دره آهنگرک شمشک

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

بسیاری از ما برای آخر هفته های خود و یا روزهای تعطیل، دنبال منطقه ای خوش آب و هوا در نزدیکی شهر زندگی خود هستیم که بتوانیم برای گردش یک روزه آن را انتخاب کنیم. دره آهنگرک شمشک یکی از مناطق گردشگری اطراف استان تهران می باشد که در 5 کیلومتری فشم واقع شده است. اکنون می خواهیم به معرفی این منطقه خوش آب و هوا بپردازیم، شاید شما هم با شنیدن ویژگی های آهنگرک شمشک دوست داشته باشید برای یک روز گردش برای رفتن به آنجا کوله بار سفر ببندید.

معرفی دره آهنگرک شمشک

در غرب میگون و 5 کیلومتری شهر فشم، در میان حاجیه آفتاب کوه و کوه آهنگرک، دره ای به نام دره آهنگرک یا الله بند وجود دارد. این منطقه با داشتن مزارع سرسبز و آب و هوای مطلوب، یکی از گزینه های گردش یک روزه می باشد. دره آهنگرک در منطقه رودبار قصران بوده که برای رفتن به آنجا باید مسیر شمشک را پیش بگیرید و پس از آن به روستای میگون خواهید رسید. از آنجا نیز می توانید راهی آهنگرک شوید.

دره آهنگرک شمشک

سفری به دره آهنگرک

این دره در مسیر صعود کوهنوردان به قله آهنگرک قرار دارد. به ابتدای مسیر که می رسید، مدرسه یا باشگاه یخ نوردی راخواهید دید که ابتدای مسیر کوهنوردان می باشد. پس از آن تنگه ای که در میان غارها قرار گرفته را مشاهده خواهید کرد. در مسیر باید از رودخانه هایی که بر سر راهتان قرار دارد عبور کنید. از رودخانه ها که عبور کردید، به دشت لار هملون می رسید.

در ادامه نیز کوچه باغ هایی زیبا و سرسبز قرار دارند که پس از عبور از آن ها به دره ای پرآب و دلفریب خواهید رسید. این دره با نام الله بند نیز شهرت پیدا کرده. اطراف این دره و در جهت غرب، قله هایی بلند و سر به فلک کشیده با نام های قله های قلعه دختر و خط الراس می باشند. در جهت شرق و رو به روی آن نیز قله الله بند که دارای دیواره هایی زیبا می باشد قرار دارد. علاوه بر آن، قله سی چال و پیست اسکی دربند سر را مشاهده خواهید کرد.

اگر از جاده شمشک عبور کنید، در حقیقت زیبایی هایی که در پس این دیواره ها وجود دارند برایتان باور کردنی نیستند. اگر اهل کوهنوردی نیستید، می توانید در این دره از پیاده روی خود لذت ببرید. شهرت این دره در گذشته به خاطر وجود غارهای آن بود، اما امروزه به دلیل وجود مدرسه یخ نوردی شهرت پیدا کرده است. یکی از غارها که اسبول بزرگ نام دارد در ارتفاع 2400 متری و غار بعدی با نام غار کوچک در ارتفاع 2477 واقع شده است.

ناگفته نماند آثاری تاریخی به نام قلعه کی قباد که به قرن 4 و 5 مربوط می شود در این مکان قرار دارد. اما متاسفانه به دلیل حفاری های غیرمجازی که در اینجا صورت گرفته اغلب قسمت های آن تخریب شده است. لازم به ذکر است گردشگرانی که علاقه مند به شب مانی و پیک نیک در طبیعت هستند، یکی از بهترین مناطق برای آن ها دره آهنگرک می باشد. اما با توجه به این که مسیر دسترسی به این دره چندان کار آسانی نیست، باید حتما با تمام امکانات و وسایل مجهز به این مکان سفر کنند. از مهمترین جاذبه های دیدنی که در نزدیکی دره آهنگرک قرار گرفته، پیست اسکی شمشک می باشد که از معروف ترین و بهترین پیست های اسکی ایران به شمار می رود و می توانید برای تفریح به سراغ آن بروید.

دره آهنگرک شمشک

صعود به قله آهنگرک

قله آهنگرک که از قله های غیر اصلی البرز مرکزی می باشد و در ارتفاع 3350 متری از سطح دریا قرار دارد. این قله تنها دارای یک خط الراس بوده که از شمال به قله دیزین یا سی چال می رسد. قله دره آهار و ده تنگه در غرب آن و در شرق آن نیز دره دشت هملون با طول 4 کیلومتر و عرض 50 متر قرار دارد. انتهای غربی دره با فاصله ای بسیار کم به شهرستانک می رسد.

ناگفته نماند ارتفاع قله آهنگرک 3400 متر می باشد و مدت زمانی که از روستای آهار برای صعود به آن نیاز دارید، حدود 4 ساعت و نیم می باشد. برای صعود به قله سه مسیر وجود دارد که بهترین مسیر آن از سمت میگون و نرسیده به جیرود می باشد که در نهایت به دره هملون خواهید رسید. مسیر بعدی در بردارنده میگون، منطقه آهنگرک، قله استرچال و همچنین گردنه استرچال می باشد. در نهایت مسیر آخر نیز تشکیل شده از آهار، ده تنگه، گردنه استرچال و قله آهنگرک می باشد.

دره آهنگرک

بهترین زمان سفر به آهنگرک

از آنجایی آب و هوای این منطقه در تمام فصول مطلوب بوده، شما می توانید در تمام طول سال به دره آهنگرک سفر کنید. اما اگر می خواهید از طبیعت این منطقه نهایت لذت را ببرید، بهترین فصل می تواند اوایل اردیبهشت و خرداد باشد که هوا معتدل بوده و سرسبزی های بیشتری وجود دارد و می توانید از گردش خود بیشتر لذت ببرید.

جاذبه های گردشگری دره آهنگرک

به دلیل قرار گیری موقعیت جغرافیایی دره آهنگرک که در نزدیکی دو منطقه جذاب و گردگشری میگون و شمشک قرار گرفته، می توان علاوه بر بازدید از دره آهنگرک از دیگر مناطق نیز در همان گردش یک روزه دیدن کنند.

پیست اسکی دربند سر که یکی از مناطق توریستی و گردشگری محسوب می شود، بسیاری از افراد را به سمت خود جذب می کند. اگر به دره آهنگرک سفر کردید می توانید از این پیست اسکی نیز بهره مند شوید. هفت چشمه میگون نیز یکی دیگر از مناطق گردشگری می باشد که یکی از چشمه های پرآب منطقه را دارد. در صورتی که برای گردش یک روزه به دره آهنگرک راهی شدید می توانید از دیگر مناطق توریستی نزدیک به آن که در بالا ذکر شد دیدن کنید.

دره آهنگرک

دره آهنگرک کجاست و مسیر دسترسی به آن

دره آهنگرک یکی از مناطق دیدنی فشم به حساب می آید که برای دسترسی به آن باید از منطقه رودبار قصران گذر کرد. همچنین هنگامی که به میدان اصلی فشم رسیدید باید مسیر شمشک را پیش بگیرید. پس از آن به روستای میگون خواهید رسید. از آنجا ورودی دره را پیش بگیرید. از کوچه باغ های زیبا و چشم نواز که بگذرید به دره آهنگرک با دره الله بند خواهید رسید.

دره آهنگرک

راهنما سایت

آدرس

تهران، شمشک،، دره آهنگرک

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه