پل بانو صحرا کردان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

در غرب استان تهران، شهرستان ساوجبلاغ واقع شده است که در آن علاوه بر باغات میوه و دشت های سرسبز، بناهای تاریخی متعددی از جمله پل بانو صحرا کردان دیده می شود. کردان در فاصله 15 کیلومتری از استان البرز قرار گرفته و از روستاهای توابع ساوجبلاغ به شمار می رود.

معرفی پل بانو صحرا کردان

در شهرستان ساوجبلاغ بنایی به نام پل بانو صحرا کردان وجود دارد که از دوران صفویه به جا مانده است. این پل در روستایی به نام بانو صحرا قرار داشته که از توابع دهستان چندار ساوجبلاغ و برروی رودخانه کردان می باشد. به دلیل سیل آسا نبودن و طغیان نکردن این رودخانه، این پل دارای خیز کمی می باشد.

رودخانه کردان رودخانه ای فصلی بوده که تنها در فصول زمستان تا اوایل بهار پرآب می باشد و همچنین از کوه های برغان و ورده سرچشمه می گیرد. وجود این رودخانه باعث شده گردشگران زیادی در مواقع پرآب بودن آب رودخانه به این منطقه بیایند.

در شهرستان ساوجبلاغ 3 پل تاریخی وجود دارد که پل بانو صحرا یکی از آن ها می باشد که از دوران صفویه تا کنون باقی مانده است. در زمان صفویه تا زمان پادشاهان دوران قاجار از این پل استفاده می شده و پس از آن دیگر کارایی خود را به طور کامل از دست داد.

همچنین تا سال 1353 ساختار آن سالم بود، اما پس از آن تا به امروز کم کم در حال تخریب و ویرانی است. این پل دارای دو دهانه در ضلع غربی و شرقی خود بوده که ابعاد ضلع غربی آن بزرگ تر از دیگری است. در حال حاضر دهانه ضلع شرقی پل بانو صحرا از بین رفته است. همچنین ضلع غربی نیز با توجه به ترک هایی که روی آن به وجود آمده، رو به ویرانی گذاشته است.

ساختار این پل از سنگ و ملاط ساروج بوده و توسط تیرهایی از جنس چوب و ابعادی قطور، به صورت بسیار مستحکم و مقاوم ساخته شده است. برروی ورودی این پل، کتیبه سنگی کوچکی نصب شده که اطلاعاتی همچون: تاریخ ساخت و همچنین تاریخ مرمت روی آن حک شده است. ناگفته نماند برای تزئین ورودی این پل از آجرهای قرمز رنگ استفاده شده است.

یکی از اصلی ترین دلایل تخریب و از بین رفتن بیشتر بخش های این پل مربوط به این است که امروزه افراد سودجویی به بهانه یافتن گنج در حوالی این پل، حفره های بزرگ و کوچکی در آن ایجاد کرده اند.

پل بانو صحرا کردان

بهترین زمان بازدید از پل بانو صحرا

با توجه به این که رودخانه بانو صحرا رودخانه ای فصلی می باشد و تنها در فصل زمستان تا بهار پرآب بوده، بهتر است برای بازدید از این منطقه سفر خود را به یکی از این دو فصل یعنی زمستان یا بهار موکول کنید تا بتوانید از زیبایی های بیشتری در این منطقه بهره مند شوید.

پل بانو صحرا کردان کجاست و مسیر دسترسی به آن

اگر می خواهید از کردان به پل بانو صحرا که یکی از دیدنی های کردان به شمار می رود، دسترسی پیدا کنید، در صورت پیاده بودن حدود 20 دقیقه و با وسیله نقلیه نیز حدود 5 دقیقه زمان لازم دارید.

همچنین اگر می خواهید از تهران به منطقه کردان بروید و از پل تاریخی بانو صحرا دیدن می بایست از آزادراه تهران-کرج استفاده کنید تا به کرج برسید. از آنجا مسیر آزادراه کرج-قزوین را پیش بگیرید. پس از طی کردن 20 کیلومتر، تابلوی خروجی کردان را در مقابل خود مشاهده می کنید. اکنون می توانید وارد جاده کردان و پس از آن منطقه کردان شوید. مسیر بلوار شهدای کردان را پیش بگیرید و تا رسیدن به جاده چندار پیش بروید. پس از اینکه مسیر را طی کردید به رودخانه کردان و پل بانو صحرا خواهید رسید.

اقامت در کردان

کردان یکی از ییلاق های خوش آب و هوا در اطراف تهران بوده که جاذبه های دیدنی فراوانی را در خود جای داده است. در سال های اخیر بسیاری از پایتخت نشینان برای آخر هفته ها و یا میهمانی و دورهمی های دوستانه و خانوادگی کردان را به عنوان مقصد گردشگری خود قرار می دهند. برای اقامت در کردان می توان ویلا کردان را به عنوان اقامتگاه خود انتخاب نمود. ویلاهای کردان از اقتصادی گرفته تا لوکس، با امکانات مختلف می توانند باب میل هر سلیقه و بودجه ای باشند.

پل بانو صحرا کردان

راهنما سایت

آدرس

شهرستان ساوجبلاغ، کردان، روستای بانو صحرا کردان

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه