ساحل سنگ مرغان هرمز

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

جزیره هرمز همواره به دلیل  شگفتی های خاص خود مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته است. طبیعت بکر و آرام و به دور از آلودگی صوتی و خاک های رنگارنگ منحصر به فرد خود در کنار آب های خلیج فارس باعث شده این جزیره شهرتی جهانی پیدا کند. شکل هندسی این جزیره بیضی می باشد و در8 کیلومتری بندر عباس و در مجاورت تنگه هرمز قرار گرفته است که موقعیت جغرافیایی آن باعث شده به این جزیره لقب کلید خلیج فارس بدهند.

با اینکه این جزیره خیلی مورد توجه مردم کشورمان قرار نگرفته است اما به دلیل وجود سواحل دیدنی متعدد, حیواناتی مانند آهو و لاکپشت، تفریحاتی جذاب مانند غواصی و فرهنگ بومی و تاریخچه منحصر به فرد، خاک های رنگی که همین تنوع رنگ در خاک‌ سبب شکل ‌گیری جاذبه منحصر‌به ‌فرد «فرش خاکی جزیره هرمز در ساحل سنگ مرغان» شده است،  باعث شده که این جزیره در سطح خاورمیانه توجه چشمگیری را به خود جلب کند.

در این مطلب شما را با یکی از زیباترین سواحل ایران، ساحل فرش خاکی جزیره هرمز یا همان ساحل سنگ مرغان آشنا خواهیم کرد که در جنوب کشور عزیزمان قرار دارد. ساحل فرش خاکی به عنوان یکی از زیباترین نقاط گردشگری ایران شناخته شده است و در بین گردشگران از محبوبیت بالایی برخوردار است. به طور دقیق این ساحل در سواحل آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس ایران قرار دارد و به نام ساحل سنگ مرغان نیز شناخته شده است.

معرفی ساحل سنگ مرغان

همانطور که اشاره شد، از این ساحل به عنوان یکی از زیبا ترین سواحل کشور نام برده می شود که واقع در جزیره هرمز در جنوب کشور, جزیره شگفتی ها که  با طبیعت بکر و خاص خود روی آب های خلیج فارس هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. این ساحل در شمال شرقی جزیره هرمز قرار دارد و دارای سنگ برآمده ای بزرگ در درون دریا می باشد که آن را تبدیل به پاتوقی برای گشت و گذار پرندگان دریایی کرده است که نامگذاری این ساحل نیز از همین موضوع نشئت می گیرد.

حضور پرندگان دریایی در کنار غروب زیبای آفتاب و آب های نیلگون خلیج فارس تجربه ای است که می توان ساعت ها بدون احساس گذر زمان از آن لذت برد، بنابراین اگر به دنبال سفری خاص هستید این ساحل را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید و پیشنهاد می شود حتما دوربین عکاسیتان را همراه خود ببرید. این ساحل به دلیل قرار گرفتن بزرگترین فرش خاکی جهان در اطراف خود شهرت یافته است که در قسمت های بعد به آن می پردازیم.

تاریخچه فرش خاکی هرمز

تاریخچه فرش خاکی هرمز

در نیمه ی دوم سال 1387 که فصل مناسی جهت سفر به مناطق جنوبی است، فرش خاکی هرمز که با استفاده از خاک‌های رنگارنگ جزیره هرمز رسم می‌شود، بهانه‌ای را به وجود می آورد تا هنرمندان این زمینه دور هم جمع شوند و نقش خاک را بر دل زمین بزنند.

در سال 1383 هنرمندی از قسمت شرقی جزیره، ایده ی طراحی با خاکم های رنگارنگ این ساحل را ارائه کرد. این ایده ابتدا به صورت کاملا محدود و فقط بر روی بوم های نقاشی اجرا می شد تا اینکه هنرمندان این فکر افتادنند تا این نقاشی های زیبا را بر روی ساحل این جزیره و به فاصله کمی از آب‌های نیلگون خلیج بر روی شن‌های ساحل بکشند تا خاک ها دوباره به طبیعت بازکردند و محدود به بوم نقاشی نباشند.

نقاشی با خاک های رنگی روی زمین ابتدا در شهر هایی مثل تهران با ابعاد کوچک انجام می شد تا اینکه پس از انجام  طرح فرش خاکی در ابعاد بزرگ درسال سنگ مرغان، این مکان خاستگاه طراحی با خاک های رنگارنگ روی زمین شد

اولین اجرای زمینی فرش خاکی هرمز در سال ۱۳۸۶ و در ابعاد ۱۲۰۰ مترمربع  اجرا شد و بعد از آن در 28 اسفند ماه، سال 1396 هجری شمسی، از هفتمین فرش خاکی هرمز با مساحت 1300 متر مربع رونمایی شد که در ساخت آن 50 هنرمند از 12 نوع خاک رنگی استفاده کرده بودند. فرش خاکی هرمز در سال سنگ مرغان، در سال‌های مختلف، نام‌هایی مانند افسانه هرمز، قصه غصه داوود، راز خاک، لبخند ملمداس، داماهی و کلک پرو را نیز گرفته است.

پروژه فرش خاکی برای هفت دوره روی ساحل سنگ مرغان، نقش بست و از سوی مسافران و گردشگران با استقبال خوبی روبه ‌رو شد. ولی متاسفانه از سال ۱۳۹۷ تاکنون اجرای این طرح به ‌دلایل مختلف متوقف شده است.

علت رنگارنگ بودن خاک ساحل سنگ مرغان

سن تولد جزیره ی زیبای هرمز را 500 میلیون سال تخمین زده اند که به نخستین دوره زمین شناسی باز می گردد، برای پدید آمدن توده های نمکی دوره های زمین شناسی زیادی سپری شد تا بتوانند از گسل های جزیره بیرون بیایند و با گذر زمان کانی های مختلف خود را نمایان کنند.

نزدیک به 20 سال است که شکل ظاهری ساحل سنگ مرغان به همین صورت است و تغییر خاصی نکرده و به همین جهت آن را به عنوان جزیره سنگ شناسی می شناسند.ساحل سنگ مرغان دارای توده های گنبدی سر از آب بیرون آورده ای است که به آن گنبد نمکی فعال می گویند و همین موضوع سبب ایجاد تنوع رنگی بی نظیر شده است.

از دیگر دلایل رنگی بودن خاک ساحل سنگ مرغان می توان به وجود رسوبات آتش فشانی اشاره کرد ولی بیشتر طیف رنگی در ساحل سنگ مرغان، رنگ گلبهی و صورتی مایل به قرمز است وگاهی اوقات حضور موجوداتی ریز به نام فیتوپلانگتون ها در شب و ترکیب آن با  این خاک رنگی جلوه ای ویژه ای به ساحل می بخشد و تصویر چشم نوازی را خلق می کند.

خاک ساحل سنگ مرغان به علت ترکیبات اکسید آهن و اکسیداسیون‌ فلزات مختلف، رنگ‌هایی همچون زرد، سفید، سرخ، قهوه‌ای و غیره دارد که بیشتر از 100 طیف رنگی را به وجود می آورد.

علت رنگارنگ بودن خاک هرمز

جاهای دیدنی اطراف ساحل سنگ مرغان

از آنجا که جزیره  زیبای هرمز با وجود وسعت کم دیدنی های زیادی را در خود جای داده است و وجود جاذبه های دیدنی و تفریحی بسیار در اطراف ساحل سنگ مرغان و فرش خاکی هرمز خالی از لطف نیست و سبب شهرت آن در بین گردشگران و حتی محققان و زمین‌شناسان شده‌ است. در ادامه این مقاله چند جاذبه زیبا و مشهور اطراف ساحل سنگ مرغان را برایتان آورده ایم.

دره رنگین کمان

دره رنگین کمان یکی از شگفتی های جزیره هرمز و همچنین عجایب خلقت محسوب می شود که با قدم زدن در آن به علت طیف رنگی زیاد انگار به یک سیاره ی دیگر سفر کرده اید. علت نامگذاری این دره وجود خاک های رنگارنگ داخل دره و کوه‌های اطراف دره است که در آن انواع رنگ‌ها از جمله زرد، سفید، قرمز، نارنجی، قهوه‌ای و حتی سبز و طلایی وجود دارند.

رنگ‌‌های زرد، سرخ، نقره‌ای و سیاه ناشی از ترکیبات رسوبی و اکسید آهن هستند و ترکیبات آتشفشانی موجود در دره رنگین کمان نیز باعث ایجاد رنگ ‌های سفید، آبی، صورتی و خاکستری شده است.فاصله ی ساحل سنگ مرغان یا همان ساحل فرش خاکی تا دره نگین کمان 4 دقیقه با خودرو که حدودا 3.5 کیلومتر می شود.

آدرس دره رنگین کمان هرمز: استان هرمزگان، جزیره هرمز، جنوب غربی جزیره

دره رنگین کمان هرمز

دره سکوت هرمز

علت نامگذاری این دره سکوت مطلقی است که در این مکان حکم فرماست. قسمت زیادی از دره ی سکوت از سنگ نمک ساخته شده و هنگامی که شما ساعاتی طولانی را در این منطقه سپری می کنید، به علت اینکه نمک انرژی مثبتی از خود خارج می کند، احساس آرامش بسیار زیادی به شما دست می دهد، در راستای این موضوع نام دیگر آن را دره ی انرژی نیز گذاشته اند.

دره ی سکوت اسم دیگری هم استان هرمزگان، جزیره هرمز، جنوب غربی جزیره دارد که بیشتر محلی های آن منطقه به آن آشنا هستند، نام آن دره ی تبر زن است. داستان پنهان شده زیر این اسم به این تفسیر می باشد که در قدیم برای جدا کردن نمک کو های این دره از تبر استفاده می کردنند زیرا سنگ های نمک بسیار سختی دارد.

جالب است بدانید در کف دره سکوت، رودخانه ای فصلی از نمک با رنگ‌های طلایی و نارنجی جریان دارد که اگرهنگام بازدید از دره انرژی سری به این رود خانه بزنید و دست خود را در آن قرار دهید، به سبب اشباع بالای نمک، لایه ظریفی از بلور نمکی روی دستان شما شکل می‌گیرد.

فاصله ی ساحل سنگ مرغان با دره ی سکوت با خودرو 3 دقیقه است.

آدرس دره ی سکوت: استان هرمزگان، جزیره هرمز

دره سکوت هرمز

ساحل مفنق

ساحل مفنق هم مانند ساحل سنگ مرغان دارای فیتوپلانکتون‌ها است که در شب‌ هنگام در لابلای آب‌های خلیج فارس وارد شده و در ساحل مفنق سوار بر موج‌های خروشان، برق می‌زنند و روشنایی خاصی به محیط می‌دهند، همچنین در ساحل منفق می‌ توان شاهد لاکپشت‌های پوزه عقابی و مهاجرت پرندگان باشید.

به شما پیشنهاد می شود اگر قصد بازدید از این ساحل را دارید در فصل زمستان به این مکان بروید.

فاصله ی ساحل سنگ مرغان با ساحل مفنق با ماشین 5 دقیقه است که حدود 2.3 کیلومتر می باشد.

قلعه پرتغالی ها

قلعه پرتغالی ها را که یکی از جاذبه های گردشگری مهم قشم به شمار می رود و هرساله گردشگران بسیاری از این قلعه های تاریخی زیبا بازدید می کنند و یکی از مکان های محبوب جزیره زیبای قشم به شمار می رود که استعمارگران پرتغالی این قلعه تاریخی را در کشور ما از خودشان به جا گذاشته اند.

این قلعه در سال 1507 میلادی توسط دریانورد پرتغالی احداث شد که دارای مساحتی بیشتر از دو هزار متر مربع می باشد و از قسمت های آن می توان به انبارهای اسلحه، آب‌انبار بزرگ، اتاق‌های سرباز خانه، زندان، کلیسا، مقر فرماندهی و تالاراشاره کرد.

قیمت بلیط و بهترین زمان بازدید از قلعه پرتغالی ها

قیمت بلیط جهت بازدید از قلعه ی پرتغالی ها برای هر نفر 6 هزار تومان برای اتباع ایرانی و 15 هزار تومان برای اتباع خارجی می باشدو بهترین زمان بازدید از دره پرتغالی ها اواخر پاییز تا اوایل بهار است و ساعات بازدید از آن از ۸ صبح آغاز می‌شود و معمولا تا ۶ عصر ادامه دارد.

برای بازدید از این قلعه باید توسط کشتی از جزسره هرمز به جزیره قشم بروید که حدودا 1 ساعت طول می کشد.

آدرس قلعه پرتغالی ها: استان هرمزگان، ضلع شمالی جزیره قشم، بلوار ژئوپارک، نزدیک به ساحل

قلعه پرتغالی ها

رستوران های اطراف ساحل فرش خاکی

غذاهای جنوبی طرفداران بسیاری دارند و از طرفی، هرکسی که به جزیره هرمزسفر می کند میخواهد علاوه برگشت و گذار خوردن غذا های جنوبی را هم در برنامه ی خود داشته باشد. اگر شما هم میخواهید با رستوران های جزیره هرمز آشنا شوید تا در سفر و گشت و گذار به این جزیره در جستجوی رستوران خوب نباشید، در ادامه با ما همراه باشید.

رستوران خالو

در سفر به جزیره هرمز حتما به شما پیشنهاد می شود سری به رستوران خالو بزنید و از منوی آن که دارای تنوع غذایی بسیار زیاد مثل قلیه ماهی ، ماهی سرخ کرده ، میگو سرخ کرده ، دو پیازه میگو ، هواری میگو ، زرشک پلو  استفاده کنید. کارکنان این مجموعه بهترین راهنمایان محلی برای شما می باشند و در این رستوران، انواع غذا ها را با قیمتی اقتصادی و بالا ترین کیفیت میل بفرمایید.

فاصله ی ساحل سنگ مرغان تا این رستوران با خودرو و بدون ترافیک 4 دقیقه است.

آدرس رستوران خالو: استان هرمزگان، جزیره هرمز، میدان شهدا، خیابان امام خمینی

شماره تماس رستوران خالو: 09177636218 و 09369239798 و09013436301

رستوران خنجی زاده

این رستوران دارای منوی سنتی می باشد و شما می توانید قبل از مراجعه رزرو خود را انجام دهید و نگران پر شدن میز های رستوران خنجی زاده نباشید. فاصله ی رستوران خنجی زاده تا ساحل دریای مرغان 3.2 کیلومتر می شود که حدود 9 دقیقه تخمین زده می شود.

آدرس رستوران خنجی زاده: جزیره هرمز، میدان شهدا، خیابان 12 فروردین، جنب سبورا

شماره تماس رستوران خنجی زاده: 09120122891

رستوران هتل ساحل سرخ

این رستوران که مربوط به هتل ساحل سرخ می باشد دارای دسترسی بسیار آسان به تمامی جاذبه های دیدنی مثل عمارت سرخ، قلعه پرتغالی ها و دره رنگین کمان می باشد و فاصله ی ان تا ساحل سنگ مرغان 9 دقیقه است و پیشنهاد خوبی برای صرف صبحانه، ناهار و یا شام می باشد.

آدرس رستوران هتل ساحل سرخ: استان هرمزگان، جزیره هرمز

شماره تماس رستوران هتل ساحل سرخ: 09121575713

تجهیزات مورد نیاز برای بازدید از ساحل سنگ مرغان

برای سفر به ساحل سنگ مرغان احتیاجی به تجهیزات خیلی پیشرفته و حرفه ای ندارید ، فقط همراه داشتن دوربین عکاسی برای ثبت زیبایی های این جزیره، و لباس گرم را فراموش نکنید و اگر قصد ماندن در این ساحل با به صورت کمپینگ دارید، چادر مسافرتی، پتو یا کیسه خواب و چراغ قوه برای شما ضروری است.

نکاتی که قبل از بازدید از ساحل سنگ مرغان باید بدانید.

  • سفر به مناطقی همچون جزیره هرمز که از نظر زیست محیطی آسیب ‌پذیر و شکننده هستند نیازمند توجه خاصی هست به همین علت هنگام بازدید از ساحل سنگ مرغان و یا جاذبه های دیگر گردشگری در جزیره ی هرمز از ریختن زباله به شدت خودداری کنید.
  • هنگام برخورد با مردمان محلی حتما قوانین و سنت‌های بومیان را رعایت کنید و به آنها احترام بگذارید.
  • از برداشتن بی رویه خاک ساحل سنگ مرغان برای یادگاری بپرهیزید.
  • جزیره ی هرمز، مخصوصا ساحل سنگ مرغان خانه ای امن برای حیوانات کم نظیر می باشد و شما هنگام بازدید مراقب لانه های آنها باشید.

هتل ها و اقامتگاه های اطراف ساحل فرش خاکی

از آن جا که ساحل سنگ مرغان در جزیره هرمز که یک قطب مهم گردشگری در جنوب کشور به شمار می رود، واقع شده است، بنابراین وجود هتل ها و اقامتگاه ها ی بوگردی در این منطقه الزامی است تا مسافران و گردشگران بتوانند در نزدیک ترین مکان به جاذبه های دیدنی اقامت گزینند. ما چند مورد از اقامتگاه های بومگردی و هتل های نزدیک به ساحل سنگ مرغان را در ادامه برای شما معرفی کردیم.

  • هتل کوه سفید جزیره هرمز که در فاصله ی 9 دقیقه ای از ساحل سنگ مرغان قرار دارد.
  • هتل ساحل سرخ که در فاصله ی 3.9 کیلومتری از ساحل فرش خاکی است.
  • اقامتگاه بومگردی ماشاهی کع دارای فضایی سنتی با فاصله ی 9 دقیقه ای از ساحل سنگ مرغان می باشد.
  • هتل هرمز که یک مکان با امکانات و تجهیزات رفاهی کامل می باشد و در 3 کیلومتری ساحل فرش خاکی جزیره هرمز قرار دارد.

ساحل فرش خاکی

بهترین زمان بازدید از ساحل سنگ مرغان

ساحل سنگ مرغان یکی از جاهای دیدنی هرمز می باشد و متاسفانه فرش خاکی هرمز چند سالی است که گسترده نمی‌ شود ولی همان طور که می دانید جزیره هرمز به دلیل قرار گیری در جنوب ایران و مجاورت با خلیج فارس دارای آب و هوای گرم و شرجی است. از همین رو هوای این جزیره در فصول گرم سال بسیار اذیت کننده و طاقت فرسا است و برای گردشگران مناسب نیست.

بهترین زمان برای بازدید از ساحل سنگ مرغان یا همان ساحل فرش خاکی، نیمه دوم سال تا اوایل فرودین ماه است و آب و هوا در این فصول سال بسیار مطبوع است و بهترین زمان برای سفر به این منطقه می باشد. اما خوب است بدانید که در این فصول از سال چون آب و هوای این منطقه بسیار مناسب است گردشگران و مسافران زیادی در این زمان به هرمز سفر می کنند و از این رو اغلب اقامتگاه های این جزیره با ازدحام گردشگران روبه رو می شود.

ساحل سنگ مرغان کجاست و مسیر دسترسی به آن

همان طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، ساحل سنگ مرغان در جزیره هرمز و استان هرمزگان واقع شده است و از همین رو شما برای رفتن به این جزیره باید خود را با استفاده از قطار، هواپیما یا خودرو به بندر عباس برسانید و از آنجا از طریق اسکله و قایق به جزیره هرمز بروید راحت ترین و سریع ترین راه سفر ب هواپیما است که شاید ازبه علت گران بودن بلیط برای همه مناسب نباشد از این جهت بهترین مسیر از طریق اسکله حقانی بندرعباس است. در این اسکله شما می توانید از طریق شناور هایی که به سمت جزیره می روند، با طی نمودن مسافتی حدود 20 کیلومتری خود را به جزیره برسانید.

خوب است بدانید که فاصله زمانی اسکله حقانی با جزیره هرمز حدود 30 دقیقه است و امکان بردن ماشین و وسیله نقلیه به این جزیره وجود ندارد و تنها از طریق شناور ها مسافران می توانند به جزیره بروند. پس از رسیدن به جزیره هرمز نیز باید پیاده یا با استفاده از موتور های سه چرخی که در جزیره وجود دارند، به سمت ساحل سنگ مرغان بروید.

خوب است بدانید که به دلیل مساحت کوچک این جزیره دسترسی به تمامی جاذبه های دیدنی این منطقه بسیار آسان است و تنها با طی نمودن مسافت های بسیار کوتاه می توان به این مناطق رفت.

آدرس ساحل سنگ مرغان: استان هرمزگان، شهر بندرعباس، جزیره هرمز، ساحل فرش خاکی هرمز

اجاره اقامتگاه بومگردی در هرمز

ممکن است بعد از خواندن این مقاله مشتاق باشید که به این جزیره بی نظیر سفر کنید و مدتی را در این جزیره خارق العاده اقامت داشته باشید. خوب است بدانید که در این جزیره اقامتگاه های بومگردی متعددی وجود دارد که می توانید رزرو اقامتگاه بومگردی در هرمز را داخل برنامه ی خود قرار دهید و از جاذبه های بی نظیر این جزیره دیدن کنید و همچنین با زندگی و آداب رسوم مردم محلی این جزیره آشنا شوید.

توجه کنید که اقامتگاه های این جزیره لوکس نیست و نمی توان زیاد به دنبال تجمل و رفاه بود و همچنین با همراه داشتن تجهیزات مناسب در این جزیره امکان کمپینگ نیز وجود دارد.

راهنما سایت

آدرس

استان هرمزگان، شهر بندرعباس، جزیره هرمز، ساحل فرش خاکی هرمز

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه