عمارت شاپوری شیراز

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

شهر شیراز به دلیل جاذبه های دیدنی و باغ های زیبایی که دارد از لحاظ گردشگری وجاذبه توریستی بسیار مشهور است و سالانه افراد بسیاری برای دیدن این جاذبه ها به این شهر دیدنی سفر می کنند. از جمله زیبا ترین مکان هایی های گردشگری شهر شیراز می توان به عمارت شاپوری شیراز اشاره نمود. این عمارت یکی از عمارت های دوره پهلوی است و محبوبیت بسیاری دارد به همین دلیل بازدید از آن بسیار پیشنهاد می شود.ممکن است مشتاق باشید بدانید که این عمارت جذاب کجاست و چه ویژگی هایی دارد و مسیر دسترسی و به آن چگونه است ؟ در ادامه این مقاله ما قصد داریم به معرفی این بنای تاریخی و دیدنی بپردازیم و اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

باغ عمارت شاپوی شیراز

معرفی عمارت شاپوری شیراز

به طور کلی همان طور که گفته شد باغ عمارت شاپوری شیراز یکی از جاذبه های دیدنی شیراز محسوب می شود که در 16 مهر سال 1379 با شماره 2781 به عنوان آثار ملی ایران، به ثبت ملی رسیده است. به دلیل معماری تلفیقی ایرانی و اروپایی که در این باغ عمارت دیده می شود، این عمارت از محبوب ترین و پر طرفدار ترین مکان های دیدنی در بین گردشگران و توریستان محسوب می شود. در واقع می توان گفت که تلفیق معماری بی نظیر و طبیعت خارق العاده این باغ عمارت با یکدیگر  چشم اندازی بی نظیر و خارق العاده ای را خلق نموده است

جالب است بدانید که این عمارت تا پیش از دهه 70  توسط خانواده شاپوری مورد استفاده قرار می گرفت اما پس از آن توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شد و به ثبت میراث فرهنگی رسید و بازدید از آن برای عموم مردم آزاد استو به همین دلیل کافی شاپ و رستوران های متعددی در این مجموعه وجود دارد که شما می توانید علاوه بر بازدید از زیبایی های این باغ عمارت از رستوران ها و کافی شاپ های این مکان استفاده کنید و ساعاتی را در این باغ عمارت با آن منظره زیبا و دیدنی که دارد لذت ببرید.  همچنین علاوه بر رستوران و کافی شاپ هایی که این مکان دارد، نمایشگاه های آثار فرهنگی و هنری متعددی در این باغ عمارت دایر می شود که اگر جزء علاقمندان به آثار فرهنگی و صنایع دستی هستید می توانید د نمایشگاه خانه شاپوری از این آثار دیدن نمایید.

خالی از لطف نیست که بدانید این عمارت در فصل پاییز منظره ای بسیار دل انگیزی دارد که هرچه از زیبایی های آن بگوییم باز هم کم است. در واقع می توان اینگونه بیان کرد که شهر زیبای شیراز نه تنها در فصل بهار بسیار زیباست بلکه در تمامی فصول از زیبایی خاصی برخوردار است. این عمارت فصل پاییز نیز بسیار با شکوه و دیدنی است و در بین عمارت ها و باغ های شیراز، عمارت شاپوری در بین تمامی آنها در این فصل تماشایی تر می شود و به جرات می توان گفت که یکی از منحصر به فرد ترین مکان ها در پاییز، عمارت شاپوری است. به همین دلیل بسیار توصیه می شود که اگر در فصل پاییز قصد سفر به این شهر جادویی را دارید به هیچ وجه بازدید از این عمارت فوق العاده را از دست ندهید.

تاریخچه عمارت شاپوری شیراز

اگر بخواهیم در خصوص تاریخچه باغ عمارت زیبای شاپوری بگوییم خوب است بدانید که این مکان در سال 1310 تا سال 1315 توسط استاد ابوالقاسم، یک مهندس معماری مشهور در شهر شیراز  و در دوره پهلوی اول بنا شده است. این بنا در واقع متعلق به عبدالصاحب شاپوری یکی از بزرگترین تاجران کارون بوده است و همان طور که گفته شد در دهه 70 توسط میراث فرهنگی خریداری شده و به ثبت ملی به عنوان آثار ملی به ثبت رسید. در واقع تا پیش از دهه 70 خانواده شاپوری در این خانه سکونت داشتند اما پس از چند سال این باغ عمارت به صورت متروکه در امده بود و کسی در آنجا ساکن نبود.

عمارت شاپوری شیراز

عمارت شاپوری کجاست و مسیر دسترسی به آن

پس از خواندن مطالب بالا ممکن است مشتاق باشید که بدانید که این باغ عمارت مجلل و خارق العاده کجاست و مسیر دسترسی به آن چگونه است؟

باغ عمارت زیبایی شاپوری شیراز در خیابان کریم خان زند و خیابان انوری واقع شده و برای  رسیدن به این مکان می توان از وسایل نقلیه عمومی یا خوردو شخصی استفاده نمود. هم چنین می توان از طریق خیابان های لطف علی خان زند و خیابان خیام نیز به خیابان انوری بروید و خود را به عمارت شاپوری برسانید.

دسترسی از طریق  وسایل نقلیه عمومی برای گردشگران و توریستان راحت تر است و تنها باید از طریق ایستگاه مترو زندیه به عمارت شاپوری بروند زیرا که نزدیک ترین ایستگاه به این عمارت، ایستگاه زندیه است. پس ازپیاده شدن از مترو تنها لازم است با اندکی پیاده روی و گذر از خیابان توحید و انوری به این باغ عمارت زیبا برسید.

همچنین دسترسی به این عمارت از طریق اتوبوس نیز امکان پذیر است و تنها می توانید با سوار شدن بر اتوبوس های پایانه ولیعصر در چهاراه زندی پیاده شوید با طی نمودن مسافتی کوتاه و پیاده روی تا خیابان انوری خود را به عمارت شاپوری شیراز برسانید.

آدرس عمارت شاپوری : فارس- شیراز – خیابان کریم‌خان زند – خیابان انوری – تقاطع اهلی – باغ و عمارت شاپوری

شماره تماس عمارت شاپوری: 32332934-071

معماری عمارت شاپوری

همان طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره نمودیم به دلیل ترکیب معماری ایرانی و اروپایی این بنا، معماری این مکان واقعا منحصر به فرد و خارق العاده است. عمارت شاپوری بیشتر با سبک معماری قارجاریه ساخته شده و در لیست اولین بنا ها با سبک معماری آزادانه طراحی و ساخته شده است.

این عمارت در دو طبقه ساخته شده و زیر بنای آن 840 متر مربع است و مساحت اصلی این زمین حدود 4635 متر مربع می باشد. این بنا به دلیل طرح و نقشه خاصی که دارد در دوره خود بسیار خاص و بی نظیر بوده زیرا که برای مثال در این بنا از راه پله استفاده نموده اند که استفاده از راه پله ها در آن دوره زیاد باب نبوده.

هم چنین این بنا دارای اتاق های متعددی است که هر کدام از آنها کاربرد خاص خودشان را دارد. همک چننی به دلیل استفاده از طرح های نو آورانه در این مکان، یک باغ و عمارت ایرانی به یک یک مکان اروپایی و منحصر فرد تبدیل شده است که به جرات می توان گفت که معماری بی نظیر آن است که موجب محبویت این مکان شده است. هم چنین باید افزود که در گذشته افزودن بالکن به بنا های ساختمانی جایگاهی نداشت اما در این عمارت از بالکن استفاده شده است و جلوه ای زیبا به این عمارت بخشیده است. هم چنین می توان با رفتن بر روی بالکن نمایی بی نظیر از باغ را مشاهده نمود و لذت برد.

هم چنین لازم است بدانید که دسترسی به ساختمان اصلی در نمای شمالی قرار دارد و در محمر اصلی ساختمان نیست و برای وردود به ان باید در نمای شمالی چرخش 90درجه داشت.  در نمای غربی نیز می توان ستون های دایره با گچ کاری و کاشی کاری های خاص و زیبایی مشاهده نمود. از دیگر کاشی کاری های زیبایی که در قسمت فوقانی ایوان می توان مشاهده نمود، کاشی کاری هایی با طرح هخامنشی و طرح های هفت رنگ است که جلوه ای زیبا و با شکوه به عمارت بخشیده است. در مرکز باغ عمارت باغ عمارت نیز یک حوض پنج پر بزرگ دیده می شود که جلوه ای زیبا به باغ داده است.

درختان این باغ به صورت قرینه کاشته نشده اند  و این مسئله نمایی زیبایی به باغ داده است که از جمله درختان کاشته شده در در باغ شاپوری می توان به سرو، افرا، چنار، انجیر، انار، نارنج و خرما اشاره کرد. در بین این درختان گل ها و گیاهانی چون رز و شعمدانی دیده می شود که زیبایی خاصی به باغ بخشیده است.

عمارت شاپوری

رستوران و کافی شاپ های عمارت شاپوری

یکی از تجربه های خوبی که می توانید در این مجموعه تجربه کنید، استفاده از کافه ها و رستوران های عمارت شاپوری است. اگر به دنبال مکانی دنج و زیبا برای گذراندن اوقات فراقت خود در این بنای زیبای تاریخی هستید می توانید زمانی در این مکان بگذرانید. می توان گفت که صرف غذا در این بنای تاریخی زیبا می تواند تجربه ای منحصر به فردی را برای شما بسازد. در رستوران های عمارت شاپوری انوع غذای های ایرانی و محلی نظیر دیزی، کباب ها و لاپلویی گوشت وجود دراد. هم چنین شما می توانید در بخش کافه ها انواع نوشیدنی تابستانی، بستنی و قهوه میل کنید و از فضای باغ عمارت لذت ببرید.

هزینه ورودی و بلیط عمارت شاپوری

لازم است بدانید که برای ورود به این عمارت باید هزینه 2000 هزار تومان جهت هزینه ورودی پرداخت نمایید که این هزینه برای توریستان و اتباع خارج به مبلغ 5 هزار تومان است. هم چنین اگر قصد استفاده از کافه و رستوران های عمارت را دارید لازم به پرداخت هزینه ورودی نیست و تنها باید هزینه کافی شاپ یا رستوران را پرداخت نمایید.

ساعات بازدید از عمارت شاپوری شیراز

خوب است که پیش از مراجعه به این باغ عمارت زیبا از ساعات بازدید از این مکان، اطلاع کسب کنید. اما ساعات بازید از این مکان از ساعت 8 صبح الی 11 شب است و علاقمندان می توانند همه روزه در این ساعات برای بازدید یا استفاده از کافی شاپ یا رستوران های عمارت، به این مکان مراجعه کنند.

جاذبه های دیدنی اطراف عمارت شاپوری

جالب است بدانید که در اطراف عمارت شاپوری جابه ها و جاهای دیدنی مختلفی وجود دارد که بازدید از انها خالی از لطف نیست، زیرا که در اقصا نقاط این شهر زیبا شما می توانید جاذبه های خارق العاده ای را مشاهده کنید به همین خاطر نیز این شهر از لحاظ جاذبه گردشگری بسیار محبوب است.

از جمله جاهای دیدنی اطراف خانه شاپوری می توان به ارگ کریم خان زند، آرامگاه شاهچراغ، بازار وکیل و حمام وکیل اشاره نمود.

رزرو اقامتگاه در شیراز

همانطور که تا به اینجای مقاله خواندید شهر شیراز به قدری زیبا و باشکوه است که بازدید از تمام جاذبه های آن خالی از لطف نیست و پیشنهاد می شود که اگر به این شهر سفر کریدید حتما از تمام جاذبه های دیدنی آن به خصوص خانه شاپوری دیدن نمایید.

اگر قصد دارید به این شهر پر آواره سفر کنید و مدتی را در این شهر برای بازدید از جاذبه های دیدنی شهر در این مکان اقامت داشته باشید، پیشنهاد می شود که برای راحتیتان به اجاره روزانه خانه در شیراز بپردازید. زیرا که همان طور که می دانید اقامت در هتل دارای هزینه بالایی است و ممکن است در هتل احساس راحتی نکنید، به همین منظور شما تنها می توانید با مراجعه به سایت لوکس ویلا مکان مورد نظر خود را انتخاب و رزرو نمایید و از اقامتتان در این شهر با شکوه اوج لذت را ببرید. پشتیبانان سایت لوکس ویلا همه روزه آماده پاسخگویی به شما عزیزان جهت رزرو و اجاره ویلا،خانه، آپارتمان و سوئیت در شیراز و سایر نقاط توریستی کشور هستند.

راهنما سایت

آدرس

ٰ‌ فارس، شیراز، خیابان کریم‌خان زند، خیابان انوری، تقاطع اهلی، باغ و عمارت شاپوری

شماره تماس
هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

8 الی 23

یک‌شنبه

8 الی 23

دو‌شنبه

8 الی 23

سه‌شنبه

8 الی 23

چهار‌شنبه

8 الی 23

پنج‌شنبه

8 الی 23

جمعه

8 الی 23
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه