع باعث شده تا این بنا تبدیل به یکی از جاهای دیدنی مشهد تبدیل شود.

گنبد سبز مشهد

جاهای دیدنی اطراف گنبد سبز

کلانشهر مشهد، با توجه به دارا بودن جاذبه های توریستی و تفریحی گردشگری بسیار، تبدیل به یکی از قطب های گردشگری در کشور ایران شده است که مهم ترین آنها بی شک حرم مطهر امام رضا (ع) است که همواره تعداد کثیری از گردشگران و زوار مختلف را از سرتا سر ایران و جهان به این شهر دعوت میکند. گنبد سبز مشهد نیز یکی از این جاذبه های گردشگری و دیدنی های شهر مشهد است. اما به علاوه این گنبد همانطور که گفته شد، جاذبه های گردشگری و توریستی بسیاری مانند باغ ملی مشهد، پارک کوهسنگی و همچنین خانه توکلی که در نزدیکی این گنبد قرار دارند که در ادامه به طور کامل آنها را بررسی میکنیم و خالی از لطف نیست که شما عزیزان بعد از بازدید از گنبد سبز مشهد از این جاذبه های نیز دیدن کنید.

باغ ملی مشهد: یکی از جاذبه های دوست داشتنی و آرامش بخش در شهر مشهد،‌باغ ملی این شهر است. باغ ملی مشهد که به قدینی ترین پارک تفریحی در مشهد معروف است به دلیل داشتن تاریخچه ای بسیار غنی و همچنین فضایی بسیار دلنشین و خانوادگی مکانی بسیار مناسب برای گذران اوقات فراغت و استراحت در شهر مشهد است. این پارک به دلیل وسعت حدودا بزرگی که دارد به باغ ملی معروف است که مزدم و اهالی شهرر مشهد این نام را برای آن برگزیدند.

باغ ملی مشهد در ابتدا یک باغ شخصی برای مظفر الدین شاه بود که در طی سالها و گذران نسل ها به افراد مختلف رسید تا در نهایت در سال ۱۳۴۵ به تصرف شهرداری مشهد در آمد که همین موضوع سبب شد تبدیل به یکی از مکان های تفریحی و دیدنی شهر مشهد که بازدید از آن برای عموم آزاد است بدل شود. فاصله حدودا ۲۰ دقیقه ای این باغ تا گنبد سبز مشهد باعث میشود که اگر شما پس از بازدید از این بنا قصد دارید به استراحت در فضای آرامش بخش و مملو از گیاهان و درختان مختلف بههمراه خانواده یا همراهان خود بپردازید،‌باغ ملی مشهد انتخابی مناسب برای شما باشد.

پارک باغ ملی

پارک کوهسنگی: یکی دیگر از جاذبه های دیدنی شهر مشهد که بازدید از آ» خالی از لطف نیست بی شک منطقه کوهسنگی است. این منطقه به دلیل وجود دو قله از رسته کوه های بینالود به کوهسنگی نام گذری شده که با قدم گذاری در این منطقه از هر بخش آن، این دو قله قابل مشاهده هستند. اگر اهل پیاده روی و بهره مندی از آب و هوای بی نظیر منطقه ای بی نقص را دارید بازدید از پارک کوهسنگی مشهد یکی از انتخاب های مناسب برای شماست که حتی میتوانید با استفاده از مسیری که بر روی این کوه ها قرار داده شده به بالای آن برسید و از منظره بسیار دلنشین شهر مشهد به خصوص در شب، بهر ببرید. فاصله این منطقه تا گنبد سبز مشهد کمتر از ۳۰ دقیقه است که به راحتی میتوانید از آنجا نیز بازدید کنید.

پارک کوهسنگی

خانه توکلی مشهد: از جمله جاذبه های گردشگری و دیدنی شهر مشهد که فاصله کمی تا گنبد سبز این شهر را دارد خانه توکلی مشهد است. این خانه که قدمتی حدودا ۳۰۰ ساله را دارا بوده به دلیل روایات و داستان های مختلفی که درباره آ» گفته میشود به خانه اسرار آمیز نیز شهرت دارد که باعث شده تا علاقه مندان به بازدید از بنا های تاریخی و قدیمی، این خانه را نیز در برنامه های خود در شهر مشهد قرار بدهند. خانه توکلی که ساخت آن به دوره قاجار برمیگردد از معماری بی نظیر و دل نشینی برخوردار است در طی سالها دست خوش تغییراتی در سکنه خود بوده که در نهایت در سال ۱۳۴۳ توسط آقای توکلی خریداری شد و محل زندگی ایشان به همراه خانواده خویش بود. اما پس از مرگ آقای توکلی در طی سالها این خانه متروکه و بدون سکنه بود تا در نهایت در سال ۱۳۸۴ سازمان میراث فرهنگی، این خانه را به ثبت ملی رسانید تا از شر تخریب و تغییر کاربری آن را نجات دهد.

خانه تاریخی توکلی

نکات مهم در بازدید از گنبد سبز مشهد

برای یانکه شما عزیزان بتوانید از گنبد سبز مشهد با خیالی آسوده و به راحتی دیدن کنید، ابتدا نیاز است به نکات و برخی دانستنی ها توجه داشته باشید تا بتوانید به راحتی هرچه بیشتر از این گنبد بی نظیر و دیدنی بازدید کنید و از زیبایی آن بهره مند شوید. مهم ترین نکته در این مورد حفظ زیبایی و همچنین سلامت گنبد است. از آنجایی که برخی از آثار تاریخی کشور ما به دلیل بی فرهنگی و همچنین عدم توجه به تذکر مسئولین دست خوش برخی تخریب ها و یا مشکلات و همچنین ایجاد جلوه نا مطلوب بر روی خود مانند یادگاری یا حتی کنده کاری شده اند، لازم به ذکر است که این بنای تاریخی شهر مشهد نیز از این موضوع تا چند سال اخیر بی نصیب نمانده بود.

اما با همت و تلاش شهرداری مشهد و همچنین هزینه های مختلف برای مرمت و نگهداری از این اثر تاریخی، این مشکل از دامان آن پاک شد. از همین رو لازم به ذکر است که شما عزیزان نیز بهتر است در این مورد کوشا باشید تا به این جاذبه دیدنی و گردشگری شهر مشهد آسیبی این گونه وارد نکنید.

گنبد سبز

بهترین زمان بازدید و بهای بلیط گنبد سبز مشهد

برای بازدید از گنبد سبز مشهد لازم به ذکر است که بهای بلیطی برای پرداخت وجود ندارد و دیدن کردن از این جاذبه گردشگری شهر مشهد کاملا رایگان است که همین موضوع باعث شده تا گردشگران و توریستانت بیشتری دست به بازدید از این مکان مقدس و همچنین بی نظیر بزنند.

در باب این مسئله که بهترین زمان برای دیدن کردن از این مکان بی نظیر چه زمانی است باید خدمت شما عرض کنیم که گنبد سبز مشهد در تمامی ایام هفته و در تمام ساعات روز آماده پذیرایی از شما گردشگران گرامی میباشد. ولی برای اینکه بتوانید از تمام جلوه های دیدنی و بی نظیر این گنبد بهره برده و همچنین لذت تمام و کمالی را ببرید، از بعد از ظهر تا تاریکی هوا بهترین پیشنهاد برای شماست چرا که دیدن کردن از این گنبد در زمان تاریکی هوا و همچنین روشن شدن چراغ های آن منظره ای بی نظیر و حیرت آور را به دیدگان شما عزیزان هدیه میدهد.

گنبد سبز مشهد مقدس

راهنما سایت

آدرس

استان خراسان رضوی، شهر مشهد، خیابان اخوند خراسانی، میدان گنبد سبز

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه