باغ پرندگان تهران

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از جاذبه های توریستی شهرهای مدرن امروزه جهان این است که بخشی از طبیعت و حیات وحش را که از دسترس انسان شهری به دور است، در فضاهایی داخل شهرها شبیه سازی کرده تا بازدید کنندگان بتوانند با دیدن آنها، بدون کمترین هزینه، حس بودن در طبیعت را تجربه کنند. باغ وحش ها، پارک دلفین ها و باغ پرندگانی چون باغ پرندگان تهران، نمونه هایی از این نوع جاذبه گردشگری هستند. با این حال کمتر کسی به این می اندیشد که این کار ستم بزرگی بر حیوانات و طبیعت است.

چرا که بنیان زندگی آنها زیست در طبیعت و آزادیست. انسان با این کار برای ساعاتی تفریح و فریب بودن در طبیعت، آنها را از حق آزادی محروم می کند. در ایران علاوه بر باغ پرندگان در تهران که در این یادداشت با آن آشنا خواهید شد، چند باغ پرندگان بزرگ در شهرهایی همچون شیراز، اصفهان و کیش وجود دارند باغ پرندگان تهران، از بزرگ ترین ها و متنوع ترین ها در خاورمیانه به شمار می آید.

این پارک در جنگل های لویزان واقع گردیده و بیش از 3000 پرنده را در خود جای داده است. باغ پرندگان اصفهان در منطقه ناژوان در 17 هزار متر مربع واقع شده و 130 گونه متفاوت پرنده در آن زیست می کنند. باغ پرندگان کیش نیز در داخل مجموعه دلفیناریوم این شهر قرار گرفته و در آن از نادرترین گونه های پرندگان حضور دارند. باغ پرندگان تهران یکی دیگر از مکان های گردشگری و دیدنی کلانشهر تهران می باشد و کسانی که به پرندگان علاقمندند می توانند حتی برای یک بار هم که شده به این مکان بروند و از دیدن گونه های مختلف از پرندگان لذت ببرند.

شنیدن صدای دلنشین پرندگان، دیدن طاووس‌ های زیبا و رنگارنگ، تماشای فلامینگوها و ابهت عقاب‌ و شاهین می‌ تواند حس و حال عجیبی داشته باشد که می‌ توانید آن را در بزرگ ‌ترین باغ پرندگان کشور یعنی باغ پرندگان تهران تجربه کنید. بازدید از این باغ برای علاقه ‌مندان و دوست ‌داران پرندگان فرصتی مناسب می باشد تا با انواع و گونه ‌های مختلف پرنده آشنا شوند و از نزدیک آن‌ ها را ببینند. در این مقاله می خواهیم با این باغ زیبا و پرندگان رنگارنگ آن بیشتر آشنا شویم و اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

باغ پرندگان

معرفی باغ پرندگان تهران

باغ پرندگان تهران به‌ عنوان بزرگ‌ ترین و کامل ‌ترین باغ پرندگان ایران در اردیبهشت‌ ماه سال ۱۳۹۲ درشمال شرق تهران و دل جنگل‌ لویزان که مطمئنا اسم را شنیده‌ اید که به داشتن پرندگانی مثل طوطی‌ های سبز شهرت دارد در دو فاز ساخته شد. این باغ پرندگان بزرگ ‌ترین باغ پرندگان کشور عزیزمان ایران به شمار می ‌آید و در محیط طبیعی ساخته شده که شباهت بیشتری به محیط زیست پرندگان داشته باشد. . این باغ پرندگان  بیش از ۲۰ هکتار وسعت دارد و ۲۵۰ گونه از پرندگان سراسر دنیا در غالب 20 هزار بال پرنده در آن می زیستند.

ساخت این باغ پرندگان بی نظیر حدود ۳ سال زمان برد و همان طور که گفته شد دو فاز دارد که فاز اول آن که به اسم «دشتچر» نام‌ گذاری شده‌، محل زندگی پرنده‌ هایی است که در قفس نگهداری می‌ شوند یا اینکه توان پرواز ندارند و نمی توانند پرواز کنند. فاز دوم هم که با نام «آبچر» مشهور است، مخصوص پرندگانی است که قابلیت پرواز دارند و به راحتی می توانند پرواز کنند، اما سقف این قسمت با فنس و توری پوشیده شده که از خروج پرندگان و ورود سایر جانداران جلوگیری می‌ کند.

مساحت این باغ پرندگان که یکی از زیبا ترین و دیدنی ترین پارک‌ های موضوعی کشور و جذاب‌ ترین جاذبه های گردشگری تهران نیز محسوب می ‌شود، ۱۷ هزار هکتار است که ۱۶۸ گونه پرنده شامل سه هزارنوع پرنده در آن زندگی می ‌کنند.

درباره باغ پرندگان

یکی از ویژگی ‌های منحصر به ‌فرد باغ پرندگان تهران، نبود حصار بین گردشگران و پرندگان در قسمت آبچر که قسمتی می باشد که پرندگان به راحتی پرواز می کنند، است. در این قسمت تورها و قفس ‌ها در اندازه بزرگ ساخته شده‌اند تا پرندگان به ‌راحتی در فضای تعبیه شده، پرواز کنند و گردشگران هم از تماشای آن‌ها لذت ببرند.

البته قسمت پرندگان شکاری مجزا است و در داخل حصارها و قفس ‌ها قرار دارند. در باغ پرندگان تهران مثل پارک جمشیدیه، کبوترخانه‌ ای به سبک کبوترخانه‌ های دوران صفوی طراحی شده است. این مکان که نخستین کبوتر خانه کشور به سبک صفویه و دومین در کشور از لحاظ مساحت زیاد محسوب می‌ شود، در حدود ۱۴۰ متر مربع مساحت دارد و ارتفاع آن ۱۸ متر است. کبوترخانه در قسمت شمال غربی پروژه‌ باغ پرندگان و در محدوده‌ خیابان کوهستان قرار دارد.

در محوطه باغ پرندگان آبشارها و برکه‌ های متعددی ساخته شده است. درختان پهن برگ و سوزنی شکل دو گونه گیاهی قالب در این باغ هستند و گل‌ های گوناگون نیز به تناسب فصل در محوطه آن کاشته می ‌شوند. به طور کلی گونه ‌های گیاهی این باغ پرندگان از گیاهان و درختان جنگل لویزان که در نزدیک آنجا می باشد، پیروی می ‌کند. پرندگان زیادی از گونه‌ های کمیاب در جهان و پرندگان زینتی را می‌ توانید در اینجا ببینید.

از جمله دسته ماکیان مانند مرغ و خروس‌ های ابریشمی و لهستانی، دسته گنجشک‌ سانان مانند انواع قناری و فنچ، انواع قو، پلیکان، غاز، اردک، قرقاول، فلامینگو و غیره که محیط زندگی آنها باید روی برکه باشد، انواع طوطی ‌سانان و پرندگان گرمسیری مثل طاووس و شترمرغ و بسیاری گونه‌ های دیگر پرندگان را می توانید در این باغ بسیار زیبا مشاهده کنید.

پرندگان

فضای باغ پرندگان تهران

در قسمت دشتچر باغ پرندگان تهران که شمال این مجموعه واقع شده، و مخصوص پرندگانی است که  قادر به پرواز نیستند یا مانند گونه پرندگان شکاری و طوطی‌ سانان، درون قفس‌ های مجموعه نگهداری می‌ شوند، بزرگ‎ ترین قفس مجموعه که عقاب‎ های بزرگ در گونه‌ های مختلف را در خود نگه داشته، وجود دارد. اگر سری به ین قسمت بزنید، می بینید که این عقاب ها روی درختان بزرگ بدون شاخه نشسته‌ اند.

علاوه ‌براین انواع گوناگون لاشخورها هم کنار این عقاب ‌ها در یک مکان زندگی می‌ کنند. این‌ قفس از پرندگان را می ‌توان ترسناک‌ ترین بخش باغ پرندگان دانست. پرندگان شکاری دیگری هم  مانند جغد ها و شاهین‌ ها که جثه ‌ای کوچک ‌تر دارند، کنار این پرندگان بزرگ، اما در قفسی مجزا نگهداری می ‌شوند. از قسمت شمالی دشتچر که به سمت جنوب باغ حرکت ‎کنید به فاز دوم، فاز آبچرکه مخصوص پرندگانی است که می تواند پرواز کنند، می ‌رسید.

این فاز نسبت به فاز دشتچر علاقه مندان بیشتری دارد و توجه بیشتری را به خود جذب می کند. گونه‌ هایی که در آبچر نگه ‎داری می‎ شوند، از تنوع بیشتری برخوردار هستند، مانند گونه‌ های مختلف اردک‎ ها، پلیکان ‎های صورتی، قرقاول‎ های زیبا، طاووس‎ های هندی، پلیکان‎ های منقار بزرگ، قوهای سیاه و قو های سفید. همچنین انواع دیگری از گونه‌ های متنوع و کمیاب از پرندگان که در ایران و یا نقاط دیگر دنیا یافت می ‌شوند، در این بخش می توان پیدا کرد.

نکته جالب توجه این است که در قسمت برکه ‌هایی که در این باغ پرندگان طراحی شده،  سقف و فنس وجود ندارد زیرا بعضی از این گونه‌ ها برای اینکه بتوانند پرواز کنند، نیاز دارند مسافت زیادی را روی سطح آب طی کنند تا اوج بگیرند. از آنجا که طول این برکه ‌ها زیاد نیست و در سطح برکه طناب‌ هایی بسته شده، این امکان برای پرندگان وجود ندارد که این محل را ترک کنند. در واقع برکه‌ ها را به عنوان زیستگاه خود پذیرفته ‌اند و نمی توانند از آنجا فرار کنند.

معماری باغ پرندگان تهران

از ویژگی ‌های باغ پرندگان تهران طراحی زیبا و منحصربه ‌فرد محوطه باغ است. محوطه این باغ را مسیرهای سنگفرش شده‌ای در بر گرفته‌ که توسط درختان و گل‌ های زیبا حصار کشی شده‌‌اند. سایه‌ بان ‌هایی از جنس چوب، نی و پوشال، نیمکت ‌های چوبی با طراحی‌ های متنوع، آلاچیق‌ های چوبی، عدم وجود تیر برق یا تأسیسات اضافی، تابلو های راهنمای طرح چوب با خط نستعلیق، آبشار های کوچک و زیبا و طراحی هوشمندانه برکه‌ ها و پل‌ های چوبی آن از شاخصه ‌های این باغ بسیار زیبا است.

در باغ پرندگان تهران یکی از مواردی که برای شما جالب و سوال برانگیز خواهد بود سقف آن است زیرا سقف این مجموعه بزرگ ‌ترین سازه مسقف کابلی در دنیا محسوب می‌ شود. این سازه ۱۲ ستون اصلی، ۶۸ ستون پیرامونی و ۲۵۰۰ تن وزن دارد که با ۷۰ کیلومتر کابل به اجرا درآمده است. کابل و توری سقف باغ پرندگان نیز از کشور ایتالیا وارد شده اما کلیه اتصالات در ایران انجام شده است.

طراحی و اجرای سازه‌ های کششی و کابلی سقف باغ پرندگان تهران توسط شرکت سازه ‌های پارچه ‌ای دیبا انجام شده و در هفتمین کنفرانس بین ‌المللی سازه و فولاد در سال ۱۳۹۵ جایزه طرح تقدیر شده فولادی در حوزه سازه‌ های خاص را از آن خود کرد. از دیگر پروژه‌ های موفق این شرکت می‌ توان به پل طبیعت تهران اشاره کرد. یکی از ویژگی ‌هایی که این باغ را منحصر به ‌فرد کرده، نبود حصار بین گردشگران و پرندگان در قسمت آبچر است.

در این قسمت تورها و قفس ‌های این بخش از باغ به اندازه ‌ای بزرگ ساخته شده‌اند تا پرندگان به راحتی در آن پرواز کنند. وقتی در این بخش از باغ راه می ‌روید، می ‌توانید از زیبایی پرندگان آزاد لذت ببرید. بعضی از آنها از انسان‌ ها ترسی ندارند و آزادانه مشغول گشت‌ و گذار در فضای سبز هستند. در قفس طوطی ‌سانان، انواع طوطی‌ ها از جمله کاکادو، کاسکو، ملنگو، طوطی‌ های آوازه‌ خوان و چندین گونه دیگر نگهداری می‌ شوند. این طوطی‌ ها به قفس خود می ‌چسبند و بازدید کنندگان را زیر نظر می‌ گیرند.

برخی از آنها اهدایی مردم عام و تا حدودی رام هستند. مورد دیگر که می‌ توان به آن اشاره کرد، لانه ‌هایی است که بر روی درختان بخشی از این باغ نصب کرده‌ اند. این لانه‌ ها محل زندگی پرندگانی مانند کبوتر و یا کریم‌ است. در فصل زاد و ولد پرندگان، می ‌توانید به وضوح صدای جوجه‌ ها را بشنوید یا جوجه‌ های بزرگ ‌تر را که برای آموزش دیدن از لانه بیرون آمده‌اند، ببینید. پیشنهاد می ‌کنم اگر شما هم عاشق پرندگان هستید، به هیچ ‌وجه دیدن این قسمت را از دست ندهید.

باغ پرنده

سازه فلزی و شبکه کابلی فاز پرندگان آبچر

سازه فلزی و شبکه توری کابلی برای جلوگیری از خروج پرندگان و ممانعت از ورود سایر جانداران به این فضا در سال ۱۳۹۰ کلید خورد و در سال ۱۳۹۶ پایان یافت. از عناصر تشکیل دهنده سازه باغ پرندگان تهران می توان به سازه اصلی: شامل ستون ‌های میانی، پی‌ های میانی ، سازه فرعی: شامل ستون‌ های کناری پی ‌های کناری، پوشش کابلی: شامل شبکه کابلی اصلی و فرعی، شبکه مش اشاره کرد.

در این طرح از مجموعه ‌ای از کابل ‌های اصلی استفاده شده ‌است که شبکه ‌ای از کابل ‌های فرعی را نگه می ‌دارد. وظیفه کابل‌ های فرعی ایجاد مدول‌ های کوچک ‌تر برای نگهداری و تحمل نیروی پوشش نهایی است. ستون ‌های میانی از ۴ یا ۵ قطعه متفاوت تشکیل شده‌اند که در مجموع این قطعات در ۱۹ تیپ متفاوت از لحاظ ابعادی و قطر و ضخامت لوله‌ ها طراحی شده‌اند. ارتفاع ستون ‌های میانی از ۳۰ تا ۴۷ متر متغیر است.

بر روی سر این ستون ‌ها کلاهک‌ هایی قرار می ‌گیرد که نقش نگهدارنده شبکه مش‌ ها را بر عهده دارد و باعت سهولت در نصب شبکه مش می ‌شود. این ساختار عظیم کابلی-شبکه ای، با ابعادی حدود ۱۵۰×۴۰۰ مترمربع، شامل ۱۲ ستون فولادی اصلی با متوسط ارتفاع ۴۰ متر و ۶۸ ستون جانبی است. این سازه وزنی معادل ۲۵۰۰ تن دارد. هدف اصلی انتخاب این طرح، قابلیت آن در پوشش فضایی عظیم با کمترین تعداد ستون‌ ها و بیشترین وسعت میان هر دو ستون اصلی است تا پرندگان بتوانند آزادانه در محیطی وسیع پرواز کنند.

ویژگی‌های لحاظ شده در طرح نهایی باغ پرندگان تهران

  • تبعیت پلان سازه از فرم توپوگرافی زمین و حداکثر میزان تطبیق ‌پذیری و هم ‌سازی میان فرم پیشنهادی برای پروژه و بستر قرارگیری در سایت.
  • الهام از فرم چادرهای عشایری و المان ‌های مشابه موجود در معماری سنتی ایران و در نهایت، طراحی فرم خیمه‌ ایی که سبب ایجاد منظر آشنا برای بیننده خواهد شد.
  • فرم ارگانیک سازه منطبق بر ماهیت موضوع پروژه که همان باغ پرندگان است.
  • پیوستگی سازه باغ پرندگان با بستر که حداکثر امنیت را برای گونه ‌های متنوع پرندگان درون محوطه پروژه فراهم می‌ نماید.
  • دید مستقیم و بدون مانع از درون سازه به بیرون و بالعکس به سبب مش کابلی مورد استفاده
  • یکپارچگی لبه بیرونی سازه (شناژ طولی) با بستر سایت که مانع از ورود سایر جانداران به درون محوطه خواهد شد.
  • کاهش قابل توجه تعداد ستون‌ های اصلی و به تبع آن کاهش وزن سازه و همچنین سهولت در ساخت و نصب سازه و پوشش.
  • کاهش هزینه نگهداری به واسطه پیوستگی پوشش و به کار بردن مصالح دارای استاندارد بین‌ المللی برای کابل‌های سازه و پوشش نهایی.

پرندگان باغ پرندگان تهران

در باغ پرندگان تهران گونه ‌های مختلف پرندگان شامل پرندگان گرمسیری، شکاری، ماکیان، گنجشک‌ سانان و کبوترسانان را خواهید دید. جغد، شاهین، عقاب، طاووس، پلیکان، فلامینگو، حواصیل خاکستری، باکلان، غاز نوک فسفری یا کیپ برن، قرقاول ریوز، شتر مرغ آفریقایی، شتر مرغ امو یا شترمرغ استرالیایی، طوطی، ناندی یا پاراکیت، ناندی قمری الماسی و… را نیز می ‌بینید و از تماشای ‌آن‌ ها لذت خواهید برد.

تحویل پرنده به باغ پرندگان

امکان تحویل پرنده به باغ پرندگان تهران وجود دارد. در این باغ قرنطینه‌ ای برای معاینه پرندگان در نظر گرفته شده که همه گونه‌ هایی که خود وارد محوطه شده یا مردم آن ‌ها را به باغ اهدا کردند، تحت کنترل قرار می گیرند و پس از تأیید صحت و سلامت وارد محوطه باغ می‌ شوند. تا باعث شیوع بیماری و آسیب رساندن به دیگر گونه های پرنده در این مجموعه بزرگ و ارزشمند نشوند.

امکانات باغ پرندگان تهران

فضای این باغ مانند آبشار تهران آنقدر بزرگ و تماشایی است که اگر بخواهید لذت کافی ببرید، بازدید از آن در مدتی کوتاه امکان ‌پذیرنمی باشد. پیشنهاد می ‌کنم یک روز کامل را برای دیدن باغ پرندگان تهران برنامه‌ ریزی کنید. از آنجایی که در این مدت نسبتا طولانی به خوردن و آشامیدن نیاز است، بوفه و کافه رستوران‌ هایی در آن در نظر گرفته شده که می ‌توانید در آن انرژی از دست رفته خود را بازگردانید  و رفع خستگی کنید یا در نمازخانه‌ این باغ، نماز خود را به جای آورید.

برای رفاه حال سالمندان و افراد کم‌ توان یا نا توان هم درشکه‌ و ماشین برقی در باغ آماده خدمت ‌رسانی است. سرویس‌های بهداشتی مخصوص آقایان و بانوان در این باغ ساخته شده، به علاوه پارکینگ اختصاصی آن شما را از گشتن به دنبال جای پارک برای ماشین‌تان بی ‌نیاز می ‌کند دیگر دغدغه جای پارک را ندارید.

برای رفع خستگی نیز آلاچیق و صندلی‌ های چوبی مناسبی در فضای باغ قرار داده شده که می‌ توانید از آنها و همچنین از نسیم خنک و سایه درختان استفاده کنید. در چند جای این باغ می ‌توانید با پرندگانی مانند طوطی عکس بگیرید. البته بخشی هم به نام تاچ برد «Touch Bird» در این باغ در نظر گرفته شده که می ‌توانید طوطی‌ ها را روی دست خود نوازش کنید و با آنها عکس یادگاری بیندازید.

البته مراقب باشید که از طوطی ماکائو درخواست نکنید که به روی دستتان بیاید، چون منقاری بسیار قوی و بزرگ دارند که شاید به شما آسیب بزند. البته مسئولین این بخش به دلیل امنیت بازدید کنندگان این اجازه را نمی ‌دهند. پس جای هیچ نگرانی نیست. در بخشی دیگر می ‌توانید با عقابی با ابهت که صد البته آموزش دیده و رام است، عکس بگیرید.

کافی است که یک دستکش ایمنی بپوشید تا مربی عقاب آن را روی دست شما قرار دهد. به دست گرفتن عقاب و نوازش پرهای ابریشمی آن واقعا حس خوبی به انسان می ‌دهد. در انتهای مسیر باغ هم می‌ توانید عکس خود را با اندازه دلخواه بر روی شاسی چوبی تحویل بگیرید. ما در ادامه امکانات این باغ دل انگیز را برای شما لیست کردیم تا در زمان بازدید از آنها به خوبی استفاده کنید.

  • رستوران، کافه، کلبه گیاه، کافه کتاب، غرفه عکاسی، اینترنت رایگان در سراسر باغ پرندگان تهران
  • آلاچیق، زمین بازی کودکان، نماز خانه، سرویس بهداشتی
  • درشکه‌ و ماشین برقی برای رفاه حال سالمندان و کم‌توانان
  • فروشگاه اینترنتی برای تهیه انواع غذای پرندگان و حیوانات خانگی و کلینیک مخصوص پرندگان
  • پارکینگ اختصاصی در ضلع شمالی خیابان کوهستان

پارک پرندگان

بخش های تخصصی باغ پرندگان تهران

مواردی که باعث شده باغ پرندگان به مجموعه ای کم نظیر و کاملی تبدیل شود نتیجه تلاش و فعالیت های بخش های مختلفی است که در مجموعه مشغول هستند. همواره پژوهش های علمی مفیدی روی این پرندگان انجام می شود و حاصل آن به وجود آمدن جاذبه ای دیدنی و گردشگری و حتی علمی آموزشی شده است. کسانی که به شناخت پرندگان و تحقیق درباره آن ها علاقه دارند می توانند به این مجموعه مراجعه کنند. بخش های مختلف مجموعه باغ پرندگان شامل موارد زیر می باشد.

واحد تکثیر

در واحد تکثیر، شرایط و امکانات لازم و ضروری برای تخم گذاری پرندگان و جوجه آوری آن ها مهیا شده است و همچنین جوجه هایی که تازه تکثیر شده اند تا زمانی که به سن مناسب برسند در این بخش از آن ها نگهداری به عمل می آید و پس از آن در باغ پرندگان در بخش مناسب زیستگاه آن ها قرار داده می شوند.

واحد کلینیک و بهداشت

تمام جانداران مانند انسان ها بیمار می شوند. از این رو به جایی نیاز دارند که بتوانند بیماری آن ها را تشخیص و درمان کند. در باغ پرندگان تهران واحد کلینیک و بهداشت تاسیس شده است و در آن دامپزشکان ماهری مشغول به کار می باشند که پرندگان را در صورت دچار شدن به بیماری به این بخش منتقل می کنند تا تحت درمان قرار گیرند. همچنین واکسیناسیون ماهانه آن ها جهت مبارزه با بیماری نیوکاسل نیز بر عهده کارکنان این بخش می باشد.

واحد قرنطینه

همان طور که گفته شد برخی از افرادی که به پرندگان علاقه دارند، پرندگانی را به این مجموعه اهدا می کنند. همچنین مجموعه نیز برخی اوقات که احساس نیاز کند اقدام به خرید پرندگان جدید می کند. از همین رو پرندگانی را که تازه به مجموعه اضافه می شوند را جهت جلوگیری و تکثیر بیماری های مختلف در بخشی که واحد قرنطینه نام دارد به مدت 10 الی 14 روز قرنطینه می کنند و پس از به پایان رسیدن این دوره آزمایشاتی از آن ها گرفته می شود و در صورت داشتن سلامتی کامل به باغ پرندگان انتقال داده می شوند.

واحد تاکسیدرمی

اگر در برخی موزه ها حیواناتی را مشاهده کرده اید که در حالتی طبیعی خشک شده اند. این عمل را تاکسیدرمی می نامند. در واحد تاکسیدرمی، پوست پرندگان را جدا می کنند و چربی داخل بدن را خارج می کنند. پس از آن قالبی را در اندازه و شکل بدن پرنده تهیه می کنند و پوست را به روی آن می کشند. در نهایت پر آرایی را انجام می دهند.

نکاتی که قبل از رفتن به باغ پرندگان باید بدانید

لازمه رفتن به هر مکانی، بردن وسایل و لوازم مخصوص سفر و بازدید از آن مکان می باشد. در ادامه برایتان لیستی از لوازم مورد نیاز برای سفر به باغ پرندگان تهران آماده کرده ایم.

  • جهت بازدید از باغ پرندگان، از کفش راحت و مناسب پیاده‌ روی استفاده کنید.
  • در هنگام بازدید، از غذا دادن به پرندگان جدا خودداری کنید.
  • مواد آتش ‌زا و وسایلی مانند زیرانداز، کوله ‌پشتی، وسایل پیک نیک، هرگونه خوراکی و… به ‌همراه نداشته باشید.
  • در هنگام بازدید از مجموعه، مراقب فرزندان خود باشید.
  • وجه نقد، کارت بانکی، سوخت خودرو، موبایل

باغ پرندگان تهران

اقامتگاه های نزدیک باغ پرندگان تهران

اگر مسافر تهران هستید و به دنبال اقامتگاهی برای استراحت و یا هتلی لوکس می گردید که بتوانید به مکان های دیدنی تهران از جمله باغ پرندگان دسترسی داشته باشید، می توانید به اقامتگاه هایی که در نزدیکی باغ پرندگان تهران قرار دارد سر بزنید.

در قسمت هتل های تهران، لیستی از تمام اقامتگاه های تهران از ارزان ترین مکان ها تا لوکس ترین هتل های 5 ستاره با ارائه تمام جزئیات اعم از امکانات رفاهی، هزینه و فاصله آن ها تا مکان های دیدنی وجود دارد که به راحتی می توانید آن را مشاهده و گزینه مد نظر خود را انتخاب کنید. از جمله این اقامتگاه ها می توان به هتل شهر، هتل همیشه بهار، هتل شیار و هتل هلال احمر اشاره کرد.

جاذبه های دیدنی و گردشگری اطراف باغ پرندگان تهران

  • پارک بانوان حدیدچی دباغ در 4 کیلومتری باغ پرندگان تهران است.
  • پارک جنگلی لویزان که فاصله آن با باغ پرندگان با خودرو 19 دقیقه می باشد.
  • موزه گرافیک ایران یا عمارت ارباب هرمز که فاصله آن 8 دقیقه است.

بهترین رستوران های اطراف باغ پرندگان تهران

این بخش از مطلب برای آن دسته از گردشگرانی است که برای خوردن وعده غذایی از پیک نیک در طبیعت صرف نظر می کنند و به دنبال رستورانی هستند که بتوانند در میان گردش در باغ پرندگان و جاذبه ی اطراف آن همچون طبیعت زیبای لویزان، لذت بردن خود را از گردش تکمیل کنند و به سراغ آن بروند و غذایی لذیذ و خوش طعم را در رستورانی با کیفیت میل کنند.

مگر می شود به گردش و تفریح برویم و از بزرگترین لذت چشم پوشی کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا با بهترین رستوران های تهران و اطراف باغ پرندگان تهران آشنا شویم تا اگر روزی به این بوستان رفتیم به راحتی یکی از گزینه های مورد نظر خود را برای خوردن غذایی خوشمزه انتخاب کنیم. از جمله این رستوران ها می توان به رستوران سنتی شیان، رستوران ملل بهار تاتا، فست فود بمب سعید و رستوران طلاییه اشاره کرد.

چرا از باغ پرندگان تهران بازدید کنیم؟

  • یکی از بزرگترین باغ ‌های پرندگان در خاورمیانه و از جذابترین جاهای دیدنی تهران است.
  • در آن می‌ توانید مجموعه ‌ای تماشایی از 3000 قطعه پرنده مختلف از سراسر دنیا را به تماشا بنشینید.
  • در میان یکی از پارک‌ های جنگلی زیبای تهران، پارک لویزان قرار گرفته است.
  • پرنده‌ های معروفی نظیر طاووس، شتر مرغ، طوطی، عقاب، شاهین، قو و … را که تنها در مستند های حیات وحش دیده‌اید، می ‌توانید اینجا ببینید.
  • اگر به پرنده نگری علاقه مندید در این باغ می‌ توانید پرواز پرنده ‌ها را در محیطی باز تماشا کنید و از حضور آنها در طبیعت لذت ببرید.

آیا در در زمان کرونا باغ پرندگان تهران باز است یا نه؟

با توجه به این که ویروس کرونا تمام دنیا را تحت شعاع خود قرار داده است و بسیاری از مراکز تفریحی گردشگری از ادامه فعالیت خود جلوگیری کرده اند، اما این مجموعه همچنان با رعایت تمام پروتوکل های بهداشتی به فعالیت های خود ادامه می دهد. بهتر است اگر می خواهید به این مجموعه بروید تمام پروتوکل های بهداشتی را برای حفظ سلامتی خود و اطرافیانتان رعایت کنید. همچنین می توانید برای تهیه بلیط به صورت آنلاین اقدام نمایید.

ساعت بازدید و قیمت بلیط باغ پرندگان تهران

ورودی این مجموعه از پارک های تهران به ازای هر نفر در بهار سال 1400 در حدود 28 هزار تومان تعیین شده است. در تمام طول سال، شنبه تا چهارشنبه از ساعت 11 صبح تا غروب آفتاب و روزهای پنجشنبه و جمعه و تعطیلات رسمی از ساعت 9 صبح تا غروب آفتاب، می‌ توانید از باغ پرندگان تهران دیدن کنید. فصل بهار به دلیل هوای بسیار عالی و معتدل، بهترین موقع برای بازدید است. اما در هر فصل، این ‌باغ جذابیت خاص خود را دارد. حتی در روزهای برفی زمستان نیز بسیار دیدنی است. پاییز رنگانگ و سرسبزی و نسیم خنک تابستانی هم بسیار لذت‌ بخش خواهد بود.

ساعت کاری باغ پرندگان تهران: همه روزه از ۹ صبح تا ۸ شب

شماره تماس باغ پرندگان تهران: ۰۲۱۷۷۰۷۵۲۱۴ و ۰۲۱۷۷۰۷۲۱۰

قیمت‌ ورودیه باغ پرندگان تهران از این قرار است:

بلیط تک نفره: ۲۵ هزار تومان

پکیج دو نفره باغ: ۵۶ هزار تومان

پکیج دو نفر بزرگسال و یک کودک: ۷۶ هزار تومان

پکیج دو نفر بزرگسال و دو کودک: ۹۶ هزار تومان

پکیج دو نفر بزرگسال و سه کودک: ۱۱۶ هزار تومان

پکیج دانش آموزی: ۳۲ هزار تومان به ازاری هر دانش ‌آموز و شامل: بلیط، بسته پذیرایی شامل یک نوع میوه فصل، کتاب، عکس انفرادی با پرندگان

پکیج دانش آموزی: ۴۸۵۰۰ تومان به ‌ازای هر دانش ‌آموز و شامل بلیط، بسته پذیرایی شامل دو نوع میوه فصل، کتاب، کلاه آفتاب گیر و عکس انفرادی با پرندگان

پکیج دانش آموزی:۶۶ هزار تومان به ‌ازای هر دانش‌آموز و شامل: بلیط، بسته پذیرایی شامل دو نوع میوه فصل، کتاب، کلاه آفتاب گیر، غذای پرنده، عکس انفرادی با پرندگان روی تخته شاسی

پکیج عکاسی گروهی دانش آموزی: ۱۰۰– ۲۰۰ هزار تومان این پکیج جهت عکاسی از دانش ‌آموزان در باغ پرندگان تهران است.

بازدید باغ پرندگان

باغ پرندگان تهران کجاست و مسیر دسترسی به آن

باغ پرندگان از جاهای دیدنی تهران در بزرگراه شهید بابایی شرق، بعد از خروجی هنگام، لاین کند رو شهرک امید، خیابان کوهستان واقع شده است. گزینه‌ های دسترسی مختلفی برای رسیدن به این مکان وجود دارد. اگر از وسیله حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس استفاده می ‌کنید، نزدیک‎ ترین ایستگاه اتوبوس، ایستگاه شهید رسولی است که حدودا 300 متر تا باغ فاصله دارد.

اگر قصد دارید با مترو به باغ بروید، در ایستگاه مترو شهید باقری که 5 کیلومتر فاصله دارد، پیاده شوید و سپس فاصله باقی‌ مانده تا باغ پرندگان را تاکسی بگیرید. اگر هم با وسیله نقلیه شخصی می‌ خواهید از این باغ دیدن کنید، در زیر لوکیشن آن را برای شما قرار داده‌ایم تا به راحتی به آن دسترسی پیدا کنید.

زمانی که به باغ رسیدید، می ‌توانید وسیله نقیله خود را در پارکینگ قرار داده و با ون و یا اتوبوس ‌های واقع در محوطه که مختص خود باغ هستند، به ورودی باغ پرندگان برسید. در واقع تنها روش برای دسترسی به ورودی باغ، همین خودرو های حمل ‌و نقل هستند.

آدرس باغ پرندگان تهران: استان تهران، شمال شرق تهران، پارک جنگلی لویزان خیابان هنگام، خیابان ۳۵ متری استقلال، خیابان کوهستان، باغ پرندگان تهران

دسترسی با خودرو شخصی

مسیر دسترسی باغ پرندگان تهران با خودرو شخصی: اگر می خواهید با خودرو شخصی به این باغ بروید از 2 مسیر می توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

مسیر1: اتوبان شهید باقری شرق، بعد از خروجی هنگام به الغدیر، خروجی باقری جنوب، لاین کندرو، خیابان کوهستان، باغ پرندگان تهران

مسیر2: رسالت، خیابان هنگام، چهارراه استقلال به سمت شرق، خیابان کوهستان، باغ پرندگان تهران

دسترسی با وسایل عمومی

مسیر دسترسی باغ پرندگان تهران با مترو: اگر از مترو برای رفتن به باغ پرندگان استفاده می کنید، نزدیکترین ایستگاه مترو، ایستگاه شهید باقری که در خط 2 مترو واقع شده است. فاصله باغ تا مترو شهید باقری چیزی حدود 5 کیلومتر است که بعد از پیاده شدن از مترو می توانید به وسیله تاکسی، خود را به باغ پرندگان برسانید.

مترو میدان رسالت، تاکسی‌ های شهرک امید

مترو سرسبز، اتوبوس ‌های سراج، خیابان کوهستان

مترو نو بنیاد، تاکسی‌ های شهرک امید و خیابان هنگام

مسیر دسترسی به باغ پرندگان با اتوبوس: اگر قصد استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس را دارید، نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس به باغ پرندگان، ایستگاه شهید رسولی می باشد که حدود 300 متر با باغ فاصله دارد. و BRT علم و صنعت و میدان آرژانتین و میدان رسالت، تاکسی‌ های شهرک امید و خیابان هنگام است.

راهنما سایت

آدرس

استان تهران، شمال شرق تهران، پارک جنگلی لویزان خیابان هنگام، خیابان ۳۵ متری استقلال، خیابان کوهستان، باغ پرندگان تهران

شماره تماس
هزینه بازدید

۲۵/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

9 الی 20

یک‌شنبه

9 الی 20

دو‌شنبه

9 الی 20

سه‌شنبه

9 الی 20

چهار‌شنبه

9 الی 20

پنج‌شنبه

9 الی 20

جمعه

9 الی 20
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه