همه چیز درباره روستای بلده

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

در استان مازندران شهرستانی به نام نور واقع شده که از سه بخش مرکزی، بلده و چمستان تشکیل شده است. روستای بلده یکی از جاذبه های گردشگری و دیدنی استان مازندران بوده که دارای طبیعتی زیبا و بکر، چشم اندازی فریبنده و آب و هوایی بسیار خوب می باشد. همچنین روستای یوش که زادگاه نیما یوشیج است در این روستا واقع شده است. اگر به این روستا سفر کنید می توانید از منزل نیما یوشیج که یکی از مکان های فرهنگی تاریخی این روستا به شمار می رود و مورد بازدید عموم مردم قرار دارد، دیدن کنید.

موقعیت مکانی بلده

روستای بلده در فاصله 85 کیلومتری جنوب نور واقع شده که پل ارتباطی جاده چالوس و جاده هراز محسوب می شود. روستای یوش در فاصله 10 کیلومتری غربی روستای بلده و همچنین استان آمل در فاصله 98 کیلومتری از شمال شرق این روستا قرار گرفته است.

روستای بلده

آب و هوای روستای بلده

روستای بلده دارای آب و هوای ییلاقی و کوهستانی بوده که در فصل زمستان بسیار سرد می باشد. از همین رو، اهالی روستای بلده در فصول سرد سال، به قشلاق کوچ می کنند. این مکان در تابستان نیز دارای آب و هوایی معتدل می باشد. نا گفته نماند این روستا به دلیل داشتن آب و هوایی معتدل و دلچسب، در فصل بهار تا پایان فصل تابستان یکی از بهترین مکان هایی است که می توان آن را برای گردش و مسافرت انتخاب کرد.

روستای بلده

دیدنی های روستای بلده

روستای بلده دیدنی های زیادی از جمله: قلعه پولاد، بقعه سلطان احمد، آبشار سواسره و …  را در خود جای داده است که در اینجا به توضیح برخی از آن ها می پردازیم.

قلعه پولاد

روستای بلده در قدیم، دارای سه دروازه بوده که دروازه پولاد یکی از آن دروازه ها به شمار می رود. چیزی که از این مکان دیدنی به جا مانده است، قلعه پولاد می باشد که قلعه بلده یا قلعه نو نامیده می شود. قلعه بلده که قدمتی 700 ساله دارد به زمان سلسله باد و سپاهان طبرستان (مازندران) در زمان سلجوقیان بر میگردد. مکان قلعه پولاد در شمال غرب بلده واقع شده که به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستای بلده

بقعه سلطان احمد

از دیگر اماکن دیدنی استان مازندران، بقعه سلطان احمد در حاشیه شرقی روستای بلده قرار دارد که این بقعه مخروطی شکل، از آجر و روکش گچ تشکیل شده است. یک کتیبه از جنس چوب، در این بقعه قرار دارد و برروی صندوق، نام شیخ احمد نوری که یکی از خاندان های نام آور تاریخ معاصر ایران می باشد، در تاریخ 1102 هجری قمری نوشته شده است.

روستای بلده

منزل خان بابا خان

عمارت خان بابا خان در بخش شرقی روستای بلده واقع شده است که یکی از عمارت های متعلق به دوران قاجار می باشد و یکی از آثار ملی به ثبت رسیده کشور ایران محسوب می شود.

آبشار سواسره

آبشار سواسره در 53 کیلومتری جاده هراز و 55 کیلومتری جاده چالوس واقع است. ارتفاع این آبشار به حدود 100 متر می رسد و اگر به بالای این آبشار بروید می توانید به روستای بلده اشراف داشته باشید. بهتر است بدانیم که آبشار سواسره به معنی نسیم صبحگاهی می باشد. سواسره به دلیل آن که در ارتفاعات قرار دارد فضایی کوهستانی و پر از بیشه داشته که علت اصلی خنک بودن آب این آبشار می باشد. آبشار سواسره می تواند مقصد گردشگرانی که برای بازدید از خانه شاعر شعر نوی ایران یعنی نیما یوشیج آمده اند، باشد.

رودخانه بطاهر کلا

رودخانه بطاهرکلا مسافت آن 20 کیلومتر می باشد و از دامنه های شرقی کوه رستم چال که در 26 کیلومتری جنوب غربی بلده واقع شده است، سرچشمه می گیرد. چشم اندازهای زیبایی که در اطراف این رودخانه وجود دارد می تواند بسیار دلفریب باشند. این رودخانه به دلیل آبگیری از چشمه های مختلفی که بر سر راهش قرار دارند آبشار های کوچک و بزرگ بسیاری را به وجود آورده است.

شاید چیزی در مورد خوش رود به گوشتان خورده باشد! لازم به ذکر است که رودخانه بطاهر کلا با رودخانه لور ترکیب می شود و همین امر باعث تغییر نام آن، به خوش رود شده است.

اقامت در روستای بلده

اکنون به بحث اقامت در روستای بلده می رسیم که آیا مسافران و گردشگران می توانند در این روستای زیبا اقامت کنند یا خیر؟ خانه های محلی اهالی این روستا میزبان مسافران و گردشگرانی می باشند که می خواهند در بلده اقامت داشته باشند. همچنین کسانی که قصد دارند در هتل یا ویلا اقامت داشته باشند می توانند از هتل ها و ویلاهایی که در اطراف وجود دارند استفاده کنند.

روستای بلده کجاست و بهترین مسیر های دسترسی به آن

اگر از تهران می خواهید به بلده سفر کنید، با توجه به این که بلده 300 کیلومتر از تهران فاصله دارد، بهترین مسیر می تواند انتخاب جاده چالوس و جاده هراز باشد.

جاده هراز : در کیلو متر 45 جاده هراز که محور ارتباطی آمل تهران می باشد، محله ای به نام دو آب وجود دارد که به وسیله پل هردورود به غرب از جاده هراز جدا می شود. پس از این که 55 کیلو متر طی کنید، به این روستای زیبا خواهید رسید.

جاده چالوس : اگر از طریق مسیر جاده چالوس می خواهید به روستای بلده سفر کنید، هنگامی که پل زنگوله را به سمت راست گذراندید، مسیر جاده پل زنگوله می تواند شما را به روستای بلده برساند.

روستای بلده

راهنما سایت

آدرس

استان مازندران، روستای بلده

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه