باغ فین کاشان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

باغ فین کاشان یکی از پر آوازه ترین جاذبه های گردشگری ایران و کاشان است که ممکن است آوازه این باغ خارق العاده به گوشتان خورده باشد. این باغ بی نظیر یکی از مهم ترین آثار تاریخی و دیدنی این شهر محسوب می شود و فضای دل نشین و معماری زیبای آن، این مکان را به یک مکان رویایی تبدیل کرده است. خوب است بدانید که این باغ جزء 9 باغ مشهور ایرانی به ثبت ملی رسیده و به دلیل وجود جاذبه های متعدد و تاریخچه ای که دارد، از سوی گردشگران و توریستان از محبوبیت بالایی برخوردار است و هر ساله افراد بسیاری از این جاذبه بی نظیر دیدن می کنند. اگر مشتاق هستید که درباره این مکان تاریخی و زیبا بیشتر بدانید پشنهاد می کینم تا آخر این مقاله باهمراه باشید، زیرا که ما در این مقاله قصد داریم به معرفی این باغ خارق العاده بپردازیم و اطلاعاتی رادر این خصوص به شما عزیزان و علاقمندان ارائه دهیم.

باغ فین کاشان

معرفی باغ فین کاشان

باغ فین کاشان یکی از مهم ترین و زیبا ترین مکان های گردشگری شهر کاشان است که در این باغ جاذبه های متعدد دیگری چون حمام فین مشاهده می شود. لازم است بدانید که این باغ مربوط به دوره صفویه است و این باغ همان مکانی است که ناصر الدین شاه در سال 1852 میلادی صدر اعظم خود یعنی امیر کبیر را به قتل رساند، از همین رو این باغ از لحاظ تاریخی بسیار مورد توجه قرار دارد. از لحاظ معماری نیز این باغ به دلیل  معماری بی نظیر ایرانی که دارد جزء 9 باغ برتر ایران در فهرست جهانی به شمار می رود. باغ فین در 15 آذر سال 1314 در فهرست آثار ملی با شماره 238 و در سال 1390 در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو قرار گرفت و به ثبت رسید.

در واقع می توان گفت که این مکان به دلیل معماری برتر و خارق العاده اش دارای شهرت جهانی است.  این باغ با مساحت ۳۳,۷۹۹ متری و دیوار کشی، بارو و برج های استوانه ای در دور تا دور باغ، جلوه باشکوه و شاهانه ای دارد از همین رو این باغ به عنوان باغ شاه شناخته می شود. این باغ قدیمی و زیبا در یکی از محله های قدیمی کاشان به نام فین قرار گرفته است.

در واقع با بازدید از این بنای تاریخی زیبا و خارق العاده، علاوه بر تماشای زیبایی های مجذوب کننده آن می توانید در زمان سفر کنید و گویی با بازدید از این مکان به گذشته های دور می روید. هم چنین می توانید در هنگام بازدید این مکان تاریخی به چای خانه این باغ بروید و از فضای دل انگیز باغ  و از محیط دلنشین آن لذت ببرید. در گذشته های دور مردم متعقد بودند که با انداختن سکه در حوض این باغ ، آرزوهایشان براورده می شود.در واقع فلسفه این مسئله به آیین و مذهب زرتشت باز می گردد. در آیین زرتشت آب مظهر پاکی است و در گذشته پیروان آن بخشی از دارایی خود را برای برکت خانه هایشان، به الهه آب هدیه می دادند.

هم چنین لازم است بدانید که شهر کاشان به دلیل جاذبه های گردشگری متعددی که دارد، سالیانه افراد بسیاری به این شهر سفر می کنند، از همین رو رستوران های بسیاری برای گردشگران و مسافرین به وجود آمده که مسافرین می توانند پس از بازدید از جاذبه های دیدنی این شهر، به بهترین رستوران های کاشان بروند و از غذا های بی نظیر این شهر لذت ببرند و مدت زمانی را به استراحت بپردازند.

تاریخچه باغ فین کاشان

همان طور که گفته شد باغ فین در یکی از محله های قدیمی کاشان به نام فین واقع شده است.این محله به دلیل وجود چشمه ها و جریان آبی که در آن جریان دارد، از گذشته های بسیار مورد توجه حاکمان و پادشاهان قرار داشت. از همین رو این بنای تاریخی در این منطقه ساخته شد و در طی دوره های پادشاهی و پادشاهان معتددی مورد بازسازی قرار گرفت و موارد مختلفی به آن افزوده شد که تمامی این بازسازی ها طی دوره های مختلف، باغ فین کنونی و این جاذبه دیدنی کاشان  را تشکیل داده است. به همی دلیل گفته می شود که شما با بازدید از این بنا می توانید در تاریخ سفر کنید و تاریخ و معماری سلسه های پادشاهی مختلفی را مشاهده کنید و از درباره تاریخ ایران اطلاعات کسب کنید.

اگر بخواهیم درباره تاریخچه این بنای تاریخی و ارزشمند بگوییم، لازم است بدانید که در واقع قدمت این بنا به طور دقیق مشخص نیست اما گفته می شود که این بنا در زمان اردشیر بابکان ساخته شده است اما در منابع تاریخی این مکان تاریخی به زمان یعقوب صفاری نسبت داده شده است. طبق دیگر منابع تاریخی برخی دیگر از کارشناسان زمان شکل گیری و ساخت این بنا را به دوران آله بویه در نظر گرفته اند و برخی دیگر می گویند که این بنا در عصر ایلخانی ساخته شده.

این بنای تاریخی در اواخر دوران شاه طهماسب و در سال 995 شمسی بر اثر زلزله ای سهمگین فرو ریخت و آسیب شدیدی دید که به بقایای این بنا که بر اثر زلزله فرو ریخت، با نام باغ کهنه شناخته می شود که در اطراف باغ فین کنونی قرار دارد. پس از گذشت چندین سال این بنا توسط شاه عباس یکم بر اساس اقداماتی جهت آبادانی کاشان ساخته شد و باغ فین کنونی که با نام باغ فین نو شناخته می شود، ساخته شد. در طی ساخت باغ فین کنونی برج های گرد و مرتفعی برای باغ ساخت شد و فاصله میان باغ قدمی و باغ جدید خیابانی بزرگ ساخته شد که اغلب از آن برای برگزاری مسابقه های مختلف چون چوگان استفاده می کردند.

از دیگر اقدامات شاه عباس برای حفاظت از باغ فین و جلوگیری از وقوع سیل ساخت سدی از سنگ و ساروج در قسمت جنوبی باغ بود که این سد همچنان وجود دارد. توعه و گسترش این بنای زیبا تا دوران شاه عباس دوم و شاه صفی نیز ادامه داشت و در آن زمان بنای شترگلو برای دیدن مناظر اطراف در بلند ترین نقطه با چوب و آهن ساخته شد و به این باغ اضافه گردید. از دیگر بنا هایی که در دروان صفوی به این باغ زیبا اضافه شد می توان به حمام، کوشک و چشمه فین که به چشمه سلیمانیه معروف شد، اشاره نمود. از دیگر مواردی که نشان دهنده  زمان صفویه هستند می توان به سنگ فرش های طرح شمسه این باغ اشاره کرد که این سنگ فرش ها جلوه بی نظیری به باغ بخشیده است.

این بنا در اواخر دوران صفویه و اوایل دوره زندیه، زیاد مورد توجه قرار نداشت اما پس از گذشت چندسال توسط کریمخان زند که یکی از حاکمان کاشان  این بنا مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت که در طی این بازسازی بنا هایی چون خلوت کریمخانی به این بنا افزوده شد.

یکی از مهم ترین زمان ها، دوره قاجاریه بود زیرا که اغلب بناهای دیدنی باغ فین، در زمان فتحعلی شاه قاجار به این مکان افزوده شد و از آنجایی که این شاه به چشمه های باغ فین بسیار علاقمند بود، از همین رو دستور مرمت و بازسازی شاهانه این باغ توسط ایشان صادر شد و طی بازسازی و مرمت این باغ حمان کوچکی در کنار حمام صفوی، عمارت شترگلویی در بخش جنوب شرقی باغ فین و در کنار خلوت کریمخانی ساخته و به این مجموعه افزوده شده.  هم چنین از دیگر مواردی که در این دوره به این باغ اضافه شد می توان به نقاشی هایی از دربار رسمی و شکارهای فتحعلی شاه اشاره نمود که این نقاشی ها در بنای شترگلوی صفوی افزوده شد و این بنا را زیبا تر کرد. دستور ساخت حمان سلطنتی و خلوت نظام الدوله نیز توسط این پادشاه صادر شد و این دو بنا نز در آن دوره به باغ فین کاشان افزود شد.

از دیگر دستاورد های دوران قاجاری می توان به ساخت عمارت بادگیر که امروزه به عنوان کتابخانه کاربرد داد و بازسازی حمام های بزرگ و کوچک باغ و افزودن کاشی های هفت رنگ و فیروزه ای به این بنا ها اشاره نمود که این موراد زیبایی این بنا را دو چندان کرد.

در دوران پهلوی نیز اقداماتی جهت مرمت و بازسازی این مکان صادر شد که از جمله می توان به مرمت استخر مرکزی باغ فین اشاره نمود. هم چنین در سال 1336 سنگ های موزه ملی کاشان بر روی بقایای خلوت نظام الدوله قرار داده شد و در نهایت در سال 1357 بخش های متعدد دیگری چون کوشک های باغ مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته اند. از دیگر اقدامات مهم در دوره پهلوی می توان به ثبت ملی این آثار ارزشمند در سال 1314 اشاره نمود که این مسئله موجب شد که این باغ بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

پس از انقلاب اسلامی نیز اقداماتی جهت حفاظت از این بنای تاریخی انجام شد که از جمله می توان به ساماندهی کف باغ و جوی های آب داخل باغ و حوض ها، مرمت عمارت سردرد، بام سازی کوشک صفوی و نصب دوربین های مدار بسته اشاره کرد. هم چنین در سال 1389 پرونده ثبت جهانی باغ فین به سازمان یونسکو فرستاده شد و طبق درخواست سازمان یونسکو تغییرات و اقداماتی بر روی پیاده رو ها و سنگ فرش ها انجام شد.

باغ فین

وقایع تاریخی باغ فین کاشان

همان طور که گفته شد باغ فین یکی از پر آوازه ترین بنا های تاریخی محسوب می وشد و از همین رو وقایع و رویداد های بسیار مهمی دراین بنا اتفاق افتاده است که اغلب همه ما چیز های مهمی درباره وقایع این باغ شنیده ایم. از جمله وقایع تاریخی باغ فین می توان به موارد زیر اشاره نمود:

مرگ شاه صفی

از دیگر وقایع تاریخی مهمی که در باغ فین اتفاق افتاده است می توان به مرگ شاه صفی اشاره نمود. شاه صفی بارها به باغ فین رفته بود که طبق گفته در آخرین سفرش به این باغ بر اثر مصرف بیش از حد مشروب در عمارتخانه دولت و اقامتگاهش جان خود را از دست داد.

قتل خضر نهاوندی

یکی از حاکمان با اقتدار و قدرتمند شهر کاشان به نام خضر نهاوندی بود که از اقتدار و قدرت بسیاری برخوردار بود از همین رو این مسئله از سوی شاه اسماعیل بسیار موجب نگرانی او شد و سپس در سال 986 هجری شمسی در باغ فین توسط فردی چاقو به دست مورد حمله قرار گرفت و به قتل رسید. پس از گذشت سالها گفته شد که این قتل یک مسئله سیاسی بوده و به دستور شاه صورت گرفته و خضر نهاوندی این حاکم قدرتنمد در باغ فین به قتل رسیده است.

جشن شاه اسماعیل صفوی

از جمله اتفاقات مهمی که در این بنای تاریخی و در این باغ رخ داده است ، برگزاری جشنی برای آغاز حکومت شاه اسماعیل صفوی است. در واقع شاه اسماعیل صفوی در آغاز حکومت خود به شهر کاشان می رود و در این باغ برای مردم جشنی برگزار می کند و مردم نیز به افتخار حضور شاه، شهر را تزئین می کنند. هم چنین باید بدانید که شاه اسماعیل در طی دو باری که به این با آمده بود،موجب جشن و پایکوبی مردم در این محل شد.

قتل امیر کبیر

از جمله وقایع مهمی که اغلب درباره آن چیز های بسیاری شنیده ایم می توان به  قتل امیر کبیر که دستور ناصرالدین شاه در این باغ اتفاق افتاد، اشاره نمود. محمد تقی فراهانی ملقب به امیر کبیر یکی مهم ترین افراد در تاریخ ایران محسوب می شود زیرا که ایشان در آن زمان تاثیر بسزایی در آبادانی ایران داشته و از جمله اقدامات مهم ایشان می توان به تاسیس دارلفنون، ساماندهی ارتش، تقسیم آب کرج و تعیین حقوق برای درباریان اشاره نمود. این فرد یکی از افراد محبوب نزد شاه بود و به همین دلیل دشمنی های بسیاری با ایشان وجود داشت. در وقع مادر شاه و حاج غلی خان مراغه ای به دلیل دشمنی که با امیر کبیر داشتند موجب شدند که امیر کبیر از مقام صدراعظم عزل شود و به شهر کاشان تعبید می شود. اما تنها پس از گذشت 40 روز ناصرالدین شاه از این کار خود پشیمان می شود و برای صدراعظم محبوب خود خلعتی می فرستد. اما دشمنان ایشان در هنگام مستی ناصرالدین شاه از ایشان سوء استفاده می کنند و برای قتل امیر کبیر از شاه امضا می گیرند.

پس از امضای دستور قتل امیر کبیر توسط ناصرالدین شاه، قاتلان به باغ فین می روند و از طریق کوچه وارد  حمام می شوند و دستور مرگش را که توسط شاه داده شده است را برای امیر کبیر بازگو می کنند و تنها به او اجازه می دهند که روش کشته شدن خود را انتخاب کند که امیر کبیر از دلاک حمام می خواهد که رگ دشتس را بزند، اما قاتلان منتظر نمی مانند و سرانجام او را خفه می کنند و در حمام فین به قتل می رسانند. این واقع تلخ در 20دی 1230 هجری شمسی و در حمام باغ فین اتفاق افتاده است که جز مهم ترین واقع تاریخی در این باغ محسوب می شود.

حمام فین

معماری باغ فین کاشان

این باغ از معماری خارق العاده ای برخوردار است و در این باغ می توان عناصر پویایی چون آب و درخ و عناصر ثابت و بنا های تاریخی بسیار زیبایی را مشاهده نمود که هر کدام از آنها در دوره های مختلف به این باغ افزوده شده اند و در واقع در این باغ می توان نوع معماری در هر دوره تاریخی را مشاهده نمود. هم چنین از دیگر مواردی که در این باغ بسیار مورد اهمیت قرار داشتف حفظ تقارن در طراحی اولیه باغ بود که پس از دوره صفویه و افزودن سازه های دیگر به باغ این مسئله به حاشیه رفت.

همان طور که در ابتدا نیز اشاره نمودیم در این باغ عناصر مختلفی دیده می شود که یکی از مهم ترین آنها عنصر آب است که در این مجموعه بسیار به کار برده شده است و از اهمیت بسیاری برخوردار است. در واقع در وجود جوی های آب، حوض جوشان و حوض خانه صفویو همچنین فواره های آب همه نشان دهنده اهمیت عنصر آب است و وجود این موارد در یک شهر کویری و کم آبی مانند کاشان توجه بسیاری را به خود جلب می کند و چشم انداز بی نظیری را در باغ ایجاد می کند.  همچنین از دیگر مواردی که زیبایی این مکان را چند برابر کرده است، می توان به گذرگاهی سنگ فرش شده که در وسط باغ و در راستای شمال شرقی و جنوب غربی باغ وجود دارد اشاره نمود که هر کدام از این گذر گاه ها به سمت یکی از بنا های زیبای این باغ منتهی می شوند.

از دیگر عناصری که زیبایی این باغ را دو چندان کرده اند می توان به درختان این باغ زیبا اشاره نمود. در واقع در این باغ تعداد بسیاری درخت وجود دارد که بیشترین درختانی که در این باغ خودنمایی می کنند می توان به درختان سرو و درختان چنار این باغ اشاره نمود که گفته می شود که هر کدام از آنها قدمتی بسیار طولانی دارند. هم چنین از جمله قدیمی ترین درختان این باغ می توان به درخت سرو لیلی و مجنون اشاره کرد که به طور تقریبی دارای قدمتی 500 ساله هستند و این درختان در کنار کوشک قاجار قرار گرفته اند.

وجود 579 اصل درخت سرو در باغ فین نشان دهنده اهمیت بسیار این درخت در طراحی باغ بوده است اما در این باغ درختان دیگری چون توت، انجیرو… نیز دیده می شوند که این درختان برای زیبا تر شدن باغ در نار درختان سرو کاشته شده اند.

علت نام گذاری باغ فین

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم به دلیل قرار گیری این باغ و بنای تاریخی در منطقه فین، این باغ با این نام، نام گذاری شده و شناخته می شود. اما ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چرا این منطقه با نام فین شناخته می شود و فین به چه معناست؟

می توان این گونه بیان کرد کلمه فین در فارسی باستانی به معنای پین یا همان پایان است و علت نام گذاری این مکان به این نام این است که این منطقه پایان شهر محسوب می شود به همین دلیل نیز کلمه پین یا پایان بر این شهر گذاشته شده است. همچنین گفته می شود که مردم این منظقه کلاه هایی به نام فینه بر سر می گذاشتند و از همین رو کلمه اقتباس شده فین بر روی این منطقه گذاشته شده است. خوب است بدانید که در لغات نامه دهخدا کلمه فین به معنی جوشش آب است و به دلیل وجود چشمه و جریان آبی که در این منطقه وجود دارد می توان گفت این مسئله از دیگر دلایل نام گذاری این شهر با نام فین است.

بنا های دیدنی باغ فین کاشان

همان طور که گفته شد به دلیل بازسازی های متعدد در دوره ها وسلسه های مختلف و افزودن بنا های متعدد توسط حاکمان و شاهان ایرانی، باغ فین هموراه جاذبه های دیدنی بسیاری را در خود جای داده است که علاقمندان و گرشدگران می توانند از این بنا های زیبا دیدن کنند و تاریخ، معماری و فرهنگ گذشته ایران را در این مجموعه تماشا کنند.

از جمله بنا های دیدنی باغ فین می توان به موارد زیر اشاره نمود:

حوض جوشان باغ فین

از جمله خارق العاده ترین بخش های باغ فین حوض جوشان است که یکی از جذاب ترین بخش  های باغ از نظر معماری به حساب می آید. از جمله دلایل زیبایی این حوض کاشی کاری های زیبا با نقش های فوق العاده بر کف حوض است که زیبایی این حوض را دو چندان کرده. در واقع این حوض دارای تعداد 160 حفره به شکل و نماد گل های قالی وجود دارد  که نیمی از این حفره ها برای مکش آب و نیم دیگر آن برای خروج آب برای فواره های حوض است که این مسئله باعث شده که آب حوض به بیرون سرازیر نشود و جلوه ای بی نظیری را ایجاد کرده است.

حوض جوشان

حوض دوازده فواره

از دیگر زیبایی های این باغ می توان به حوض دوازده فواره اشاره نمود که در زمان محمد شاه قاجار در باغ فین ساخته شده است و از جمله شگفتی های خارق العاده این باغ محسوب می شود. لازم است بدانید که این حوض شبیه به جوی آبی با فواره های پر آب است که بعد از حوض جوشان قرار دارد  هنگامی آب به داخل حوض می ریزد، آب به وسیله تنبوشه های سفالی از فواره های این حوض سرازیر می شود و جلوه ای زیبایی را ایجاد می کنند. همان طور که گفته شد در گذشته عنصر آب و استفاده از حوض و حوضخانه در باغ های ایرانی بسیار مورد اهمیت بوده، از همین رو در این باغ حوض های متعدد و زیبایی در این باغ ساخته شده است.

از جمله بناهای دیدنی باغ فین، کوشک صفوی یا صوفه عباسی است که در گذشته از این بنای دو طبقه برای برگزاری مراسم های جسن و تفریح استفاده می کردند.. در واقع این عمارت یک قصر کوچک است که مرکز باغ ساخته شده و یک عمارت کلاه فرنگی نیز در زمان شاه صفی به آن افزوده شده است که امروزه اثری از آن در این بنا باقی نمانده است.

کوشک صفوی در واقع یک عمارت چهار ضلعی است که در بخش مرکزی آن حوضی بسیار زیبا قرار داده شده و نقاشی های خارق العاده در قسمت ورودی عمارت به چشم می خورد، اما لازم است بدانید که این نقاشی ها بر اثر زلزله و حمله افغان ها بسیار تخریب شده اند و امروزه تنها نقشی کم رنگ از آنها باقی مانده، اما با این حال نیز همچنان زیبایی خاص خود را داردو نظر ببینده را به خود جلب می کند. هم چنین خوب است بدانید که حوض سکه که در گذشته مردم برای برواده شدن آرزو هایشان در آن سکه می انداختند نیز در این کوشک قرار گرفته که با نام شترگلو شناخته می شود که در حفره وسطی این حوض لوله ای سفالی شبیه به گلوی شتر وجود دارد که آب از آن با فشار به بیرون می آید و انگار چشمه ای در وسط حوض وجود دارد.

عمارت سردر

عمارت سردرد نیز از دیگر بنا های دیدنی باغ فین است که در بدو ورودتان به این باغ می توانید این عمارت دو طبقه را ببیند. در واقه این بنا در دوره صفوی ساخته شده است و دارای تالاری است که نقش اتصال به بیرون باغ را بر عهده دارد. همچنین علاوه بر تالار این بنا دارای تعدادی ایوان است که این ایوان ها به چهار طرف باغ مشرف هستند  دارای چشم اندازی زیبا هستند.

اتاق شاه نشین

از دیگر بنا هایی که به دستور محمد شاه قاجار در این باغ فین ساخته شد می توان به اتاق شاه نشین اشاره نمود.این بنا با عنوان اتاق پنج در و ارسی نیز شناخته می شود و علت این نام نیز وجود پنج در و پنجره مشرف به باغ و حیاط است و چشم انداز زیبایی دارد. هم چنین از دیگر زیبایی های این بنا می توان به شیشه های رنگی این بنا اشاره نمود که فضای این اتاق را زیبا تر و چشم نواز تر کرده است. خوب است بدانید که دلیل قرار دادن این نوع شیشه ها، محافظت از این بنا در برابر موریانه و حشرات است.

کوشک قاجار

از دیگر بناهایی که در این باغ ساخته شده است می توان به کوشک قاجار اشاره نمود که این کوشک به دستور فتحعلی شاه در سال 1189 شمسی ساخته شده است که با نام صوفه شاهی و شترگلو فتعلی شاه نیز شناخه می شود. از جمله موارد زیبایی که می توان در این بنا شاهده نمود می توان به نقاشی هایی از صنیع الملک بر روی سقف کوشک اشاره نمود که اغلب آنها بر اثر عوامل مختلف از بین رفته اند.

چشمه زنانه یا تقسیم گاه آب

قسمت چایخانه که در گذشته با نام چشمه زنانه شناخته می شد یکی از مکان های این باغ است که در کنار  کوشک قاجار قرار دارد و امروزه به عنوان چایخانه باغ فین استفاده می شود. خوب است بدانید که در این قسمت آبی که به داخل باغ می آید به سه بخش تقسیم می شود و در بخش حوض جوشان، حوض کوشک قاجار و کوشک صفوی جریان میابد و آب فواره ها را نیز از این بخش تامین می شود.

حمام های باغ فین

ممکن است چیز های زیادی  درباره حمام فین کاشان شنیده باشید. در واقع از جمله مشهور ترین قسمت باغ فین، حمام فین است که این حمام های تاریخی به دلیل قرار گیری در باغ فین با نام حمام فین شناخته می شوند. از دیگر دلایل شهرت این حمام ها می توان به قتل امیر کبیر در این حمام اشاره کرد. در واقع می توان گفت که حمام های فین از مهم ترین و معروف ترین بنا های باغ محسوب می شود.

حمام سلطنتی

حمام های فین به دو بخش تقسیم می شوند که از جمله مهم ترین آنها می توان به حمام سلطنتی اشاره نمو د که این حمام در سال 1189 به دستور فتحعلی شاه قاجار جهت استفاده شاهان قاجار در هنگام تفرج در باغ، ساخته شد که این حمام دارای بخش های مختلفی چون رختکن، سربینه، حوض آب گرم و آب سرد، خزینه، اتاق های حجامت و اتاق شاه نشین است. معماری این حمام ها به شکلی بود که با استفاده از لوله هایی کف حمام را گرم می کردند و هم چنین دود از آن طریق از حمام بیرون می رفت. هم چنین در ساخت این حمام از مصالحی به نام ساروج استفاده شده که در برابر رطوبت بسیار مقاوم است. برای روشنایی حمام نیز حفره هایی در سقف حمام قرار داده شده بود که این حفره ها به روشنایی حمام کمک می کرد.

حمام سلطنتی فین

حمام صفوی

حمام صفوی یا حمام کوچک از دیگر حمام های این باغ است و این مکان همان جایی است که صدراعظم ناصر الدین شاه، امیر کبیر به قتل رسید به همین دلیل نیز این حمام با نام حمام امیرکبیر شناخته می شود. گفته می شود که این حمام در سال 882 هجری شمسی ساخته شده و اغلب بخش هایی که در حمام سلطنتی وجود دارد، در این حمام نیز وجود دارد. از دیگر مواردی که در این حمام می توان مشاهده نمود می توان به کاشی های آن اشاره نمود که طبق گفته ها این کاشی ها دارای قدمت 500 ساله هستند.

حیاط خلوت کریم خانی

در قسمت جنوب غربی باغ نیز حیاط خلوتی زیبا ساخته شده است که این حیاط خلوت با نام حیاط خلوت کریم خانی شناخته می شود و با دستور کریم خان زند ساخته شده است. این مکان تشکیل شده از اتاق های پنج در و اتاق های ساده و یک حیاط کوچک و در دو طرف این حیاط خلوت اتاق های کوچک و تو در تو دیده می شود که جلوه زیبایی به این مکان بخشیده است.

برج و باروی باغ

یکی از اصلی ترین خصوصیت های باغ فین برج و باروی مستحکم باغ فین است که این باغ را به یک قلعه تبدیل کرده است و جلوه ای با شکوه به باغ بخشیده. هم چنین این برج بارو موجب تفاوت این باغ با دیگر باغ های ایرانی شده است.

چشمه سلیمانیه

از دیگر جاذبه های دیدنی باغ فین می توان به چشمه فین یا همان چشمه سلیمانیه اشاره نمود که این چشمه از صخره ای به نام کوه دندانه در قسمت غربی کاشان از دل زمین می جوشد و منبع اصلی آب های داخل باغ می توان گفت که این چشمه است. در واقع چشمه سلیمانیه تمامی آب حوض ها و جوی های آب باغ فین را تامین می کند.

موزه ملی کاشان

از جمله جاذبه های دیدنی باغ فین کاشان می توان به موزه ملی کاشان که در شمال غربی و در خلوت نظام الدوله (داماد فتحعلی شاه) ساخته شده است، اشاره نمود. این موزه در یک بنای 300 متری و یک در طبقه با تعدادی تالار بزرگ و کوچک واقع شده و در این موزه می توان از بخش ،هایی چون مردم شناسی، باستان شناسی، و صنایع دستی بازدید کرد. در واقع اشیای چون ظروف سفالی، اشیای سرامیکی، پوشاک و موارد  دیگری از گذشتگان مشاهده نمود. این بخش از باغ فین یکی از جذاب ترین مکان ها به شمار می رود و علاقمندان می توانند هنگام بازدید از باغ، از این موزه که در گذشته حرم سرای نظام الدوله بوده، دیدن نمایند.

موزه ملی کاشان

اصطبل

در کنار موزه آثاری از یک اصطبل وجود دارد که در این باره در کتاب های تاریخی اشاره ای نشده است اما طبق تحقیقات گفته می شود که قدمت این اصطبل با خلوت نظام الدوله یکسان است.

کتابخانه

در ضلع شرقی باغ نیز عمارت بادگیری وجود دارد که با عنوان کتابخانه شناخته می شود. در واقع این ساختمان در زمان قاجار به باغ فین اضافه شده  و در سال 1334 شمسی این بنا به عنوان کتابخانه عمومی امیر کبیر کاربرد داشت.

بهترین زمان بازدید از  باغ فین

باغ فین کاشان نیز مانند دیگر باغ های معروف و زیبای ایران در فصل تابستان و بهار از چشم اندازی زیبا و بی نظیری برخوردار است به همین دلیل نیز اگر قصد دارید از این باغ دیدن کنید و از زیبایی های این بنای خارق العاده لذت ببردید، بهتر است که در این فصول به این مکان بروید. اما خوب است بدانید که در فصل پاییز و زمستان نیز این باغ زیبایی منحصر به فردی دارد که تماشای آن در این فصول از سال، خالی از لطف نیست. در صورتی که به گردش در میان دیدنی های کاشان و بازدید از جاذبه های تاریخی علاقه مند باشید، روستای ابیانه از قدیمی ترین و تاریخی ترین روستاهای کاشان در نطنز بوده که می توانید از آن هم دیدن کنید.

هزینه و ساعت بازدید از باغ فین

پیش از آنکه به این باغ بروید بهتر است تا از زمان بازدید این مکان اطلاع کسب کنید. اما لازم است بدانید که باغ فین کاشان همه روزه به جز ایام شهادت های رسمی برای بازدید عموم از ساعت 9 الی 18 باز است. برای بازدید از این مکان باید مبلغ 2500 تومان بپردازید که این مبلغ برای اتباع خارجی معادل 25000 هزار تومان است.

باغ فین کجاست و مسیر دسترسی به آن

باغ فین کاشان همان طور که گفته شد در شهر کاشان و استان اصفهان واقع شده و به دلیل قرار گیری باغ فین در یکی از خیابان های اصلی شهر مسیر دسترسی به آن بسیار آسان است. برای بازدید از این مکان کافیست در مرکز شهر کاشان در خیابان امیر کبیر پیشروی کنید و آن را ادامه دهید تا به این باغ سر سبز و خارق العاده برسید.

شماره تلفن باغ فین کاشان: ۰۳۱۵۵۳۰۲۰۷۰

آدرس باغ فین کاشان: استان اصفهان – بخش مرکزی شهر کاشان – خیابان امیرکبیر

رزرو اقامتگاه در کاشان

اگر قصد دارید که به شهر کاشان سفر کنید و جاذبه های دیدنی این شهر زیبا چون باغ فین بازدید کنید، می توانید پیش از شروع سفرتان از طریق سایت لوکس ویلا به اجاره ویلا در کاشان بپردازید و اقامتگاه مورد نظر خود را از این طریق انتخاب و رزرو نمایید تا در هنگام سفرتان به این شهر مشکلی برایتان پیش نیاید. خوب است بدانید که پشتیبانان سایت لوکس ویلا همه روزه آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

راهنما سایت

آدرس

استان اصفهان - بخش مرکزی شهر کاشان - خیابان امیرکبیر

شماره تماس
هزینه بازدید

۲/۵۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

9 الی 18

یک‌شنبه

9 الی 18

دو‌شنبه

9 الی 18

سه‌شنبه

9 الی 18

چهار‌شنبه

9 الی 18

پنج‌شنبه

9 الی 18

جمعه

9 الی 18
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه