کاخ موزه نظامی انزلی

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

بندر انزلی به عنوان یکی از مهم ترین مناطق گردشگری ایران به شمار می رود و بندر پهلوی نیز به آن گفته می شود. این منطقه دارای جاهای دیدنی فراوانی است که در این مقاله قصد داریم به معرفی یکی از جاذبه های تاریخی به نام کاخ موزه نظامی انزلی بپردازیم تا اطلاعات کافی و لازم برای بازدید از این بنا داشته باشید.

درباره کاخ موزه بندر انزلی

این بنا که در بین پل های غازیان و انزلی واقع شده، به دست معمارهای معروف ایرانی از سال 1308 تا 1314 ساخته شد. (البته عده ای این کاخ را متعلق به زمان قاجار می دانند و معتقدند در زمان رضاخان فقط مورد بازسازی قرار گرفته) این باغ موزه اوایل متعلق به یک فرد تاجر روسی به نام خوشتاریا بود. خوشتاریا جزو اولین کسانی بوده که برق را به مملکت وارد کرده بود و بعد از ورود شاه به شهر اقامتی او و دیدن کاخ، این بنا را به ایشان پیشکش نمود. لازم به ذکر است که قبل از احداث این کاخ در همین مکان یک کاخ دیگر به نام کاخ خوشتاریا قرار داشت و متعلق به همین فرد روسی تبار بود. کاخ او تنها جایی بود که در شب های تاریک بندر انزلی نورانی و دارای برق بود. در سال 1308 بنای کاخ موزه نظامی شروع به تاسیس گشت.

تاریخچه کاخ میان پشته

در سال 1307 ساختمان کاخ دچار حریق شد که بعد ها برای اقامت رضا شاه آن را مرمت و بازسازی کردند و حتی نام کاخ سلطنتی به آن نهادند. به این مدل کاخ ها در دوره قاجار کلاه فرنگی گفته میشد. پس از آن که ساختمان کاخ به آتش کشیده شد نقشه کاخ به دستور شاه توسط مهندس علی خان کشیده و مهندس مظلومیان مامور اجرای آن گشت. بعد از دو سال یعنی 1310 کاخ آماده تحویل شد اما پیمانکار پایان کار را بین سال های 1313 و 1314 عنوان می کند. اگر قصد دارید برای تماشای جاذبه های گردشگری بندر انزلی اقدام کنید، دیدن کاخ موزه نظامی را که به عنوان یکی از بناهای تاریخی گیلان محسوب می شود از دست ندهید. این کاخ در ادوار مختلف دچار کاربری های متفاوت گشت و در نهایت در سال 1367 تحویل نیروی دریایی داده شد و به موزه نظامی مبدل گردید.

کاخ موزه نظامی انزلی

معماری کاخ موزه انزلی

در ابتدا این کاخ از جنس چوب بود. شاید همین امر باعث این شده بود که به راحتی در آتش بسوزد. اما کاخ فعلی که در ضلع شرقی کاخ سوخته قرار گرفته، بسیار محکم بوده و توسط معماران معروف همان زمان به وجود آمد. کاخ میان پشته دو طبقه است و زیر بنایی در حدود 1200 متر مربع دارد که 11 اتاق، یک سالن پذیرایی بزرگ و چندین سرویس بهداشتی و باغی زیبا در اطرافش را در خود جای داده است. شما با دیدن کاخ موزه می توانید در سقف اتاق ها طرح های زیبایی را ببینید که همگی گواه آن هستند که معماری این بنا توسط آرشیتکت های معروف ایران ساخته شده است. این طرح های زیبا توسط استاد رضا رنگچی شکل گرفتند و گچبری داخل اتاق ها نیز به وسیله استاد محمود و پدرشان که از همدان برای این امر آمده بودند انجام گرفت. قسمت هایی که مربوط به نجاری کاخ می شود به واسطه استاد باقر قزوینی صورت گرفته است.

در قسمت جنوبی این بنا پنجره ای خورشیدی را خواهید دید که توسط همین استاد ساخته شده. با ورود به کاخ می توانید پله هایی مارپیچ را ببینید که به سبک هخامنشی تعبیه شده اند و این مورد به عنوان زیبایی های کاخ میان پشته می باشد. از دیگر زیبایی های کاخ می توان به سرامیک های ایتالیایی، ستون های بلند و پنجره های بزرگ آن اشاره کرد که معماری همه آن ها بسیار زیبا و منحصر به فرد است.

محتویات کاخ میان پشته انزلی

همان طور که گفته شد این کاخ دو طبقه دارد که در هر طبقه شما می توانید انواع وسایلی را که به صورت ماکت یا دکور در آن وجود دارند ببینید. دو فضای داخلی و بیرونی کاخ موزه دارای موارد مختلفی است که به تفکیک ان ها را بیان خواهیم کرد.

فضای درونی کاخ موزه نظامی

در طبقه پایین ماکت های مختلفی از ناو شکن ها، کشتی ها، قطب نما ها، دوربین های یک چشم و هر آن چه مربوط به نیرویی دریایی است را می توانید تماشا کنید. در قسمت دیگر طبقه پایین یک تمساح بزرگ را خواهید دید که هدیه هندی ها به ناصرالدین شاه است. شما هم چنین می توانید با طرح لباس هخامنشی آشنا شوید. از دیگر مواردی که در این طبقه به چشم می خورد میزهای بیلیارد و میز های چوبی مختلف در کنار گلدان های چینی بوده که به نمایش عموم گذاشته شده اند. یکی از بخش های جالب توجه بخش مربوط به سلاح هاست که انواع سلاح های تاریخ ایران از زمان زندیه و صفویه تا قاجاریه شامل انواع تفنگ ها، طپانچه ها و مسلسل در آن وجود دارد و این بخش معمولا توجه افراد زیادی را به خود جلب می کند.

در طبقه بعدی وقتی از پله های مارپیچ بالا بروید گویی به دنیایی کلاسیک با ظاهر و دکور مجلل وارد شده اید. در این طبقه لوازم و وسایل مربوط به دوره پهلوی و هدیه هایی که از کشور های دیگر به این خاندان وارد شده را خواهید دید. از جمله مواردی که در این بخش وجود دارد می توان به نقاشی های زیبا، ساعت های برنزی، ظرف های چینی و کریستال، مبلمان، قفسه های چوبی، رادیوگرام، گلدان ها و هدیه با ارزش هیتلر و… اشاره کرد.

کاخ میان پشته انزلی

فضای بیرونی کاخ میان پشته

در قسمت بیرونی کاخ شما محیطی سرسبز با درختان بلند سرو را خواهید دید که در کنار آن ها بوته های شمشاد در کنار گل های دیدنی قرار گرفته اند و تصویر زیبایی را به وجود آورده اند. در میان درختان سرو، درختان نارنج را نیز می توانید مشاهده کنید که چه منظره زیبایی را به حیاط کاخ بخشیده اند. ساختمان فعلی کاخ در قلب باغ و در تقاطع چهار خیابان اصلی موجود در زمین وسیع کاخ واقع شده و دور تا دور آن را درختان فرا گرفته اند. در محوطه باغ وسایل نظامی مختلف که مربوط به زمان های متفاوت می باشند قرار داده شده اند. بعضی از این ادوات نظامی شامل موارد زیر می شود:

  • توپ دریایی که کانادا آن را تولید کرده و مربوط به سال 1942 میلادی می شود.
  • توپ مربوط به ناوشکن که به سال 1903 میلادی برمی گردد.
  • مین های رودخانه ای و دریایی
  • تانک های مختلف غنیمتی
  • نفربر چرخ دار
  • سکان کشتی

بعد از تماشای محوطه باغ و موارد درون آن می توانید به ثبت تصاویر زیبا از کاخ موزه بپردازید. جالب است بدانید که یک عکاسخانه سنتی در این کاخ موزه وجود دارد که می توانید با پوشیدن لباس های محلی به گرفتن عکس در آن بپردازید و یک تصویر زیبا را به یادگار داشته باشید.

کاخ میان پشته

زمان مناسب بازدید از کاخ موزه نظامی بندر انزلی

بندر انزلی به عنوان یک شهر گردشگر پذیر در مواقع تعطیل سال و هم چنین در تابستان شلوغ است و جمعیت زیادی روانه این منطقه می شود. هم چنین آب و هوای گرم و شرجی شمال کشور برای بسیاری از افراد قابل تحمل نیست. به همین دلیل است که می توانید در فصول خنک تر سال که تعداد کمتری از افراد نیز به این ناحیه می آیند را انتخاب کنید. فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای بازدید از کاخ موزه نظامی است چرا که باغ اطراف کاخ نیز در این فصول در زیباترین حالت خود قرار می گیرد و آب و هوایش نیز دلپذیرتر می شود. یکی از مواردی که می توانید قبل از بازدید کاخ موزه برای دیدن آن بروید، کشتی میرزا کوچک خان است که به عنوان یک کشتی تفریحی برای گردشگران در سال های اخیر تبدیل شده و در دریاچه خزر شناور می باشد. این کشتی نیز در همین فصول بهار و پاییز خلوت تر می باشد.

اطلاعات تکمیلی بازدید از کاخ میان پشته

  • مدت زمان پیشنهادی برای بازدید: 1 الی 2 ساعت
  • زمان بازدید از کاخ موزه نظامی: همه روزه از ساعت 8 الی 13 و بعدازظهر از ساعت 15 الی 18
  • هزینه ورودی کاخ موزه نظامی: هر نفر 5000 تومان (با توجه به نوسان قیمت ها امکان تغییر این مقدار وجود دارد)
  • شماره تماس کاخ موزه نظامی: 44510067-013

کاخ موزه انزلی

کاخ موزه نظامی انزلی کجاست و مسیر دسترسی

برای رفتن به کاخ میان پشته کافیست بعد از رسیدن به بندر انزلی به طرف غرب و به سمت کوچه شهید تخته کار بروید. بعد از عبور از کافه آتین گیم در سمت چپ، به سمت خیابان طالقانی بپیچید. بعد از عبور از آب میوه فروشی مهسا در میدان به طرف پل بزرگ غازیان بروید. از کافه عسگر عبور کنید و به سمت راست مرکز جراحی محمود امام رضا بپیچید. مقصد شما در سمت چپتان قرار دارد. این یک مسیر 2 کیلومتری بوده و در حدود 6 دقیقه طول می کشد تا به کاخ موزه برسید. از تهران تا کاخ موزه انزلی 366 کیلومتر فاصله دارید که می توانید بعد از آزادراه قزوین-رشت به جاده قزوین-رشت رفته و تا رسیدن به مقصد در همین راه بمانید.

آدرس کاخ موزه نظامی انزلی: بندر انزلی، خیابان تکاوران، کاخ موزه انزلی

اجاره سوئیت در بندر انزلی

اگر قصد دارید برای دیدن جاذبه های دیدنی انزلی به این منطقه سفر کنید و یک تجربه خوب از سفرتان داشته باشید، بهتر است قبل از سفر تعداد روزی که می خواهید در این منطقه بمانید را مد نظر قرار دهید. این بندر با داشتن تفریحات زیاد و مناطق دیدنی که دارد همه ساله عده بالایی از توریست ها را به خود جذب می نماید. شما می توانید برای نحوه اقامت و اجاره سوئیت در انزلی به سایت لوکس ویلا رفته و اطلاعاتی دقیق درباره رزرو و مکان اقامتی خود کسب کنید. اگر در تابستان یا روزهای تعطیل قصد سفر به بندر انزلی را دارید سعی کنید پیش از رسیدن به مقصد اقامتگاه خود را رزرو نمایید تا در صورت شلوغ بودن با مشکل مواجه نشوید.

راهنما سایت

آدرس

بندر انزلی، خیابان تکاوران، کاخ موزه انزلی

شماره تماس
هزینه بازدید

۵/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

8 الی 13 ، 15 الی 18

یک‌شنبه

8 الی 13 ، 15 الی 18

دو‌شنبه

8 الی 13 ، 15 الی 18

سه‌شنبه

8 الی 13 ، 15 الی 18

چهار‌شنبه

8 الی 13 ، 15 الی 18

پنج‌شنبه

8 الی 13 ، 15 الی 18

جمعه

8 الی 13 ، 15 الی 18
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه