دره مجسمه های هرمز

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

همان طور که می دانید استان هرمزگان به دلیل قرار گیری در مجاورت خلیج فارس دارای جزیره ها و جاذبه های طبیعی منحصر به فردی است که از جمله جزیره های زیبای آن می توان به جزیره هرمز اشاره کرد. جزیره هرمز با جاذبه های طبیعی و گردشگری منحصر به فردی که دارد، در بین گردشگران و دوستدارن طبیعت بسیار مورد توجه قرار دارد. از جمله جاذبه های دیدنی و شگفت انگیز جزیره هرمز می توان به دره مجمسمه های هرمز اشاره نمود. این دره یکی از بهترین مکان های دیدنی برای دوستداران هیجان و ماجراجویی است که در ادامه به معرفی آن می پردازیم پس تا آخر این معرفی هیجان انگیز با لوکس ویلا همراه باشید.

دره مجمسه ها هرمز

معرفی دره مجمسه ها

همانطور که در ابتدا نیز گفته شد، جزیره هرمز جزء جزایر زیبای استان هرمزگان و مساحت این جزیره زیبا حدود 42 کیلومتر مربع است. یکی از دلایل اهمیت این جزیره قرار گیری آن در موقعیت حساس و استراتژیک تنگه هرمز است که این تنگه یکی از مهم ترین تنگه های دنیا محسوب می شود به همین دلیل نیز جزیره هرمز علاوه به جاذبه های دیدنی زیبایی که دارد از این لحاظ نیز بسیار مورد توجه قرار دارد. خوب است بدانید که این جزیره دارای قدمتی 600 ساله است و اغلب با خاک های رنگینی و جاذبه های بکری که دارد مشهور است که تمامی اینها از لحاظ جاذبه گردشگری بسیار حائز اهمیت است.

دره مجسمه های هرمز نیز یکی از این جاذبه های خارق العاه و معروف جزیره هرمز است که در کنار دریا و خط ساحلی و بخش کوهستانی جنوب غربی جزیره هرمز واقع شده است. لازم است بدانید فاصله این دره تا جاده اصلی یک مسافت کوتاه و حدود نیم ساعته است که این مسافت را باید پیاده طی کنید تا به این مکان خارق العاده و تماشایی برسید. در مسیری که به سمت دره مخوف مجسمه ها حرکت می کنید می توانید مناظر و جذابه های متعددی را مشاهده نمایید که خلق و تشکیل هرکدام از آنها سال ها زمان برده است و منظره ای تماشایی را ایجاد نموده اند. یکی از دلایلی که این دره را بسیار مورد توجه قرار داده این است که، فرسایش بادی در مکان باعث خلق اشکال گوناگون و دیدنی بر روی این صخره و سنگ ها شده است و اثری دیدنی را خلق نموده و در واقع می توان گفت که علت نام گذاری این دره به نام دره مجسمه ها نیز همین مسئله است. به همین دلیل پیشنهاد می شود که در هنگام سفرتان به این منطقه حتما از دره تاریخی و شگفت انگیز دیدن نمایید.

ویژگی های دره مجسمه ها

از جمله مواردی که باید بدانید این است که به دلیل زیبایی و جاذبه های دیدنی هرمز می توان در مسیر این دره مناظر دیدنی خارق العاده ای را مشاهده نمود که هرکدام از آنها دارای قدمتی چندین ساله هستند و تمامی آنها اثر هنری طبیعت است که تشکیل آنها سال ها زمان برده. هنگامی که وارد این مکان خارق العاده می شوید درختانی زیبایی با ریشه قوی و بی تنه نظر افراد را به خود جلب می کند که هر کدام از آنها جلوه جالبی به این مکان بخشیده اند. این دره به دلیل تندیس های جالبی که در خود جای داده است بسیار مشهور است. لازم است بدانید که در این دره هر کدام از صخره ها و سنگ ها با قدرت تخیل افراد شکلی خاص پیدا می کند و افراد می توانند با قدرت تخیل خود این صخره ها را تراش دهند و اشکال حیوانات مختلف را در آنها مشاهده کنند. که اگر به آنها توجه کنید می توانید تندیس حیوانات گوناگون را در آنها مشاهده کنید و هر کدام از این صخره ها را می توان به حیواناتی چون اژدها، مرغ، خروس، موش و مارمولک تشبیه کرد. تشبیه این صخره ها به حیوانات شما را به دنیای خیال پردازی می برد و حسی جالب به شما القاء می شود. مهم ترین ویژگی دره مجسمه ها همین تندیس های هستند که هر کدام از آنها هنر دست طبیعت است که در جای جای دره قرار گرفته اند و اثر هنری بی نظیری را خلق نموده اند  مکانی ترسناک، مرموز و شگفت انگیزی را به وجود آورده اند.  البته این مسئله نیز بسیار مهم است که شما از چه زاویه ای به این دره شگفت انگیز  نگاه کنید. زیرا که زاویه دید شما از دره، در دیدن زیبایی های این مکان بسیار تاثیر گذار است.

همان طور که در ابتدا نیز اشاره نمودیم این دره دارای قدمتی طولانی است و به همین دلیل داستان های بسیاری درباره این دره شگفت انگیز از سوی مردم محلی درباره این دره وجود دارد که شنیدن این داستان های جالب در این مکان شما را به دنیای خیال و گذشته می برد، و گویی شما می توانید در این مکان در زمان سفر کنید و دنیای گذشته را تصور کنید. یکی از دلایلی که این مکان بکر و شگفت انگیز را زیباتر و مرموز تر کرده است سکوت بی پایان یا شاید ترسناک آن است. این دره به دلیل سکوت بی نظیری که دارد، به افراد برای درک بهتر این تندیس ها و زیبایی این دره بسیار کمک می کند و علاوه بر آن باعث می شود که افراد در آرامشی مطلق به دنیای خیال و گذشته های دور سفر کنند واز این اثر هنری طبیعی لذتی دو چندان ببرند. در واقع ترکیب سکوت مطلق، مجسمه ها و تندیس های سنگی که تماما به دست طبیعت تراشیده شده اند و زمینی پوشیده شده از خاک نقره ای در یک مکان جلوه ای تماشایی و بی نظیری را به وجود آورده است که تماشای آنها می تواند یک تجربه منحصر به فرد برای شما باشد.

اگر فکر می کنید که زیبایی های این دره تنها به تندیس ها و مجسمه های سنگی آن ختم می شود سخت در اشتباه هستید، زیرا که در انتهای این دره منظره ای خارق العاده و منحصر به فردی را مشاهده می کنید که این منظره خارق العاده را در کمتر جایی می توانید ببینید. در واقع هر چه در مسیر این دره پیش می روید این مسیر باریک تر می شود و ناگهان یک پرتگاه با ارتفاع 40 متری و منظره رو به دریای بی نظیر خلیج فارس، روبه روی شما نمایان می شود که می توان ساعت ها در آنجا نشست و از آرامش و منظره فوق العاده مقابل لذت برد و ساعاتی از شلوغی های روزمره فاصله گرفت. خوب است بدانید که این پرتگاه مشرف به ساحل زیبای اسپانیایی است که به دلیل شباهت بسیار این ساحل به اسپانیا، این ساحل اینگونه نام گذاری شده و شما می توانید در انتهای دره و رو به این ساحل فوق العاذه به تماشای دریا و قایق های درحال حرکت بنشینید و از زیبایی های بصری این بخش از دره مجسمه ها لذت ببرید. اگر شما به تماشای غروب دل انگیز آفتاب علاقه مند هستید، پیشنهاد می شود که هنگام غروب افتاب به این مکان بروید و در انتهای دره و روبه دریای بی نظیر خلیج فارس با منظره غروب آفتاب در ارتفاع بنشینید و لذت ببرید به جرات می توان گفت که این منظره دل انگیز می تواند به بهترین تجربه شما در سفرتان به این جزیره تبدیل شود و خاطره ای فوق العاده و ماندگاری را در خاطرتان ثبت کند.

دره مجسمه ها هرمز

علت نامگذاری دره مجسمه ها

ممکن است این سوال در ذهنتان به وجود بیایید که علت نام گذاری این دره چیست و چرا به آن دره مجسمه ها گفته می شود؟

همان طور که در ابتدا نیز گفته شد این دره به دلیل قدمت چند صد ساله ای که دارد از لحاظ زمین شناسی و تاریخی از اهمیت بالایی برخوردار است و معنای این نام را تنها می توان با بازدید از این جاذبه درک کرد. خوب است بدانید که این دره شرایط گوناگون و زمان بسیاری را طی کرده تا امروز به این شکل در آمده. گفته می شود که این دره در گذشته های بسیار دور از دل دریا بیرون آمده و در اثر فرسایش بادی و آبی به شکل تندیس های سنگی در آمده. این تندیس های خارق العاده و زیبا که امروزه به شکل هایی همچون سر حیوانات و اشکال مختلف دیده می شود، بر اثر  شرایط و عوامل محیطی مختلف و فرسایش به شکل مجسمه در آمده و به همین دلیل این دره با این نام، نام گذاری شده است. لازم به ذکر است که تمامی اینها بیانگر قدمت طولانی این مکان دیدنی است زیرا تشکیل آنها حاصل سال ها زمان است.

دره مجسمه ها کجاست و مسیر دسترسی به آن

اگر مشتاق هستید که به جزیره زیبا و بی نظیر هرمز سفر کنید و از زیبایی های بی نظیر این جزیره همچون غار الهه نمک و دره مجسمه ها دیدن کنید، بهتر است که در ابتدا با استفاده از قطار یا هواپیما خود را به بندرعباس برسانید و از انجا از طریق اسکله، سوار بر کشتی شوید و به جزیره قشم بروید. پیش از سفرتان دقت داشته باشید که از زمان حرکت این کشتی ها اطلاع کسب کنید، زیرا که این کشتی ها هر دو ساعت یکبار به سمت جزیره قشم  حرکت می کنند.

پس از رسیدن به اسکله ذاکری در جزیره قشم می بایست با قایق و شناور ها با طی نمودن مسافتی کوتاه خود را به جزیره هرمز برسانید. جزیره قشم در فاصله کمی از جزیره هرمز واقع شده و شما می توانید با طی نمودن مسیری کوتاه به جزیره هرمز بروید.  پس از رسیدن به جزیره هرمز تنها کافیست از جاده اصلی جزیره و در امتداد ضلع غربی و با توجه به تابلو های راهنما پیاده به سمت دره مجسمه ها حرکت کنید و به این مکان شگفت انگیز برسید. هم چنین می توانید علاوه بر پیاده روی از وسایلی چون دوچرخه یا وسایل نقلیه محلی آن منطقه که با نام توک توک یا همان موتور سه چرخ استفاده کنید و خود را به دره برسانید که هر کدام از این روش ها لذت خاص خود را دارد.

بهترین زمان بازدید از دره مجسمه ها

همان طور که می دانید استان هرمزگان به دلیل قرار گیری در جنوب ایران دارای آب و هوای گرم و بسیار شرجی است و به همین دلیل سفر در نیمه ائل سال به خصوص تابستان ممکن سات کمی آزار دهنده و اذیت کننده باشد به همین دلیل نیز پیشنهاد می شود که اگر قصد سفر به جزیره هرمز و استان هرمزگان را دارید بهترین فصل برای سفر به این مکان، نیمه دوم سال تا اوایل بهار است، زیرا که آب و هوای این منطقه در این فصل از سال بسیار معتدل است و شما می توانید با خیال اسوده در هوایی مناسب به این جزره خارق العاده سفر کنید و از جاذبه های آن دیدن کنید. سفر در فصل زمستان به این منطقه علاوه بر اینکه آب وهوای معتدل و خوب را به همراه دارد، می توان در این فصل مهاجرت پرندگان را مشاهده کرد که این مسئله نیز از دیگر زیبایی های جزیره است.

تجهیزات مورد نیاز برای بازدید از دره مجسمه ها

اگر قصد سفر به جزیره هرمز را دارید و می خواهید از جاذبه های این جزیره دیدن کنید بهتر از پیش از سفرتان وسایل و تجهیزات مورد نیازتان را آماده کنید و به همراه خود ببرید تا در طی سفرتان مشکلی برایتان به وجود نیاید. اما توجه کنید که به دلیل دریایی بودن این سفر و پیاده روی در جزیره وسایل زیادی را به همراه خود نبرید.

از جمله وسایلی که در این سفر نیاز دارید می توان به مواردی همچون کفش مناسب برای پیاده روی، لباس مناسب و اضافی، کلاه و عینک آفتابی، ضد آفتاب، خوراکی سبک، آب، زیر انداز و دوربین عکاسی اشاره نمود. هم چنین اگر قصد دارید که شب را در این مکان اقامت کنید و کمپ بزنید بهتر است که وسایلی چون کیسه  خواب و پتو ، چادر مسافرتی ، چراغ قوه به همراه داشته باشید تا در طی اقامتتان در شب در این منطقه مشکلی برایتان به وجود نیاید.

دره مجسمه هرمز

نکات مهمی که در هنگام بازدید از مجسمه ها باید بدانید!!

حافظت و نگهداری از محیط زیست و آثار تاریخی همان طور که می دانید وظیفه همه ماست و باید در حفظ آنها کوشا باشیم و از آنجایی که این دره دارای قدمت تاریخی بسیاری اس، به همین دلیل از لحاظ ظاهری بسیار حساس است  و هرگونه ضربه و آسب می تواند منجر به تخریب این اثر تاریخی شود و صدماتی جبران ناپذیر را با بار آورد. از همین رو به شدت توضیه می شود که در هنگام بازدید از این منطقه به حفاظت از محیط زیست توجه کنید. هم چنین حتما با خود کیسه زباله هکراه داشته باشید و زباله های خود را جمع آوری کنید. زیرا که رها کردن زباله ها در این جاذبه طبیعی بکر می تواند به محیط زیست این منطقه آسیب های بسیاری وارد کند. از دیگر نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که به هیچ عنوان خاک یا دیگر موارد طبیعی این منطقه را به سوغات نبرید زیرا که این کار ممکن است موجب تخریب و بر هم خوردن طبیعت شود. اگر می خواهید سوغاتی را از این منطقه به یادگار داشته باشید، می توانید از صنایع دستی یا خوراکی های خوشمزه محلی جزیره تهیه کنید و همراه خود ببرید و به معیشت مردم بومی جزیره نیز کمک کنید.

دیدنی های اطراف دره مجسمه ها

جزیره هرمز با اینکه مساحت بسیار کمی دارد اما در جای جای این جزیره فوق العاده آثار تاریخی و طبیعی بی نظیری دیده می شود. به همین دلیل نیز پیشنهاد می شود که در سفرتان به استان هرمزگان حتما از جاذبه های این جزیره بی نظیر دیدن کنید. هم چنین در اطراف دره شگفت انگیز مجمسه ها جاذبه های دیدنی بسیاری وجود دارد که از جمله می توان به قلعه پرتغالی ها، دریای سرخ، غار الهه نمک هرمز ،رودخانه طلا و دره رنگین کمان اشاره کرد.

اجاره خانه در هرمز

اگر قصد دارید که به جزیره هرمز سفر کنید و مدت زمانی را در این جزیره بی نظیر اقامت داشته باشید و از این مکان خارق العاده لذت ببرید می توانید از اقامتگاه های بومگردی فعال این جزیره استفاده کنید و در آنها مستقر شوید. هم چنین برای اقامت در جزیره می توانید به اجاره سوئیت در این منطقه بپردازید.

راهنما سایت

آدرس

استان هرمزگان، جزیره هرمز، بخش جنوب غربی جزیره هرمز

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه