منطقه گردشگری ازناو

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

منطقه گردشگری ازناو منطقه ای زیبا و تفریحی در جنوب شهر خلخال می باشد که سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کرده و از بهترین میزبان ها در طبیعت برای گردشگران به شمار می آید. جاذبه های طبیعی از بهترین جاذبه های تفریحی و گردشگری به حساب می آیند که طبیعت گردان و طبیعت دوستان زیادی را به سمت خود جذب می کنند تا بتوانند با گردش در طبیعت سرسبز و خوش آب و هوا، خستگی را از تن بیرون کرده و انرژی دوباره ای را برای ادامه فعالیت های کاری و زندگی خود دریافت نمایند. با گردش و استراحت در طبیعت می توان از تمام دغدغه ها و مشغله فاصله گرفت و آرامشی دلپذیر را تجربه خواهید کرد. در ادامه این مطلب با لوکس ویلا همراه باشید تا با منطقه گردشگری ازناو که از دیدنی های خلخال به حساب می آید، بیشتر آشنا شویم و اگر قصد طبیعت گردی داشتید، در صورت تمایل این منطقه را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنید.

منطقه گردشگری ازناو کجاست و مسیر دسترسی

منطقه گردشگری ازناو به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی خلخال شناخته می شود و در فاصله 7 کیلومتری از جنوب غربی هروآباد و مرکز شهرستان خلخال واقع شده است. این منطقه با روستای خوجین هم مجاورت داشته و نزدیک به جاده اسالم می باشد. اگر می خواهید برای رسیدن به این منطقه زیبا و گردشگری از تهران حرکت کنید، می توانید از طریق آزادراه کرج – قزوین اقدام نموده و و خود را به آزادراه قزوین – رشت برسانید. بعد از پشت سر گذاشتن رشت، وارد آزادراه رشت – آستارا شده تا از طریق آن بتوانید وارد جاده خلخال – اردبیل شوید و به حرکت خود در این مسیر ادامه دهید تا به منطقه گردشگری ازناو برسید.

آدرس منطقه گردشگری ازناو: استان اردبیل، شهرستان خلخال، پلیس راه خلخال به پونل، کنار گذر جنب چلیس راه

منطقه گردشگری ازناو

آشنایی با منطقه گردشگری ازناو

کشور ایران مملو از جاذبه های دیدنی و گردشگری متنوع و متعددی بوده که شامل جاذبه های طبیعی، جاذبه های تاریخی، جاذبه های تفریحی و غیره می شوند که هر گردشگری با هر سلیقه ای می تواند برای گردش و تفریح خود به سراغ هر یک از آن ها که بخواهد برود. خوشبختانه تنوع جاذبه های دیدنی و گردشگری در میان شهرهای ایران بسیار بالا بوده و می توانند هر سلیقه ای را پوشش دهند و اگر قصد سفر و گردش داشته باشید، گزینه های متنوعی پیش روی شما قرار دارند که می توانید هر کدام از آن ها با سلیقه تان مطابقت داشت را برای سفر خود انتخاب کرده و سفری خاطره انگیز را برای خود رقم بزنید.

سفرهای خانوادگی یکی از بهترین نوع سفرها به حساب می آیند که می توانید طبیعتی سرسبز و زیبا را برای سفر خود انتخاب کنید و یک یا چند روز را در آن طبیعت سپری کنید. خلخال یکی از زیباترین شهرهای ناحیه شمال غربی ایران است که در نزدیکی اردبیل قرار داشته و به دلیل موقعیت جغرافیایی عالی، از طبیعت و آب و هوایی دل انگیز برخوردار است. این شهر انواع جاذبه های طبیعی را در دل طبیعت خود جای داده که می تواند هر ساله به عنوان مقصدی گردشگری هزاران گردشگر داخلی و خارجی قرار می گیرند. یکی از جذاب ترین و پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری خلخال، منطقه گردشگری ازناو می باشد که در جنوب شهر خلخال واقع شده و طبیعتی دل انگیز به حساب می آید.

این منطقه دارای آب و هوایی سرد و معتدل بوده که اغلب گردشگران برای فصل های بهار و تابستان به سراغ آن می روند. چرا که در فصل های بهار و تابستان این منطقه در بهترین حالت خود بوده و آب و هوایی دل انگیز و معتدل در منطقه جریان دارد و سرتاسر منطقه گردشگری ازناو پوشیده از سرسبزی می باشد و به هر سوی خود که نگاهی بی اندازید، چیزی به جز سرسبزی و زیبایی نخواهید دید. ترکیب طبیعت سرسبز، کوه های بلند و با صلابت، آسمان آبی با تکه های ابرهای سفید رنگ و چشمه آب زلال از بهترین ترکیب هایی است که می توانید برای آرامش یافتن و گردش به سراغ آن بروید. طبیعت ازناو مساحتی حدود 250 هکتار را به خود اختصاص داده و منطقه قله ازناو به عنوان مرتفع ترین نقطه آن شناخته می شود.

در فاصله 5 کیلومتری از طبیعت منطقه گردشگری ازناو و در پای این کوه چشمه ای زیبا و فرح بخش به نام چشمه ازناو جریان داشته که طراوت، شادابی و سرزندگی را برای این طبیعت پدید آورده است. هنگامی که نزدیک این چشمه می شوید و صدای آرامش بخش آن به گوشتان می رسد، ناخودآگاه به سمت آن جذب می شوید و طراوت و شادابی آن را با تمام وجود احساس خواهید کرد. سرچشمه این چشمه از کوه خلخال در کنار روستای خوجین جریان داشته و دبی آن آن به 400 لیتر در ثانیه می رسد و از پرآب ترین چشمه های استان اردبیل به حساب می آید.

طبیعت زیبای منطقه گردشگری ازناو علاوه بر چشمه ازناو، جاذبه های طبیعی دیگری همچون جنگل های سرسبز، رودخانه های خروشان و غارهای مختلفی را در دل خود جای داده که بر زیبایی و محبوبیت آن افزوده و سبب جلب توجه گردشگران زیادی به این منطقه شده است. همچنین با احداث اتوبان تهران – زنجان – اردبیل که از نزدیکی این منطقه می گذرد، بر اهمیت و محبوبیت آن افزوده و گردشگران و توریست های زیادی برای گردش و استراحت به سراغ آن می روند.

جاذبه های دیدنی منطقه گردشگری ازناو

معمولا بسیاری از جاذبه های طبیعی که در مناطق مختلفی از ایران وجود دارند، علاوه بر سرسبزی و زیبایی های طبیعی خود، جاذبه های دیدنی و گردشگری متنوعی همچون رودخانه، دریاچه، کوه، تپه، آثار باستانی و غیره در آن ها وجود دارند که سبب شده اند، گردشگران علاوه بر استراحت در طبیعت، به بازدید از آن ها اقدام نمایند. منطقه گردشگری ازناو نیز همانند بسیاری دیگر از جاذبه های طبیعی، انواع دیدنی های مختلف را در دل طبیعت زیبای خود جای داده که بر محبوبیت و زیبایی آن افزوده اند که در ادامه این مطلب می خواهیم با آن ها آشنا شویم.

منطقه گردشگری ازناو

قله ازناو

همانطور که پیش تر گفته شد، بلندترین نقطه این طبیعت، قله ازناو می باشد که ارتفاع آن به حدود 2422 متر از سطح دریا می رسد و توجه بسیاری از کوهنوردان را به خود جلب نموده است. این طبیعت علاوه بر آن که جذابیت زیادی برای گردشگران داشته، همچنین به دلیل وجود قله ازناو، کوهنوردان زیادی برای کوهنوردی به سراغ آن می روند. کوه ازناو دارای جهت شمال غربی – جنوب شرقی بوده که در فاصله 48 درجه، 3337 درجه و دقیقه و 30 ثانیه طول شرقی و 35 دقیقه عرض شمالی می باشد.

این قله از دامنه ضلع غربی خود دارای ارتفاعی حدود 1.900 متر از سطح دریا بوده و چشمه زیبا، خنک و زلال ازناو از آن جریان دارد. همچنین از آنجایی که این قله دارای ترکیبات آهکی می باشد، غارهای مختلفی در دل آن وجود دارند و آن ها نیز به نوبه خود جزء جاذبه های دیدنی منطقه گردشگری ازناو محسوب می شوند.

چشمه ازناو

از زیباترین و دلنشین ترین جاذبه هایی که در طبیعت ازناو وجود دارند و سبب جذب گردشگران زیادی به سوی خود می شود، می توان به چشمه ازناو اشاره کرد که از قله ازناو جریان یافته و اهالی این منطقه، آب مورد نیاز خود را از آن تأمین می کنند. به دلیل وجود چشمه ازناو، رودخانه ای زیبا و پرآب پدید آمده که در مسیر خود با رودخانه بویوک چای پیوند خورده و رودخانه ای پر آب و زیبا را تشکیل می دهند و تا هروآباد جریان خواهد داشت.

بسیاری از گردشگران که جاذبه های طبیعی را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند، معمولا به دنبال رودخانه، چشمه یا دریاچه ای هر چند کوچک هستند تا در ندزکی محدوده آن بساط پیک نیک خود را به راه بی اندازند تا بتوانند از صدای آرامش بخش آن نهایت لذت را تجربه کنند. چشمه ازناو نیز همانند بسیاری دیگر از چشمه ها، گردشگران را به سمت خود جذب می کنند.

غارهای طبیعی

پیش تر اشاره شد که قله ازناو از ترکیبات آهکی برخوردار بوده و به همین جهت، غارهای طبیعی مختلفی در دل آن پدید آمده اند. تعداد 5 غار طبیعی و بزرگ و کوچک در دل این کوه به وجود آمده اند که از بهترین زیستگاه ها برای جانوران و پرندگان وحشی همچون بز وحشی، کل، کبک و غیره به شمار می آید و همچنین به عنوان جاذبه دیدنی شناخته می شوند.

منطقه گردشگری ازناو

دلیل نام گذاری طبیعت ازناو

درباره دلیل نامگذاری این منطقه به نام منطقه گردشگری ازناو دلایل مختلفی وجود دارند که به گذشته می رسند و  برخی بر این عقیده اند که این طبیعت به دلیل وجود چشمه ازناو که در زبان آذری به معنی ناودان می باشد و از آنجایی که دو کوه به یکدیگر پیوند خورده اند و از این پیوند ناحیه ای به صورت ناودان تشکیل شده و چشمه زلال ازناو از میان آن جریان پیدا کرده، این منطقه را ازناو نامیده اند. دریاچه ای زیبا و تماشایی به نام دریاچه نئور اردبیل در نزدیکی خلخال و اردبیل واقع شده که می توانید از آن هم به عنوان جاذبه ای گردشگری دیدن کنید.

پوشش گیاهی و جانوری منطقه گردشگری ازناو

هر منطقه ای در میان طبیعت، به عنوان زیستگاهی مناسب برای برخی جانوران به شمار می رود و همچنین گیاهان خاصی در آن منطقه رشد می کنند. منطقه گردشگری ازناو نیز همانند بسیاری دیگر از مناطق طبیعی، زمینه و شرایط مناسب را برای رشد و تکثیر گیاهان دارویی متعددی فراهم آورده که تعداد آن ها بالغ بر 200 نوع می باشند. از همین رو، یکی از تفریحاتی که می توانید در این طبیعت به انجام آن بپردازید، چیدن گیاهان دارویی می باشد. اما توجه داشته باشید در حین چیدن گیاهان دارویی، آن ها را از ریشه خارج نکرده تا سبب انقراض این نوع از گیاهان شویم. همچنین آب و هوای این منطقه، شرایطی را برای زندگی برخی جانوران فراهم آورده و آن ها این طبیعت را به عنوان محل زندگی خود انتخاب کرده اند.

امکانات منطقه گردشگری ازناو

از آنجایی که این منطقه زیبا و خوش آب و هوا به عنوان جاذبه ای گردشگری شناخته می شود و هر ساله هزاران گردشگر به آن سفر می کنند، برای رفاه حال گردشگران امکانات و خدمات مناسبی در نظر گرفته شده اند که می توان به پارکینگ، بوفه خوراکی، فضای سبز مناسب، سرویس بهداشتی، آنتن دهی اپراتورهای تلفن همراه و دسترسی به اینترنت اشاره نمود.

منطقه گردشگری ازناو

نکات لازم برای سفر به ازناو

ازناو طبیعتی زیبا با آب و هوایی دلپذیر می باشد که دور از شهر بوده و همین دوری از آلودگی ها و شلوغی ها توانسته بر محبوبیت آن بی افزاید. همراه داشتن برخی لوازم ضروری و شخصی به همراه خود برای سفر به ازناو لازم می باشد. وسایل مورد نیاز برای سفر به این منطقه شامل موارد زیر می شوند:

  • آب به مقدار کافی
  • غذا و خوراکی
  • زیرانداز
  • پتو
  • کوله پشتی
  • کفش مناسب پیاده روی
  • لباس مناسب فصل
  • لباس و کفش اضافی
  • کرم ضدآفتاب
  • کلاه آفتابی
  • عینک آفتابی
  • وجه نقد و کارت بانکی
  • پاوربانک
  • موبایل
  • چراغ قوه
  • پلاستیک زباله

بهترین زمان سفر به منطقه گردشگری ازناو

منطقه زیبای ازناو در جنوب شهر خلخال و ناحیه شمال غربی ایران جای گرفته و همانطور که می دانیم، این ناحیه از کشور منطقه ای کوهستانی بوده و دارای آب و هوای سرد و کوهستانی می باشد. از همین رو تابستان هایی مطلوب و معتدل و زمستان هایی سرد و برفی دارد.

در صورتی که تصمیم به سفر به منطقه گردشگری ازناو داشتید و به دنبال بهترین زمان سفر به آن بودید، خوب است بدانید که در فصل های بهار و تابستان، این منطقه در بهترین حالت خود قرار داشته و آب و هوایی دل انگیز و خنک در منطقه جریان دارد و با توجه به آن که هوا آفتابی می باشد، اما هیچ خبری از گرمای سوزان و طاقت فرسا در آن نبوده و از همین رو بسیاری از گردشگران، زمان سفر خود به ازناو را به فصل های بهار و تابستان منتقل می کنند. اگر هم قصد داشتید فصل های پاییز و زمستان را به عنوان زمان سفر خود به طبیعت ازناو انتخاب نمایید، حتما لباس گرم و مناسب فصل را همراه خود ببرید.

منطقه گردشگری ازناو

راهنما سایت

آدرس

استان اردبیل، شهرستان خلخال، پلیس راه خلخال به پونل، کنار گذر جنب چلیس راه

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه