دره رنگین کمان جزیره هرمز

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

مناطق جنوبی ایران، شاید به اندازه استان های شمالی توریستی و مسافر پذیر نباشند، اما از نظر جاذبه های گردشگری چیزی از آنها کم ندارند. یکی از نقاطی که در جنوب ایران این روزها طرفداران زیادی دارد، جزیره هرمز می باشد. اگر می خواهید جزیره هرمز را بهتر بشناسید، حتما این یادداشت و دیگر یادداشت های ما را درباره دیدنی های این جزیره بخوانید. این جزیره به علت نزدیکی با تنگه هرمز بسیار استراتژیک و با اهمیت بوده و در دوره ای از عمر خود، پرتغالی ها آن را در اشغال داشتند. این جزیره به علت فرسایش های طبیعی بادی و آبی، جاذبه های طبیعی بسیاری را نیز از جمله دره رنگین کمان جزیره هرمز، در خود جای داده.

آشنایی با دره رنگین کمان هرمز

دره رنگین کمان از شگفتی های بسیار زیبا و طبیعی جزیره هرمز به شمار می آید. کل خاک این جزیره از لایه های آتشفشانی و رسوبی شکل گرفته و در آن سنگ های معدنی مختلف و از جمله سنگ نمک موجود است. هر کدام از این سنگ ها و مواد در خاک این جزیره رنگ ویژه خود را دارند. در دره رنگین کمان این تنوع و گوناگونی رنگ ها و جنس خاک ها بسیار بیشتر می شود. در این دره سه سنگ فلزی که ترکیباتی از اکسید آهن را دارند هم وجود دارد. این سنگ ها عبارتند از مگنتیت، هماتیت و اولیژیست.

دره رنگین کمان کجاست

سنگ ویژه ای مشهور به شیطان در دره رنگین کمان جزیره هرمز وجود دارد که از نوعی سولفید آهن طلایی رنگ به نام پیریت ساخته شده. در میان انواع رنگ ها در دره رنگین کمان، رنگ سرخ از همه بیشتر خودنمایی می کند. دیگر سنگ جذاب این دره، سنگی بسیار عظیم است که شبیه دو دست گشوده رو به آسمان است و در هنگام باران، آب از میانه دو فرم دست مانند به چاله زیر سنگ می ریزد و آنجا باقی می ماند. خاک رنگین این دره برای مصارف دارویی، ساخت رنگ برای نقاشی و حتی تهیه ادویه، ترشی، نان و مربا نیز به کار می رود.

چرا دره رنگین کمان؟

این دره زیبا و طبیعی را به این دلیل دره رنگین کمان می نامند که در کوه های اطراف آن، به علت شرایط طبیعی خاک منطقه، گستره بسیار زیبایی از رنگ ها شامل مواردی همچون قهوه ای، زرد، سفید، نارنجی، سبز و طلایی در کنار هم وجود دارند. دو رنگ نقره ای و سیاه نیز در مناطق دیگر به این رنگ ها افزوده می شوند. رنگ های دیگری نیز چون خاکستری، صورتی، آبی و سفید نیز به علت وجود ترکیبات آتشفشانی در دره رنگین کمان خودنمایی می کتتد. ترکیب این همه رنگینی باعث شده این دره را به این نام بنامند.

بهترین زمان سفر به دره رنگین کمان جزیره هرمز

همچون دیگر نقاط جنوب ایران طبعاً تابستان و روزهای آخر فصل بهار زمان مناسبی برای سفر به دره رنگین کمان جزیره هرمز نیست. در واقع زمستان به دو دلیل بهترین زمان بازدید از جزیره هرمز و این دره محسوب می شود. نخست مسئله هواست که در این فصل به خنک ترین و دلنشین ترین حالت خود در این جزیره می رسد و نکته بعدی آن است که خلوت و سکوت جزیره در این زمان، بسیار مناسب می باشد و مانند تعطیلات نوروز با ازدحام جمعیت رو به رو نیستید. پاییز هم برای سفر به هرمز می تواند انتخاب خوبی باشد.

دره رنگین کمان در جزیره هرمز

در سفر به این دره باید حواستان به لباس هایتان باشد، چراکه رنگ های خاک آن می تواند به لباس شما هم سرایت کند. علاوه بر این برای خودتان از خاک این جزیره، یادگاری برندارید. از بطری های حاوی خاک های رنگین جزیره هم خرید نکنید و به جای آن از موارد دیگری همچون صنایع دستی جزیره، سوغات خود را انتخاب کنید. زیرا این کار باعث می شود کیفیت و جنس طبیعی خاک دره رنگین کمان جزیره هرمز به تدریج از بین برود. سوار شدن بر سه چرخه های کرایه ای که رانندگانش بومی های منطقه هستند را هم حتما امتحان کنید.

دیدنی های اطراف دره رنگین کمان

جزیره هرمز به غیر از دره رنگین کمان، دیدنی های بسیار دیگری نیز دارید که بازدید از آنها را به شما پیشنهاد می کنیم. زیبایی این جزیره به این است که بکر و دست نخورده بوده و همانند قشم و کیش، صنعت توریسم آن را اشغال نکرده. بنابراین علاقمندان به طبیعت و فرهنگ ناب از سفر به این جزیره لذت بسیاری خواهند برد. از جمله دیدنی های هرمز، غار الهه نمک آن می باشد. این غار در واقع یک بلور نمکی بزرگ است که به آن دره سکوت نیز گفته می شود. قدم زدن در این غار و تجربه سکوت آن می تواند در پاکسازی و آرامش جسم و روان انسان بسیار اثرگذار باشد.

موارد دیگر دیدنی در نزدیکی جزیره رنگین کمان جزیره هرمز، دشت آهوان است. این دشت مملو از آهوهای بسیار زیبای این جزیره می باشد. موزه دکتر نادعلیان نیز جاذبه ایست که در سال 1388 د رجزیره احداث شده و در آن می توانید با فرهنگ، هنر و صنایع دستی مردمان منطقه آشنا شوید. پرتگاه غروب نیز صخره ای در نزدیک ساحل هرمز است که بسیار دنج و دیدنی خواهد بود. دیگر جاذبه گردشگری جزیره، دره مجسمه ها می باشد. این مجسمه ها طبیعی بوده و بر اثر فرسایش بادی خاک جزیره به وجود آمده اند.

مسیر دره رنگین کمان

مسیر دسترسی به دره رنگین کمان

در جزیره هرمز از هر کس که سراغ دره رنگین کمان را بگیرید، شما را به سمت آن هدایت خواهد کرد. با موتورهای سه چرخ هم می توانید به طرف این دره که در نزدیکی ساحل مفنق قرار دارد، بروید. برای رسیدن به جزیره هرمز نیز باید ابتدا به بندرعباس یا قشم رفته و سپس به وسیله شناورها در اسکله حقانی بندر عباس یا اسکله ذاکری قشم به جزیره هرمز بروید. این مسیر بین 40 دقیقه تا یک ساعت و گاهی دو ساعت  به طول خواهد انجامید. خودروی خودتان را هم می توانید با شناور به جزیره ببرید.

راهنما سایت

آدرس

استان هرمزگان، جزیره هرمز

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه