دشت نمک هرمز

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

دشت نمک هرمز یکی از مناطق دیدنی بسیار جذاب جزیره 42 کیلومتری هرمز است. شما دشتی را رو به روی خود خواهید دید که با دانه های سفید بلورین به استقبال شما می آید تا علاوه بر زیبایی آرامش و حال خوب را به شما انتقال دهد. دشت نمک هرمز، یکی از چندین جاذبه مشهور و خاص جزیره رنگارنگ هرمز می باشد. قدم زدن در این دشت حال خوبی را به شما انتقال خواهد داد که به شدت به آن نیاز دارید.

دشت نمک هرمز

دشت نمک هرمز کجاست و مسیر دسترسی به آن

این دشت همانطور که از نامش پیداست در قلب جزیره هرمز قرار دارد. برای رسیدن به جزیره هرمز ابتدا باید به بندرعباس در استان هرمزگان رفت. این جزیره در 8 کیلومتری بندرعباس و درست در میان دهانه تنگه هرمز قرار دارد. این مسیر را به راحتی می توانید از طریق وسایل حمل و نقل موجود در اسکله بندرعباس طی کنید. هم اتوبوس دریایی وجود دارد و هم قایق های موتوری و هم لنج و غیره. بنابراین شما به راحتی می توانید این مسیر را طی کنید. پس از رسیدن به جزیره هرمز، باید باقیمانده مسیر را از طریق راهنمایی گرفتن از افراد محلی و بومی طی کنید. دشت نمکی در بخش های جنوبی و مرکزی این جزیره واقع شده است.

آدرس دشت نمک هرمز: هرمزگان، جزیره هرمز، نواحی غربی و مرکزی جزیره

معرفی دشت نمک هرمز

جزیره هرمز، آب و هوایی شرجی و بسیار گرم دارد. زمانی که پا به این جزیره می گذارید مناطق سرسبز و بدیعی را مقابل چشمان خود مشاهده می کنید. در هر نقطه از این جزیره، یک پدیده طبیعی عجیب و حیرت آور، شما را شگفت زده خواهد کرد. از دره ای که سنگ هایش به شکل مجسمه هستند تا ساحلی با دریایی سرخ رنگ و دشتی پر از آهو، همه و همه به استقبال شما خواهند آمد. اما آنچه که بیشتر از همه حیرت شما را برخواهد انگیخت، دشتی است که در نگاه اول سفید و پر از برف به نظر می آید.

قطعا مشاهده منظره برف در دل یک جزیره که گرمای سوزان و آتشینی دارد، پدیده ای غیرقابل باور است. اگر باور نکنید حق دارید زیرا سفیدی های روی زمین، برف نیستند، نمک هستند. اگر چنین محیط عجیب و زیبایی را در جزیره هرمز در مقابل خود یافتید بدانید که وارد دشت نمک هرمز شده اید. دشتی زیبا و آرامشبخش. نمک های موجود در این دشت، با جذب انرژی منفی و رهاسازی انرژی مثبت، حال خوب و حس آرامش دلخواهی را به انسان ها منتقل می کنند. فضای دشت نمک هرمز، خواص درمانی خوبی را دارا است.

دشت نمک هرمز

سنگ نمک های دشت هرمز چگونه شکل گرفتند؟

سنگ های بلورین و دگرگون شده نمک در دشت نمک هرمز به شدت متبلور هستند. هر چه بیشتر به سمت نواحی جنوبی این جزیره برویم، با شبکه های بلوری عظیمی مواجه خواهیم شد که یک دشت را تشکیل داده اند. از جمله مهم ترین خواص سنگ های نمک موجود در این جزیره می توان به فرسایش پذیری شدید و نیز حلال بودن آن ها اشاره کرد. در کنار سنگ های نمکین در این دشت، بلوک های سنگی وجود بسیار مقاومتی از جنس ریولیت و تراکیت وجود دارد. ترکیب این عوامل طبیعی با هم فضایی پوشیده از پستی و بلندی های فراوان به وجود آورده است.

سنگ نمک دشت نمک هرمز

خواص درمانی دریاچه نمک

دکتر فلیکس بوکوفسکی پزشک لهستان تحقیقاتی را انجام داده و بر طبق نتایج آن ها اظهار نموده هوا در محیط دریاچه ها و معادن نمک در اشباع ذره های خشک شده نمک است و تنفس در چنین هوایی، حال بیماران مبتلا به مشکلات ریوی را بهبود می بخشد و بخشی از مشکلات تنفسیشان را رفع می کند. نمک درمانی از سال 1989 یعنی 1368 خورشیدی در کشور روسیه آغاز شد. بهره بردن از روش نمک درمانی در کشور انگلستان نیز از سال 2008 آغاز گردید. قرارگرفتن در فضای محیط های نمکی مانند دشت نمک هرمز، موجب کاهش استرس و التیام درد استخوان و مفاصل نیز می شود.

حتی در تمدن های کهن مانند یونان باستان نیز بهره بردن از فضای نمکی برای رفع خستگی متداول بوده است. علاوه بر این ها نمک درمانی موجب می شود که مایعات سطحی سیستم تنفسی انسان به حد توازن برسد و از این طریق عملکرد ریه بهبود می یابد. انجام مداوم نمک درمانی در درمان برخی از بیماری های تنفسی مانند برونشیت و آسم، موثر است.حتی به درمان عفونت گوش و از بین رفتن حساسیت فصلی نیز کمک می کند. شاید باورتان نشود ولی بد نیست بدانید که بسیاری از مردم برای رفع مشکلات پوستیشان به سراغ دشت نمک هرمز می رود.

زیرا نمک درمانی می تواند موجب رفع خارش و جرم گیری از سطح پوست شود. نمک، حتی به رفع جراحات پوستی و از بین رفتن نقاط سائیده شده پوست نیز کمک می کند. مهم ترین خاصیت قرار گرفتن در فضای دشت نمک، تقویت سیستم ایمنی است. زیرا نمک طبیعی دارای خواصی است که موجب کاهش التهاب بدن می شود و از این طریق، سیستم ایمنی بدن تقویت می شود. حتی حساسیت های بدنی نیز کاهش می یابد. یون منفی موجود در فضای دشت نمک، موجب می شود بدن آرامش پیدا کند و احیاء شود.

دشت نمک هرمز

جاذبه های گردشگری اطراف دشت نمک هرمز

همین که فردی مسافر جزیره زیبا و ارزشمند هرمز شود، در حقیقت به قلب جاذبه های طبیعی زده است و در واقع می تواند خود را در میان طبیعتی ببیند که نظیرش را در کمتر جایی دیده است. مسافر جزیره هرمز با کوله باری خاطره و آلبومی بزرگ از عکس های متنوع از سفر بازخواهد گشت. طبیعت این جزیره، آنقدر خاص و ویژه است که هر گردشگری از دیدن آن ها به وجود می آید. می توان گفت مادر طبیعت جزیره هرمز، هنرمندی است که قلمش را برای آراستن جهان هستی به گردش درآورده و اثر هنری خلق کرده که هر انسانی باید به ستایش و تمجید آن بپردازد. در ادامه به معرفی چند نمونه از جاذبه های گردشگری جزیره هرمز در اطراف دشت نمک می پردازیم.

ساحل سرخ هرمز: در این جزیره شما ساحلی را خواهید دید که خاکش سرخ است و این خاک در ترکیب با امواج دریا شبیه خون می شود. این ساحل به واسطه زیبایی هایش دارای شهر جهانی است. در اطراف ساحل سرخ هرمز، فروشندگان بسیاری وجود دارد که به فروش اقلام سنتی می پردازند. زمانی که به ساحل سرخ رفتید، فراموش نکنید که نباید خاک آن را جمع کنید و با خود به عنوان سوغاتی بیاورید. اگر این روند ادامه پیدا کند و خاک جزیره تاراج شود دیگر چیزی از طبیعت شگفت انگیز این منطقه برجای نخواهد ماند.

دره مجسمه ها: همانطور که از نامش پیداست با دره ای رو به رو هستیم که بسیار جذاب، خاص و دیدنی است. زمانی که به سنگ های این دره نگاه کنیم متوجه فرم های ارگانیک و خاص آن ها می شویم. هرکدام از سنگ های این دره به شکل مجسمه ای خاص از یک پرنده، انسان، گیاه و غیره هستند. بی شک دره مجسمه از بی بدیل ترین شاهکارهای خلقت می باشد.

غار الهه نمک فیروزه ای: این کوه در اصل یک بلور نمکی غول پیکر می باشد که در اثر گذر زمان و در دوره های مختلف زمین شناسی شکل گرفته است. در کوه الهه نمک هرمز می توان رنگ های آبی و اجری را مشاهده کرد. یکی دیگر از جذابیت های این کوه، صدای گوش نواز و آرامشبخشی است که در فضای آن شنیده می شود.

سوالات متداول

 

آدرس دشت نمک هرمز کجاست؟

این دشت در نواحی غربی و جنوبی جزیره هرمز قرار دارد.

دشت نمک هرمز چه فوایدی دارد؟

این دشت در حفظ چرخه محیط زیست و اکوسیستم نقش به سزایی دارد.

خواص نمک درمانی چیست؟

نمک درمانی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن، رفع مشکلات پوستی و تنفسی خواهد شد.

جاذبه های گردشگری جزیره هرمز را نام ببرید.

دشت مجسمه، ساحل سرخ و دشت نمک از جمله جاذبه های گردشگری جزیره هرمز می باشند.

راهنما سایت

آدرس

هرمزگان، جزیره هرمز، نواحی غربی و مرکزی جزیره

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه