آبشار ورزان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

آبشار ورزان در بهشت ییلاقی تالش رخ می نمایاند. در بخشی از مناطق کوهستانی طبیعت زیبای گیلان، آبشاری پرخروش و مرتفع در هوای پاکیزه و مطبوع مسیر منتخب بسیاری از گردشگرانی است که قصد دارند زمانی را در طبیعت بکر و حال و هوای مهیج آن بگذرانند. آبشار ورزان لحظاتی منحصر به فرد و خاطرات بی شماری را برای بسیاری از عاشقان طبیعت رقم زده است. محال است که فردی برای رفع خستگی و تجدید قوا این آبشار برود و بدون دریافت حجم زیادی از انرژی و حال خوب بازگردد.

آبشار ورزان

معرفی آبشار ورزان

آبشار ورزان یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی استان گیلان است که در اطراف تالش قرار دارد. منطقه ییلاقی سوباتان با فاصله چهار کیلومتر در ضلع شمال غربی آبشار قرار گرفته است. ارتفاع آبشار ورزان حدود 100 متر است. چشمه های بالادستی ییلاق سوباتان، سرچشمه رودخانه لیسار هستند. یکی از شاخه های اصلی لیسار رودخانه ورزان است. رودخانه ورزان در مسیر خود از صخره های عظیم سرازیر می شود و آبشار ورزان را شکل می دهد. این آبشار در فصل بهار از سایر فصل ها پر آب تر است.

=آبشار ورزان

روستای ورزان

ورزان یکی از روستاهای کم جمعیت ایران و در عین حال بسیار زیبای گیلان است. در حدود 50 خانوار در این روستا مشغول به زندگی و کشاورزی هستند. اکثر ساکنان روستای ورزان یا از کوهپایه نشینان لیسار هستند و یا از اهالی روستای هره دشت و به دامپروری نیز اشتغال دارند. روستای ورزان ارتفاع نسبتا زیادی از سطح دریا دارد و به همین علت هوای آن جا نسبتا سرد است. برودت سرمای ورزان باعث می شود تا بهار دیرتر خود را در این سرزمین خود را نشان دهد. به همین خاطر شقایق های ورزان دیرتر از سوباتان شکوفه می زنند.

روستای ورزان

ییلاق ورزان

ییلاق سوباتان که از سوی برخی از مردم با نام ییلاق ورزان نامیده می شود، مقابل بلندترین رشته کوه تالش، موسوم به ریشگاسر و یا ریشکاچی واقع شده است. از آن جایی که این ییلاق که در مجاورت آبشار ورزان واقع شده به علت قرار داشتن در ارتفاع نسبتا بالا در سطح دریا، آب و هوای آن در فصل های بهار و تابستان نه تنها چندان گرم و آزاردهنده نمی شود بلکه بسیار مطبوع و دلچسب نیز هست جمعیت گردشگران بسیار زیادی این مقصد را بر می گزینند. در این دشت رویش گلپر با حجم فراوان اتفاق می افتد و اساسا نام سوباتان به معنای رویش گلپر است.

جاهای دیدنی نزدیک آبشار ورزان

آبشار ورزان همانطور که گفته شد، از جمله مناطق دیدنی تالش به حساب می آید. بسیاری از گردشگران علاوه بر آنکه قصد بازدید و لذت بردن از فضای دلچسب و زیبای آبشار ورزان را دارند مایل به دیدن برخی دیگر از جاهای دیدنی تالش و سایر جاذبه های گردشگری آن منطقه نیز هستند تا با سپری کردن اوقات در آن حوالی نیز لذت ببرند.

در اطراف تالش نیز جاهای دیدنی بسیار زیادی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قلعه تاریحی صلصال: برای رفتن از آبشار ورزان به قلعه تاریخی صلصال باید از جاده سوباتان به سوی جاده رشت آستارا برانید. چیزی در حدود 2 ساعت 23 دقیقه دقیقه در راه خواهید بود.
  • غار سوباتان: اگر از آبشار ورزان به سمت جنوب شرق برانید 13 دقیقه در راه خواهید بود و سپس از آن جا می توانید به غار سوباتان برسید.
  • منطقه ییلاقی شکردشت: جاده سوباتان به منطقه ییلاقی شکردشت بدون ترافیک است و چیزی بیش از دو ساعت رانندگی برای رسیدن لازم دارد.
  • رودخانه پرخروش کرگان رود: از جاده سوباتان به سوی شهید مهرقربانی برانید. چیزی در حدود 35 کیلومتر فاصله تا آنجا وجود دارد.
  • حمام قاجاری مریان: برای رفتن به حمام مریان در جاده سوباتان برانید و سپس وارد جاده مریان شوید. چیزی در حدود دو ساعت و 23 تا آنجا فاصله وجود دارد.
  • مناطق باستانی تول که شامل دو تپه باستانی می شود. قدمت تپه تول یک به دوران پیش از اسلام می رسد و تپه تول دو آثار برجای مانده از دوران پس از اسلام را نیز در خود دارد.

آبشار ورزان

ابزار و تجهیزات مورد نیاز برای رسیدن به آبشار ورزان

اگر بخواهید از جاده سوباتان به سمت آبشار ورزان حرکت کنید، باید بدانید که این جاده بسیار کم تردد و در عین حال پر پیچ و خم است. قبل ار آغاز حرکت بهتر است اخبار هواشناسی را نیز خیلی جدی پیگیری کنید ودر در زمان بارندگی و یا لغزنده بودن جاده با خودروی شخصی وارد این جاده نشوید. اگر قصد دارید مسیرچهارکیلومتری سوباتان به آبشار ورزان را پیاده طی کنید از آن جایی که مسیر کوهستانی است بهتر است تجهیزات کوهنوردی سبک را با خود به همراه ببرید. طی کردن این مسیر به صورت پیاده تنها به افرادی که آمادگی جسمانی مناسبی دارند توضیه می شود و افرادی که دارای ناراحتی قلبی، مشکلات مفاصل هستند و نیز کودکان و افراد سالخورده توصیه نمی شود. انتخاب مناسب کفش نیز بسیار حائز اهمیت است. بهتر است فقط از کفش هایی استفاده کنید که علاوه بر راحت بودن مانع لیز خوردن شما نیز شوند.

آبشار ورزان

امکانات تفریحی و گردشگری موجود در اطراف آبشار ورزان

هنگامی که از سمت ییلاق سوباتان به سوی آبشار شروع به حرکت کردید، تا زمان رسیدن به مقصد مسیری چهار کیلومتری وجود دارد که در طول آن مسیر، خبری از رستوران، مغازه، سرویس بهداشتی و حتی سطل زباله نیست. اما در سوباتان تمامی امکانات لازم را خواهید داشت. بهتر است پیش از آغاز حرکت، خریدهای تان را انجام داده و یک کیسه زباله همراه خود بیاورید تا از آلوده ساختن محیط خودداری کرده باشید. اگر قصد دارید با پیاده روی این مسیر را بپیمایید بهتر است با افرادی هم مسیر شوید که راه بلد باشند و برای احتیاط بیشتر بهتر است یک جعبه کمک های اولیه همراه خود داشته باشید.

بهترین فصل برای بازدید از آبشار ورزان

با توجه به اینکه آبشار در یک منطقه ییلاقی و در ارتفاع بالا قرار دارد، طبیعتا آب و هوای این منطقه در بیشتر اوقات سال خنک و سرد است. بنابراین تابستان و بهار برای بازدید از آبشار فصل های مناسبتری هستند. اما  با این حال، سرمای زمستان و بارش برف می تواند منظره ای بسیار چشم نواز و خیره کننده در اطراف آبشار پدید آورد به همین خاطر برخی از گردشگران و طبیعت گردان فصل زمستان را برای تفریح و پشت و گذار در این منطقه انتخاب می کنند.

آبشار ورزان کجاست و مسیر دسترسی به آن

برای رسیدن به آبشار ورزان چند مسیر قابل دسترسی وجود دارد که در ادامه همه آن ها را برای شما بازگو می کنیم:

اگر قصد بازدید از آبشار ورزان را دارید بهتر است از بخش جنوبی تالش به جاده مریان وارد شوید. مسیر این جاده تا ییلاق سوباتان، مستقیم است. از ییلاق سوباتان تا آبشار ورزان چهار کیلومتر فاصله است. اما اگر قصد دارید که از سمت اردبیل و دریاچه نئور به سمت این آبشار بروید، در ابتدا باید خود را به جاده اسالم خلخال برسانید و سپس از آنجا به تالش بروید. از تالش نیز باید وارد جاده مریان شوید و مسیر مستقیم آن را تا ییلاق سوباتان بپیمایید و از این طریق به آبشار ورزان که در چهار کیلومتری ییلاق سوباتان قرار دارد برسید. ناگفته نماند که امکان آنکه مسیر ییلاق سوباتان تا آبشار ورزان را از طریق پیاده روی طی کنید نیز وجود دارد.

آدرس ابشار ورزان: گیلان، ۳۶ کیلومتری شمال‌غرب شهر تالش، روستای ورزان

رزرو سوئیت در تالش

قطعا بازدید از آبشار ورزان و دیگر مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری منطقه تالش، در عرض چند ساعت انجام نمی پذیرد. بنابراین گردشگرانی که قصد بازدید از این منطقه را دارند دست کم به زمانی بیشتر از چند ساعت یا یک روز نیاز دارند تا از جاذبه های گردشگری این تفرجگاه ها لذت ببرند و برای اقامت چند روزه شان ممکن است به دنبال سوئیتی با امکانات رفاهی خوب و قیمت مناسب بگردند. چنان چه شما هم قصد گردش در جاهای دیدنی تالش را دارید و به دنبال اجاره سوئیت در تالش هستید می توانید با مراجعه به سایت لوکس ویلا، سوئیت و یا هر ویلایی که مدنظرتان است را بیابید و از اوقات مسافرت تان در این شهر لذت ببرید.

راهنما سایت

آدرس

گیلان، ۳۶ کیلومتری شمال‌غرب شهر تالش، روستای ورزان

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه