موزه دکتر نادعلیان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

موزه دکتر نادعلیان جزء جاذبه های دیدنی هرمز می باشد که نسبت به دیگر جاذبه ها متفاوت بوده و محلی مملو از آثار هنری و منحصر به فرد می باشد. جزیره هرمز جزیره ای زیبا و تماشایی است که از میان آب های نیلگون خلیج فارس سر در آورده و جاذبه های گردشگری و دیدنی متعددی در آن وجود دارند. هر ساله هزاران گردشگر از داخل و خارج کشور برای گردش و تفریح به این جزیره سفر می کنند و گشت و گذاری لذت بخش و به یاد ماندنی را در این جزیره تجربه می کنند. موزه ها در هر شهر و کشوری به عنوان نخستین گزینه های گردشگری و دیدنی شناخته می شوند که هر کدام از آن ها در زمینه های مختلفی فعالیت دارند. جزیره هرمز نیز موزه ای تماشایی از آثار هنری می باشد که در عرصه بین الملل فعالیت دارد. در ادامه این مطلب همراه لوکس ویلا باشید تا با موزه دکتر نادعلیان که از دیدنی ترین موزه های جنوب کشور در میان جزیره هرمز می باشد، آشنا شویم.

موزه دکتر نادعلیان کجاست و مسیر دسترسی

موزه دکتر نادعلیان در یکی از محله های قدیمی جزیره هرمز قرار گرفته است. جزیره هرمز جزیره ای بسیار کوچک با طبیعتی بسیار زیبا در میان آب های خلیج فارس است که برای دسترسی به هر کدام از جاذبه های دیدنی آن می بایست مسیر کوتاهی را طی نمایید. برای دسترسی به موزه دکتر نادعلیان می توانید از 3 طریق اقدام نمایید. اگر از اسکله بخواهید به سراغ موزه بروید، می توانید بعد از آن که از اسکله خارج شدید، به سمت تکیه مولا حرکت نمایید، سپس به کوچه ای باریک خواهید رسید که موزه را مقابل خود مشاهده خواهید کرد. مسیر دیگری نیز از سمت ساحل شرقی وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید و وارد کوچه مقابل سفره خانه خاله فاطمه شده و به سمت موزه حرکت نمایید. مسیر آخری که می توانید برای دسترسی به این موزه از طریق آن اقدام نمایید، از داخل شهر می باشد که با دنبال کردن نقاشی ها می توانید به موزه دسترسی پیدا نمایید.

شماره تماس موزه دکتر نادعلیان: 09121482177

آدرس موزه دکتر نادعلیان: استان هرمزگان، جزیره هرمز، تکیه مولا، موزه دکتر نادعلیان

آشنایی با موزه دکتر نادعلیان

در میان جزیره هرمز که خود از دیدنی ترین جاذبه های جنوبی ایران می باشد، موزه ای هنری و تماشایی جای گرفته که آثاری از یکی از هنرمندان ایرانی به نام دکتر نادعلیان به نمایش گذاشته شده اند و با نام دکتر نادعلیان شناخته می شود. هنگامی که به بازدید از این موزه اقدام می کنید، علاوه بر آن که آثار زیبایی از دکتر نادعلیان را مشاهده می کنید، می توانید با انواع آثاری که نشان دهنده فرهنگ و هنر بومی و محیط زیست جزیره هرمز می باشند، آشنا شوید. آثار هنری و ارزشمند دکتر احمد نادعلیان در بالغ از 70 کشور دنیا وجود داشته و به شهرت جهانی رسیده اند. اگر در میان تمام مناطق دیدنی جزیره هرمز به بازدید از این موزه اقدام کنید، می توانید با پنجره ای جدید و متفاوت از این جزیره آشنا شوید.

جالب است بدانید در راستای به شهر جهانی رسیدن موزه دکتر نادعلیان هرمز، در کتاب های معتبر و معرف بسیاری از کشورها، به زبان های مختلفی معرفی شده است. در بازدید از این موزه با بسیاری از مهمترین مفاهیم فرهنگ بومیان جزیره آشنا می شوید و درمیابید بانوان هرمز چرا نقش به سزا و پررنگی در اداره امورات این جزیره نظیر مدیریت اقامتگاه های بومگردی، سفره خانه ها و بسیاری دیگر از امورات مربوط به عرصه گردشگری و صنایع دستی دارند. اگر از طریق آژانس های گردشگری به این جزیره سفر کنید، بازدید از موزه نادعلیان هرمز در برنامه های گردش شما جای دارد.

نکته جالبی که در رابطه با بازدید از این موزه وجود دارد این است هنگامی که به بازدید از این موزه اقدام می کنید، فیلم کوتاهی که به زبان های فارسی و انگلیسی می باشد را برای بازدیدکنندگان به نمایش می گذارند و می توانید پیش از این که به گردش در موزه بپردازید، ابتدا با آثار تماشایی این موزه آشنایی مختصری پیدا کنید. با توجه به آن که گردش در میان جاذبه های طبیعتی جزیره هرمز می تواند بسیار جذاب و پرطرفدار باشد، بازدید از این موزه هنری که می تواند شما را با طبیعت و بومیان این جزیره آشنا سازد نیز بسیار جذاب می باشد.

موزه دکتر نادعلیان

تاریخچه موزه دکتر نادعلیان هرمز

بنایی متروکه در گوشه ای از جزیره هرمز قرار داشت که بسیاری از افراد بزهکار از آن به عنوان سرپناه استفاده می کردند، اما چندین سال گذشته این ساختمان توسط یکی از هنرمندان خوش ذوق کشور به نام دکتر احد نادعلیان خریداری شد و در سال 1388 آن را مورد بازسازی قرار دادند و پس از بازسازی به عنوان جاذبه ای تماشایی به نام هنرمندسرا فعالیت خود را شروع کرد و جزء جاهای دیدنی هرمز شناخته شد. چندین سال بعد، در سال 1393 هجری شمسی با تغییراتی مواجه گردید و نام موزه دکتر نادعلیان را برای آن انتخاب کردند و از همان زمان آغاز به کار، از بهترین جاذبه های جزیره هرمز برای اهالی هنر و علاقه مند به آثار هنری شناخته شد.

این موزه مملو از آثار هنری زیبا و تماشایی بوده که گردشگران را به سمت خود دعوت می کند. بازدید از این موزه هنری، علاوه بر آن که ما را با بسیاری از آثار هنری دکتر احمد نادعلیان آشنا می سازد، بلکه با فرهنگ و بسیاری دیگر از موارد مربوط به بومیان جزیره هرمز آشنا می کند و این آشنایی می تواند علاقه ما را به این جزیره بیشتر کند و سفری خاطره انگیز و ارزنده ای به این جزیره را تجربه کنیم.

بازدید از موزه دکتر نادعلیان

موزه دکتر نادعلیان در انتهای کوچه ای قرار گرفته و هنگامی که از طریق درب کوچکی وارد موزه می شوید، دیوارهای آن توسط نقاشی های رنگارنگ پوشیده شده و از همان ابتدای ورود، توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می کنند. درخت نخل تنومند و زیبایی در گوشه ای از حیاط قد علم کرده و بعد از دیوارهای پوشیده شده از نقاشی های رنگی، نگاه ها را به سمت خود جذب می کند. پس از آن که نگاهی اجمالی به حیاط باصفای موزه انداختید، وارد موزه می شوید و با دنیای دیگری از موزه مواجه خواهید شد که انواع آثار هنری از دکتر احمد نادعلیان که در انواع طرح ها و رنگ های مختلف در گوشه و کنار موزه قرار گرفته اند، به شما خوش آمد می گویند و هر کدام از آن ها به نوبه خود دارای جذابیت های منحصر به فرد خود هستند. تابلوهای نقاشی متنوعی بر روی دیوارهای موزه وجود دارند که هر کدام از آن ها دارای نقاشی های زیبایی هستند و بسیاری از آن ها تصاویری از بانوان هرمز با لباس های محلی را به تصویر کشیده اند و دارای رنگ های شاد و متنوعی هستند.

موزه دکتر نادعلیان

با دکتر احمد نادعلیان بیشتر آشنا شویم

احمد نادعلیان که امروزه به واسطه آثار هنری متعددی که از آن در ایران و بیش از 70 کشور در جهان می شناسیم، متولد سال 1342 هجری شمسی بوده و در شهر مهدیشهر استان سمنان به دنیان آمده است. وی فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران می باشد که در سال 1367 مدرک خود را دریافت نمود. دکتر نادعلیان در شهرهای مختلفی از ایران سفر داشت که آثار مختلفی از خود را به صورت عکاسی و طراحی ثبت نمود و آن ها را در سال های 1366 و 1372 منتشر نمود و این آغاز مسیر به شهرت رسیدن ایشان بود. در سال 1370 آقای نادعلیان برای تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه مرکزی انگلستان، به این کشور سفر کرد و علاوه بر تحصیل، آثار هنری مختلفی نظیر کنده نگاری روی سنگ را از خود بر جای گذاشت.

در سال 2003 میلادی هنر محیطی رودخانه ای در ونیز را ارائه نمود. همچنین در سال 2009 میلادی نیز مهر استوانه ای و چاپ آن در خلیج فارس و در تقویم هنر محیطی آمریکا به ثبت رسید. دکتر نادعلیان در سال 1385 تصمیم گرفت که هر سال فصل های پاییز و زمستان را در جزیره هرمز و جزیره قشم سپری کند و در این مدت به آموزش هنر به بومیان بپردازد. در پی این موضوع، محلی را در جزیره هرمز به موزه ای برای به نمایش گذاشتن آثار هنر محیطی ایجاد نمود و از معروف ترین جاذبه های دیدنی هرمز شناخته می شود.

بزرگترین آروزی دکتر احمد نادعلیان این بود که هنر را در مردم نهادینه سازی کند و بانوان هرمز را به سمت خلق آثار هنری سوق داد تا علاوه بر پرورش و تقویت ذوق هنری در وجود آن ها، نقش به سزا و موثری در چرخه اقتصاد زندگی خود و جزیره داشته باشند. دکتر نادعلیان در این زمینه موفق شد تأثیر به سزا و چشمگیری در نقش زنان در اقتصاد جزیره ایفا کند و محلی متروکه و بلااستفاده مانده را به محیطی آموزشی و فرهنگی تبدیل سازد و توجه افراد زیادی از جمله بومیان و گردشگران را به آن جلب کند. انواع هنرهای مختلف نظیر کارگاه های سوزن دوزی، طراحی و نقاشی روی شیشه یا سنگ، عروسک سازی و بسیاری هنرهای دیگر در این موزه آموزش داده می شوند که علاقه مندان می توانند در کلاس های آموزشی آن ها شرکت نمایند.

فعالیت های مختلف موزه دکتر نادعلیان

بسیاری از نهادها و افراد مختلفی هزینه هایی را در راستای آموزش های متعددی نظیر محیط زیست، فرهنگ ها، زبان انگلیسی و از همه مهمتر ذوق هنری به کودکان را تقبل نموده اند و کودکان می توانند به صورت رایگان در این مجموعه، آموزش های مختلف را فرا گیرند. آثار هنری زیبا و متنوعی در این موزه وجود دارند که توسط کودکان و بانوان هرمز به صورت بسیار هنرمندانه و حرفه ای خلق شده اند و ممکن است در هیچ جای دیگری همانند آن ها را پیدا نکنید. همین امر سبب شده گردشگران از این آثار هنری به عنوان سوغاتی و یادگاری تهیه کنند.

کتابخانه در موزه نادعلیان

کتاب خوانی نیز یکی دیگر از مهمترین اهداف موزه دکتر نادعلیان می باشد که کودکان می توانند به مطالعه انواع کتاب های مختلف بپردازند. این موزه هنری به خوبی توانسته کتاب خوانی را از کودکی در اهالی این جزیره نهادینه نموده است. کتابخانه موزه دکتر نادعلیان از سال 1399 فعایت خود را شروع کرده و خوشبختانه بسیاری از بومیان جزیره این کتابخانه را مورد حمایت خود قرار داده اند. موزه نادعلیان از بهترین مکان های دیدنی جزیره هرمز برای کودکان می باشد، چرا که می توانند در محیطی شاد و مفرح، آموزش های لازم را در زمینه های مختلفی نظیر آموزش زبان، کتاب خوانی، نقاشی و فعالیت های گروهی فرا گیرند.

حدود 1000 جلد کتاب در کتابخانه این موزه وجود دارند که از اهدایی از طرف حامیان موزه به کتابخانه می باشند. وجود این کتابخانه در جزیره سبب گردید کتابخوانی رواج یابد و همه روزه بر تعداد کتابخوان ها افزوده شوند. نکته جالبی که در رابطه با کتابخانه این مجموعه فرهنگی و آموزشی وجود دارد این است که، اگر کسی از اهالی این جزیره کتابی را از کتابخانه موزه درخواست نماید،کتاب مورد نظر با دستور مدیر کتابخانه با دوچرخه به درب منزل ارسال خواهد شد و پس از مدت زمان مشخص بایستی آن را به کتابخانه ارائه دهند.

نقاشی

نقاشی از پرطرفدارترین فعالیت های هنری می باشد که انواع مختلفی داشته و می توان به نقاشی روی شن، نقاشی روی بوم، نقاشی روی شیشه و بسیاری دیگر از موارد اشاره نمود که افراد در هر سن و سال و جنسیتی می توانند از آن لذت ببرند و آثار مختلف و زیبایی را خلق کنند. در سال 1387 فعالیت دیگری با عنوان آموزش نقاشی با شن رنگی و خاک پشت شیشه آغاز گردید که توجه های بسیاری را به سمت خود جلب نمود. در این نوع نقاشی، از هیچ نوع قلمی استفاده نمی شود و نقاشی ها با خاک ها و شن های رنگی بر روی شیشه صورت می پذیرند.

موزه دکتر نادعلیان

نقاشی روی کوزه

نقاشی روی کوزه از هنرهای پرطرفدار و لذت بخشی است که می توانید آن را در موزه نادعلیان مشاهده کنید که توسط بانوان هنرمند هرمز طراحی شده و نقاشی های زیبایی را خلق می کنند. برای کمک به اقتصاد بانوان جزیره هرمز، از کوزه های نقاشی شده به تهران انتقال داده و منبع درآمدی را برای بانوان هرمز ایجاد نموده اند.

زمان ابتدا که این فعالیت آغاز گردید، هنرجویان از طبیعت این جزیره استفاده می کردند که می توان به مواردی نظیر کیسه ماهی مرکب برای رنگ مشکی و صدف به عنوان ظرف رنگ اشاره نمود. هر کدام از این موارد دارای جذابیت های خاص خود بوده و همین ها توانسته اند نقاشی را که خود هنری بسیار پرطرفدار می باشد را بسیار جذاب تر نمایند.

نقاشی روی شیشه

نقاشی روی شیشه از دیگر فعالیت هایی است که می توانید در این موزه مشاهده کنید. نقاشی های روی شیشه ای که در موزه دکتر نادعلیان مشاهده می کنید، همگی توسط بانوان و دختران خوش ذوق هرمز تهیه شده اند و می توانید از تماشای آن ها لذت ببرید.

نقاشی با خاک

نقاشی با خاک و شن های رنگی بر روی شیشه از روش ها و ابداعات نویی است که آقای دکتر نادعلیان به صورت رایگان به بانوان و دختران تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی آموزش داد و آن ها طرح های بسیار زیبایی را بدون استفاده از هیچ نوع قلم مویی ایجاد می کردند. از آن پس نیز کارگاه های خانگی متعددی در جزیره راه اندازی شدند که می توانستند با استفاده از این مهارت امرار معاشی داشته باشند. خاک های رنگی هرمز را می توانید در دره رنگین کمان هرمز مشاهده کنید.

سوزن دوزی

سوزن دوزی یکی دیگر از فعالیت های بانوان جزیره هرمز است که به آن می پردازند و آثار با ظرافت و هنرمندانه ای را خلق می کنند و از بهترین سوغاتی ها و یادگاری هایی است که گردشگران می توانند از آن ها تهیه کنند.

چهل تکه

در زمان های گذشته در جزیره هرمز در میان بومیان، رسم بر آن بود که لباس های کهنه را در دریا رها می کردند و یا آن ها را می سوزانند. اما بعد از آن که دکتر نادعلیان به این جزیره سفر کرد و در آن به اقامت پرداخت، برخی از لباس های محلی که دارای نقش های مختلفی نظیر گلابتون بودند، توجه ایشان را به خود جلب نمودند. سپس وی این قبیل لباس ها را جمع آوری نمود و پس از رسیدگی، آن ها را به موزه دکتر نادعلیان انتقال داد و در میان بسیاری دیگر از آثار هنری آن ها را به نمایش عموم قرار داد. در این قسمت از آثار هنری این موزه، بانوان هرمز نقش به سزا و چشمگیری داشتند. چرا که دکتر نادعلیان از آن ها درخواست کرده بود که قسمت های بالای لباس ها را تبدیل به چهل تکه کنند و آن ها بالش، روتختی و رو مبلی تبدیل کنند. برخی از این چهل تکه ها توسط خود ایشان طراحی شده بودند.

موزه دکتر نادعلیان

نقاشی با شن های رنگی در بطری

همانطور که می دانیم، جزیره هرمز را به خاک و طبیعت رنگی آن می شناسیم که از آن ها در بسیاری از موارد و هنرهای مختلف استفاده می شوند. اما با توجه به برداشت بی رویه از خاک رنگی هرمز، طبیعت این جزیره مورد خطر جدی قرار گرفت و برای جلوگیری از تخریب این طبیعت، استفاده و برداشت این خاک ممنوع شده است. دکتر نادعلیان به علاقه مندان آموزش داد که با استفاده از پودر سنگ و پودرهای رنگی، جایگزین مناسبی را برای خاک رنگی هرمز پیدا کنند و انواع آثار هنری و زیبای مختلفی را خلق سازند. با استفاده از این پودرهای رنگی، نقش ها و طرح های مختلفی در بطری های کوچک و بزرگ تهیه نمودند و بسیاری از گردشگران از آن ها به عنوان یادگاری تهیه و سوغاتی جزیره هرمز خریداری می کنند. ساحل سرخ هرمز از معروف ترین جاهای دیدنی هرمز است که خاکی سرخ رنگ داشته و از زیباترین سواحلی است که می توانید در آن به گردش بپردازید.

ماسه چاپ

ماسه چاپ یکی از جذاب ترین بخش ها و آثار موجود در موزه دکتر نادعلیان می باشد که به صورت مهرهای استوانه ای شکل و بزرگی هستند که طرح های مختلفی بر روی آن ها وجود داشته و هنگامی که آن ها را به صورت افقی بر روی شن ها و ماسه ها بغلتانید، نقش های روی مهر بر روی ماسه یا شن ها دیده خواهند شد.

آثار تماشایی موزه دکتر نادعلیان

موزه دکتر نادعلیان موزه ای جذاب و تماشایی از آثار هنری متنوعی می باشد که هر کدام از آن ها گوشه ای از هنر بانوان هرمز را به نمایش گذاشته اند. اما اشیا و آثار دیگری نیز در این موزه قرار دارند که بسیار فرا تر از آثار هنری ذکر شده بوده و شامل عروسک های دست ساز در سایزها و شکل های متنوع، کنده کاری های مختلف روی سنگ ها، استخوان ها و بقایای جانورانی همچون ماهی ها و غیره می شوند. بازدید از هر کدام از این موارد می تواند مورد پسند گردشگران و بازدیدکنندگان قرار گیرند. در ادامه به آشنایی با آثار و اشیای موجود در این موزه می پردازیم.

موزه دکتر نادعلیان

خاک های رنگی هرمز

جزیره هرمز را به خاک رنگی و طبیعت زیبای آن می شناسیم. خاک رنگی جزیره هرمز از جذاب ترین مورادی است که می تواند گردشگران را به سمت این جزیره دعوت کند و همچنین آثار هنری مختلفی توسط آن ها خلق گردند. بخشی از موزه دکتر نادعلیان به آشنایی با خاک رنگی جزیره هرمز تعلق داشته و بازدیدکنندگان می توانند با وجه های مختلفی درباره این خاک نظیر کاربری های غذایی، هنری و خصوصیات زمین شناسی آشنا گردند.

بقایای موجودات دریایی

آثاری نظیر بقایا و استخوان های انواع موجودات دریایی و ماهی ها در این موزه وجود دارند که از سواحل جزیره هرمز گردآوری شده اند و در یکی از بخش های موزه به نمایش گذاشته شده اند و بازدیدکنندگانی که به انواع موجودات دریایی علاقه مند هستند، از تماشای این موجودات لذت خواهند برد.

آثار دکتر احمد نادعلیان

یکی از بخش های موزه دکتر نادعلیان به آثار دکتر نادعلیان اختصاص یافته و با نام نگارخانه شناخته می شود و آثار فروشی ایشان و برخی دیگر از آثار هنری مشترک ایشان با دیگر هنرمندان در آن قرار دارند. بسیاری از گردشگرانی که به بازدید از این موزه اقدام می کنند، از انواع آثار تماشایی این بخش به عنوان یادگاری و سوغاتی تهیه می کنند و از مهمترین منابع اقتصادی این جزیره به حساب می آید. مبالغی که از فروش این آثار هنری به دست می آیند، در راستای آموزش کودکان و بانوان جزیره هزینه می شوند و تنها 25 درصد از آن نیز به هزینه های مختلف کتابخانه موزه اختصاص می یابد. از آثار این بخش از موزه دکتر نادعلیان می توان به انواع صنایع دستی بانوان هرمز، گردنبند، گوشواره، نقاشی های متنوع، مگنت و موارد دیگری اشاره نمود. همچنین آثار دکتر احمد نادعلیان در بیش از 70 کشور در جهان وجود دارند و به شهرت جهانی رسیده اند.

ساعت بازدید و قیمت ورودی موزه دکتر نادعلیان

ساعت کاری موزه دکتر نادعلیان به صورت 24 ساعته بوده و بازدیدکنندگان می توانند در هر ساعتی از شبانه روز که بخواهند به بازدید از این موزه اقدام نمایند. هزینه بازدید از این موزه دکتر احمد نادعلیان 2 هزار تومان بوده و نکته ای که بایستی به آن توجه داشته باشید این است که از ساعت 21 شب تا 8 صبح قیمت بلیط ورودی موزه 2 برابر حساب خواهد شد. (قیمت بلیط با توجه به نوسانات ممکن است متغیر باشد).

موزه دکتر نادعلیان

سوالات متداول

موزه دکتر نادعلیان کجاست؟

استان هرمزگان، جزیره هرمز، تکیه مولا، موزه دکتر نادعلیان

موزه دکتر نادعلیان متعلق به کیست؟

دکتر احمد نادعلیان

فعالیت های موزه دکتر نادعلیان چیست؟

کتابخانه، انواع نقاشی، صنایع دستی

ساعت کاری موزه دکتر نادعلیان چگونه است؟

شبانه روزی


[html_block id=”70026″]

راهنما سایت

آدرس

استان هرمزگان، جزیره هرمز، تکیه مولا، موزه دکتر نادعلیان

شماره تماس
هزینه بازدید

۲/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه