منطقه تل تنگه شمشک

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

با رسیدن فصل تابستان و گرمای تهران، بسیاری از افراد تصمیم به سفر و گردشگری می گیرند، در چنین فصل هایی معمولا به دنبال مناطقی از ایران می گردیم که آب و هوایی معتدل تر از شهر تهران داشته باشند. چه خوب است با مناطقی نظیر تل تنگه شمشک که در همین نزدیکی های تهران قرار دارند و حتی در گرمای طاقت فرسای تابستان، دارای آب و هوایی خنک و زمستانی می باشد آشنا شویم. اکنون می خواهیم یکی از مناطق گردشگری به نام منطقه تل تنگه شمشک را به شما معرفی کنیم.

آب و هوای تل تنگه شمشک

به دلیل قرارگیری منطقه تل تنگه بین دو کوه، این منطقه در زمستان ها دارای آب و هوایی به شدت سرد و تابستان هایی خنک می باشد. بارش برف و ریزش بهمن در نواحی مرتفع، موجب جمع شدن برف ها روی هم شده و یخ می زنند و به یخچال های طبیعی تبدیل می شوند.

چون تل تنگه دارای دمایی پایین بوده حتی این یخچال ها در تابستان ها هم دیده می شوند. چه چیزی بهتر از این که در تابستان های طاقت فرسا بتوانیم برای گردش یک روزه مناطقی را پیدا کنیم که از آب و هوای خنک و حتی برف هایی که دارای چند متر ارتفاع هستند، نهایت لذت را ببریم. منطقه تل تنگه شمشک یکی از همان مناطقی است که می توان با تنها چند کیلومتر خارج شدن از تهران به آن دسترسی پیدا کرد.

منطقه تل تنگه شمشک

سفری کوتاه به تل تنگه

علاوه بر آب و هوای خنک تل تنگه شمشک در تابستان ها، آبشار و رودخانه هایی در آنجا وجود دارند که زیبایی این منطقه را دو چندان کرده اند و با شنیدن وجود چنین مناطقی در نزدیکی های تهران، می خواهیم هرچه سریع تر کوله بار سفرمان را ببندیم و به گردش یک روزه برای بازدید از تل تنگه به سمت شمشک راهی شویم.

همانطور که گفته شد آبشاری در منطقه تل تنگه شمشک وجود دارد و در مسیری برفی قرار گرفته که بالای بستر رودخانه بوده و می بایست از آن مسیر گذر کرد. علاوه بر زیبایی آبشار می توانید از زیبایی ها و برف هایی که در مسیرتان قرار دارد لذت ببرید تا به آبشار برسید. هنگامی که به آبشار رسیدید و حسابی از وجود زیبایی ها و خنکی آب لذت بردید و قصد برگشت کردید، در مسیر برگشت از تونلی برفی که در کنار بستر رودخانه قرار گرفته است بیایید تا به جاده برسید.

جاذبه های گردشگری اطراف تل تنگه شمشک

جاذبه های گردشگری شمشک به اینجا ختم نمی شود. شما اگر برای گردش و تفریح یک روزه راهی شمشک می شوید می توانید علاوه بر تل تنگه شمشک، از مناطقی نظیر پیست اسکی دربندسر، آبشار دربندسر، کوه سنگی، دریاچه دریوک، قلقل کلون بستک، قلقل چشمه و کوه محمودچال دیدن کنید و از سفر یک روزه خود به این منطقه خوش آب و هوا نهایت لذت را ببرید.

منطقه تل تنگه شمشک

گویش مردم شمشک

در جلد دوم کتاب قصران کوهسران که نوشته حسین کریمان می باشد آمده است که: زبان مردم منطقه قصران باستانی از جمله لاوشان، فشم، شمشک، گاجره و روستاهای کوهپایه‌ای توچلال تا مناطق غربی رودخانه جاجرود لهجه ای از زبان باستانی پهلوی می باشد که ریشه از زبان های نسل گذشته ایرانی است. اندکی عربی، اندکی ترکی با زبان دری آمیخته شده است. لازم به ذکر است که هرچه از سمت ری به سمت مازندران پیش برویم لهجه مازندرانی بیشتر می شود.

تل تنگه کجاست و مسیر دسترسی به آن

اگر می خواهید از تهران به تل تنگه بروید باید ابتدا خود را به شهر لواسان برسانید. شایان ذکر است که حد فاصل تهران تا تل تنگه حدود یک ساعت می باشد. برای رسیدن به لواسان می توانید از دو مسیر که یکی اتوبان شهید بابایی و جاده لشگرک بوده و دومین مسیر که از اتوبان ارتش می باشد استفاده کنید. از آنجا باید خودتان را به میدان زربند شهر لواسان برسانید.

هنگامی که این مسیر را پشت سر گذاشتید می بایست به سمت جاده فشم، دربندسر و در نهایت شمشک بروید. به ابتدای مسیر جاده تل تنگه که برسید، جاده ای خاکی مشاهده می کنید که توسط اهالی محل با زنجیر بسته می شود. اگر با مسیر بسته شده مواجه شدید جای نگرانی وجود ندارد. وجود زنجیر بسته نشان از این است که باید خودروی خود را در همان نقطه و مکانی مناسب پارک کنید و ادامه مسیر را به صورت پیاده طی کنید. پیاده روی این مسیر حدود نیم ساعت طول می کشد.

منطقه تل تنگه شمشک

راهنما سایت

آدرس

استان تهران.شمشک،جاده معدن زغال سنگ دربندسر

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه