بوستان مینیاتوری مشهد

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

بوستان مینیاتوری مشهد در منطقه ای به نام الهیه که آب و هوای بسیار خوشی دارد واقع شده است. دسترسی به این پارک از هر نقطه ای از شهر مشهد بسیار آسان می باشد. این پارک نخستین بوستان مینیاتوری در شمال شرق کشور عزیزمان ایران است که برای ساختش مبلغی در حدود 280 میلیارد ریال هزینه صرف شده است. هدف از ساخت بوستان مینیاتوری مشهد، نمایش تمامی آثار باستانی ایران بزرگ می باشد.

پارک مینیاتوری مشهد

بوستان مینیاتوری مشهد کجاست و مسیر دسترسی به آن

این پارک در منطقه 12 شهر مشهد و تقاطع بلوار سجادیه و بلوار اقدیسه واقع شده است. از مرکز شهر تا این پارک مسافتی در حدود سی کیلومتر وجود دارد. از این پارک تا حرم امام رضا حدود 25 کیلومتر فاصله وجود دارد که این مسافت با 36 دقیقه رانندگی طی خواهد شد. دسترسی به پارک مینیاتوری در شهر مشهد بسیار آسان است. اگر قصد دارید که با خودروی شخصی به این پارک بروید باید از مسیر بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی به سمت بلوار الهیه برانید و سپس از آنجا به بلوار سجادیه بروید و به مسیر خود ادامه دهید تا به تقاطع این بلوار با بلوار اقدسیه برسید. سپس به مسیر خود تا نبش سجادیه 26 ادامه دهید. اما اگر قصد دارید که با اتوبوس این مسیر را طی نمایید باید در ایستگاه آزادی پیاده و از آنجا سوار اتوبوس سجادیه شوید.

آدرس بوستان مینیاتوری مشهد: استان خراسان رضوی، مشهد، الهیه، بلوار سجادیه، سجادیه 26

شماره تماس بوستان مینیاتوری مشهد: 35244220_051

معرفی بوستان مینیاتوری مشهد

در منطقه الهیه شهر بزرگ مشهد، پارک وسیعی ساخته شده که در آن ماکت اکثر آثار باستانی ایران با کیفیت و زیبایی هر چه تمام تر ساخته شده و به نمایش درآمده است. بهترین بیان توصیفی در خصوص این پارک این است که بگوییم با قدم زدن در آن می توان در تمامی شهرها و کل تاریخ ایران سیر کرد. تعداد آثار موجود در این پارک به 58 عدد می رسد. پروژه گسترش این پارک و افزودن آثار جدید به آن همچنان ادامه دارد. زمانی که این پارک به تازگی افتتاح گردیده بود در حدود 9 نماد در آن وجود داشت. ساخت پارک های مینیاتوری در جهان، سال های سال است که رواج دارد. از طریق گردش در این پارک ها می توان بدون سفر و صرف هزینه، بخش زیادی از آثار دیدنی را مشاهده کرد.

ناگفته نماند که جاذبه بوستان مینیاتوری مشهد، تنها محدود به نمادهایی از آثار باستانی و تاریخی نمی شود. مناظر طبیعی زیبا و آب و هوای بسیار خوش و فرحبخش پارک، همه روزه گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند. یک دریاچه و رودخانه نیز در این پارک ساخته شده اند. گردشگران برای تماشای آثار می توانند سوار قطاری که به طور مخصوص برای این پارک ساخته و طراحی شده شوند و از این طریق در طول مسیر از دیدن آثار لذت ببرند. بسیاری از خانواده ها به شدت علاقه مندند که فرزندانشان به شیوه ای جذاب با آثار باستانی و تاریخ پر افتخار کشورمان آشنا شوند. این پارک، فرصت بسیار مناسبی برای رسیدن به چنین هدفی را فراهم آورده است.

پارک مینیاتوری مشهد

پیشینه بوستان مینیاتوری مشهد

نخستین سنگ بنای ساخت بوستان مینیاتوری مشهد زیبا در سال 1392 نهاده شد. ساخت این بوستان تا خرداد ماه سال 1395 به طول انجامید. تاریخ دقیق به بهره برداری رسیدن این پارک 16 خرداد 1395 است. مسئولان بودجه ای معادل 28 میلیارد تومان به ساخت این پارک در یک زمین هشت هکتاری اختصاص دادند. زمان افتتاح این پارک، حدود 9 ماکت از آثار باستانی ایران در آن وجود داشت اما امروزه تعداد این آثار به 58 مورد رسیده است. ساخت و افزودن ماکت های جدید همچنان ادامه دارد. نخستین بار در سال 1980 در ایتالیا یک پارک مینیاتوری ساخته شد. کشورهای دیگری مانند هند و سنگاپور و پس از آنها چین و ترکیه و ایران نیز چنین پارک هایی را در کشورهایشان احداث کردند.  به غیر از مشهد، در دو شهر تهران و تبریز نیز پارک مینیاتوری وجود دارد.

معماری پارک مینیاتوری مشهد

اولین بخشی که از این بوستان مقابل شما قرار می گیرد، پارکینگ خودروها می باشد. پس از پیاده شدن و پارک خودرو باید به سوی یک در شیشه ای اتومات حرکت کنید که در محل ورودی واقع شده است. در این قسمت، باجه بلیط فروشی نیز قرار دارد. پس از تهیه بلیط ورودی، یک مسیر سنگی با شیبی رو به بالا را باید طی کنید. این پارک تقریبا در ارتفاع قرار دارد و به همین خاطر، ورودی آن به این شکل، طراحی شده است. زمانی که در بخش مرتفع ورودی پارک قرار بگیرید می توانید نمای کلی این بوستان را از بالا مشاهده کنید. دیدن این منظره بسیار لذت بخش می باشد. چند مسیر سنگی مارپیچی برای رسیدن شما به بخش مرکزی پارک که در ارتفاع کمتری قرار دارد ساخت شده است.

یکی اتفاق خوب در خصوص طراحی این مسیرهای سنگی مارپیچی آن است که افراد معلولی که بر روی ویلچر نشسته اند نیز امکان عبور از آن را دارند. البته با کالسکه کودک نیز به راحتی می توان این مسیر را پیمود. در ادامه راه، تابلوهای راهنمایی فراوانی نصب شده اند که شما را به سوی مقصد مورد نظرتان راهنمایی می کنند. چه بخواهید به سوی آثار دیدنی بروید و چه بخواهید از امکانات رفاهی پارک استفاده کنید، وجود تابلوهای راهنمایی، کار را برای شما آسان خواهند کرد. یک ترن که طراحی آن به شکل ماشین دودی های قدیمی انجام پذیرفته است امکان بازدید از کل پارک مینیاتوری مشهد را فراهم آورده است. علاوه بر آثار و ماکت های دیدنی در طول راه می توانید از شربت سراهای خوب این پارک نیز استفاده کنید.

پارک مینیاتوری مشهد

بخش های مختلف پارک مینیاتوری مشهد

با وجود آن که این پارک بیشتر به واسطه ماکت آثار تاریخی به شهرت رسیده و اساسا هدف از ساخت آن نمایش این آثار بوده اما دارای امکانات و بخش های متنوع دیگری نیز می باشد. این پارک دارای یک دریاچه مصنوعی بزرگ به وسعت 2095 متر مربع می باشد که در کنار آن یک رودخانه به طول 216 متر جاری است. یک زمین بازی زیبا ویژه بازی های بومی مشهد و سایر نقاط ایران نیز در بخش دیگری از این پارک ساخته شده است.

از جمله دیگر امکانات بوستان مینیاتوری مشهد که در میان بهترین پارک های مشهد به شمار می رود، می توان به یک مسیر پیاده روی 12 کیلومتری اشاره کرد. یک شهربازی ویژه کودکان با انواع وسایل بازی پیشرفته در گوشه ای دیگر از پارک ساخته شده است.شربت سراهای این پارک که فضایی با معماری سنتی ایرانی ساخته اند از محبوب ترین بخش های بوستان مینیاتوری مشهد به حساب می آیند. یک رمپ تماشا نیز در این پارک ساخته شده است.

ماکت کدام بناهای تاریخی ایران را می توان در بوستان مینیاتوری مشهد دید؟

از جمله آثار موجود در این پارک می توان به پل خواجو، باغ شازده کرمان، سدکارون، آرامگاه عطار نیشابوری، تخت جمشید، مزار فردوسی شاعر بزرگ ایرانی، بخشی از تخت جمشید، روستای کندوان، فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد، راه آهن مشهد، ارگ بم و غیره اشاره کرد. کیفیت ساخت این ماکت ها به حدی بالا است که تعجب هر بیننده ای را برمی انگیزاند. کافی است که چند ثانیه چشمان خود را ببندید و تصور کنید که در یک پارک تفریحی نیستید. سپس چشمان خود را باز کنید به راحتی می توانید خود را در فضای هر بنایی حس کنید که در کنار ماکتش ایستاده اید. جالبی این فضا آن است که حتی رنگ های به کار رفته در آثار نیز بسیار هوشمندانه انتخاب شده اند.

بوستان مینیاتوری مشهد

ساعات کاری پارک مینیاتوری مشهد و قیمت بلیط ورودی آن

درهای این پارک همه روزه به روی گردشگران باز می باشد و علاقه مندان می توانند از ساعت 8 صبح تا 22:30 شب به تفریح و گردش در این بوستان مینیاتوری مشهد بپردازند. قیمت بلیط برای ورود به پارک 15 هزار تومان است. البته برای استفاده از امکانات تفریحی مختلف موجود در پارک باید بلیط های جداگانه خریداری شود. زیبایی این پارک در دو فصل بهار و تابستان بیشتر به چشم می آید. از سوی دیگر در این دو فصل هوای پارک بسیار مطبوع و دل انگیز است. برای دیدن بهتر آثار، ساعاتی را برای بازدید انتخاب کنید که هوا روشن باشد.

جاهای دیدنی مشهد در اطراف بوستان مینیاتوری مشهد

شهر مشهد یکی از مهترین قطب های گردشگری کشور است. در سال های اخیر به این شهر امتیازات زیادی داده شده و در زمینه بهبود امکانات گردشگری، رسیدگی های زیادی به وضعیت آن شده است. روز به روز بر تعداد جاذبه های گردشگری این شهر افزوده می شود تا گردشگران زیادی که هر ساله به آنجا می آیند از سفرشان لذت بیشتری ببرند. در اطراف همین بوستان مینیاتوری که در این مقاله به شرح و توصیف آن پرداختیم چندین پارک و فضای سبز وجود دارد که از سوی مردم مورد استقبال فراوان قرار گرفته اند. در ادامه به معرفی چند نمونه از جاهای دیدنی مشهد در اطراف پارک مینیاتوری می پردازیم.

پارک ملت مشهد: این پارک در غرب مشهد و در تقاطع بزرگراه آزادی واقع شده است. برای رسیدن به آن باید با حاشیه بزرگراه وکیل آباد بروید. حدود 16 کیلومتر بین پارک ملت و پارک مینیاتوری وجود دارد. این پارک دارای امکانات متنوعی از جمله زمین های ورزشی مختلف است. بزرگترین استخر روباز این شهر نیز در پارک ملت قرار دارد. ولی مشهورترین امکانات این پارک، چرخ و فلک آن است که نظیر آن در کل خاورمیانه وجود ندارد.

باغ پرندگان مشهد: این جاذبه گردشگری در میدان خیام قرار دارد و فاصله اش با بوستان مینیاتوری مشهد حدود 17 کیلومتر می باشد. در این باغ، حدود 700 نوع پرنده وجود دارد. البته احداث باغ وحش و مکانی که حیوانات و پرندگان آزاد را در قفس زندانی کند در نزد بسیاری از مردم جهان، عملی غیراخلاقی به شمار می رود.

سرزمین موج های آب مشهد: این مجموعه از جمله بزرگترین و با امکانات ترین پارک های آبی کشومان به حساب می آید.استخرهای بانوان و آقایان در این مجموعه کاملا از هم مجزا می باشد. فاصله این مجموعه تفریحی ورزشی با پارک مینیاتوری نزدیک به هشت کیلومتر است.

اجاره آپارتمان مبله در مشهد

سالیان سال است که شهر زیبا و تاریخی مشهد میزبان بسیاری از ازائران و گردشگران ایرانی و غیرایرانی بوده است که مسافر آن بوده اند. تعداد مسافران این شهر همواره زیاد بوده است تا آن حد که برخی از آن ها با مشکل اسکان و اقامت مواجه شده اند. قطعا برای یک سفر دلچسب و زببا نیاز به آرامش هست. یکی از اسباب آرامش داشتن اقامتگاهی امن و راحت در طول سفر است. اگر قصد سفر به مشهد را دارید و به دنبال اجاره روزانه آپارتمان در مشهد هستید می توانید از طریق سایت لوکس ویلا اقدام کنید و در شرایطی امن و معتبر و قانونی، موردی که ایده آلتان است را بیابید. برایتان سفر خوشی را آرزومندیم.

سوالات متداول

ساعت کاری پارک مینیاتوری مشهد از چند تا چند است؟

همه روزه از هشت صبح تا 22:30 می توانید از این بوستان بازدید کنید.

قیمت بلیط پارک مینیاتوری مشهد چقدر است؟

قیمت بلیط ورودی آن 15 هزار تومان است ولی قیمت بلیط استفاده از امکانات دیگر متفاوت می باشد.

شماره تماس پارک مینیاتوری مشهد چند است؟

۰۵۱۳۵۲۴۴۲۲۰

پارک ملت مشهد با بوستان مینیاتوری این شهر چقدر فاصله دارد؟

حدود 16 کیلومتر بین این دو مرکز تفریحی فاصله وجود دارد.

[vc_row][vc_column][vc_text_separator title=”جاذبه های مشابه”][vc_basic_grid post_type=”ids” grid_id=”vc_gid:1672839380641-7a03f261-3c75-2″ include=”43885, 61865, 60411″][/vc_column][/vc_row]

راهنما سایت

آدرس

استان خراسان رضوی، مشهد، الهیه، بلوار سجادیه، سجادیه 26

شماره تماس
هزینه بازدید

۱۵/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

8 الی 22:30

یک‌شنبه

8 الی 22:30

دو‌شنبه

8 الی 22:30

سه‌شنبه

8 الی 22:30

چهار‌شنبه

8 الی 22:30

پنج‌شنبه

8 الی 22:30

جمعه

8 الی 22:30
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه