رودخانه سیاهرود رشت

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

شروع به سفر می کنیم، به کرانه های شمالی ایران زمین و سرسبز ترین و خوش آب و هوا ترین ناحیه استان گیلان می رسیم. درست در شمال شرق شهرستان رشت، رودخانه ی سیاه رود شناخته شده با نام های صیقلان رود، سیاه رود، کلاشه رودبار، و نهر بوسار، را مشاهده می کنیم. این پدیده درست در سر راه رشت به قزوین –رشت به لاهیجان و رشت به پیر بازار واقع شده است. سرچشمه ی آن از کوه های نه چندان مرتفع هزارمرز، نیزه سر، جکلوندان و کچا در جنوب شهرستان رشت نشات گرفته و اگر مسیر آن را نزدیک 43 کیلومتر ادامه دهیم به تالاب انزلی سرازیز می شود. این رودخانه برپایه اطلاعات موجود در نقشه 1332 خورشیدی بعد از ورود به رشت به سه راه باقر اباد می رسد و از انجا به دو قسمت تقسیم می شود که یک انشعاب آن به سمت شمال و به موازات جاده پیر بازار در حرکت است و شاخه دیگر به زمین های مقعر و گود و مزارع کشت و باغ های ناحیه گلسار سرازیر می شد که بلافاصله بعد از احداث خیابان سعدی از بین رفت.

رودخانه سیاهرود

منطقه حفاظت شده سیاهرود رشت

این ناحیه از 1378 تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار گرفته و جالب است بدانید که یکی از شهرستان های رود بار در منطقه حفاظت شده سیاه رود، که در 35 کیلومتری سوسن چلچراغ واقع شده به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است، امثال این پدیده های کمیاب درسرزمین حاصلخیز ایران زمین به وفور یافت می شود و شمال ایران ناحیه ای بکر و سرشار از اقسام اینگونه پدیده های طبیعی می باشد. همچنین اگر جز طبیعت گردی به بازدید از مکان های تاریخی، گردشگری و به اصطلاح توریستی علاقه مند هستید می توانید از آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی که یکی از بکر ترین مناطق تاریخی برای عاشقان تاریخ ایران زمین میباشد و در نزدیکی این پدیده طبیعی و در شهر رشت واقع شده است بازدید کنید.

رودخانه سیاهرود

پوشش گیاهی رودخانه سیاهرود رشت

هرساله این ناحیه به دلیل تنوع پوشش گیاهی بازدید کنندگان و طبیعت دوستان بسیاری را به خود جذب می کند، در حدود مساحتی بالغ بر 4 هکتار از این ناحیه را درختان پراکنده زربین تشکیل داده و از مهم ترین گونه های این پوشش گیاهی می توان به انواع راش، ممرز، بلوط، افرا، انجیلی، سرخدار، گردو، گیلاس وحشی و زالزالک اشاره کرد که با پیشرفت تکنولوژی و گرایش به سمت صنعتی شدن، بافت های گیاهی و جنگلی بیش از پیش در معرض تهدید قرارگرفته و واجب است بازدید کنندگان با وسواس ودلسوزی بیش از پیش به این مناطق سفر کرده و رعایت نکاتی مانند نظافت و نریختن پسماند زباله و همچنین روشن نکردن اتش، حفاظت و احترام به طبیعت و منابعی که امروزه به جرات رو به انقراض می باشد را در زمره امور خود قرار دهند زیرا که امروزه جنگل های حفاظت شده، با ارزش ترین ذخایر و منابع ملی ایران زمین می باشند.

منطقه ی سیاه رود با چشم انداز های طبیعی و خیره کننده اش چشمان هر بیننده ای را به خود معطوف می کند و از دیدنی ترین نواحی این منطقه می توان به جنگل های ارزشمند هیرکانی اشاره کرد. ناگفته نماند مراتع سرسبز در مه فرورفته خودجلوه دیگری از زیبایی را نمایش می دهد و اگر شما از آن دسته افردا علاقه مند به طبیعت گردی و بازدید از جاذبه های گردشگری رشت میباشید، شهر های شمالی ایران بهترین انتخاب برای شماست. منطقه ی سیاه رود با چشم انداز های طبیعی و خیره کننده اش چشمان هر بیننده ای را به خود معطوف می کند. از دیدنی ترین نواحی این منطقه می توان به جنگل های ارزشمند هیرکانی اشاره کرد، همچنین مراتع سرسبز در مه فرورفته خود جلوه دیگری از زیبایی را به نمایش می گذارد. چشمه سارهای گوارا، رودخانه های طغیان گر، کوه های سر به اسمان کشیده و دشت های سرسبز، در اطراف جنگل ها این ناحیه را به بهشت ایران تبدیل کرده است.

رودخانه سیاهرود

سوسن چلچراغ

لازم به ذکر است، یکی از با ارزش ترین گونه های گیاهی ایران که در جهان شهره است، سوسن چلچراغ نام دارد و اهمیت ان به این دلیل است که این گیاه بومی خود ایران می باشد و تنها در دو نقطه جهان قابل مشاهده است، که هردو این مناطق در فلات ایران واقع شده و از این گونه به شدت مراقبت می شود و ناحیه رویش ان با فنس هایی که آن را از دیگر بخش ها مجزا کرده است، احاطه شده، اما به دلیل عمر کوتاه این گل ها تنها در اواسط خرداد به مدت خیلی کوتاهی قابل مشاهده هستند. همچنین اگر مکان های گردشگری با مضمون گل و گیاه را به مکان های تاریخی ترجیح می دهید باغ محتشم بهترین انتخاب برای شماست.

رودخانه سیاهرود

گونه های جانوری رودخانه سیاهرود 

اگر از دسته حامیان حیوانات و دوست داران محیط زیست هستید این منطقه بهترین ناحیه برای عکاسی مشاهده انواع گونه های جانوری می باشد، البته ناگفتنی نیست که حیوانات این منطقه به ندرت توسط انسان مشاهده می شوند، اما ذکر شده که درسال 91 درگیری بین دوخرس قهوه ای منجر به کشته شدن یکی از انها شده است و متاسفانه گزارش های زیادی در رابطه با شکار غیر قانونی در این منطقه به گوش می رسد که گونه هایی مانند پلنگ را در معرض خطر انقراض قرار می دهد. پاسگاه محیط بانی داماش نیز مسولیت حفاظت از محیط زیست این منطقه رابر عهده دارد و درباره گونه های جانوری می توان به مرال، شوکا، پلنگ، خرس، گراز، راسو، گربه جنگلی، و پرندگانی همچون دارکوب عقاب و دلیجه اشاره کرد.

رودخانه سیاهرود

بهترین فصل برای سفر به رودخانه سیاهرود 

می توان گفت بهترین و معتدل ترین فصل برای سفر به این منطقه از اوایل فصل بهار تا اوایل تابستان می باشد، زیرا در طول تابستان گرما تا حدی آزار دهنده می شود و در زمستان و پاییز به دلیل بارش برف و باران شرایط طاقت فرسایی به وجود می آید. این ناحیه محیطی دلپذیر برای پیک نیک با اعضای خانوده طبیعت گردی و بهره مندی از هوای پاکیزه بوده وهمچنین موقعیت ها و مناظر عکاسی فراوانی را برای دوست داران عکاسی از طبیعت فراهم می کند.

رودخانه سیاهرود

رودخانه سیاهرود کجاست و مسیر دسترسی 

بنا بر مصوبه شماره 176 شورای عالی محیط زیست جنگل شاهرود رودبار در تاریخ 15 دی 1378 به عنوان منطقه حفاظت شده سیاه رود شناخته شده و تحت پوشش سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گرفت. این ناحیه از شمال به حوضه آبخیز شماره 22 انجیل و رودخانه خروشان سفید رود، از سمت جنوب به ابخیز شماره 20 شهرستان رودبار، از غرب به سفید رود و از شرق به مراتع چشمگیر دیلمان و عمارلو محدود می شود. کم ارتفاع ترین مکان این منطقه چیزی حدود 400 متر از دریا ارتفاع دارد و هرچه پیشروی کنیم به ارتفاع آن افزوده می گردد این ناحیه جزو مناطق کوهستانی محسوب می شود، از جنگل های نیمه متراکم گرفته تا اراضی مرتعی و زمین های کشت. مساحت این ناحیه 28289 هکتار می باشد که مقدار 5 الی 6 هکتار آن را جنگل های انبوه هیرکانی تشکیل داده است. همچنین قله ی بلند ارتفاع و نامی درفک نیز در شمال این منطقه حفاظت شده قرار گرفته است. این منطقه از همه نظر پتانسیل صنعت گردشگری و طبیعت گردی را دارا می باشد.

آدرس رودخانه سیاهرود: استان گیلان – شهرستان رودبار – مابین جاده رشت به قزوین – رشت به لاهیجان – نرسیده به پیربازار

 

راهنما سایت

آدرس

استان گیلان - شهرستان رودبار - مابین جاده رشت به قزوین - رشت به لاهیجان - نرسیده به پیربازار

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه