برج هشتل در آمل

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از انواع بناهای تاریخی در ایران، برج ها و به طور خاص برج های آرامگاهی همچون برج هشتل آمل هستند. برج های آرامگاهی به آن دسته از برج ها گفته می شود که در واقع آرامگاه و مقبره یکی از بزرگان منطقه در زیر آن قرار داده شده. باید گفت آرامگاه ها بعد از مساجد رایج ترین عمارت های عمومی در معماری ایرانی اسلامی به شمار می آیند. برخی از این بناها به شکل ساختمان های چهارگوش گنبددار هستند و برخی دیگر به صورت برج های آرامگاهی. بناهای نوع اول در معماری پیش از اسلام ایران ریشه داشته و برگرفته از آتشکده های ساسانی هستند.

برج های آرامگاهی در اول کار از اجزاء ساده ای شامل استوانه ای با بام مخروطی تشکیل شده بودند. با گذشت زمان این بناها به شکل چند ضلعی های منتظم و برج های ستاره دار در آمدند. تا اوایل دوره سلجوقیان، قالب بناهای آرامگاهی چهار ضلعی های گنبددار بود و بعد از آن برج های مقبره ای رواج یافت. تفاوت این دو ساختار در این بود که برج های آرامگاهی اغلب فضایی بسته و کور داشتند ولی چهارضلعی های گنبددار، امکان زیادی برای توسعه معماری ایجاد می کردند. از جمله برج های آرامگاهی ایران می توان به برج های دوگانه خرقان قزوین، برج آرامگاهی باباحسین همدان و برج سه گنبد در ارومیه اشاره کرد.

 

برج هشتل کجاست

آشنایی با برج هشتل

برج هشتل در روستای هشتل در نزدیکی آمل، قرار گرفته. این برج شامل مجموعه ای از 5 برج عظیم آرامگاهیست که به صورت یک مثلث در کنار هم طراحی و جایگذاری شده اند. یکی از برج ها از همه بزرگتر است و منسوب به یکی از سرداران میر قوام الدین مرعشی، سر سلسله مرعشیان می باشد. این برج در سال 1382 با شماره ثبت 9351 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده. این موضوع نشان دهنده اهمیت تاریخی و زیبایی شناختی این بنای آرامگاهی می باشد. البته در دیماه سال 1310 نیز این اثر ثبت ملی شده است. این بنا متعلق به 800 سال پیش یعنی حدود سال 795 هجری قمری می باشد.

تاریخچه برج هشتل آمل

سرداری که بزرگ ترین برج در روستای هشتل مقبره او دانسته می شود همان گونه که گفته شد یکی از فرماندهان سپاه مؤسسه سلسله مرعشیان بوده که در هنگامه حمله تیمور مغول به ایران مقاومت، جانفشانی و از خودگذشتگی بسیار نموده و در نهایت نیز جان خود را در این مسیر فدا کرده است. اما سلسله مرعشیان چه کسانی هستند؟ مرعشیان یا سربداران مازندران خانواده و دودمانی شیعه مذهب بوده اند که در حدود سال های 760 هجری قمری با قیام قوام الدین ملقب به میر بزرگ حکومت شان در طبرستان آغاز شد. مرعشیان به سرعت تمام مازندران را در دایره تسلط خود گرفتند.

مرعشیان نقش پررنگی در گسترش فرهنگ تشیع دوازده امامی در مازندران و گسترش آن به نواحی اطراف و در نهایت آمادگی جامعه برای پذیرش حکومت صفویان در ایران داشتند. آنها درویش ها و صوفیه را نیز با خود همراه نموده بودند. اوج قدرت مرعشیان در زمان حمله تیمور گورکانی به طبرستان در سال 795 بود که با حمله او به تدریج این سلسله دچار فروپاشی شد. در این دوره جنگ های زیادی بین مرعشیان و تیمور درگرفت که در نهایت به شکست سادات مرعشی و تبعید آنها منجر شد. اما پس از مرگ تیمور، اینان با شاهرخ جانشین تیمور به صلح رسیده و به مازندران بازگشتند.

 

برج هشتل

معماری برج هشتل

بنای اصلی بقه برج هشتل، چهار ضلعی بوده و به مسجد پیوسته شده است. این مسجد ایوانی در جلوی خود دارد. چهارگوشی بنای بقعه اصلی از داخل محوطه بنا بوده و در هر یک از ضلع های این چهارگوشه، یک طاقنمای بلند قرار داده شده. اما از بیرون با ایجاد چهار بخش گوشواره ای گود، چهارضلعی تبدیل به دایره کامل شده و بر فراز این دایره، گنبدی بلند و با نوک تیز قرار داده شده و بنا را بدل به برج نموده. بین هر یک از ضلع های خارجی بنا، طاقنمای بزرگی قرار داده شده که بر فراز هر یک از بدنه هایش، سیزده قرنیس سینه کفتری ساخته شده.

در واقع باید گنبد بنا را از بیرون از نوع گنبدهای مخروطی زاویه دار دانست. چهار گنبد دیگر که کوتاه تر هستند، به بقعه در بخش گورستانی مجموعه وصل شده اند. در واقع اطراف این آرامگاه ها و بناها را گورستانی فرا گرفته. در ساخت این مجموعه بنا از مصالحی همچون چوب، آجر و ملات گچ نیمکوب استفاده شده. مالک و صاحب این اثر در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی بوده و برخی آن را به نام بنای امامزاده قاسم نیز می شناسند.

دیدنی های نزدیک برج هشتل

از آن جا که روستای هشتل در نزدیکی آمل قرار دارد، شما می توانید در بازدید از این بنای آرامگاهی سری هم به دیگر دیدنی های آمل بزنید. البته پیش از آن توصیه می کنیم قبل از شروع سفر خود مقاله بهترین رستوران های آمل وبسایت ما را بخوانید تا بتوانید در این شهر بهترین تجربه را از منظر غذایی داشته باشید. در آمل پیشنهاد ما به شما بازدید از پارک جنگلی میرزا کوچک خان به عنوان یک منطقه نمونه گردشگری آمل است. پارک جنگلی هلومسر، روستای بلیران، آبگرم استراباکو و غارهای دستکند این شهر را نیز به هیچ وجه از دست ندهید. برای خرید سوغات هم می توانید به بازار سنتی آمل یا مرکز خرید اکسین بروید.

 

معماری برج هشتل

روستای هشتل

روستای هشتل که برج تاریخی و زیبای هشتل در آن واقع شده، همانگونه که گفته شد، از توابع شهرستان آمل به شمار می آید. یکی از سنت های زیبای این روستا، جشنی به نام جشن شالیزار است که هرساله، قبل از شروع فصل کشت توسط مردمان این آبادی برگزار می شود. در این جشن برنامه های متنوعی ارائه می شود که از جمله آنها می توان به پخت نان و غذای محلی، دوره گردی اهالی در روستا همزمان با نواختن موسیقی محلی و همچنین برگزاری مسابقات بومی همچون کشتی لوچو اشاره کرد.

آدرس روستای هشتل

روستای هشتل در واقع در 5 کیلومتری شمال شرقی شهرستان آمل قرار گرفته و از توابع بخش دابودشت این شهرستان به شمار می آید. اگر بخواهیم نشنی سرراست و دقیق این روستا را بیان کنیم، به این صورت خواهد بود، آمل، دابودشت، دهستان دابوی جنوبی، روستای بالاهشتل

برج هشتل آمل کجاست

برج هشتل که از جاذبه های گردشگری آمل به شمار می آید، در فاصله میان دو روستای هشتل و کردخیل شهرستان آمل قرار گرفته. برای رسیدن به این بنا باید به 5 کیلومتری شرق آمل از جاده بابل برویم. برای دسترسی به آمل از شهری مانند تهران نیز دو مسیر وجود دارد مسیر نخست از جاده هراز می گذرد و 185 کیلومتر طول دارد و طی آن 3 ساعت و 22 دقیقه زمان می برد. مسیر دوم از جاده فیروزکوه بوده و 299 کیلومتر طول داشته و گذر از ان 4 ساعت و 22 دقیقه زمان می برد.

رزرو و اجاره ویلا در آمل و روستای هشتل

آمل یکی از توریستی ترین شهرهای استان مازندران است و پیشنهاد ما به شما این می باشد که برای سفر به این شهر، زمان کافی را اختصاص دهید تا بتوانید از دیدنی های آن دیدن کنید. برای این منظور قبل از هر چیزی باید به فکر اجاره ویلا در آمل باشید. در این شهر گردشگر پذیر می توانید انواع ویلاهای باکیفیت و مناسب را انتخاب و رزرو نمایید. یکی از انواع گزینه های شما در سفر به این شهر اجاره ویلا استخردار آمل خواهد بود. به ویژه اگر در تابستان به این سفر اقدام می نمایید، توصیه لوکس ویلا به شما این خواهد بود که حتما این ویلاهای استخردار را امتحان کرده و از آب تنی در آنها لذت ببرید.

راهنما سایت

آدرس

مازندران، ۵ کیلومتری شهر آمل از جاده بابل

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه