قبرستان دارالسلام شیراز

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

قبرستان دارالسلام شیراز معروف به قبرستان دارالسلم یا وادی السلام جاذبه ای تاریخی و باارزش در شهر شیراز است. شاید برایتان سوال باشد چرا یک قبرستان باید از ارزش بالایی برخوردار باشد آن هم در ایران بلکه در جهان اسلام؟ با لوکس همراه باشید تا قبرستان دارالسلام را بیشتر بشناسید.

معرفی قبرستان دارالسلام شیراز

شیراز شهری مملو از جاهای تاریخی و جاذبه های گردشگری باارزش است و جایی نیست در شیراز که از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار نباشد. حتی قبرستان هم در شیراز اهمیت بالایی از جنبه تاریخی دارد و قبرستان دارالاسلام شیراز هم به خوبی بیانگر این موضوع هست. قبرستان شیراز در مرکز شهر شیراز قرار دارد و برای همین، دسترسی به این جاذبه دیدنی از هر جای شیراز آسان خواهد بود.

قبرستان ها در نگاه اول جای عادی هستند که میت در آنجا به خاک سپرده می شود ولی زمانی که در یک قبرستان مزار افراد مشهور، شعرا، عارفان ادبی و مذهبی و غیره دفن شده باشد و از طرفی، آن قبرستان هم جزء قدیمی ترین قبرستان های ایران هم باشد، از اهمیت بالایی برخوردار خواهد شد و قبرستان دارالسلام هم دقیقاً همین موردی است که می گوییم. قدیمی ترین قبرستان های ایران قدمت های چند هزار ساله دارند و بطور کلی از ازرش تاریخی بالایی برخوردار هستند بخصوص سنگ قبرهایشان که نوشته های به سبک باستانی دارد و یا سنگ قبر از اشکال عجیب و جالبی تشکیل شده باشد.

در دنیای اسلام، قبرستان داراالسلام جزء قدیمی ترین گورستان های اسلام هم محسوب می شود چون قدیمی ترین قبری که در اینجا قرار دارد قدمتش به سال 24 هجری قمری برمیگردد یعنی 24 سال بعد از هجرت پیامبر هرچند در کتابی با نام هزار مزار، قبر شیخ مومل بن محمد جصاص در سال 322 هجری قمری قدیمی ترین قبر در این گورستان محسوب می شود ولی بطور کلی، قبرستان دارالسلام در دنیای اسلام، سومین قبرستان 1200 ساله به حساب می آید. اما زمانی که باستان شناسان و پژوهشگران به قبرستان دارالسلام شیراز مراجعه کردند و سنگ قبر ها را مورد بررسی و مطالعه قرار دادند گفتند بسیاری از سنگ قبر های اینجا مربوط به قرن اول و قرن دوم هجری قمری هستند اما آثار و بررسی هایی هم بود که نشان می داد قدمت قبرستان دارالسلام به پیش از اسلام برمیگردد.

قبرستان دارالسلام شیراز محل دفن افراد بسیاری بوده که بین آن ها، افراد مشهور هم به چشم میخورد. عمده قبر های دارالسلام مربوط به زمان حکومت قاجاریه و زندیه هستند و افرادی همچون امام جمعه های دوران حکومت زندیه تا قاجاریه، عارفان و شاعرانی همچون محمود دهدار خفری، حبیب الله شهبازی، معین الدین محمد دعددار خفری و غیره در اینجا دفن شده اند.

قبرستان وادی السلام

چرا نام دارالسلام برای قبرستان انتخاب شد؟

در خصوص قبرستان دارالسلام شیراز روایات مختلفی هست اما به دو مورد از آن ها بیشتر توجه نشان داده شد. یکی از این روایت ها می گوید در گذشته های دور که زمانش هم مشخص نیست، در یک بازه زمانی شهر های کربلا و نجف وارد ایام خشک سالی خود می شوند که تا در زمان خود بی سابقه بوده. در آن دوران، حاکم شیراز تصمیم می گیرد معامله ای انجام دهد و اگر 800 شتر به کربلا بفرستد و بار شتر ها هم غلات باشد، مقادیر زیادی از خاک کربلا برایش آورده شود. حاکم شیراز شخصی را به عنوان واسطه انتخاب می کند تا کار جابجایی شتر ها و آوردن خاک را انجام دهد و آن شخص شیخ سلم نام داشت. او بعد از اینکه فوت کرد در همین قبرستان دفن شد برای همین، نام این قبرستان را دارالسلم گذاشتند و در طول سال ها به دارالسلام تغییر پیدا کرد.

دومین روایتی که در خصوص قبرستان دارالسلام شیراز گفته شده مربوط به امام جماعت شیراز است. در زمان حکومت زندیه و پادشاهی کریم خان زند، شیخ عبدالنبی امام جماعت شیراز بود. او به همه وصیت می کند بعد از فوتش در کربلا دفن شود. بعد از فوت امام جماعت شیراز، بنا به دلایلی امکانش نبود که او را به کربلا ببرند و در آنجا دفن کنند برای همین، کریم خان زند دستور داد 40 شتر به همراه گندم به کربلا فرستاده شود و از آنجا، مقادیری خاک کربلا برای دفن شیخ عبدالنبی آورده شود. شخصی که مسئولیت این کار را بر عهده گرفته بود شیخ سلم نام داشت.

سرباز امام زمان در قبرستان دارالسلام شیراز

زمانی که وارد گورستان دارالسلام شیراز می شوید و به گشت و گذار در این منطقه می پردازید تا قبر های تاریخی را مشاهده کنید، با یک قبری بزرگ و سبز رنگ مواجه می شوید که با سایر قبرها فرق دارد. این قبر گفته می شود مقبره سرباز امام زمان است و برای مذهبیون از ارزش و احترام بالایی برخوردار می باشد.

مقبره های جالب گورستان وادی السلام شیراز

چیزی که این قبرستان را خاص و متمایز می کند در کنار حضور قبر سرباز امام زمان و افراد مشهور و عارفان و شاعران، شکل سنگ قبر ها و نوشته هایی که است که روی آن ها مشاهده می شود. در گذشته و سالیان دور، خط های نستعلیق، ثلث، کوفی، بنایی، رقاع و غیره مرسوم بود و نوشته ها بر روی سنگ قبر های گورستان وادی السلام شیراز به این سبک ها کنده کاری میشد. اگر گردشگر باشید و کلی بنای تاریخی در شهرهای مختلف دیده باشید بخصوص اصفهان، خط نستعلیق، ثلث و کوفی را به وفور مشاهده کردید اما خط رقاع برای خیلی ها نام جدیدی است و رقاع یکی از خطوط ششگانه در خوشنویسی اسلامی محسوب می شود.

در قبرستان های تاریخی، سنگ قبر ها و نوشته هایی که روی آن ها کنده کاری شده از اهمیت بالایی برخوردار هستند چون نشان می دهد آن شخص در چه سال هایی در قید حیات بوده، در آن زمان مردم در چه شرایطی بودند و مرحوم در چه شرایطی زندگی میکرده. نه تنها در قبرستان وادی السلام شیراز بلکه در بیشتر قبرستان های قدیمی، سنگ قبر ها با آنچه که امروزه میبینیم تفاوت های زیادی دارد. بر فرض مثال در قبرستان دارالسلام شیراز سنگ قبر ها دارای طرح ها و نقوش مختلفی هستند، روی بیشترشان درخت سرو به همراه پرنده یا میوه کنده کاری شده و هرکدام نشانه ای دارد. البته شاید برایتان جالب باشد بدانید درخت سرو درواقع نشان استقامت، پایداری و سرافرازی است.

بین مزار های قبرستان دارالسلام شیراز، روی برخی از قبر ها کنده کاری های جالبی را میبنیم مثلاً روی سنگی چکش به همراه چاقو یا داس کنده کاری شده و این نشان می دهد که فرد در گذشته کشاورزی یا گله دار بوده. از سوی دیگر، بالای برخی از سنگ قبر ها مجسمه شیر بزرگی قرار داده شده و در آن زمان رسم بود کسی که پهلوان بود بعد از فوتش روی سنگ قبرش مجسمه شیر بزرگ قرار دهند تا نشان دهد آن شخص در زمان حیاتش یکی از پهلوانان و جوانمردان بوده. پیش تر هم گفته بودیم سنگ قبر هایی که رویشان نوشته های به سبک نستعلیق، نسخ، کوفی، رقاع و غیره کنده کاری شده مربوط به شاعران، عارفان و افراد مهم و مذهبی بوده.

قبرستان دارالسلام شیراز

قبرستان دارالسلام شیراز کجاست؟

بی شک قبرستان دارالسلام بین جاهای دیدنی شیراز بخصوص جاهای تاریخی، جایی خاص محسوب می شود و علاقمندان به تاریخ ارزش و احترام بالایی نسبت به این بنا دارند. دورتادور قبرستان دارالسلام درب های ورودی تعبیه شده و شما هر زمانی که بخواهید چه روز باشد چه نیمه شب می توانید از این قبرستان بازدید کنید اما یکسری نکاتی را پیش از بازدید باید در نظر بگیرید.

متاسفانه به دلیل شرایط نگهداری بسیار بد و عدم نظارت کافی روی قبرستان تاریخی دارالسلام، بسیاری از سنگ قبر ها تخریب شده اند یا آسیب های جدی به خود دیده اند. از طرفی، چون قدمتشان به بالای هزار سال می رسد، به لطف شرایط طبیعی و فرسایش سنگ ها، برخی از نوشته ها چندان خوانان نیستند برای همین، مراجعه در طول روز بهتر خواهد بود. لازم به ذکر است چون قبرستان دارالسلام ساعت بازدید ندارد و دربش همیشه باز است، پاتوقی برای دورهمی معتادان شده و این موضوع نه تنها بازدید در شب را خطرناک می کند بلکه به لطف همین معتادان برخی از این سنگ قبر ها به سرقت رفته اند.

با این حال، برای بازدید از قبرستان دارالسلام شیراز باید به محله دباغ خانه مراجعه کنید. این محله در بخش جنوبی بلوار سبویه مابین بلوار شهید مفتح و میدان شاهزاده قاسم مراجعه کنید. نزدیک به میدان شاهزاده قاسم پمپ بنزین نوشین نیا را مشاهده میکنید که در مجاورت آن، قبرستان دارالسلام قرار دارد.

جاهای دیدنی اطراف قبرستان دارالسلام شیراز

بخاطر اینکه قبرستان دارالسلام در مرکز شهر شیراز قرار دارد، دسترسی به سایر جاهای دیدنی شیراز از این قبرستان آسان خواهد بود. با این حال، در اطراف قبرستان دارالسلام شیراز جاذبه های گردشگری مختلفی هست از جمله پارک ایران پارک، آرامگاه سید شریف جرجانی، امامزاده های پنج تن، ابراهیم و شاهزاده قاسم، باغ حکیمیه و غیره. اما مهم ترین جاذبه گردشگری شیراز که فاصله کمی هم تا قبرستان دارالسلام شیراز دارد، بازار وکیل، حمام وکیل و مسجد وکیل است. در غرب گورستان وارد خیابان حضرتی که شوید، در انتهای خیابان به بازار وکیل خواهید رسید.

قبرستان دارالسلام

اقامت در شیراز

شیراز شهری است که با یک بار دوبار نمی شود از تمام جاهای دیدنی اش بازدید کرد. برای اقامت در شیراز هتل های بسیاری در اقصی نقاط شهر هست که هزینه های گزافی را از گردشگران اخذ می کنند برای همین، اگر به فکر کاهش هزینه اقامت در شیراز هستید و میخواهید در اقامتگاهی دربست آن هم در هر کجای شهر که خواستید باشید، اجاره سوئیت در شیراز انتخاب ایده آلی خواهد بود. شما از طریق ارتباط با کارشناسان لوکس ویلا می توانید برای اجاره سوئیت آپارتمان و حتی اجاره ویلا در شیراز با هر بودجه و امکاناتی که بخواهید، بهترین را رزرو کنید.

سوالات متداول

قبرستان دارالسلام شیراز کجاست؟

قبرستان وادی السلام در بلوار سبویه، نزدیک به میدان شاهزاده قاسم جنب پمپ بنزین نوشین نیا واقع شده است.

چرا قبرستان دارالسلام ارزش تاریخی دارد؟

گورستان وادی السلام از قدیمی ترین قبرستان های ایران و اسلام محسوب می شود.

قدیمی ترین قبر در دارالسلام مربوط به چه زمانی است؟

سال 24 هجری قمری اما در کتاب هزار مزار، قدیمی ترین قبر مربوط به سال 322 هجری قمری است.

بهترین زمان بازدید از قبرستان دارالسلام کدام است؟

با اینکه به صورت 24 ساعته باز می باشد اما طول روز و روشنایی بهترین زمان بازدید خواهد بود.

راهنما سایت

آدرس

استان فارس، شیراز، بلوار سیبویه

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه