پل شهید جهان آرا خرمشهر

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از مهم ترین شهر های جنوبی کشور که توانسته در طول تاریخ عده زیادیرا به سمت خود جذب نماید خرمشهر می باشد. این شهر در طول تاریخ حوادث زیادی را پشت سر گذاشته و اتفاقات تاریخی مختلفی در آن رخ داده است. به همین دلیل جاذبه های تاریخی متعددی نیز در آن وجود دارد. هم چنین وجود جاذبه های طبیعی در این شهر هم چون رود کارون و اروند رود نیز توانسته اند زیبایی های زیادی را به وجود آورند. از ان جا که رود کارون خرمشهر را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرده در گذر زمان تصمیم به ساخت پل های مختلفی گرفته شده است. یکی از این پل ها که در دهه هشتاد احداث شد،  پل شهید جهان آرا می باشد که به پل دوم خرمشهر نیز شهرت دارد. در این مقاله به سراغ معرفی پل جهان آرا رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

پل جهان آرا کجاس و مسیر دسترسی به آن

از آن جا ک این پل در کنار بلوار ساحلی خرمشهر قرار گرفته شما می توانید ابتدا خود را به بلوار مقاومت برسانید و سپس در جهت جنوب شرقی آن ادامه دهید. کمی بعد به سمت راست پیچیده و وارد بلوار نقدی شوید و آن را ادامه دهید. از بوستان نیروی دریایی عبور کنید تا در نهایت به پل دوم خرمشهر برسید. مسیر گفته شده مسافتی در حدود 1.3 کیلومتر داشته و تقریبا 3 دقیقه بدون ترافیک طول می کشد تا به این پل برسید. شما هم چنین می توانید از لوکیشن زیر استفاده کنید تا با نقشه به آسانی به پل جهان آرا برسید. بدین منظور کافیست لوکیشن و اینترنت همراه خود را روشن نمایید و بر روی مسیر دسترسی زیر کلیک کنید.

آدرس پل جهان آرا: خوزستان، خرمشهر، بلوار ایران زمین

پل جهان آرا

درباره پل شهید جهان آرا

از آن جا که دو بخش شمالی و جنوبی خرمشهر به دلیل عبور رود کارون از هم جدا شده بود و مردم می بایست به وسیله قایق های چوبی خود را به بخش شمالی/جنوبی شهر می رساندند، وجود یک پل حیاتی بود تا تردد بین این دو بخش برایشان آسان شود. بدین منظور یک پل در زمان پهلوی احداث شد که به پل قدیمی معروف است. چندی بعد از جنگ تحمیلی و در دهه هشتاد نیز یک پل دیگر با نام پل شهید جهان آرا یا پل دوم خرمشهر احداث گردید. این پل در سال 1380 برای مردم این شهر تاسیس شد و شکل آن به صورت قوسی و معلق می باشد.

زمانی که این پل را احداث کردند به عنوان بزرگ ترین پل معلق قوسی خاورمیانه شناخته شد. این پل در قسمت غربی شهر واقع شده و بهتر است تماشای آن را از دست ندهید. هزینه ای که برای این پروژه در نظر گرفته شد در حدود 1 میلیارد و 700 میلیون بود و به دلیل قرار گرفتن در قسمت شمالی موزه جنگ مورد توجه عده زیادی قرار گرفت. اگر به موزه جنگ بروید می توانید نمایی زیبا از این پل را داشته باشید. با مراجعه به این پل می توانید تصاویر زیبایی را از بخش های مختلف شهر داشته باشید و بهتر است این قاب ها را از دست ندهید.

معماری پل دوم خرمشهر

همان طور که به آن اشاره کردیم این پل در سال 1380 به صورت قوسی و معلق طراحی شد و محل آن نیز در قسمت غربی شهر در نظر گرفته شد. نام پل را نیز از نام یک شهید برداشته اند و هم اکنون با نام جهان آرا شناخته می شود. طول پل دوم خرمشهر 384 متر بوده و عرض آن 15 متر است. دهانه معلق و قوسی آن نیز 144 متر می باشد.

طراحی و انجام این پروژه بر عهده شرکت ماشین سازی اراک بود و هزینه ساخت آن در انتها یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان برآورد شد. یکی از مواردی که در انتخاب محل پل در نزر گرفته شد، قرار گیری پل در نزدیکی جاذبه های تاریخی هم چون موزه جنگ بود. این پل درست در ضلع شمالی موزه جنگ واقع شده است. اگر به موزه جنگ بروید می توانید نمایی زیبا از پل را داشته باشد که سوژه عکاسی مناسبی نیز می باشد چرا که قاب های زیبایی از پل را به شما هدیه خواهد داد.

این پل با قرار گیری رروی رودخانه کارون توانسته دسترسی خوبی به مردم و مسافران برای تردد در بخش های مختلف شهر دهد. شما نیز می توانید با اتومبیل خود به آسانی به این پل برسید و از آن استفاده نمایید. شما هم چنین می توانید با قرار گرفتن روی پل شهید جهان آرا خرمشهر تصاویر زیبایی از رود کارون نیز ثبت کنید.

پل دوم خرمشهر

زمان مراجعه به پل جهان آرا خرمشهر

اگر تمایل دارید برای مراجعه به این پل اقدام کنید بهتر است زمانی را انتخاب کنید که بتوانید از خودرو پیاده شده و آن را تماشا کنید یا تصاویر مورد نظرتان را ثبت کنید. از آن جا که خرمشهر یک منطقه گرمسیر می باشد، آب و هوای حاکم بر آن نیز سوزان و بسیار گرم است. بنابراین بهتر است زمانی را برای مراجعه به این پل یا به طور کلی جاذبه های گردشگری خرمشهر انتخاب کنید که از نظر آب و هوایی دچار مشکل نشوید.

بهترین زمان سفر به خرمشهر و بازدید از دیدنی های آن فصل زمستان می باشد چرا که دمای هوا در این فصل در بهترین حالت خود قرار دارد. دمای هوا در این فصل متعادل و دلپذیر بوده و نباید آن را از دست بدهید. هم چنین تماشای جاذبه های تاریخی و طبیعی این شهر را نیز میسر می کند. به هیچ عنوان در نیمه اول سال به این شهر سفر نکنید چرا که تجربه خوبی از آب و هوا نخواهید داشت.

مدت زمان بازدید از پل دوم خرمشهر

اگر تمایل داشتید از این پل بازدید کنید بهتر است بدانید که تماشا و استفاده از این پل رایگان بوده و مدت زمان بازدید از آن نیز در کمتر از یک ساعت برایتان مقدور خواهد بود. بنابراین شما می توانید با تایمی کم هم از این جاذبه دیدن نمایید و هم به سراغ جاذبه های نزدیک به آن همانند موزه جنگ که به آن اشاره کردیم بروید.

راهنما سایت

آدرس

خوزستان، خرمشهر، بلوار ایران زمین

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه