باغ محتشم رشت

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

باغ محتشم رشت یکی از جاذبه های گردشگری تاریخی در رشت محسوب می شود که از دوران قاجار به جا مانده است. باغ محتشم، عمارتی تاریخی را در دل خود جای داده است که با نام عمارت کلاه فرنگی شناخته می شود. جالب است بدانید که امروزه این باغ را با نام پارک شهر نیز می شناسند. رودخانه گوهر رود که از جنب این باغ می گذرد نیز از دیگر زیبایی های باغ تاریخی محتشم به شمار می رود. در ادامه با لوکس ویلا همراه باشید تا این باغ زیبا و تاریخی را بیشتر بشناسیم.

معرفی باغ محتشم رشت

باغ محتشم رشت از دوره قاجار به جا مانده و امروزه آن را با نام پارک شهر می شناسند. همچنین یکی از پارک های تاریخی شهر رشت به شمار می رود. قدمت این باغ به دوران پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار می رسد. پارک شهر از دو بخش مکانیزه و باغ تشکیل شده است. عمارت کلاه فرنگی در ضلع جنوبی باغ قرار گرفته و رودخانه گوهر رود از کنار آن عبور می کند. از دیگر زیبایی های باغ تاریخی محتشم می توان به برکه طبیعی آن اشاره کرد که دو فواره زیبا نیز در آن وجود دارد. درختان قد بلند و سرسبز نیز از اصلی ترین زیبایی های پارک شهر محسوب می شوند.

تاریخچه باغ محتشم

باغ محتشم رشت، متعلق به اکبر خان بیگلربیگی می باشد که یکی از متمولان طراز اول کشور در دوران ناصری و اجاره دار گمرکات شمال ایران به شمار می رفت. پس از آن که فضای داخل باغ معبرکشی شد، عمارت بسیار باشکوه و با معماری متفاوتی که به صورت چند ضلعی می باشد، داخل باغ و در ضلع جنوبی آن ساخته شد. این عمارت به عنوان عمارتی تابستانی بود و نام کلاه فرنگی را برای آن انتخاب نمودند. در سال 1307 اکبر خان از دنیا رفت و این باغ به تنها دخترش به ارث رسید. از آنجایی که دختر اکبرخان با پسرعمویش، صادق خان اکبر محتشم ازدواج کرده بود، این باغ نام محتشم را به خود گرفت و همگان آن را باغ محتشم می نامیدند.

باغ زیبای محتشم در دوره حکومت پهلوی در ازای بدهی های مالیاتی در تصرف دولت قرار گرفت و از آن زمان به بعد به عنوان پارک عمومی در شهر رشت استفاده می شد. پارک شهر در ابتدایی که ساخته شده بود، دارای وسعتی بسیار وسیع تر و بزرگتر از مساحت کنونی آن بود. به گونه ای که برای قدم زدن و گردش در این پارک نیاز به راهنما بود. اما با گذشت زمان و در اثر خیابان کشی ها و ساخت و سازها، وسعت این باغ کم و کمتر شد. همچنین یکی دیگر از علت های کم شدن وسعت باغ مذکور، ساخت شهربازی و ساختمان استانداری می باشد. یکی دیگر از زیبایی هایی که در پارک شهر وجود دارد، رودخانه ای است که در انتهای پارک جریان دارد و در زمان های گذشته در این محل به ماهیگیری می پرداختند. اما امروزه براثر بی توجهی هایی که به این رودخانه شده است، از جمله تخلیه فاضلاب های شهری و بیمارستانی، آب رودخانه آلوده شده و جذابیت خود را از دست داده است.

باغ محتشم رشت

امکانات تفریحی و رفاهی باغ محتشم

باغ محتشم یکی از معروف ترین جاهای دیدنی رشت به شمار می رود و از همین رو بسیاری از گردشگران برای گردش و گذراندن اوقات فراغت خود این باغ را انتخاب می کنند. از همین رو پارک شهر امکانات تفریحی و رفاهی متنوعی از جمله فضای سبز، نیمکت هایی جهت استراحت، زمین بازی کودکان، میز تنیس، آلاچیق، دیواره های سنگ نوردی، زمین ورزشی، وسایل و تجهیزات ورزشی، نمازخانه و سرویس بهداشتی را در آن قرار داده اند.

معماری عمارت کلاه فرنگی

عمارت کلاه فرنگی که در زمان قاجار ساخته شده و تا به امروز پابرجا باقی مانده است. یکی از مواردی که باعث شهرت بیشتر این عمارت گردیده است، معماری چند ضلعی آن می باشد. نمای بیرونی عمارت بسیار زیبا بوده و همین چند ضلعی بودن آن باعث شده از سادگی دور شود و شکلی منحصر به فرد به خود بگیرد. اگر این بنا را از بیرون مشاهده کنید، بنایی 3 طبقه را مشاهده می کنید، اما درواقع این عمارت 4 طبقه را در خود جای داده است. در نمای بیرونی عمارت و در طبقه اول و دوم 18 ستون چوبی قرار داده شده و بام و بالکن طبقه بالا را روی خود نگه می دارند. اتاقی در طبقه آخر عمارت کلاه فرنگی قرار دارد که به صورت هشت ضلعی بوده و در هر سمت آن پنجره قرار داده شده است. این پنجره ها به سمت باغ باز می شوند و از دیگر زیبایی های عمارت محسوب می شوند.

این عمارت حدود 240 متر مربع مساحت داشته و در طبقات اول و دوم آن 2 اتاق وجود دارند. همچنین این اتاق ها نورگیری بسیار مناسبی دارند. مصالح به کار رفته در ساخت آن گچ، آجر و چوب می باشند. سقفی که برای این عمارت قرار داده شده به صورت خر پشته می باشد. سر شیرهای چوبی که برای این عمارت به کار رفته از زیبایی های آن به شمار می رود. بالکن نیز به همراه نرده های چوبی و زیبای آن، شکوه و جلالی به نمای بیرونی عمارت بخشیده است. در حال حاضر عمارت کلاه فرنگی رشت نیز به عنوان مرکز آموزش هنرهای دستی شناخته می شود. عمارت کلاه فرنگی در تاریخ 26 آبان سال 1375 با شماره 1764 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

باغ محتشم رشت

بهترین زمان بازدید از باغ محتشم رشت

از آنجایی که آب و هوای شهر رشت در فصل تابستان رو به گرما و شرجی شدن می رود، بهتر است زمان بازدید و گردش در این شهر و گشت و گذار در پارک شهر را به فصل های بهار و پاییز موکول کنید. همچنین در فصل های بهار و پاییز زیبایی باغ به اوج خود می رسد.

باغ محتشم رشت کجاست و مسیر دسترسی به آن

باغ محتشم در خیابان حافظ و کنار رودخانه گوهر رود رود واقع شده است. برای دسترسی به این پارک می توانید علاوه بر خودروی شخصی از وسایل نقلیه عمومی نظیر اتوبوس و تاکسی نیز استفاده کنید.

آدرس باغ محتشم: استان گیلان، شهر رشت، خیابان حافظ، کنار رودخانه گوهر رود

اجاره ویلا در رشت

رشت یکی از شهرهای گردشگری و پر جاذبه در استان گیلان است که تقریبا در تمام طول سال گردشگران زیادی به سمت آن روانه می شوند. یکی از مهمترین اقداماتی که پیش از سفر به این شهر زیبا باید انجام دهیم، اجاره اقامتگاه می باشد. یکی از اقامتگاه هایی که بسیار پرطرفدار می باشند، اجاره ویلا در رشت است که از امکانات بسیار مناسب و متنوعی برخوردار می باشند. برای اجاره بهترین اقامتگاه در این شهر می توانید به وبسایت لوکس ویلا مراجعه کنید و اقامتگاه متناسب با سلیقه و بودجه خود انتخاب نمایید.

باغ محتشم رشت

راهنما سایت

آدرس

استان گیلان، شهر رشت، خیابان حافظ، کنار رودخانه گوهر رود

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه