غار الهه نمک هرمز

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

همان طور که می دانید کشور ایران به خصوص جنوب کشور همواره جاذبه های طبیعی خارق العاده ای وجود دارد که همین مسئله باعث شده است که همه ساله از جانب گردشگران و دوستداران طبیعت گردی مورد توجه قرار بگیرد. همان طور که ممکن است بدانید خلیج فارس و جنوب ایرن به دلیل جاذبه های دیدنی و متعددی که دارد یکی از بهترین گزینه ها برای سفر است که از جمله مکان های خارق که در جزیره هرمز قرار دارد و سفر به آن به دوستدارن طبیعت به شدت توصیه می شود، غار الهه نمک یا دره سکوت است. این مکان یکی از خارق العاده ترین جاذبه های دیدنی هرمز است که در ادامه قصد داریم به معرفی آن بپردازیم واطلاعاتی رادرباره این مکان به شما ارائه دهیم، پس در ادامه برای آشنایی با این غار با لوکس ویلا همراه باشید.

غار الهه نمک

معرفی غار الهه نمک هرمز

در جنوب کشور ایران همان طور که گفته شد جزایر متعددی وجود دارد که هر کدام از لحاظ گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار هستند که در بین این جزیره ها جزیره هرمز یکی منحصر به فرد ترین و خارق العاده ترین جزایر خلیج فارس به شمار می رود. این جزیره به دلیل قرار گیری در مجاورت با تنگه مشهور هرمز در موقعیت جغرافیایی بسیار مهمی قرار دارد و علاوه بر این از جاذبه های دیدنی بی نظیری چون غار اله نمک برخودار است.

همانطور که در ابتدا نیز اشاره نمودیم، غار الهه نمک در جزیره هرمز واقع شده که این جزیره به دلیل دارا بودن کوه های نمکی، صخره های زیبا و خاک سرخی که دارد بسیار مشهور است و در بین دوستداران طبیعت گردی محبوبیت بسیاری دارد. از جمله دلایلی که باعث محبوبیت و زیبایی این منطقه شده است، وجود 72 کانی با رنگ های مختلف است که چشم اندازی بی نظیر را به وجود آورده و در واقع این منطقه را به سرزمینی منحصر به فرد تبدیل  نموده و به جرات می توان گفت که شما  می توانید با سفر به این جزیره دیدنی بهترین تجربه خود را رقم بزنید.

جزیره هرمز با خاک سرخی که دارد بسیار مشهور است و این خاک یکی از بهترین خاک ها  در کشور محسوب می شود اما به دلیل کوه های نمکی و اشباع نمک و وجوده توده های کوچک و بزگ نمکی در این منطقه، به این منطقه لقب کوه های نمکی تعلق گرفته است. از دیگر مواردی که باید بدانید که در واقع این جزیره بر روی گنبدی از نمک تشکیل شده و همین مسئله موجب شده که آب این منطقه اشباع شده از نمک باشند.

ممکن است به این فکر فرو رفته باشید که قرار گرفتن در این حجم از نمک برای انسان ضر ندارد و سفر به این منطقه مشکلی را ایجاد نمی کند؟ خوب است بدانید  علاوه بر اینکه قرار گرفتن در معرض نمک های این منطقه برای انسان هیچ ضرری ندارد بلکه این نمک ها خاصیت گند زدای و دور کردن انرژی منفی را نیز برای افراد به همراه دارد.

می توان این گونه بیان کرد که در واقع غار الهه نمک یک بلور نمکی بزرگ است و جلوه ای جالب و زیبایی دارد و جمله معروف ترین جاذبه های جزیره هرمز است. یکی از دلایلی که به این منطقه دره سکوت گفته می شود این است که به دلیل اینکه این کوه پوشیده شده از نمک، بر خلاف کوه های دیگر صدا در آن منعکس نمی شود و آرامش وسکوتی لذت بخش در این مکان حکم فرماست. درون کوه و این غار به دلیل فعالیت سالیانه زمین شناسان دچار فرسایش آبی و بادی شده و جلوه ای جالب یافته است.

لازم است بدانید که غاره الهه نمک عمقی حدود 30 یا 40 متری دارد و بسیار کوچک است به طوری که انتهای آن مشخص می شوند و در طول آن سنگ هایی رسوبی نمک و سنگ های رنگا رنگ در 70 طیف رنگی دیده می شوند که در ادامه به دیگر ویژگی های این غار می پردازیم. به دلیل ارتفاع کم دهانه غار، این غار بسیار تاریک است و برای مشاهده زیبایی های آن حتما باید با خود یک منبع نور خوب به همراه داشته باشید.

ویژگی های غار الهه نمک

یکی از دلایل محبوبیت این غار ویژگی های متعدد و خارق العاده آن است برای مثال در زیر کوه الهه نمک شما می توانید جریان آبی با رنگ نارنجی مشاهده کنید که این جریان آب موجب خلق فضایی دلنشین و زیبا می شود. از دیگر زیبایی های غار الهه نمک این است که در نزدیکی های غار شما زمینی را مشاهده می کنید که تجمع بلور های نمک در آنجا شبیه به برف است و در نگاه اول فرد تصور می کند که این بلور های نمک برف هستند. راه رفتن بر روی این بلور های نمک موجب ایجاد صدای جالب می شود و حسی زیبا به آدم القاء می شود.

از دیگر ویژگی های زیبای غار الهه نمک، این است که درمسیر رسیدن به این غار هرچه نزدیک تر می شوید حوضچه های نمک به هم چسبیده مشاهده می شود. خوب است بدانید که به دلیل لایه محکمی که این حوضچه ها دارند می شود بر روی آنها راه رفت. دهانه غار به دلیل شکل بیضی و ارتفاع کمی که از سطح زمین  دارد، برای ورود به آن به حالت نشسته وارد شوید و بعد از دو سه متر می توانید بایستید و از زیبایی های درون غار بازدید کنید. درون این غار برخی جا ها دارای ارتفاع کم و گاهی بلند است. پس از ورود به غار شما می توانید سنگ های نمک به رنگ سفید و انواع سنگ های رنگا رنگ و زیبا را مشاهده کنید که هرچه به جلوتر می روید این سنگ های منحصر به فرد بیشتر دیده می شوند. بیشترین رنگ هایی که در این غار به چشم می خورد رنگ سفید، قرمز و قهوه ای است. علاوه بر سنگ های رنگا رنگ که جلوه ای زیبا به غار بخشیده اند، وجود مواد معدنی از دیگر ویژگی های این غار خارق العاده به شمار میرود.

هنگامی که وارد غار می شوید اولین چیزی که ممکن است نظرتان را جلب کند، صدای شر شر آب است که منبع آن فاصله زیادی با شما ندارد و ترکیب تمامی اینها در غار می تواند بسیار هیجان انگیز و زیبا باشد به همین دلیل است که بازدید از این غار به شدت توصیه می شود. از دیگر مواردی که در این غار مشاهده می شود قندیل های نمکی آویزان شده از سقف غار است که تشکیل هر کدام از آنها سال ها زمان برده و از آب نمکی که از قندیل ها چکه می کند، روی کف غار حوضچه های نمکی تشکیل می شود. خوب است بدانید که به دلیل وجود آهن و فلز با عناصر دیگر و کانی ها، دیواره های این غار به رنگ های مختلف در آمده و منظره جذابی را ایجاد کرده است. در اطراف و گوشه کنار غار نیز می توان دالان های تو در تویی را مشاهده کرد که این دالان ها بر اثر جریان آب ایجاده شد که برای بازدید از آنها خوب است که نکات ایمنی را رعایت کنید.

از جمله موارد قابل اهمیت در این غار سکوت عمیق آن است.گفته می شود به دلیل وجود نمک انرژی منفی دور می شود و به همین دلیل نیز گذشتگان در گذشته های بسیار دور برای آرامش و مراقبه به این غار می رفتند.

غار نمکی هرمز

از آنجایی که جزیره هرمز یکی از مناطق گرمسیر است و اغلب غار های نمکی در مناطق گرمسیر و بر اثر روانه شدن لایه نمک داخل زمین به سطح زمین تشکیل می شوند، می توان اینگونه بیان کرد که جزیره هرمز دارای غار های نمکی متعددی است که بازدید از این غار های نمکی برای گردشگران بسیار جالب است و جزء جاذبه های دیدنی این جزیره می شوند. غار الهه نمک از جمله معروف ترین غار نمکی این جزیره است که در ابتدا به آن اشاره نمودیم. علاوه غار نمک، گنبد های نمکی هرمز بسیار مشهور هستند که این گنبد ها منظره جالبی در جزیره هرمز ایجاد کرده اند و علاوه بر آن ارزش اقتصادی بسیار زیادی دارند.

 

غار الهه نمک

غار الهه نمک کجاست و مسیر دسترسی به آن

همان طور که در ابتدا گفته شد این غار خارق العاده در جزیره هرمز و در استان هرمزگان واقع شده است به همین دلیل برای رفتن به آنجا باید خود را در ابتدا با وسایل نقلیه شخصی، هواپیما یا قطار به بندر عباس یا قشم برسانید و از آنجا از طریق لنج یا قایق با طی نمودن مسافتی حدود 1 ساعته خود را به این جزیره برسانید.

پس از رسیدن به جزیره هرمز، شما می توانید به سمت جاذبه های دیدنی این جزیره فوق العاده پیاده روی کنید یا با استفاده از موتور های سه چرخ خود را به مکان های مورد نظرتان همچون غار الهه نمکی برسانید و از آن لذت ببرید. برای رسیدن به غار الهه نمکی تنها باید 5 الی 10 دقیقه و یک مسیر نسبتا کوتاهی را پیاده روی کنید و در طول مسیرتان از جاذبه ها و دیدنی های این جزیره لذت ببرید.

بهترین زمان سفر به غار الهه نمک هرمز

ممکن است پس از خواندن این مقاله مشتاق باشید که به این مکان زیبا بروید و مدتی را در آنجا بگذارنید و سوالتان این باشد که جه فصلی برای سفر به این منطقه مناسب تر است؟ باید اینگونه بیان نمود که این منطقه در تمامی فصل ها زیباست و فصل خاصی ندارد اما به دلیل  آب و هوای بسیار گرم و شرجی این منطقه در فصل تابستانف پیشنهاد می شود که در فصول سرد و در نیمه دوم سال به این جزیره سفر کنید، زیرا که در این فصل از سال بر خلاف اغلب مناطق که هوا بسیار سرد است، این منطقه آب و هوایی بسیار مطبوع و معتدلی دارد و این مسئله در طول سفرتان به شما بسیار کمک می کند و شما می توانید با خیال آسوده بدون هیچ گونه مشکلی از سفرتان لذت ببرید.

لوازم ضرور برای سفر غار الهه نمک

پیش از سفر به سمت جزیره هرمز و غار الهه نمکی بهتر است که وسایل ضروری و آماده کنید و به همراه خود داشته باشید زیرا که مسیر رسیدن به غار از فراز و نشیب و های بسیاری برخودار است و رعایت نکات ایمنی از اهمیت بسیاری دارد. از جمله مهم ترین وسایلی که باید با خود به همراه داشته باشید هدلایت یا یک چراغ وقه قوی است، زیرا که همان طور که گفتیم این غار بسیار تاریک است و برای مشاهده زیبایی های آن لازم است که یک منبع نور مناسب به همراه خود داشته باشید.

داشتن لباس اضافی و کفش مناسب نیز از دیگر موارد ضروری است که باید حتما به همراه داشته باشید تا با خیالی آسوده این سفر را طی کنید. اگر هم اهل عکاسی از جاذبه های دیدنی هستید می توانید یک دوربین عکاسی مناسب جهت ثبت زیبایی های این غار به همراه بیاروید و لحظات زیبای سفر خود را در دل جاذبه های طبیعی ثبت کنید.

غار الهه نمکی

نکات مهم در سفر به غار الهه نمک

یکی از مهم ترین مواردی که باید در سفرتان به این منطقه بسیار به آن توجه کنید حفاظت از منابع و عناصر طبیعی موجود در این منطقه است. در طی سفرتان به یاد داشته باشید به سوغات بردن هر یک از این عنصار طبیعی می تواند موجب بهم خوردن نظم طبیعت و نابودی آنجا شود و صدماتی جبران ناپذیر را برای منابع طبیعی جزیره به بار بیاورد. همچنین باید به این نکته بسیار توجه داشته باشید که حفاظت از محیط زیست جزء مسئولیت های اصلی هر گردشگر است و باید از آسیب رساند به منابع طبیعی به شدت خودداری کنید. در هنگام بازدید از غار نیز باید توجه داشته  باشید که به دلیل حساسیت بالای قندیل های نمکی و ستون ها از لمس آنها خودداری کنید زیرا که هرگونه لمس ممکن است موجب تخریب تدریجی آنها گردد و مشکلاتی را برای این جاذبه دیدنی زیبا به وجود بیاورد.

رزرو اقامتگاه در هرمز

ممکن است پس از خواندن این مقاله علاقمند باشید که مدت زمانی را به این جزیره شگفت انگیز سفر کنید و در آنجا اقامت داشته باشید تا از تمامی جاذبه های دیدنی این منطقه  بازدید کنید و از سفرتان لذت ببرید.

در این جزیره به دلیل اینکه در چند ساله اخیر از سوی گردشگران و طبیعت گردان بسیار مورد توجه قرار گرفتهف اقامتگاه  رستوران های محلی و بوم گردی متعددی وجود دارد که شما می توانید با اقامت در آنجا علاوه بر بازدید از جاذبه های دیدنی جزیره با سبک و سیاق زندگی مردم جزیره و فرهنگ آن منطقه آشنا شوید. خوب است بدانید که اقامت در اینمکان ها می تواند علاوه بر اینکه برای شما تجربه ای جالب باشد، موجب رونق کسب و کار مردم محلی نیز شود. همچنین اگر قصد اقامت در مکان های محلی را ندارید می توانید به اجاره سوئیت، ویلا یا آپارتمان بپردازید و از اقامتتان لذت ببرید.

راهنما سایت

آدرس

استان هرمزگان، جزیره هرمز

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه