برج مقبره کردان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

کردان یکی از ییلاقات اطراف استان تهران بوده و از آب و هوای مناسبی برخوردار است. این منطقه علاوه بر طبیعت های زیبایی که در خود جای داده است جاذبه های تاریخی دیگری نیز دارد که می توان از برج مقبره کردان نام برد. در این مقاله می خواهیم با این جاذبه تاریخی بیشتر آشنا شویم، با لوکس ویلا همراه باشید.

معرفی برج مقبره کردان

از آنجایی که اغلب افراد، کردان را تنها با آب و هوای خوب و جاذبه های طبیعی می شناسند، تصور نمی کنند که جاذبه های تاریخی متعددی در این منطقه وجود داشته باشد. در قرن ششم هجری قمری، این روستای خوش آب و هوا به عنوان مرکز سیاسی و نظامی کرج  انتخاب شده بود. بنابراین با وجود قدمت زیاد روستای کردان، انتظار می رود که آثار و بناهای تاریخی زیادی در آن دیده شوند. اما شاید یکی از جذاب ترین دیدنی های کردان، برج مقبره باشد. گردشگرانی که به اماکن تاریخی و فرهنگی علاقه دارند، می توانند از این برج تاریخی که در کردان قرار دارد دیدن کنند.

برج مقبره کردان

تاریخچه برج مقبره کردان

اگر بخواهیم قدمت برج مقبره را دریابیم، بهتر است بدانیم که متعلق به دوران سلجوقیان می باشد. در برخی از شواهد و مدارک تاریخی آمده است که برج مقبره کردان از دوران حکومت سلجوقیان که ساخته شده است، تاکنون هیچگونه مرمتی روی آن انجام نشده است. همین باعث شده نسبت به دیگر آثار و بناهای تاریخی که پس از چندین قرن مورد بازسازی قرار گرفته اند، برتری یابد. برخی نیز از برج مقبره کردان با نام امامزاده حسین کردان یاد می کنند. برخی اسناد و مدارک نشان می دهند که این مقبره، آرامگاه امامزاده حسین از نودگان امام سجاد (ع) می باشد.

ویژگی های معماری برج مقبره کردان

موقعیت مکانی برج مقبره در یک قبرستان عمومی می باشد و درواقع آن را برج آرامگاهی می دانند. نمای بیرونی این برج آجری بوده و پلان آن خورشیدی و مدور می باشد. تعداد 34 کنگره روی آن وجود دارد و ارتفاع بدنه برج تا قسمت زیر گنبد به 6 متر می رسد. هرکدام از پره های برج نیز 40×50 سانتی متر می باشند. گنبدی که روی این برج قرار دارد به شکل دو پوش عرقچینی می باشد.

از آنجایی که این برج آرامگاه امامزاده حسین می باشد، برخی اسناد و مدارک نشان می دهند که در قسمت زیرین ضریح امامزاده، چندین سردابه وجود دارد. اما ورود به آن ها امکان پذیر نمی باشد. مصالحی که برای ساخت این برج به کار رفته سنگ، آجر، خاک، سنگ، لاشه سنگ و آهک می باشند. در محوطه بیرونی برج مقبره کردان درختانی کهنسال چنار و توت که قدمت آن ها بیش از چندین قرن می باشند وجود دارند.

فضایی که برج مقبره داخل آن ساخته شده است، زیبایی های طبیعی همچون جوی های آب که درون آن ها آب های زلال و شفاف جاری هستند دیده می شوند. اگر به این منطقه رفتید می توانید علاوه بر برج مقبره کردان از دیگر جاذبه های تاریخی روستا مانند کوهستان کهار، پل بانو صحرا، سایت پروازی و… دیدن کنید.

برج مقبره کردان

بهترین زمان بازدید از برج مقبره

برای بازدید از این جاذبه تاریخی می توانید در هر فصلی از سال که بخواهید اقدام نمایید. اما اگر می خواهید علاوه بر جاذبه های تاریخی از دیگر جاذبه های گردشگری کردان دیدن کنید، بهتر است فصل بهار و یا تابستان را انتخاب کنید. در نیمه اول سال به دلیل ییلاقی بودن منطقه، بسیار آب و هوای دلپذیری دارد. در نیمه دوم سال نیز هوای منطقه رو به سرما می رود و شاید برخی افراد به گردش در هوای سرد علاقه چندانی نداشته باشند.

برج مقبره کردان کجاست ومسیر دسترسی به آن

برج تاریخی مقبره کردان در 800 متری روستای کردان و در بخش شمال غربی شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز واقع شده است. از تهران تا کردان 60 کیلومتر و از کرج تا کردان 25 کیلومتر مسافت وجود دارد. برای آن که به این برج تاریخی دسترسی پیدا کنید، باید خود را به روستای کردان برسانید. اگر می خواهید از تهران به این روستا بروید باید از طریق آزادراه تهران کرج اقدام نمایید.

آزادراه تهران کرج را که پشت سر بگذارید، به آزادراه کرج قزوین می رسید. از اینجا حدود 20 کیلومتر که پیش بروید خروجی جاده کردان را مشاهده می کنید. این مسیر را پیش بروید تا به ابتدای جاده کردان برسید. حدود 10 کیلومتر دیگر نیز باید پیش بروید تا به روستای کردان برسید.

آدرس برج مقبره کردان: استان البرز، بخش شمال غربی شهرستان ساوجبلاغ، روستای کردان

برج مقبره کردان

رزرو اقامتگاه در کردان

کردان یکی از مقاصد گردشگری در میان پایتخت نشینان و اهالی کرج به خصوص در فصل های بهار و تابستان می باشد. باتوجه به جاذبه های گردشگری متعددی که در این روستای خوش آب و هوا وجود دارد، بسیاری از افراد ترجیح می دهند برای آخر هفته و یا ایام تعطیل به این منطقه بروند و علاوه بر بازدید از جاذبه های دیدنی و تاریخی کردان، اقامتی یک الی چند روزه در این روستا داشته باشند.

اگر به دنبال رزرو اقامتگاه در کردان هستید، بهترین گزینه ای که می توانید برای اقامت خود انتخاب کنید، اجاره ویلا در کردان می باشد. ویلاهای کردان دارای مجهزترین امکانات و تنوع قیمتی زیادی هستند که این ویلاها به انواع مختلفی نظیر ویلا استخردار روباز و یا ویلا استخردار سرپوشیده تقسیم می شوند. گردشگران می توانند بر حسب سلیقه و بودجه خود ویلای مورد نظرشان را انتخاب کنند.

راهنما سایت

آدرس

استان البرز، بخش شمال غربی شهرستان ساوجبلاغ، روستای کردان

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه