برج ساعت انزلی

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از بخش های دیدنی بندر انزلی که برای بسیاری از مسافران جذاب و دیدنی می باشد، برج ساعت انزلی است که ساعت دقیق را به افراد نشان داده و قدمت آن به دوره قاجار بر می گردد. این برج یک سمبل در انزلی به حساب می آید و در فهرست گیلان ثبت شده است. به گفته یک فرد آلمانی این برج در زمان گذشته برای هدایت دریانوردان کاربرد داشته است. مناره انزلی موضوع مقاله ما می باشد و بهتر است قبل از رسیدن به این مکان اطلاعات لازم درباره آن را کسب نمایید.

تاریخچه برج ساعت انزلی

در زمان قاجاریه این برج زمانی ساخته شد که آقا محمد خان قاجار توانست هدایت الله فومنی را سرنگون کند. این برج به منظور دیده بانی مناطق نظامی و اسلحه خانه ایجاد شد و در ابتدا به عنوان یک فانوس دریایی کاربرد داشت. این برج را می توانید در خیابان ساعت مشاهده نمایید که نماد انزلی بوده و توریست های زیادی برای دیدار برج ساعت رهسپار این ناحیه می شوند. مناره انزلی بیشترین کاربرد را در دوران قاجار و جنگ بین روسیه و ایران داشته که همان طور که گفته شد نقش مناره انزلی در دیده بانی بود. یک مهندس آلمانی در زمان پهلوی و در سال 1308 مسئول بازسازی و مرمت برج شد و ساعتی که هم اکنون زمان دقیق را نشان می دهد توسط او بر بالای برج ساخته شد.

برج ساعت انزلی

باید عنوان کرد که بر اساس آنچه در سفرنامه خسروخان گرجی آمده “این برج به دستور حاکم وقت گیلان تاسیس شد که نمای آجری آن نیز مربوط به همان دوران یعنی سال 1194 می باشد.” هدف از ساخت این بنا در واقع همان دیده بانی دریا بود تا دریانوردان در تاریکی نیز بتوانند ساحل را پیدا کرده و قایق ها یا کشتی های خود را به کانال برگردانند. در فانوس دریایی یک نفر به عنوان نگهبان در آن جا حضور داشت و یک چراغ برای هدایت در بالای آن روشن بود. ساعت احداث شده بر بالای برج که در سال 1307 ساخته شد در واقع به واسطه شهرداری از آلمان خریداری گشت و باید آن را هفته ای یک بار کوک می کردند که بعد ها به دلیل این که صدای زنگ آن خراب گشت سبب شد تا شهرداری آن را بردارد و ساعتی الکتریکی را جایگزین نماید که این ساعت در سال 1369 در بالای برج ساعت انزلی قرار گرفت.

ابعاد و نقشه برج ساعت انزلی

مناره انزلی ارتفاعی معادل 28 متر و زیر بنای 50 متر مربعی دارد و شعاع آن چهار متر می باشد. برج بالای یک پایه واقع شده که دو متر بوده و پایه ای روی آن جاگذاری گشته که شکلی مربعی دارد و ارتفاع آن نیز هفت متر می باشد. ابعاد این پایه چیزی در حدود نه متر است. این برج از لحاظ ظاهری بسیار جالب بوده و شما می توانید بعد از تماشای مکان های دیدنی انزلی برای بازدید از آن اقدام نمایید. هوا در منافذی که در پیکر برج قرار دارند رفت و آمد می کند و شما می توانید با پیمودن 54 پله مارپیچی به بالای برج رفته تا از بالکن اطراف را تماشا کنید.

نقشه برج ساعت انزلی

جاذبه های اطراف مناره انزلی

انزلی یکی از شهر های معروف بین مسافران است چرا که جاذبه های مختلفی در آن وجود دارد و شما می توانید با دیدن آن ها سفر خود را زیبا تر نمایید. در اطراف مناره انزلی جاذبه های مختلفی وجود دارد که شما می توانید حتی با پای پیاده هم برای دیدن آن ها اقدام نمایید. این منطقه دارای دیدنی های مختلفی همانند کشتی میرزا کوچک خان است که ثبت تصاویر از آن ها برای تصویر برداران جذاب می باشد.

کلیسای مریم مقدس

این کلیسا یکی از دیدنی های انزلی است که در نزدیکی برج ساعت قرار گرفته و فاصله آن تا مناره انزلی تنها 240 متر چیزی در حدود 3 دقیقه پیاده روی است. کافیست به طرف خیابان سپه رفته و به مقصد خود در سمت راست برسید. کلیسای مریم مقدس در سال 1885 میلادی و در دوران قاجار با هزینه فردی ارمنی به نام آواک وردیان تاسیس گشت. در سه ضلع این کلیسا سه ورودی وجود دارد و محراب در سمت شرقی این کلیسا قرار گرفته. معماری این بنا معماری ارمنی بوده و دارای یک گنبد می باشد.

کلیسای مریم مقدس انزلی

حافظیه انزلی

این بنا در سال 1311 توسط مهندس های آلمانی و به منظور ترنم موسیقی تاسیس شد. از برج ساعت انزلی تا حافظیه تنها 5 دقیقه پیاده روی است و مسافت 300 متری موجود را می توانید از خیابان سپه برای رسیدن به آن استفاده کنید. حافظیه هم اکنون در وضعیت مناسبی نمی باشد و اکثر نقاط آن نیازمند مرمت و بازسازی است. شرایط محیط این بنا نیز وضعیت مناسبی ندارد و هیچ تزیینی همانند پوشش گیاهی در اطراف آن مشاهده نمی شود. این بنا بلا استفاده بوده و هیچ فعالیت فرهنگی در آن انجام نمی گیرد. حافظیه انزلی در مجاورت شهرداری واقع شده است.

بازار سپه بندر انزلی

یکی از جاذبه های این منطقه که در نزدیکی برج ساعت انزلی قرار گرفته، خیابان سپه معروف به بازار سپه می باشد. شما می توانید بعد از دیدن مناره انزلی پیاده بعد از 130 متر به این خیابان برسید. این بازار یکی از مهم ترین خیابان های توریستی انزلی محسوب می شود که با بافت کلاسیک خود ساختمان های مهمی را درونش جای داده. طول بازار سپه انزلی 900 متر بوده و در انتها به خیابان ناصر خسرو ختم می شود. نمونه این بازار در برخی شهر های اروپایی نیز مشاهده می شود و درآمد زایی بیشتر از طریق توریست ها و مسافران می باشد. قدیمی ترین فانوس دریایی ایران در دویست قدمی ابتدای این خیابان می باشد.

بازار سپه بندر انزلی

بهترین زمان سفر برای بازدید از برج ساعت انزلی

بندر انزلی به عنوان یکی از شهر های شمالی دارای آب و هوایی شرجی و مرطوب است که میزان این رطوبت در ماه های گرم سال بسیار بیشتر بوده و به 92 درصد هم می رسد. اگر قصد سفر به بندر انزلی را دارید بهتر است فصلی را انتخاب کنید که برای تماشای جاذبه های این شهر اذیت نشوید. هم چنین مقدار بارندگی در انزلی بالاست و بیش ترین میزان آن در ماه های شهریور و مهر می باشد که بهتر است در این مواقع به انزلی سفر نکنید. زمستان های این منطقه هوای ملایمی دارد و می توانید در این فصل به انزلی بروید. ولی اگر می خواهید زیبایی ها و سرسبزی این شهر را تماشا کنید، بهترین ماه ها برای شما فروردین و اردیبهشت خواهد بود.

برج ساعت انزلی کجاست و مسیر دسترسی

برای رسیدن به برج ساعت انزلی کافیست بعد از رسیدن به این شهر به طرف غرب حرکت کرده و بعد از رسیدن به کوچه شهید تخته کنار از کافه گیم آتین بگذرید. کمی بعد به خیابان طالقانی بپیچید و بعد از رسیدن به میدان از خروجی دوم به طرف پل غازیان بروید. بعد از عبور از الکترونیک رادیو کاظمی به سمت خیابان سپه رفته تا به مقصد خود که در سمت راست قرار دارد برسید. از تهران تا مناره انزلی مسافتی در حدود 364 کیلومتر پیش رویتان است که می توانید از آزدراه قزوین-رشت برای رسیدن به جاده قزوین-رشت استفاده کرده و بعد از طی کردن آن به جاده رشت-انزلی وارد شوید و به طرف خیابان سپه بندر انزلی رفته تا به مقصدتان برسید.

آدرس برج ساعت انزلی: گیلان، بندر انزلی، خیابان سپه

رزرو آپارتمان در انزلی

شهر انزلی دارای مکان های دیدنی زیادی است که مقصد بسیاری از گردشگران می باشد. اگر قصد تماشای برج ساعت انزلی و جاذبه های دیگر موجود در این منطقه را دارید بهتر است چند روزی را برای اقامت در این شهر سپری کنید. برای این منظور می توانید با اجاره روزانه آپارتمان در انزلی از سایت لوکس ویلا استفاده کنید و مکان اقامتی خود را از بین گزینه های پیش رو انتخاب نمایید. بهتر است در ماه های شلوغ سال که جمعیت زیادی به این منطقه می آید قبل از رسیدن به مقصد برای رزرو اقامتگاهتان اقدام نمایید تا در مقصد با مشکل مواجه نشوید.

راهنما سایت

آدرس

گیلان، بندر انزلی، خیابان سپه

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه