آرامگاه خواجوی کرمانی

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

آرامگاه خواجوی کرمانی یکی از جاذبه های تاریخی در شیراز است که علاقه مندان به بازدید از جاذبه های تاریخی را به سوی خود جذب می کند. شهر شیراز جاذبه های گردشگری اعم از جاذبه های طبیعی و تاریخی را در خود جای داده و همین باعث شده است از زمان های گذشته تا به امروز یکی از مقاصد گردشگری بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی به شمار رود. آرامگاه خواجوی کرمانی نیز یکی از همان جاهای تاریخی و دیدنی است که در بخش شمال شهر شیراز جای گرفته و امروز قصد داریم با این آرامگاه بیشتر آشنا شویم. اگر تا به امروز به شهر زیبای شیراز، شهر شعر و ادب، سفر کردید علاوه بر جاهای دیدنی و تاریخی دیگری که چشم شما را به خود خیره می کنند و به سراغ آن ها روانه می شوید، از آرامگاه تاریخی یکی از شاعران بزرگ ایرانی، خواجوی کرمانی هم دیدن کنید. تا انتهای مطلب با لوکس ویلا همراه باشید تا ببینیم از گذشته تا به امروز در این آرامگاه چه ها گذشته است.

آشنایی با آرامگاه خواجوی کرمانی

همه ما در کتاب های فارسی و ادبیات نام بلند آوازه و پر افتخار خواجوی کرمانی بارها و بارها دیده ایم. کمال الدین ابوالعطا ملقب به خواجوی کرمانی یکی از شاعران معروف ایرانی در زمان مغول بود که در سال 689 هجری قمری در کرمان چشم به جهان گشود و در سال 752 هجری قمری در شهر شیراز از دنیا رفت و در همین شهر نیز به خاک سپرده شد. شیراز که به عنوان شهر شعر و ادب و پایتخت فرهنگ ایران شناخته می شود، آرامگاه این شاعر بزرگ ایرانی را در خود جای داده و گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از این آرمگاه راهی شیراز می شوند. مقبره خواجوی کرمانی مشرف بر دروازه قرآن شیراز قرار گرفته و چشمه ای زلال و روان به نام چشمه رکن آباد در کنار این مقبره جریان دارد. در سال 1315 هجری شمسی به لطف شهرداری استان فارس مقبره ای به عنوان بنای آرامگاه خواجوی کرمانی برای آن ساخته شد و به عنوان یکی از آثار تاریخی در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید.

آرامگاه خواجوی کرمانی

تاریخچه آرامگاه خواجوی کرمانی

همانطور که در بالا ذکر شد، کمال الدین ابوالعطا محمود بن علی بن محمود معروف به خواجوی کرمانی یکی از شاعران مشهور و نام دار ایرانی است که در قرن 6 هجری و همزمان با دوران مغول ها می زیست. خواجوی کرمانی از شاعرانی بود که به سفر علاقه داشت و به شهرهایی همچون شام، آذربایجان، اصفهان، عراق، ری، مصر و در نهایت شیراز سفر کرد و در همین شهر اقامت گزید. سرانجام وی در شیراز از دنیا رفت و در منطقه تنگ الله اکبر شیراز به خاک سپرده شد. شهرداری شیراز در سال 1315 هجری شمسی آرامگاهی را برای این شاعر بزرگ ساخت و امروزه به آرامگاه خواجوی کرمانی معروف است و سالانه هزاران گردشگر به بازدید از این مقبره روانه می گردند. همچنین در سال 1370 هجری شمسی، استاندار فارس با همکاری شهرداری شیراز، این آرامگاه تاریخی را مورد بازسازی و مرمت قرار دادند و به شکل امروزی در آمده است.

با خواجوی کرمانی بیشتر آشنا شویم

خواجوی کرمانی را نمی توان تنها یک شاعر ایرانی دانست، بلکه ایشان علاوه بر آن که به عنوان یکی از معروف ترین و به نام ترین شاعران بزرگ ایرانی شناخته می شود، یکی از نوابغ عالم ادبیات می باشند. کمال الدین ابوالعطا که در کرمان به دنیا آمده بود، از آنجایی که به سفر و سیاحت علاقه داشت، علاوه بر تحصیل، به سفر می پرداخت. ایشان در طول حیات خود سفرهای زیادی به شهرهای ایران و خارج از ایران داشت که می توان به بیت المقدس، شام، عراق، مصر و حجاز اشاره کرد. این شاعر بزرگ، دارای خوی و منش بسیار دلنشینی بوده و با بسیاری از افراد مشهور همزمان خود ارتباط داشت. خواجوی کرمانی در سفر آخری که به عراق داشت، مدتی را در این شهر سپری کرد و برای بازگشت به ایران شهر شیراز را انتخاب نمود. هنگامی که در این شهر بود، مدتی را با ابواسحاق گذراند و در نهایت در سن 63 سالگی در شهر شیراز دار فانی را وداع گفت و در منطقه تنگ الله اکبر شیراز دفن شد.

از جمله افراد مشهوری که خواجوی کرمانی با آن ها ارتباط صمیمی داشت، می توان به افراد نام برده در این بخش اشاره نمود:

  • عبید زاکانی از شاعران و نویسندگان طنز پرداز در قرن 8 هجری قمری
  • سلمان ساوجی از شاعران، قصیده سرایان و غزل گویان در قرن 8 هجری قمری
  • حافظ شیرازی از شاعران قرن 8 هجری قمری
  • شیخ امین الدین بلیانی از عارفان مشهور قرن 7 و 8 هجری قمری

اگر به شیراز سفر کردید و به بازدید از آرامگاه خواجوی کرمانی اقدام کردید، در بخش شمالی این مقبره تاریخی، اتاقی را خواهید دید که سازمان باستان شناسی استان فارس آن را در سال 1337 هجری شمسی بنا کرده و بر روی سردر آن ابیاتی از این شاعر بزرگ به زیبایی و با خطی نستعلیق نوشته شده را خواهید دید که آن ها را در این بخش آورده ایم:
دوش می‌کردم سؤال از جان که آن جانانه کو؟ گفت: بگذر زان بت پیمان شکن پیمانه کو؟
صبحدم دل را مقیم خلوت جان یافتم از نسیم صبح بوی زلف جانان یافتم

آرامگاه خواجوی کرمانی

آثار به جا مانده از خواجوی کرمانی

خواجوی کرمانی که یکی از بزرگترین شاعران ایران زمین به شمار می رود، همانند بسیاری دیگر از شاعران و هنرمندان مشهور و به نام دوره های قدیم از تاریخ ایران، آثاری ارزشمند را از خود به جا گذاشته است. این شاعر بلند آوازه ایرانی تاثیر بسیار چشمگیر و به سزایی در شهر و ادب پارسی داشته و هیچکس نمی تواند آن ها را نادیده بگیرد. شخصیت و آثار ایشان به گونه ای است که یکی دیگر از شاعران بزرگ ایرانی که در یک عصر با هم می زیستند، حافظ شیرازی، از آثار و حتی شخصیت وی بسیار تاثیر پذیرفته است. اگر به آثار حافظ نگاهی بیاندازید و به عمق آن ها پی ببرید، خواهید دید که ارتباط ادبی و معنوی مثال نزدنی و زیبایی میان این دو شاعر به وجود آمده است. از آثار خواجوی کرمانی شاعر بزرگ ایرانی می توان به آثار زیر اشاره نمود:

  • دیوان اشعار
  • مناظره نی و بوریا
  • مثنوی سام نامه
  • سبع المثانی
  • رساله البادیه
  • و خمسه خواجو دارای مثنوی هایی همچون: روضه الانوار، گوهر نامه، گل و نوروز، همای و همایون و کمال نامه می باشد.

آشنایی با معماری آرامگاه خواجوی کرمانی

آرامگاهی که خواجوی کرمانی درآن خفته است و به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی شیراز شمرده می شود، از معماری بسیار زیبا و چشمگیری بهره برده و به صورت روباز می باشد. در بخش های بالا و پایین آن هم دو ستون بدون سقف قرار گرفته است. این دو ستون حاکی از آداب و رسوم آن زمان بود که برای مقبره های عرفا از آن استفاده می شد. در میان آرامگاه سکویی با ارتفاع بیشتری از سطح زمین قرار داشته که به تعداد 10 پله از سطح زمین مرتفع تر می باشد و سکویی میان آن قرار دارد که مقبره خواجوی کرمانی بر روی آن قرار گرفته است. این مقبره به صورت منحنی بوده و برآمدگی به طرف بیرون دارد و داخل محفظه ای شیشه ای قرار گرفته است. بر روی سنگ قبر این شاعر بزرگ آیه ای از سوره رحمن دیده می شود که متن آیه: کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام می باشد.

آرامگاه خواجوی کرمانی

آشنایی با بخش های مختلف آرامگاه خواجو کرمانی

فضایی که برای این آرامگاه در نظر گرفته شده در بخش شمالی خود دیواری مزین به 2 غزل با خط زیبا از خواجوی کرمانی داشته و همچنین فرهنگسرای مرتبط با این آرامگاه نیز در بخش شمالی آن وجود دارد. در نزدیکی های این آرامگاه 3 غار وجود دارد که اسناد و مدارک به دست آمده از این منطقه نشان می دهند در زمان های گذشته محلی برای عبادت مریدان و عالمان بوده است. مریدان و عالمان شبانه روز در این غارها بودند و حمد و ستایش خداوند رحمان را بر جای می آوردند. یکی از وزرای ابو اسحاق اینجو که خواجه عمادالدین محمود در یکی از این غارها به خاک سپرده شده است.

در اطراف این غار نقوشی برجسته از رستم و شیر را خواهید دید که باستان شناسان در تحقیق و جستجوهایی که در این منطقه داشتند دریافته اند حسینعلی میرزا در سال 1218 هجری دستور ساخت آن ها را صادر نموده است. علاوه بر این ها، نقاشی نیمه تمامی از فتحعلی شاه قاجار به همراه پسرانش در کنار یکی از غارها وجود دارد. همچنین دو نیم ستون که به سبک دوران زندیه ساخته شده، در داخل کوه و دو طرف این نقش دیده می شوند. علاوه بر این ها در کنار آرامگاه خواجو، فضای سبزی به صورت بوستان وجود دارد که گردشگران می توانند از گشت و گذار در آن لذت ببرند و عکس های بسیار زیبایی را ثبت کنند.

بهترین زمان بازدید از آرامگاه خواجوی کرمانی

آرامگاه خواجو کرمانی که در شهر شعر و ادب، شهر شیراز، واقع شده است و به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی شیراز شناخته می شود، گردشگران زیادی در تمام طول سال به خصوص فصل بهار به این شهر سفر می کنند و از جاذبه های دیدنی و گردشگری آن دیدن می کنند. اما اگر به دنبال بهترین زمان بازدید از این آرامگاه هستید، می توانید فصل بهار را برای سفر خود به این شهر انتخاب نمایید. چرا که شیراز در فصل بهار در بهترین حالت ممکن خود قرار دارد. همچنین پیشنهاد می شود زمان روز را برای رفتن به این آرامگاه انتخاب نمایید تا بتوانید جزئیات بیشتری را به صورت واضح مشاهده کنید و تصاویر بسیار زیبایی را در این مکان گردشگری خلق نمایید.

آرامگاه خواجوی کرمانی

ساعت بازدید و قیمت بلیط آرامگاه خواجوی کرمانی

برای بازدید از این آرامگاه می توانید همه روزه از ساعت 8 صبح الی 24 بامداد اقدام نمایید. همچنین هر نفر می بایست بلیطی به بهای 3 هزار تومان جهت ورود به این مکان دیدنی پرداخت نماید. بنای این آرامگاه به عنوان یکی از آثار ملی با شماره ثبت 916 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آرامگاه خواجوی کرمانی کجاست و مسیر دسترسی به آن

آرامگاه خواجوی کرمانی در شهر شیراز و در منطقه ای به نام تنگ الله اکبر و در دامنه کوه صبوی واقع شده است. این منطقه در ابتدای جاده شیراز بوده و برای رسیدن به آن بایستی ابتدا خود را به دروازه قرآن شیراز برسانید. اگر از داخل شهر برای رسیدن به دروازه قرآن اقدام نمایید، بایستی به سمت بلوار آیت الله ربانی یا بلوار هفت تنان حرکت کنید. همچنین اگر بخواهید از خارج از شهر به به سمت این جاذبه حرکت کنید، ابتدا به سمت ورودی شهر در بزرگراه مرودشت برسانید. مسیری کوتاه از دروازه قرآن به آرامگاه خواجو کرمانی می رساند.

آدرس آرامگاه خواجوی کرمانی: استان فارس، شهر شیراز، دامنه کوه صبوی، ابتدای جاده شیراز – اصفهان، منطقه تنگ الله اکبر

اجاره روزانه سوئیت در شیراز

اگر این بار کوله بار سفرتان را برای رفتن به شهر شیراز بسته اید و قصد دارید در میان جاذبه های گردشگری شیراز گشت و گذاری داشته باشید و برای اقامت خود در این شهر به دنبال اقامتگاه مناسبی هستید، می توانید به سراغ سوئیت ها بروید. سوئیت ها بهترین نوع اقامتگاه های اقتصادی هستند که با قیمت مناسب از امکانات مناسبی هم برخوردارند. لذا اگر قصدتان گشت و گذار می باشد و اقامتگاهی را تنها برای استراحت می خواهید، می توانید به سراغ سوئیت های شیراز بروید. با اجاره سوئیت در شیراز می توانید هزینه های اقامتی خود را کاهش دهید و هزینه های بیشتری را برای گشت و گذار در شیراز در نظر بگیرید.

آرامگاه خواجوی کرمانی

سوالات متداول

آرامگاه خواجوی کرمانی کجاست؟

استان فارس، شهر شیراز، دامنه کوه صبوی، ابتدای جاده شیراز – اصفهان، منطقه تنگ الله اکبر

ساعت بازدید از آرامگاه خواجوی کرمانی چه زمانی است؟

از ساعت 8 صبح تا 24 بامداد

خواجوی کرمانی کیست؟

خواجوی کرمانی یکی از برجسته ترین شخصیت های نابغه علم و ادبیات می باشد که از حافظ تأثیر بسیاری پذیرفته بود.

بهترین زمان بازدید از آرامگاه خواجوی کرمانی چه فصلی است؟

فصل بهار از بهترین زمان های بازدید از آرامگاه خواجوی کرمانی می باشد.

[html_block id=”71053″]

راهنما سایت

آدرس

استان فارس، شهر شیراز، دامنه کوه صبوی، ابتدای جاده شیراز – اصفهان، منطقه تنگ الله اکبر

شماره تماس

هزینه بازدید

۳/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

8 الی 24

یک‌شنبه

8 الی 24

دو‌شنبه

8 الی 24

سه‌شنبه

8 الی 24

چهار‌شنبه

8 الی 24

پنج‌شنبه

8 الی 24

جمعه

8 الی 24
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه