خانه اعیانی کیش

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

هر ساله افراد بسیاری برای بازدید از جاذبه های گردشگری کیش به این جزیره زیبا سفر می کنند. در بین جاذبه های دیدنی این جزیره، خانه اعیانی کیش که یک خانه تاریخی است و در شهر باستانی حریره واقع شده، از جاذبه های تاریخی این جزیره به شمار می رود. این خانه رو به دریا ساخته شده و منظره ای بسیار زیبایی دارد، به همین دلیل بازدید از این ساختمان بی نظیر خالی از لطف نیست. در این مقاله قصد داریم به معرفی خانه اعیانی کیش بپردازیم. پس در ادامه با معرفی این مکان تاریخی با ما همراه باشید.

خانه اعیانی کیش

معرفی خانه اعیانی

یکی از جاذبه های دیدنی جزیره کیش، خانه تاریخی اعیانی است که در شهر حریره جزیره کیش واقع شده. لازم است بدانید که این مجموعه تاریخی باقی مانده از یک ساختمان بزرگ تشکیل شده از خشت و آجر است. همچنین از زیبایی های این خانه می توان به منظره زیبای آن که رو به دریا قرار دارد اشاره نمود. یکی از مواردی که باعث تفاوت و محبوبیت این خانه می شود، این است که خانه اعیانی با تمام خانه های شهر حریره فرق دارد و دارای مساحتی حدود 120 هکتار است. همچنین در اطراف این خانه قنات و کانال های زیر زمینی متعددی را می توان مشاهده نمود. فاصله خانه اعیانی تا جزیره کیش تنها 10 کیلومتر است و این خانه باستانی در ساحل شمالی جزیره واقع شده است.

به دلیل کاشی کاری های متفاوت این ساختمان، گفته می شود که در گذشته صاحبان این ساختمان زیبا افرادی ثروتمند بودند. این مکان یکی از تاریخی ترین جاذبه های دیدنی شهر کیش است که با توجه به تزئیناتی داخلی آن، این خانه در دوره ایلخانیان ساخته شده و تاکنون باقی مانده.  زیرا که کاشی کاری های به کار برده شده در این خانه نشان دهنده معماری دوره ایلخانیان و تیموریان است.

خوب است بدانید که این خانه از بخش های مختلفی مانند آشپزخانه، مهمان خانه ، ایوان و جایگاه مخصوص بانوان تشکیل شده که دیدن تمامی این موارد برای دوستداران جاذبه های تاریخی بسیار جالب است. همچنین این خانه نیز مانند اغلب خانه های قدیمی در گذشته محل سکونت تعداد زیادی بوده.

به دلیل قرار گیری خانه اعیانی در فراز تپه ها، میتوان از این خانه منظره ای زیبا و تماشایی را از دریا خلیج فارس مشاهده نمود که این مسئله موجب محبوبیت دو چندان این مکان باستانی در بین توریستان و گردشگران شده است.

تاریخچه خانه اعیانی کیش

خوب است بدانید که این خانه به دلیل قدمتی که دارد از اهمیت بالایی برخوردار است و قدمت آن همان طور که گفته شد به دوره ایلخانیان و تیموریان باز می گردد. در واقع قدمت این خانه  حدود 800 سال است و زمان ساخت آن به قرن 5 تا 10 هجری قمری باز می گردد. در واقع زمان ساخت این خانه برابر است با زمانی که بند سیراف دیگر مورد توجه تاجران نبود و سودی برای آنها نداشت. اما به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب شهر حریره با دریا، در واقع گفته می شود که این شهر در زمان قدیم یکی از بهترین مکان ها برای صیادان بوده و به همین خاطر در آن زمان از سوی تاجران بسیار مورد توجه قرار می گرفت و اهمیتی بسیاری داشت.

خانه اعیانی کیش

معماری خانه اعیانی کیش

در ابتدا باید گفت که به دلیل اینکه هیچگونه کتیبه ای در خانه اعیانی تاریخی یافت نشده است تا کنون اطلاعات دقیقی از سال دقیق ساخت این خانه در دسترس نیست وهم چنین از دلیل اصلی ساخت این خانه اطلاعاتی در دست نیست. اما همان طور که در ابتدا نیز اشاره نمودیم، به دلیل کاشی کاری های ستاره دار موجود در این خانه، می توان گفت که این خانه مربوط به افرادی ثروتمند در د.ره ایلخانیان است که از همین نوع کاشی کاری در سلطانیه زنجان نیز دیده می شود.

بخش های مختلف خانه اعیانی

از جمله دلایل محبوبیت این خانه معماری بسیار زیبای و جالب این ساختمان است که گفته می شود که اغلب این بخش ها جهت فرار در زمان جنگ برای ساکنین آن منطقه ساخته شده. بخش های مخلف این خانه هر کدام بیانگر راز های نهفته و جالب این ساختمان است به همین  دلیل نیز بازدید از این خانه تاریخی به توریستان و گردشگرانی که به کیش سفر می کنند بسیار توصیه می شود.  این خانه دارای بخش های مختلفی است که از جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1.میهمان خانه

آشپزخانه

3.ایوان

4.اتاق های متعدد

5.کانال های حفر شده برای فرار ( در زمان جنگ)

6. چاه های متعدد برای تامین آب ساکنان خانه

7. طاق و دیوار های سنگی

8. دالان ها

9. حمام دارای گرمخانه و سربینه

10. تونل برای فرار در زمان جنگ و حمله به شهر

11. راه پله ها

چه نگرانی هایی درباره این آثار تاریخی وجود دارد؟

یکی از مواردی که از نظر باستان شناسان بسیار مورد توجه قرار گرفته قدمت چندین ساله این بنا و عدم بازسازی آن است. در واقع  قدمت 800 ساله خانه اعیانی موجب فرسایش خانه اعیانی به دلیل مجاورت با دریا شده و عدم بازسازی این بنای تاریخی رو به فرسایش بزرگترین تهدید و خطر برای این مکان محسوب می شود.

خانه اعیانی کیش کجاست و مسیر دسترسی به آن

همان طور که در ابتدا گفتیم، خانه اعیانی در شهر حریره کیش واقع شده و در فاصله 10 کیلومتری با جزیره کیش قرار دارد. هم چنین این شهر با فرودگاه بین اللملی کیش تنها 6 کیلومتر فاصله دارد که این مسئله دسترسی به این مکان را برای گردشگران بسیار آسان کرده است.

آدرس : استان هرمزگان – جزیره کیش – شهر باستانی حریره

اجاره خانه در کیش

جزیره کیش همان طور که می دانید دارای جاذبه های توریستی و گردشگری بسیاری است و سالانه افراد بسیاری به این جزیره زیبا سفر می کنند. اگر شما هم قصد سفر و اقامت در این جزیره را دارید می توانید از طریق سایت لوکس ویلا به اجاره روزانه خانه در کیش بپردازید و از اقامتتان لذت ببرید. پشتیبانان سایت لوکس ویلا همه روزه آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

راهنما سایت

آدرس

استان هرمزگان، کیش، شهر باستانی حریره

شماره تماس
هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه