عمارت کلاه فرنگی رشت

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

رشت یکی از شهر های زیبا و توریستی استان گیلان بوده که به دلیل داشتن مناطق دیدنی فراوان درون خود معروف گشته است. یکی از جاذبه هایی که موضوع مقاله ما نیز می باشد، عمارت کلاه فرنگی رشت بوده که یکی از بناهای به جا مانده از دوران قاجار می باشد و در قسمت جنوبی پارک محتشم قرار گرفته است.

تاریخچه عمارت کلاه فرنگی رشت

باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی در زمان قاجاریه ساخته شدند و مالک آن فردی به نام اکبر خان بیگلر بیگی بوده، او یکی از حکمران های قدیمی گیلان است که در زمان ناصری جزو ثروتمندان درجه یک و اجاره دار گمرک های ایران بوده است. این فرد به سال 1307 دار فانی را وداع گفت ولی پیش از فوت در درون باغ معبر کشی کرد و عمارت چند ضلعی کلاه فرنگی را در قلب آن تاسیس نمود. عمارت ساخته شده در سال 1374 به میراث فرهنگی گیلان تعلق گرفت و در حال حاضر به عنوان بخشی مهم در آموزش هنر های دستی کاربرد دارد. هم چنین باید گفت که این عمارت یک سال بعد به فهرست میراث فرهنگی ایران اضافه شد.

معماری عمارت کلاه فرهنگی رشت

در سال های دور باغ محتشم به قدری بزرگ بود که در هنگام ورود می بایست با یک راهنما از بخش های مختلف آن استفاده می کردید چرا که پارک مساحت زیادی داشت و امکان گم شدن افراد بالا بود. در طول زمان و با تغییراتی که در باغ به وجود آمد همانند احداث استانداری گیلان و هم چنین تاسیس یک شهربازی در این باغ و دیگر اتفاقاتی که در باغ افتاد سبب شد تا باغ محتشم کوچکتر شده و فضای داخلی پارک نسبت به گذشته تغییر کرده و همین عوامل سبب شدند تا دیگر نیازی به راهنما نباشد. عمارت کلاه فرنگی یک بنای مقاوم چهار طبقه ای بوده که از بیرون سه طبقه ای دیده می شود. این عمارت قادر بوده تاکنون در شهر رشت با رطوبت بالای موجود در هوا بالغ بر 200 سال دوام آورد.

معماری عمارت کلاه فرهنگی

این بنا دارای 240 متر مربع مساحت بوده که در قلب پارک محتشم به صورت یک هشت ضلعی تاسیس شده است. دو طبقه اول عمارت کلاه فرنگی دارای چهار اتاق است که این اتاق ها دارای پنجره هایی برای ماه های گرم سال بوده و تهویه ای مناسب را به وجود می آورند. ایوان موجود در این ساختمان، در طبقه اول در تمامی نقاط این طبقه وجود دارد ولی در طبقه دوم یک بالکن چوبی است. با ارتفاع ترین اتاق عمارت هشت گوشه دارد و از هر طرف در این اتاق می توانید باغ را تماشا نمایید. مصالح استفاده شده برای ساخت عمارت کلاه فرنگی آجر، گچ و چوب می باشد و یک لایه سفال بر روی خر پشته سقف قرار گرفته. این عمارت دارای 68 ستون است و مواردی هم چون نرده بالکن و سرشیر های چوبی زیبایی عمارت را دو چندان کرده است.

بهترین زمان سفر به عمارت کلاه فرنگی

شهر رشت در سواحل جنوبی دریای خزر قرار گرفته و به همین دلیل دارای آب و هوایی معتدل و شبه مدیترانه ای می باشد و همین موضوع سبب شده تا در تابستان هوا گرم و شرجی شود. در زمستان نیز هوای شهر رشت سرد و مرطوب است. در واقع رطوبت هوا در اکثر روز های سال حس می شود. ولی اگر می خواهید در بهترین آب و هوا به این شهر سفر نمایید سعی کنید ابتدای بهار و پاییز را برای این مورد انتخاب کنید. لازم به ذکر است که این شهر بالاترین آمار بارندگی را در بین مراکز استان ها کسب نموده که بیش ترین بارش در پاییز و کم ترین آن در تابستان می باشد. پس این نکته را نیز مد نظر قرار دهید که در پاییز امکان مواجه شدن با بارندگی زیاد است و اگر به این مورد علاقه ای ندارید بهتر است در تابستان به رشت بروید.

لازم به ذکر است که مناظر موجود در باغ محتشم و اطراف عمارت کلاه فرنگی در پاییز بسیار زیبا و رنگارنگ می شوند و قاب های زیبایی برای تصویر برداری می باشند. به خاطر داشته باشید که در ماه های تابستان و تعطیلات در طول سالف جمعیت زیادی به رشت سفر کرده و ممکن است انبوه جمعیت شما را آزرده نماید پس به این مورد نیز برای انتخاب زمان مناسب توجه نمایید.

بهترین زمان سفر به عمارت کلاه فرنگی

جاذبه های اطراف عمارت کلاه فرنگی رشت

اگر قصد سفر به شهر رشت را دارید بهتر است قبل از ورود به مقصد جاذبه های دیدنی موجود در اطراف مکان مورد نظرتان را بدانید تا بتوانید سفر خود را جذاب تر در ذهنتان ثبت کنید و خاطره ای خوب از سفر برایتان بماند. عمارت کلاه فرنگی که در باغ محتشم رشت قرار گرفته با جاذبه های معروف این شهر فاصله زیادی ندارد و شما می توانید با چند روز ماندن در رشت همه آن ها را دیده و از سفر خود نهایت استفاده را ببرید.

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

این آرامگاه که به سردار جنگل هم معروف است، در جنوب رشت واقع شده و با عمارت کلاه فرنگی تنها 8 دقیقه فاصله دارد. مقبره میرزا کوچک خان یکی از جاذبه های تاریخی رشت بوده که توانسته عده زیادی را به خود جذب نماید. بنای این آرامگاه یک هشت ضلعی منظم است که در معماری سنتی ایران به عنوان یکی از اشکال هندسی معروف می باشد. این بنا ارتفاعی در حدود 9 متر و مساحت 40 متر مربع را دارا می باشد. آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی در سال 1382 در لیست آثار ملی ثبت گردید.

لازم به ذکر است که در ساخت این بنا از معماری اسلامی نیز بهره گرفته اند و بنا دارای هشت ستون می باشد که همگی با فاصله ای مشخص در اطراف مقبره واقع شده اند. از عمارت کلاه فرنگی تا این آرامگاه در حدود 8 الی 10 دقیقه فاصله دارید که می توانید از بلوار سردار جنگل برای رسیدن به آن استفاده نمایید.

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

پارک مفاخر رشت

این پارک بعد از باغ محشتم و پارک ملت بزرگ ترین پارک رشت می باشد و مساحت آن بیشتر از 7000 متر بوده که در مرداد 1393 به پارک تبدیل شد. از این تاریخ به بعد علاوه بر مردم محلی، گردشگران نیز برای گذراندن تایم خود به این پارک می روند. در این بوستان می توانید از مسیر های موجود برای پیاده روی و دوچرخه سواری استفاده نمایید. پارک مفاخر رشت در گذشته با نام های باغ بذر، باغ سالار و پارک چمارسرا نیز شناخته میشد و در حال حاضر به پارک مشاهیر نیز معروف است. از زمانی که پروژه جنگل شهری برای تبدیل شدن به پارک استارت خورد، انجام آن چهار سال به طول انجامید.

امکانات موجود در باغ محتشم و اطراف عمارت کلاه فرنگی

این پارک همانند بسیاری از پارک های دیگر دارای یک سری امکانات عمومی مثل آلاچیق، زمین بازی برای کودکان، وسایل ورزشی همگانی و… می باشد که می توانید در هنگام مراجعه به باغ از آن ها استفاده نمایید. در این باغ هم چنین چند زمین ورزشی و کانون پرورش فکری نوجوانان نیز موجود است که مردم رشت برای استفاده از این امکانات و گذراندن اوقات خود به باغ محتشم می روند. شما نیز می توانید بعد از دیدن مکان های دیدنی رشت برای استفاده از این امکانات و دیدن بنای تاریخی مربوط به زمان ناصرالدین شاه اقدام نمایید.

امکانات موجود در عمارت کلاه فرنگی

عمارت کلاه فرنگی کجاست و مسیر دسترسی

برای رفتن به این عمارت بعد از رسیدن به رشت به طرف خیابان پرستار و بلوار مطهری بروید. مسیر را به سمت بلوار حافظ ادامه دهید و بعد از 500 متر به چپ پیچیده و به خیابان ملت وارد شوید. پس از عبور از پارکینگ شهربازی وارد میدان شوید تا به مقصد که در سمت چپ شما قرار دارد برسید. این یک مسیر 8 دقیقه ای به صورت پیاده می باشد و شما می توانید با قدم زدن در شهر به باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی دسترسی پیدا کنید. از تهران تا این مکان زیبا می توانید از سه مسیر استفاده کنید که کوتاه ترین آن ها 328 کیلومتر از راه آزادراه قزوین-رشت می باشد. بعد از آزادراه وارد جاده قزوین-رشت گیلان شده و پس از رسیدن به منطقه سه رشت تا رسیدن به مقصد ادامه دهید.

آدرس عمارت کلاه فرنگی رشت: گیلان، رشت، ضلع جنوبی باغ محتشم

رزرو ویلا در رشت

رشت استان گیلان یکی از شهر های توریستی و مشهور بین گردشگران می باشد که توانسته در تمامی طول سال عده ی زیادی را به سمت خود بکشاند. این شهر با داشتن جاذبه های گردشگری فراوان دارای هتل ها، ویلا ها و اقامتگاه های فراوانی می باشد که می توانید در زمان رسیدن به رشت برای اقامت خود از آن ها استفاده نمایید. برای این منظور به سایت لوکس ویلا رفته و با رزرو ویلا در رشت در بین گزینه های پیش رویتان محل اقامت خود را انتخاب نمایید. بهتر است در روز های شلوغ سال قبل از ورود به رشت برای انتخاب و رزرو مکان اقامتی خود اقدام کنید تا در هنگام رسیدن به مقصد دچار مشکل نشوید.

راهنما سایت

آدرس

گیلان، رشت، ضلع جنوبی باغ محتشم

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه