بازار رضا مشهد

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

مشهد یکی از کلان شهر های مهم ایران بوده که به دلیل شدن به قطب مذهبی کشور توانسته عده زیادی از افراد را به سمت خود جذب نماید. یکی از مهم ترین مواردی که در در شهری همانند مشهد در بین زائران پر طرفدار می باشد، خرید کردن می باشد. زائران معمولا در اطراف حرم به دنبال جایی هستند تا بتوانند هر چه نیاز دارند را تهیه نمایند. بدین منظور به سراغ معرفی یکی از بازار های معروف اطراف حرم به نام بازار رضا مشهد رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

بازار رضا کجاست و مسیر دسترسی به آن

برای رسیدن به بازار رضا مشهد باید ابتدا در هر کجای این شهر بودید خود را به فلکه آب برسانید. بعد از رسیدن به این میدان دور زده تا به خیابان سلیمان خاطر وارد شوید. بعد از ورود به این خیابان کمی آن را ادامه دهید تا از فروشگاه زنجیره ای آلیانیک شعبه رضوان که در سمت راست قرار گرفته بگذرید. بعد از آن شما به مقصدتان که در همان سمت راست واقع شده وارد خواهید شد. اگر با خودروی خودتان بخواهید مسیر رسیدن به این بازار را بپیمایید بهتر است از لوکیشن زیر استفاده کنید تا بهترین و کم ترافیک ترین راه از مبدا شما را تا مقصد نشان دهد و از طریق آن به راحتی به بازار رضا برسید.

آدرس بازار رضا: استان خراسان رضوی، مشهد، قسمت شرقی میدان آب

مسیر های دسترسی به بازار رضا مشهد

در سفر به مشهد اگر تصمیم گرفتید به بازار رضا مشهد مراجعه کنید بهتر است انواع مسیر دسترسی به این ناحیه را بدانید تا دچار مشکل نشوید. در هر صورت باید بدانید که از هر کدام از مسیر های دسترسی زیر استفاده کنید در نهایت باید خود را ابتدا به فلکه آب برسانید تا از راه خیابان سلیمان خاطر به بازار دسترسی یابید. البته اگر در حرم بودید و تمایل داشتید به سمت این بازار بروید نیز باید از باب الرضا استفاده کنید تا با کمی پیاده روی به بازار رضا برسید. مسیر های زیر هم برای شماست تا در هر جای مشهد که بودید به راحتی به بازار دسترسی یابید.

مسیر دسترسی به بازار رضا با مترو: استفاده از مترو می تواند بهترین راه رسیدن به بازار باشد. برای استفاده از آن باید در ایستگاه 17 شهریور پیاده شوید.

مسیر دسترسی به بازار رضا با اتوبوس: اتوبوس های بی آر تی متعددی در سطح شهر قرار دارند که مستقیم به سمت حرم می روند. در خیابان امام رضا می توانید از این اتوبوس ها استفاده کنید تا بعد از پیاده شدن در ایستگاه باب الجواد به راحتی به بازار رضا مشهد برسید.

مسیر دسترسی به بازار رضا با تاکسی: در اقصی نقاط مشهد تاکسی هایی وجود دارد که به سمت حرم و فلکه آب می روند و شما می توانید از آن ها استفاده نمایید.

بازار رضا

معرفی بازار رضا مشهد

بازار رضا یکی از قدیمی ترین و پر مخاطب ترین بازار های مشهد می باشد که همیشه مورد توجه زائران و مسافران زیادی قرار گرفته است. بازار رضا به عنوان یکی از بازار های نزدیک حرم به حساب می آید که به دلیل فاصله کمی که تا حرم دارد مورد توجه عده زیادی از افراد قرار می گیرد. با رسیدن به این بازار می توانید دو دالان را مشاهده کنید که افراد معمولا وارد دالان سمت راست می روند تا در یک راه طولانی به گشت و گذار و خرید بپردازند.

افراد زیادی در سفر به این شهر بازار رضا مشهد برای خرید سوغات یا یادگاری انتخاب می کنند. در تعطیلات و به خصوص در مراسم های مذهبی مشهد زائران زیادی را به خود می بیند و تعداد مراجعین به این بازار نیز چندین برابر می شود. اگر برای تماشا جاذبه های گردشگری مشهد قصد دارید به این شهر سفر کنید بهتر است در کنار کارهای خود سری به این بازار هم بزنید و از نزدیک شاهد یک بنای سنتی با حجره های مختلف باشید تا حال و هوای متفاوتی را تجربه نمایید.

ارزش بخش های مختلف درون بازار با یکدیگر تفاوت دارد و قسمت های نزدیک به فلکه آب به دلیل حضور مرفهین در آن معمولا گران تر از باقی نقاط هستند. از دیگر بخش های بازار که ارزش آن ها بیشتر می باشد سمت راست است که واحد های درون آن معمولا بیشتر مورد توجه مراجعین می باشد و به همین دلیل گران تر هستند. به طور کلی در این بازار سه صنف مهم وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

  1. زعفران
  2. خشکبار و عطر
  3. جواهرات

تقریبا برخی از حجره های طبقه اول با همان کاربری در طبقه دوم نیز وجود دارد و به همین دلیل می توانید در صورت عدم تمایل به کالا های طبقه اول به مغازه های طبقه دوم مراجعه کنید و از آن ها نیز دیدن نمایید تا شاید بتوانید هر چه نیاز داشتید را تهیه کنید. در طبقه دوم بیشتر می توانید به تهیه طلا و جواهر مشغول شوید که البته گفته شده کمی گران هستند و باید قبل از خرید به دقت کالا را در دیگر محل ها نیز بررسی نمایید تا به صول معروف سرتان کلاه نرود!

یکی از موارد که باید به آن اشاره کرد این نکته است که مالک بازار رضا، آستان قدس رضوی بوده و افراد دیگر نهایتا صاحب سرقفلی خودشان می باشند. از جمله اماناتی که در این بازار وجود نداشته و باید به آن اضافه گردد می توان به پارکینگ، سرویس بهداشتی و… اشاره نمود که کمبود این موارد در بین مسافران به شدت حس می شود.

ساعت کاری بازار رضا مشهد: همه روزه از ساعت 9 تا 22

تاریخچه بازار رضا

تاریخ ساخت این بازار به زمان پهلوی بر می گردد و در ست وقتی که بازار و مرکز خرید خاصی در این شهر وجود نداشت. محمد رضا شاه دستور ساخت این بازار را در مشهد صادر کرد تا اولین بازار بزرگ در نزدیکی حرم به وجود آید و زائران بتوانند با رفتن به آن هر چه نیاز دارند را تهیه نمایند. طراح بازار رضا مشهد فردی به نام مهندس داریوش بوربور بود که با تیم 50 نفره خود شروع به تحقیقات گسترده در اطراف حرم کرد.

طرح اولیه مربوط به این بازار قرار بود تا یک سری موارد همانند نصب پله برقی، سیستم اطفای حریق، راه های فرار، سرمایش و گرامیش به وسیله فن کوئل و… اجرا شوند که کنسل گشت. یکی از مواردی که در آن زمان به وجود آمد، حوض ها و آب نماهای جذابی بودند که یکی فضای بسیار دل نشین را به وجود آوردند اما در حال حاضر این فضا ها بسیار زشت شده اند حتی سقف بازار نیز رنگ آمیزی نشده و هر کس با یک نگاه این موضوع را متوجه خواهد شد.

ساخت این بازار در یک زمین به طول 1 کیلومتر و عرض 33 متر در سال 1354 خورشیدی استارت خورد و به مدت 11 ماه طول کشید و در سال 1355 تکمیل گشت. در آن دوران بعد از تکمیل ساخت بازار رضا از افراد سوال میشد که در این بازار حجره را ترجیح می دهند یا پول آن حجره را می خواهند که این موضوع سبب شد در ابتدای امر یک سری از افراد پول را تقاضا کنند و مغازه های زیادی بدون هیچ کاربری خالی بماند.

رفته رفته آستان قدس با تبلیغات مختلف بالاخره تمامی مغازه ها را به فروش رساند و این بازار به رونق رسید. بر طبق گفته مهندس دیشیدی با وجود در نظر گرفتن بسیاری از موارد برای ساخت این بازار در نهایت اما چیزی مابین مدرن و سنتی ساخته شد. این سازه شاید در برابر زلزله مقاومت داشته باشد ولی در برابر آتش سوزی هیچ تدبیری اندیشیده نشده است.

یکی از دلایلی که احتمال آتش سوزی را زیاد می کند استفاده از فولاد به جای بتن آرمه می باشد که این موضوع ساختمان بازار را در برابر آتش سوزی آسیب پذیر کرده است. سیستم اطفا حریق که قرار بود توسط مهندس بوربور اجرا شود نیز کنسل شد و به همین دلیل در این موضوع نیز فقیر است. در هر حال باید عنوان کرد با وجود تمام کاستی ها در اجرای طرح اولیه، این بازار هم چنان رونق زیادی بین گردشگران دارد و به همین دلیل شما نیز بهتر است استفاده از آن را از دست ندهید.

بازار رضا

بخش های درون بازار رضا

این بازار همان طور که گفته شد یکی از مهم ترین بازار های مشهد بوده که به دلیل دارا بودن انواع کالا ها درون خود توانسته به یکی از بهترین مراکز خرید مشهد تبدیل شود و به همین دلیل افراد زیادی را به سمت خود جذب نماید. این بازار 72000 متر مربع زیر بنا داشته و به دلیل این وسعت بالای خود توانسته جای خوبی برای خرید باشد. تعداد مغازه ها و حجره های درون این بازار به 2092 عدد می رسد که در دو طبقه مشغول فعالیت هستند. اطلاعات مربوط به این دو بخش از بازار را در ادامه به دست آورید.

  • طبقه همکف: این طبقه معمولا بیشتر از طبقه اول مورد بازدید و هدف مسافران قرار می گیرد. اکثر مغازه ها با کاربری های متعدد در این طبقه هستند که هر چه بخواهید از پوشاک و تسبیح گرفته تا ادویه و انگشتر های عقیق همگی در این بخش از از بازار رضا مشهد قرار گرفته اند. از طبقه همکف بازار می توانید به خرید با کیفیت ترین نوع زعفران و نبات در کنار پارچه های متعدد مشغول شوید.
  • طبقه اول: حجره هایی که در طبقه همکف وجود داشتند اکثرا در طبقه اول نیز حضور داشته و در کنار آن ها یک سری کارگاه های کوچک با نام های سنگ تراشی، فیروزه تراشی، صنایع دستی و… نیز وجود دارد. یکی از نوستالژی ترین بخش های طبقه اول، آتلیه هایی هستند که از شما عکس می گیرند و بک گراند را تصویر حرم می گذارند.

معماری بازار رضا

این بازار دارای بافتی مابین سنتی و مدرن بوده و به شیوه ای اسلامی دیده می شود. سردر های قرار گرفته در آن به طریق پلکانی طراحی شده و نمای بازار نیز آجری مانند می باشد که در نهایت ساده بودن یک معماری زیبا را به رخ می کشد. کفپوش بازار سرامیکی بوده و بازار دارای سقف می باشد و حجره ها و مغازه های درون آن دیوار داشته و هیچ شیشه ای در آن به کار نرفته که اگر به آن مراجعه کرده باشید دیده اید بین مراجعین و فروشندگان هیچ فاصله ای وجود ندارد. این بازار تشکیل شده از 6 بازار مختلف است که همگی آن ها در نهایت به یک هشتی بزرگ می رسند.

در این هشتی هم نیمکت وجود دارد و هم آبخوری تا افرد بتوانند کمی در آن استراحت نمایند و بعد به طبقه بعدی مراجعه کنند. این بازار هم چنین دارای 11 سرا و 17 چهارسو بوده و همه بازار های گفته شده دارای در های چوبی و قفل و کرکره های فلزی می باشند. لازم به ذکر است تماشای بازار رضا و بازارهای جانبی آن از طریق ورودی های مختلف که تعداد آن ها به 12 عدد می رسد انجام می شود و شما می توانید از طیرق این ورودی ها به هر نقطه از بازار که تمایل داشتید برسید. اگر قصد داشتید به این بازار مراجعه کنید بهتر است تماشای بازار های مختلف آن را از دست ندهید تا کالای مورد نظرتان را بیابید.

مشخصات سازه و واحد های تجاری درون بازار

اگر قصد دارید به این بازار مراجعه کنید بهتر است یک سری اطلاعات درباره بنای آن نیز داشته باشید تا بتوانید مراجعه بهتری داشته باشید. این اطلاعات شامل موارد زیر می شود:

  • طول و عرض بنا به ترتیب 960 و 33 متر می باشد
  • در طبقه همکف 100 مغازه با ابعاد 10 متر مکعب در هر بازار وجود دارد.
  • در طبقه بالایی 56 مغازه با ابعاد 5 متر مربع و 64 مغازه با ابعاد 10 متر مربع در هر بازار وجود دارد.
  • تعداد 7 هشتی در هر بازار موجود است که در ان ها در طبقه همکف 40 مغازه با ابعاد 8 متر مربع و در طبقه بالایی 16 مغازه با ابعاد 8 متر ساخته شده است.

بازار رضا

موزه های اطراف بازار رضا مشهد

اگر در سفر به این شهر قصد داشتید به جاهای دیدنی مشهد بروید و جاذبه هایی هم چون کوهسنگی یا دیدنی های دیگر را تماشا کنید، بهتر است سری به موزه های این شهر نیز بزنید. در اطراف بازار رضا مشهد موزه های مختلف قرار گرفته که می توانید از آن ها دیدن کرده و تجربه ای فراموش نشدنی داشته باشید. در ادامه می توانید با برخی از این موزه ها آشنا شوید:

موزه مردم شناسی: در خارج حرم از باب الهادی راه دارد و در آن مجموعه ای از لباس ها و انواع مختلف زندگی افراد قرار گرفته است.

موزه مرکزی: در حرم و صحن کوثر واقع شده که تالاری از آثار استاد فرشچیان در آن وجود دارد و در بخش های دیگر نیز انواع فرش، قرآن و… موجود می باشد.

هتل های نزدیک به بازار رضا

اگر قصد دارید به مشهد سفر کنید می توانید در نزدیکی حرم از هتل های مختلف برای اقامت خود استفاده نمایید. بدین منظور برخی از هتل های نزدیک به بازار رضا مشهد را برایتان عنوان کرده ایم تا اطلاعات کافی در این زمینه به دست آورید:

  • هتل عارف (فاصله تا بازار 240 متر)
  • هتل هرند (فاصله تا بازار 140 متر)
  • هتل مائده (فاصله تا بازار 1.5 کیلومتر)
  • هتل نجف اشرف (فاصله تا بازار 550 متر)
  • هتل کارن (فاصله تا بازار 350 متر)
  • هتل تبرک (فاصله تا بازار 450 متر)
  • هتل آپارتمان رواق (فاصله تا بازار 850 متر)
  • هتل قصر (فاصله تا بازار 1.1 کیلومتر)

رزرو خانه مبله در مشهد

برای رفتن به مشهد می توانید از هتل های این شهر استفاده کنید و یا برای اجاره کردن انواع ویلا ها یا سوئیت ها اقدام کنید. در نزدیکی حرم معمولا خانه های مبله و سوئیت های متعددی برای اجاره وجود دارد که به دلیل حجم بالای مسافران معمولا سریع رزرو می شوند. به همین دلیل بهتر است برای داشتن یک اقامتگاه خوب در این شهر از سایت لوکس ویلا کمک بگیرید تا بتوانید یک محل مناسب را برای خودتان بیابید.

بدین منظور از صفحه اصلی سایت وارد پنل اجاره ویلا و سوئیت شده و بعد از انتخاب مشهد از استان خراسان وارد صفحه مربوط به ویلاهای این شهر شوید. از بین ویلاهای این شهر یکی را برگزینید و با شماره های قرار داده شده تماس حاصل فرمایید تا مشاورین لوکس ویلا گزینه مورد نظرتان را برایتان رزرو نمایند. اجاره خانه مبله مشهد نزدیک حرم یکی از بهترین گزینه ها برای زائران می باشد تا بتوانند به راحتی حتی پیاده به حرم برسند. در روز های شلوغ سال بهتر است تا جایی را رزرو نکردید به مشهد نروید چرا که احتمال پیدا کردن اقامتگاه بسیار کم است.

سوالات متداول

بازار رضا مشهد کجاست؟

بازار رضا در نزدیکی حرم و در بخش شرقی فلکه آب واقع شده است.

چرا بازار رضا در بین افراد معروف شده است؟

این بازار به دلیل دارا بودن کالا های مختلف به خصوص برای سوغات به شهرت رسیده.

بیش ترین کالاهایی که در بازار رضا فروخته می شوند کدام اجناس هستند؟

زعفران، خشکبار و نقره جات بیش ترین میزان کالاهایی هستند که در این بازار به فروش می رسند.

بازار رضا مشهد در چه سالی افتتاح شد؟

این بازار در سال 1355 شروع به کار کرد.


[html_block id=”65865″]

راهنما سایت

آدرس

استان خراسان رضوی، مشهد، قسمت شرقی میدان آب

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

9 الی 22

یک‌شنبه

9 الی 22

دو‌شنبه

9 الی 22

سه‌شنبه

9 الی 22

چهار‌شنبه

9 الی 22

پنج‌شنبه

9 الی 22

جمعه

9 الی 22
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه