آرامگاه بابا کوهی

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از بهترین شهر های ایرا که در طول تاریخ مورد بازدید افراد زیادی قرار گرفته و همیشه در کانون توجه پادشاهان بوده، شهر زیبای شیراز می باشد. این شهر به دلیل قدمت بالای خود دارای جاذبه های تاریخی مختلفی می باشد که در کنار دیگر دیدنی های شهر معمولا مورد بازدید گردشگران متعددی قرار می گیرند. یکی از این جاذبه های تاریخی که نامش پر آوازه بوده و شهرت آن کمتر از سعدیه یا حافظیه نیست، آرامگاه بابا کوهی می باشد. در این مقاله به سراغ معرفی آرامگاه این شاعر بزرگ رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

آرامگاه بابا کوهی کجاست و مسیر دسترسی

برای رسیدن به این آرامگاه می توانید ابتدا خود را به میدان ابوالکلام برسانید و سپس در جهت شمال غربی و به سمت بلوار جمهوری اسلامی ادامه دهید. کی بعد از ادامه دادن این بلوار به سمت راست پیچیده و به حق نگهدار وارد شوید. کمی بعد دوباره در دوراهی به سمت راست پیچیده و آن را ادامه دهید تا در نهایت وارد جاده بابا کوهی شوید. این جاده را تا رسیدن به آرامگاه بابا کوهی ادامه دهید.

مسافت مسیر گفته شده تقریبا 2.5 کیلومتر بوده و در حدود 9 دقیقه نیز در راه خواهید بود. لازم به ذکر است که یک لوکیشن نیز برایتان قرار داده شده تا بتوانید از طریق آن به آسانی و با نقشه خود را به مقصد برسانید. کافیست ابتدا لوکیشن و اینترنت همراه دستگاهتان را روشن نموده و سپس بر روی مسیر دسترسی زیر کلیک نمایید.

آدرس آرامگاه بابا کوهی: فارس، شیراز، کوه های شمالی شهر

آرامگاه بابا کوهی

درباره آرامگاه بابا کوهی

شیراز یکی از بهترین مناطق ایران برای زندگی یا سفر می باشد چرا که دارای جاذبه های مختلفی در خود بوده و آثار تاریخی متعددی را شامل می شود. یکی از بهترین جاذبه های گردشگری شیراز با نام آرامگاه بابا کوهی معرفی می شود که در دامنه رشته کوه های بخش شمالی شهر واقع شده است. این جاذبه که سمت چپ دروازه قرآن قرار دارد توانسته عده زیادی از افراد را به سمت خود جذب نماید. قدمت این جاذبه به زمان آل بویه بر می گردد و آرامگاه نام خود را از کوهی برداشته که در آن قرار گرفته است.

کوه گفته شده دارای دو غار می باشد که هر کدام از آن ها کارایی متفاوتی داشت است. یکی از این غار ها محل زندگی عارفی بزرگ بوده و دیگری نیز هم اکنون می توانید آرامگاه ابن باکویه را تماشا نمایید. در ابتدای غار می توانید ایوانی را ببینید که در آن تخته سنگی وجود دارد. این سنگ تاریخی بوده و با توجه به تاریخی که در انتهای آن قرار دارد می توان گفت مربوط به سال 1235 می شود. اگر به تصمیم دارید به شیراز سفر کنید بهتر است تماشای این غار ها را نیز در کنار آرامگاه بابا کوهی از دست ندهید.

معرفی بابا کوهی

یکی از شاعران به نام در ایران که به دلیل در پیش گرفتن راه سالک بودن معروف به بابا کوهی می باشد، در سال 337 هجری قمری چشم به جهان گشود. وی توانست با کسب علم در زمان جوانی با بزرگان زیادی هم چون ابو سعید ابوالخیر و خواجه عبدالله انصاری ملاقات داشته باشد. یکی از شاعران مشهور قرن نهم به نام جامی در اثر خود به نام نفحات الانس از بابا کوهی نام برده و وی را به عنوان بزرگ ترین شاعر دوران خودش نامیده است.

ابن باکویه در طی زمان عمر خود از محضر بزرگان زیادی استفاده کرد و سفر های زیادی را برای هم نشینی با عارفان و بزرگان انجام داد. جالب است بدانید که بابا کوهی در طول عمر خود به کوه شمالی شیراز رفته و عزلت نشین و به دور از مردم به نیایش می پرداخت. سرانجام او در سال 442 هجری قمری در گذشت و در همان جا وی را به خاک سپردند. ایشان عمر پر بار و پر گهری داشت و به همین دلیل از بزرگان به شمار می رفت. بهتر است در صورت تمایل حتما سری به آرامگاه این شخص بزنید تا بتوانید تجربه ماندگاری از سفر خود داشته باشید.

آرامگاه بابا کوهی

تاریخچه آرامگاه بابا کوهی شیراز

درباره تاریخچه این آرامگاه می توان عنوان کرد که معتمدالدوله که در آن زمان به عنوان والی استان شناخته می شد سنگ قبر این شاعر بزرگ را برای اولین بار نصب کرد. جالب است بدانید که این سنگ قبر در زیر خود دارای کتیبه ای می باشد. این کتیبه نوشته هایی را شامل می شود که در انتهای آن نیز تاریخ 1001 هجری قمری عنوان شده است. در طی زمان این منطقه دچار مرمت هایی شد و آخرین آن مربوط به سال 1391 می شود که اداره اوقاف این مورد را بر عهده گرفت.

آن ها تمایل داشتند تا این بقعه را تبدیل به امامزاده نمایند اما سازمان میراث فرهنگی با این کار مخالفت کرد. دلیل مخالف این سازمان این بوده که آرامگاه بابا کوهی در سال 1379 در فهرست میراث ملی ثبت شده بود. مرمتی که در سال 1391 شروع شده بود سرانجام در سال 1392 به پایان رسید. بهتر است بدانید که کمی بالا تر از آرامگاه بابا کوهی، آرامگاه کوچک علی قرار گرفته است و می توانید آن را هم تماشا نمایید.

بهترین زمان مراجعه به مقبره بابا کوهی

شیراز آب و هوای دلپذیری دارد و شما برای سفر به آن می توانید ایام مختلفی را در نظر داشته باشید. یکی از بهترین اوقات سفر به شیراز فصل هار می باشد. در این فصل طبیعت اطراف جاذبه هایی هم چون دشت ارژن شیراز یا همین بقعه بابا کوهی در بهترین حالت خود هستند. شما می توانید با مراجعه به هر کدام از این جاذبه های تجربه ای خوب از تماشای مناظر و البته آب و هوا داشته باشید.

از دیگر مواقعی که می توانید برای سفر به این شهر برگزینید فصل پاییز می باشد. این فصل به دلیل زیبایی های خود در طبیعت توانسته مورد هدف بسیاری از افراد قرار گیرد. شما نیز می توانید برای تماشای جاذبه های مختلف این فصل و طبیعت بی نظیر دیدنی ها در شیراز، پاییز را در نظر داشته باشید.

آرامگاه بابا کوهی

مدت زمان بازدید از آرامگاه بابا کوهی

اگر در سفر به شیراز تمایل داشتید از آرامگاه بابا کوهی دیدن نمایید می توانید هر تایم یا هر روزی از هفته را که تمایل داشتید انتخاب کنید. هم چنین بهتر است بدانید که این جاذبه نیاز به پرداخت هزینه ندارد و می توانید رایگان از قسمت های مختلف آن دیدن نمایید. لازم به ذکر است که در روز های تعطیل و فصل تابستان جمعیت بیشتری روانه این منطقه می شود و اگر این مورد شما را اذیت می کند بهتر است زمان دیگری را برای مراجعه انتخاب نمایید.

راهنما سایت

آدرس

فارس، شیراز، کوه های شمالی شهر

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه