دروازه قرآن شیراز

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

دروازه قرآن شیراز یکی از مشهور ترین جاذبه های دیدنی شهر پر آوازه شیراز محسوب می شود و  به عنوان یکی از آثار تاریخی مورد اهمیت این شهر به شمار می آید. همان طور که ممکن است بدانید شهر شیراز به دلیل جاذبه های متعددی که دارد از نظر توریستی و گردشگری از اهمیت بسیاری برخوردار است و از نظر گردشگران بسیار محبوب است زیرا که تمام جاذبه های طبیعی و تاریخی را شما می توانید در شهر مشاهده کنید. دروازه قرآن یکی از دروازه های اصلی ورودی شهر شیراز است که احتمالا بارها نام آن به گوشتان خورده. ممکن است بخواهید درباره این دروازه معروف بیشتر بدانید، ما در این مقاله قصد داریم به معرفی این دروازه مهم شیراز بپردازیم و اطلاعاتی را در این باره به شما عزیزان ارائه دهیم. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

دروازه قرآن شیراز

معرفی دروازه قرآن شیراز

همان طور که در ابتدا نیز اشاره نمودیم، دروازه قران شیراز یکی از آثار تاریخی و دیدنی شیراز است که از زمان های بسیار دور به جا مانده و امروزه از لحاظ جاذبه های گردشگری بسیار مورد اهمیت است. لازم است بدانید که این دروازه یکی از دروازه های ورودی شهر محسوب می شود. این بنا در طول تاریخ بار ها بر اثر عوامل طبیعی و محیطی مختلفی دچار تخریب شده و مورد بازسازی قرار گرفته است. از دیگر مواردی که باید بدانید این است که، دروازه قرآن نمادی از آرامگاه کوروش کبیر است و این دروازه تاریخی با روشی سنتی و با استفاده از مصالحی چون سنگ و سیمان ساخته شده. از جمله موارد زیبایی که در این دروازه تاریخی به چشم می آید کارشی کاری های زیبای آن است که در سطوح شمالی و جنوبی این بنا مشاهده می شود. هم چنین دو دهنه بزرگ در وسط و دو دهنه کوچک در دو سوی این دروازه وجود دارد که این مسئله جلوه ای جالب به این بنای تاریخی بخشیده است. لازم است بدانید که در قسمت بالایی دروازه اتاقی کوچک وجود دارد که در ورودی آن در دهنه غربی دروازه واقع شده و در آنجا توسط راه پله ها می توان به این اتاق رفت. این اتاق دارای 3 پنجره کاشی کاری شده و زیبایی است و این اتاق در واقع محل اصلی نگهداری از قرآن نفیس و زیبای دروازه قرآن است. در دهنه شرقی این بنای تاریخی نیز آرامگاه سازنده این بنای زیبا، ایگار وجود دارد که می توانید با رفتن به دهنه شرقی از این آرامگاه دیدن کنید.

این دروازه به عنوان یکی از نماد های اصلی و پر آوازه شهر شیراز محسوب می شود و در چند سال اخیر برای زیبا سازی محیط اطراف آن، اقدامات متعددی صورت گرفته که هر کدام از آنها به زیبایی این بنا کمک شایانی کرده است و این بنا را توریستی تر کرده است. از دیگر مواردی که در اطراف این دروزاه جهت زیبا سازی این مکان ساخته شده، می توان به میدانی بزرگ در جنوب دروازه اشاره نمود که طاووس همیشه سبز این مکان به زیبا سازی این منطقه بسیار کمک کرده است و با نام میدان طاوسیه شناخته می شود. این دروازه تا سال 1365 محل خودر ها بوده و خودرهایی که وارد شهر می شدند از زیر این دروازه عبور می کردند. اما پس از گذشت زمان تعداد رفت و آمد  و خودرو ها بیشتر شد و در نتیجه در همان سال دره ی عمیق تنگه توسط شهرداری پر شد و بلوار بزرگ در دو طرف دروازه ساخته شد.

همان طور که ممکن است بدانید در گذشته در هر شهر دروازه های مختلفی وجود داشت که نام آنها اغلب بر اساس راه اصلی یا ویژگی به خصوصی که داشتند نام گذاری می شدند. اما در میان تمامی دروازه های ایران، دروازه قرآن  به دلیل قدمت و شهرتی که داشت از نظر مردم بسیار مورد توجه قرار داشت و از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. خوب است بدانید که در گذشته شهر شیراز دارای 6 دروازه بود که از جمله می توان به دروازه قرآن، دروازه سعدی، دروازه قصابخانه، دروازه کازرون، دروازه شاه داعی تا اله، دروازه اصفهان اشاره نمود. اما در حال حاضر دروازه ای به جزء درواز قران در شهر شیراز وجود ندارد و این دروازه جزء جاذبه های دیدنی شیراز محسوب می شود.

تاریخچه دروازه قرآن شیراز

ممکن است علاقمند باشید که درباره تاریخچه این بنای تاریخی و مهم بیشتر بدانید. درابتدا باید بدانید که این بنا علاوه بر اینکه یک آثار تاریخی محسوب می شود و معماری قابل توجه آن باعث محبوبیت آن شده، می توان گفت که دروازه قرآن به عنوان یکی از نماد های مهم تاثیر قران بر زندگی مردم است و از بنا های ارزشمند اسلامی در ایران محسوب می شود. این بنا به شکل طاق ساخته شده است تا قرآن در جایگاه بالا و ویژه ای قرار داشته باشد.

در واقع زمان ساخت دروازه قرآن به دوره عضدواله دیلمی در سال 1327 خورشیدی باز می گردد که این بنا با هدف گذر مسافران از زیر دروازه و متبرک شدن انها با استفاده از سنگ و ساروج ساخته شد. هم چنین همان طور که در ابتدا نیز اشاره نمودیم این دروازه بارها بازسازی شده است که یکی از بازسازی های آن به دروه کریم خان زند باز میگردد که در آن دوره در طی بازسازی این بنا اتاقکی جهت نگهداری دو جلد قران نفیس با خط سلطان ابراهیم ابن شاهرخ به این بنا اضافه شد که این قرآن ها با نام هفده من مشهور است که اکنون این قران ها به هم اکنون به موزه پارس منتقل شده است و در آنجا نگهداری می شود. دروازه قران در دوره قاجاریه نیز بر اثر چند زلزله کاملا تخریب شد که بعد از گذشت مدت زمانی توسط محمد زکی خان نوری تعمیر شد و مورد بازسازی قرار گرفت.

خوب است بدانید که در گذشته مردم در روز اول هرماه برای تضمین سلامتی یک ماهه خود باور داشتند که باید از زیر این دروازه که در گذشته با نام طاق قرآن نیز شناخته می شد، گذر کنند و پس از اینکه در سال 1315 این دروازه توسط دستور رضا خان تخریب شد و این مسئله بسیار موجب نگرانی مردم شد. اما سر انجام پس از گذشت 12 سال این دروزاه کنونی توسط محمد حسین ایگار یکی از بازرگانان شیراز ساخته شد و برای کم تر شدن نگرانی مردم قران در بالای آن قرار داده شد.

دروازه قران

درباره قرآن دروازه قرآن

همان طور که گفته شد علت نام گذاری انی دروازه، به دلیل قرانی است که در قسمت طاق بالایی دروازه قرار دارد و از گذشته تا به امروز این مسئله از سوی مردم بسیار قابل اهمیت بود. در دوران کریم خان زند قران هایی دست نویس با خط ابراهیم سلطان فرزند شاهرخ تیموری قرار داشت و این قران ها با نام هفده من مشهور بود و کتاب هایی بزرگ و سنگینی بود که این دو نسخه قران خطی نفیس در سال 1316 به موزه پارس منتقل شد و تا کنون به عنوان یک آثار تاریخی و ارزشمند در موزه نگهداری می شود. پس از انتقال این دو نسخه قرآن به موزه، به دلیل اعتقاد خاص مردم شیراز طی یک رسم قدیمی برای رد شدن از زیر قران در روز اول هر ماه برای بیمه شدن در برابر بلای طبیعی، قران های نفیس دیگری در قسمت بالایی دروازه قرار داده شد

دروازه قرآن شیراز کجاست؟

همان طور که می دانید شهر شیراز به دلیل جاذبه های دیدنی و تاریخی چون عمارت شاپوری، مسجد مشیر و همینطور دروزاه قران، در بین شهر های ایران و در بین گردشگران بسیار قابل اهمیت است از همین رو سالانه افراد بسیاری برای بازدید این جاذبه های بی نظیر  و دیدنی به این شهر سفر می کنند.

دروازه قرآن در شمال شرقی شهر شیراز و در تنگه الله اکبر و در میان کوه چهل مقام و باباکوهی واقع شده و از لحاظ جاذبه گردشگری و توریستی بسیار مورد توجه قرار دارد. این دروازه در نزدیکی فلکه طاووسیه و در خروجی شیراز به سمت مرودشت واقع شده. هم چنین خوب است بدانید این دروازه در فاصله کمتر از یک کیلومتری مقبره و آرامگاه حافظ قرار گرفته است.

آدرس دروازه قران شیراز: شیراز، بزرگراه شیراز-مرودشت، ورودی شهر شیراز

بهترین زمان بازدید از دروازه قرآن شیراز

ممکن است این سوال برایتان به وجود بیاید که بهترین زمان بازدید از این بنای تاریخی و قابل اهمیت چه زمانی است؟ در واقع باید بدانید که این دروازه  از  آن دسته بنا هایی است که در هر زمانی دارای زیبایی خاص و بی نظیر خود است، اما اگر می خواهید به طور کامل از این بنا دیدن کنید  و جزئیات این بنای تاریخی را بهتر مشاهده کنید، توصیه می شود که در طول روز به دروازه قران بروید تا برای عکسبرداری نیز بتوانید عکس های بهتری را به ثبت برسانید. اما به دلیل نوپردازی های زیبایی که در این مکان به کار برده شده است، این بنا در شب نیز جلوه بی نظیری دارد. در نزدیکی این جاذبه دیدنی، آرامگاه خواجوی کرمانی قرار گرفته که گردشگران زیادی هم به سراغ بازدید از آن راهی می شوند.

دروازه قرآن شیراز

اجاره ویلا در شیراز

شهر شیراز به دلیل جاذبه های گردشگری متعددی که دارد هر ساله گردشگران بسیاری به این منطقه سفر می کنند. از همین رو اقامتگاه های متعددی در این شهر واقع شده است و گرشگران می توانند به راحتی در این شهر اقامت داشته باشند و از زیبایی های بی نظیر این شهر لذت ببرید. اگر شما هم قصد سفر به این شهر پر آوازه را دارید و به دنبال اجاره ویلا در شیراز و اقامت در این شهر هستید، می توانید از طریق سایت لوکس ویلا اقامتگاه مورد نظرتان را انتخاب و رزو کنید. پشتیبانان سایت لوکس ویلا همه روزه آماده پاسخگویی به شما عزیران جهت رزو ویلا، سوئیت، خانه در شهر شیراز و اقصی نقاط شهر های توریستی ایران هستند.

راهنما سایت

آدرس

شیراز، بزرگراه شیراز-مرودشت، ورودی شهر شیراز

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه