ساحل سرخ هرمز

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

در این مطلب شما را با یکی از زیباترین سواحل ایران، ساحل سرخ هرمز آشنا خواهیم کرد که در جنوب کشور عزیزمان قرار دارد. ساحل سرخ هرمز به عنوان یکی از زیباترین نقاط گردشگری ایران شناخته شده است و در بین گردشگران از محبوبیت بالایی برخوردار است. به طور دقیق این ساحل در سواحل آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس ایران قرار دارد و به نام ساحل خوراکی نیز شناخته شده است و به دلیل رنگ سرخ ساحل، رنگ دریا نیز به رنگ سرخ است و منظره ای بی نظیری را ایجاد کرده است. ما در این مقاله قصد معرفی این جاذبه دیدنی بی نظیر را داریم، پس در ادامه این مقاله با معرفی ساحل زیبای سرخ با ما همراه باشید تا در این باره اطلاعاتی را به شما عزیزان ارائه دهیم.

ساحل سرخ هرمز

معرفی ساحل سرخ هرمز

کشور ایران که به کشوری چهار فصل معروف است، مناطق گردشگری مختلفی با آب و هوای متفاوتی دارد؛ از جنگل های سرسبز شمال کشور گرفته تا کویر های داغ جنوب، همه مکان هایی تفریحی و گردشگری زیبایی را فراهم کردند. ساحل سرخ هرمز به جد یکی از بهترین مکان هایی است که در این میان می توان به همه دوستان خود پیشنها دهید. این ساحل بی نظیر در جزیره هرمز و استان بی نظیر هرمزگان و در میان تنگه هرمز واقع شده است و جزء جاذبه های دیدنی هرمز محسوب می شود و شهرتی جهانی دارد.

افرادی که تا به حال به ساحل زیبا سر نزدند شاید این سوال برای آنها پیش بیایید که «ساحل سرخ هرمز با دیگر سواحل ایران چه تفاوتی دارد؟»، اما واقعیت این است که این مکان زیبا و دیدنی شهرتی حتی جهانی بدست آورده است. ساحل سرخ هرمز هر سال تعداد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب می کند تا شگفتی های خارق العاده خود را برای همه به نمایش بگذارد. با این حال، جالب است بدانید این ساحل با تمام این تعاریف، همچنان برای بیشتر ایرانیان عزیز کمتر شناخته شده است.آیا می دانستید که خاک این ساحل خوارکی است؟ عنوانی جذاب و البته واقعی که برای دوستان اهل گردشگری بسیار جذاب است. تعجب نکنید خاک این ساحل سرخ قابلیت خوراکی داشته و می توان آن را بچشید و طعم آن را مزه مزه کنید. اهالی این مکان جذاب از این خاک نوعی نان را تهیه می کنند که بسیار تند است.

نگرانی از بابت چشیدن این خاک نداشته باشید، چرا که اگر خود این کار را نکنید، شما در وعده های غذایی محلی این ساحل مقداری از این خاک جالب را میل خواهید کرد. مردمان محلی این ساحل خاک سرخ را «گِلک» می نامند که دارای مقدار زیادی ادویه است. همچنین، مردم این منطقه از این خاک به دفعات بسیاری برای طبخ ماهی استفاده می کنند که این مورد سبب مزه ای متفاوت و عالی برای این غذای محلی می شود. ماهی هایی که با این خاک طبخ می شود را با نان محلی، تهیه ترشی، مربا و سس بعنوان ادویه سرو می کنند. همانطور که در ابتدا نیز گفته شد این جزیره به دلیل جاذبه های منحصر به فردی که دارد، جز بهترین مکان ها برای گردشگران محسوب می شود، از همین رو پیشنهاد می شود که اگر قصد سفر به خلیج فارس و جنوب ایران را دارید حتما از این جزیره و دیدنی های بی نظیرش دیدن کنید. هم چنین خوب است بدانید که به دلیل خاک سرخ این ساحل، قسمتی از آب دریا و موج های نیز به رنگ قرمز و سرخ رنگ در آمده و منظره ای شگفت انگیز و بی نظیری را خلق نموده است. این ساحل و دریا به قدری زیبا و خارق العاده است که گذر زمان در آنجا حس نمی شود و می توان ساعت ها در این مکان بی نظیر نشست و از زیبایی آن لذت برد. هم چنین خوب است بدانید که تماشای این ساحل شگفت انگیز در هنگام طلوع آفتاب زیبا تر است و به دلیل زاویه تابش نور خورشید موجب برق زدن و درخشش این ساحل می شوند که دلیل درخشش آنها وجود کانی های آتشفشانی چون آذرین، میکا و سیلیس در عنصر های این خاک است که موجب درخشش آن مانند اکلیل می شود.

چرا رنگ ساحل جزیره هرمز سرخ است؟

جاذبه سرخ رنگ ایران، ساحل هرمز یک عنصر جالب به نام اکسید آهن را به همراه دارد که سبب این رنگ جذاب شده است. حال جالب است بدانید خاک این ساحل سرخ در میانه های ساحل باعث می شود تا شما رنگ آب را کاملا قرمز مشاهده کنید. همین یک مورد می تواند بسیار برای تولید کنندگان محتوا و عکاسان جذاب باشد. افزون بر اینکه هفتاد درصد این خاک با اکسید آهن همراه شده، این مکان زیبا را به عنوان یکی از معادن مهم ایران نیز می نامند که سالانه نزدیک به 40 هزار تن استخراج دارد.

حال که با علل سرخ بودن این ساحل آشنا شدید، بهتر است به شما پیشنهاد کنیم که در فصول پاییز و زمستان می توانید به مکان سفر کنید چرا که یکی از بهترین زمان بندی های ممکن برای سفر به ساحل سرخ هرمز است. تمام زیبایی های این مکان جذاب به ساحل آن خاتمه نمی یابد. شما از زمانی که به این ساحل پای گذارید، می توانید قلعه پرتقالی زیبا سر بزنید؛ قلعه پرتقالی یکی جذابیت های اصلی این ساحل است که تاریخچه خاص خود را همانند هر نقطه گردشگری در ایران دارد. نبدهای نمکی ،ساحل لاک پشت ها ،دشت آهوان و سایر سواحل هرمز وجود دارد که دیدن این بخش ها هم میتواند برای شما جذاب باشد.

ساحل سرخ هرمز

خواص خاک سرخ هرمز

خاک این ساحل زیبا چیزی نیست که به راحتی بتوان آن را نادیده گرفت، خاکی قیمتی، مهم، خوش مزه و البته دارای خواص های مهم است. رنگ دانه های این خاک ارزش اقتصادی بالایی دارد که در گذشته نه چندان دور این خاک در سطح جهانی نیز صادر شده است که خوشبختانه جلوی این عمل تا حد بسیار زیادی گرفته شده است. رنگ دانه های خاص این خاک در صنایع مختلف کاربرد دارد؛ از این خاک گران بها برای تولید لوازم آرایشی، کاغذ، پلاستیک، ضدزنگ، سرامیک‌سازی، پودرهای میکرونیزه صنعتی، سیمان، کاشی، سفالگری و شیشه استفاده می شود. به صورت خلاصه باید گفت، این مکان جذاب هم یک نقطه گردشگری جذاب و هم یک معدن با ارزش اقتصادی بالا برای کشور ما است. معدن خاک سرخ هرمز را می توان بعد از اسپانیا به عنوان یکی از مرغوب ترین منابع کانی های موجود در جهان نام برد. این معادن به صورت حدودی 50 هزار تن از این خاک را در خود دارد که اجازه بهره برداری آن تنها به دو تن در هر سال می رسد. از ارزش اقتصادی بالای این خاک گفته شد، بهتر است بدانید قیمت حدودی این خاک هم اکنون 650 دلار در بازارهای جهانی است.

آیا خاک هرمز خوراکی است؟

از جمله مواردی که باید درباره این منطقه بدانید این است خاک سرخ این جزیره خاصیت خوراکی دارد و اغلب مردم محلی این منطقه از این خاک به عنوان سس و ادویه در تهیه انواع غذا ها، ترشی  و نان محلیشان استفاده می کنند. این خاک از آنجایی که طعمی منحصر به فردی دارد و طعم خاصی به غذا ها می دهد در بین مردم بومی این جزیره بسیار پرطرفدار است و اهمیت ویژه ای برخوردار است. هم چنین برای گردشگران نیز تست این غذا ها ک با استفاده از این خاک درست می شود، بسیار جالب است و از سوی گردشگران نیز بسیار طرفدار دارد. این خاک در بین مردم محلی با نام «دلک» یا « گلک» شناخته می شود که برای استفاده این خاک در غذا ها، ابتدا خاک سرخ را پاک می کنند و مقداری آب به آن اضافه می کنند و پس از آن می گذارند که خاک به طور کامل ته نشین شود به حالت محلول و سسی قرمز رنگ غلیظ در بیاید. در واقع این سس به دست آمده از خاک سرخ به عنوان نمک و ادویه برای طعم دار کردن غذا کاربرد دارد و طعمی لذیذ به غذاهای محلی می بخشد. از جمله غذاهای معروفی که با استفاده از این خاک طبخ می شود می توان به غذای دریایی بسیار لذیذی به نام «سوراغ» اشاره نمود. این غذا یک خوراک دریایی است که اصلی ترین ادویه به کار برده شده در آن خاک سرخ جزیره است. هم چنین مردم محلی جزیره از این خاک برای طبخ نانی به نام « تمشی» استفاده می کنند که این نان در بین گردشگران بسیار پر طرفدار است. شما می توانید در هنگام سفر به جزیره از مردم محلی این نان را خریداری کنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

قیمت خاک سرخ هرمز

همان طور که گفته شد به دلیل خواص خاص و کاربرد های متعدد این خاک در صنایع مختلف، این خاک از نظر اقتصادی از ارزش بالایی برخورددار است و گفته می شود که بعد از کشور اسپانیا، معدن خاک سرخ هرمز مرغوب ترین نوع کانی در دنیا محسوب می شود و از همین رو نیز ارزش اقتصادی بسیار بالایی دارد. همان طور که اشاره نمودیم طبق تحقیقات گفته می شود که ارزش این خاک حدود 650 دلار است. به دلیل ارزش بسیار بالای این خاک سودجویان بسیار در تلاشند که این خاک را به حراج بگذارند و از آن استفاده کنند. برداشت بی رویه از این خاک می توانند به شدت به محیط زیست این منطقه آسیب برساند.

بهترین زمان زمان بازدید از ساحل سرخ هرمز

همان طور که می دانید جزیره هرمز به دلیل قرار گیری در جنوب ایران و مجاورت با خلیج فارس دارای آب و هوای گرم و شرجی است. از همین رو این جزیره هوای این جزیره در فصول گرم سال بسیار اذیت کننده و طاقت فرساست و برای گردشگران مناسب نیست. بهترین زمان برای بازدید از ساحل سرخ هرمز نیمه دوم سال تا اوایل فرودین ماه است و آب و هوا در این فصول سال بسیار مطبوع است و بهترین زمان برای سفر به این منطقه است. اما خوب است بدانید که در این فصول از سال چون آب و هوای این منطقه بسیار مناسب است گردشگران بسیاری در این زمان به هرمز سفر می کنند و از این رو اغلب اقامتگاه های این جزیره با ازدحام گردشگران روبه رو می شود. این جزیره به دلیل خاک سرخی که دارد شبیه به مریخ است و رنگ سرخ این خاک در واقع نمادی از جزیره هرمز محسوب می شود. اگر به دنبال جاذبه ای تماشایی در میان دیدنی های هرمز هستید، می توانید موزه دکتر نادعلیان را که در محدوده تکیه مولا قرار دارد را انتخاب کرده و به بازدید از آن اقدام نمایید.

ساحل سرخ هرمز

تجهیزات مورد نیاز برای بازدید از ساحل سرخ هرمز

پپش از شروع سفرتان به جزیره هرمز بهتر است که برخی از وسایل و تجهیزات مورد نیازتان را به همراه داشته باشید تا در هنگام سفرتان مشکلی برایتان پیش نیاید. از جمله وسایلی که باید به همراه داشته باشید می توان به کلاه آفتابی، ضد آفتاب، لباس اضافی، لوازم شنا، لباس آزاد و خنک و دوربین عکاسی برای ثبت زیبایی های جزیره، اشاره نمود. هم چنین پیشنهاد می شود که اگر قصد کمپینگ در این مکان را دارید و می خواهید شب را در آنجا بمانید بهتر است که چادر، چراغ قوه و کیسه خواب به همراه خود داشته باشید.

نکاتی که باید در سفر به ساحل سرخ هرمز بدانید!!

از مهم ترین نکاتی که باید در هنگام سفرتان بدانید این است که حفاظت از محیط زیست وظیفه اصلی همه ماست از همین رو در هنگام سفرتان به جزیره باید در حفظ این منابع طبیعی کوشا باشید. زیرا که خاک جزیره هرمز از میراث کشور است وجزء منابع تجدید ناپذیر محسوب می شود، به همیند منظور گردشگران باید تاوجه داشته باشند که به هیچ وجه این سرمایه های ملی را از این جزیره خارج نکنند تا آسیبی به  محیط زیست منطقه وارد نشود.

هم چنین از دیگر مواردی که باید بسیار به آن توجه داشته باشید این است که ، اغلب در فصل زمستان در این منطقه لاکپست های دریای شروع به تخم ریزی و تولید مثل می کنند از همین رو گردشگران باید به حضور این حیوانات بسیار توجه داشته باشند و با ایجاد سر و صدا محیط زندگی این حیوانات را نا امن نکنند. زیر این مسئله می تواند موجب اختلال در تولید مثل این حیوانات شود و نظم محیط زیست را برهم بزند.

در هنگام سفرتان به جزیره نیز بهتر است که همراه خود کیسه زاله به همراه داشته باشید و از ریختن زباله در طبیعت بکر و پاک جزیره به شدت خودداری کنید. احترام به مردم محلی و بومیان آن منطقه نیز از دیگر مواردی است که بسیار باید به آن توجه کنید و قوانین جزیره را رعایت کنید.

ساحل سرخ هرمز کجاست و مسیر دسترسی به آن

همان طور که در ابتدا نیز اشاره نمودیم ساحل سرخ در جزیره هرمز و استان هرمزگان واقع شده است و از همین رو شما برای رفتن به این جزیره باید خود را با استفاده از قطار، هواپیما یا خودرو خود را به بندر عباس برسانید و از آنجا اط طریق اسکله و قایق به جزیره هرمز بروید که بهترین مسیرش از طریق اسکله حقانی بندرعباس است. در این  اسکله شما می توانید از طریق شناور هایی که به سمت جزیره می روند، با طی نمودن مسافتی حدود 20 کیلومتری خود را به جزیره برسانید. خوب است بدانید که فاصله زمانی اسکله حقانی با جزیره هرمز حدود 30 دقیقه است و امکان بردن ماشین و وسیله نقلیه به این جزیره وجود ندارد و تنها از طریق شناور ها مسافران می توانند به جزیره بروند. پس از رسیدن به جزیره هرمز نیز باید پیاده یا با استفاده از موتور های سه چرخی که در جزیره وجود دارند، به سمت ساحل سرخ بروید. خوب است بدانید که به دلیل مساحت کوچک این جزیره دسترسی به تمامی جاذبه های دیدنی این منطقه بسیار آسان است و تنها با طی نمودن مسافت های بسیار کوتاه می توان به این مناطق رفت.

اجاره ویلا در هرمز

ممکن است بعد از خواندن این مقاله مشتاق باشید که به این جزیره بی نظیر سفر کنید و مدتی را در این جزیره خارق العاده اقامت داشته باشید. خوب است بدانید که در این جزیره اقامتگاه های بومگردی متعددی وجود دارد که می توانید در آنها اقامت داشته باشید و از جاذبه های بی نظیر این جزیره دیدن کنید و همچنن با زندگی و آداب رسوم مردم محلی این جزیره آشنا شوید و تجربه ای متفاوت داشته باشید. باهمراه داشتن تجهیزات مناسب در این جزیره امکان کمپینگ نیز وجود دارد. علاوه بر آن می توانید از طریق سایت لوکس ویلا به اجاره ویلا در هرمز بپردازید و از این طریق اقامتگاه مورد نظر خود را انتخاب و رزرو نمایید تا در هنگام سفر به این منطقه خیالتان از بابت اقامتتان آسوده خاطر باشد. پشتیبانان سایت لوکس ویلا همه روزه آماده پاسخگویی به شما عزیزان جهت رزرو و اجاره ویلا و اقامتگاه در هرمز و اقصی نقاط مناطق توریستی ایران هستند.

راهنما سایت

آدرس

هرمز،بلوار امام خمینی،بلوار خلیج فارس

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه