روستای گردشگری لرد

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از بهترین مناطق ایران که می توانید برای سفر به آن اقدام نمایید استان اردبیل می باشد. این منطقه به دلیل دارا بودن جذبه های مختلف و آب و هوای مساعد می تواند بهترین گزینه به عنوان مقصد باشد. شهرستان خلخال یکی از بهترین نواحی اردبیل بوده که توانسته مسافران مختلفی را به خود جذب نماید. در اطراف این شهرستان روستا های متعددی وجود دارد که با مراجعه به هر کدام از آن ها می توانید تجربه ای متفاوت داشته باشید. یکی از این روستا ها با نام روستای لِرد شناخته می شود که در نزدیکی خلخال قرار دارد. این روستا می تواند به عنوان یکی از بهترین مناطق گردشگری در استان اردبیل برایتان قرار گیرد. در این مقاله به سراغ معرفی روستای گردشگری لرد خلخال رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

روستای گردشگری لرد کجاست و مسیر دسترسی

برای رسیدن به روستای لرد که در نزدیکی خلخال قرار گرفته می توانید ابتدا خود را به کلور برسانید که تایم رسیدن به این ناحیه 30 دقیقه می باشد. از کلور باید ابتدا به روستای شال رفته و سپس از روستا های دیز و کرین بگذرید تا به روستای لِرد برسید. این مسیری که برایتان گفته شد درواقع مسیر اصلی شما خواهد بود. اما مسیر دیگری نیز پیش رویتان قرار دارد که از ان هم می توانید به روستا برسید. بدین منظور از جاده طولش به بفراجرد خواهید رفت و بعد از تقریبا 28 کیلومتر به روستای لرد می رسید که باید عنوان کرد قسمتی از این راه خاکی بوده و آسفالت نمی باشد. بهتر است در تمامی مسیر های گفته شده از لوکیشن زیر استفاده کنید تا دقیق تر و با نقشه راهتان را طی کنید.

آدرس روستای گردشگری لرد: اردبیل، خلخال، بخش شاهرود دهستان پلنگا

روستای گردشگری لرد

معرفی روستای توریستی لرد

همان طور که به آن اشاره کردیم شهرستان خلخال دارای روستا های مختلفی می باشد که یکی از معروف ترین آن ها روستای لرد می باشد. این روستا به عنوان بزرگ ترین و پر جعیت ترین روستای استان نیز شناخته می شود و جمعیتی بالغ بر 3000 نفر دارد که این تعداد در نیمه اول سال به دلیل کشاورزی به 5000 نفر هم می رسد. البته تعداد زیادی از افراد از این روستا مهاجرت کرده اند و با این حال هنوز هم پر جمعیت ترین است.

تقریبا تمامی اهالی ساکن در این روستا مسلمان هستند و پیرو مذهب شیعه می باشند. در این روستا هم چنین طی سال های مختلف جشنواره های متعددی را به خود دیده که از بین آن ها می توان به جشنواره گردو، جشنواره بازی های بومی، جشنواره فرهنگ و زیست بوم و… اشاره نمود. هدف تمامی این جشنواره های نیز معرفی روستا و فرهنگ مردم آن به دیگران می باشد.

یکی از مواردی که درباره مسیر های دسترسی به روستای لِرد می توان به آن اشاره کرد این است که شما به راحتی می توانید از استان گیلان خود را به این روستا برسانید. بدین منظور باید ابتدا از ماسوله عبور کنید و سپس با گذر از روستا های ماجولان، جلال آباد و طهارم دشت در نهایت به روستای شال خواهید رسید. از این روستا تا مقصدتان تنها 30 دقیقه فاصله دارید. بهتر است حتی برای یک بار هم که شده سری به این روستا بزنید و از دیدنی های لذت ببرید.

جاذبه های درون روستای لِرد

روستای لرد که از جاذبه های گردشگری خلخال به حساب می آید، دارای دیدنی های مختلفی درون خود می شود که شما می توانید با مراجعه به روستا از آن ها دیدن نمایید. از جمله این جاذبه ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • غار سنگی کوخول عنبر
  • بقعه امامزاده محمد
  • دشت گل های شقایق
  • چشمه های بکر و تماشایی
  • چشمه آبشار سیبیه خانی
  • منطقه حفاظت شده آق داغ

بهترین زمان مراجعه به روستای گردشگری لرد

اگر تصمیم دارید به این روستا مراجعه کنید و جاذبه های آن را ببینید بهتر است زمانی را برای این منظور انتخاب کنید که بتوانید از نظر آب و هوایی تجربه بهتری داشته باشید. از آن جا که روستا در منطقه ای خوش آب و هوا قرار گرفته و زمستان های بسیار سردی دارد، بهتر است این فصل را برای سفر به این روستا انتخاب نکنید. قرار گرفتن روستا در یک منطقه کوهستانی سبب شده تا هوای نیمه دوم سال طاقت فرسا باشد و اگر بخواهید از طبیعت روز های پاییزی استفاده کنید تنها اوایل پاییز می توانید برای این منظور اقدام نمایید.

بهترین فصل سفر به روستای لرد از اواسط بهار تا انتهای تابستان می باشد. در این ایام شما می توانید زیبایی های روستا را در بهترین حالت آن تماشا کنید و تجربه ای متفاوت داشته باشید. هم چنین در این اوقات صدای بلبل ها و کبک ها می تواند شما را مدهوش سازد و در کنار دیدنی هایی چون آبشار ها شما می توانید اوقات بهتری داشته باشید. عده ای عکاسان معمولا تمایل دارند از طبیعت پاییزی این ناحیه استفاده کنند تا بتوانند تصاویر زیبایی را با قاب هایی زیباتر ثبت نمایند.

روستای گردشگری لرد

درباره چشمه آبشار سیبیه خانی روستای لرد

این چشمه برای افراد زیادی آشناست و به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های روستا شناخته می شود. این چشمه بسیار طولانی بوده و بیش از 170 متر طول دارد که به همین دلیل به عنوان طولانی ترین چشمه آبشار ایران شناخته می شود. علت نامگذاری این چشمه نیز به معنای کلمه سیبیه بر می گردد که در زبان تاتی به معنی رنگ سفید می باشد و واژه خانی نیز همان معنی چشمه را می دهد.

در ارتفاعات این منطقه یک سری چشمه سار نیز وجود دارد که آب یک سری از جریان ها مثل میاندوران، گلبند رود، زال و… را تامین می کند. مم ترین چشمه قرار گرفته در این ناحیه نیز چشمه سیبیه خانی بوده که آب آن بیشتر از باقی چشمه هاست. شما حتی اگر در روز های گرم سال به این چشمه بروید شاهد آبی سرد خواهید بود. این آبشار هم چنین بسیار زیبا بوده و مناسب برای شماست اگر تمایل دارید برای ثبت تصاویر مورد علاقه تان از آن استفاده کنید.

در اطراف آبشار هم چنین می توانید گونه های مختلفی از گیاهان را تماشا کنید و باید عنوان کرد که تنوع گیاهی در این ناحیه بالا می باشد. اگر به اطراف ابشار بنگرید می توانید قارچ های خوراکی و گلپر را نیز ببینید و اگر تمایل داشتید از آن ها استفاده نمایید. یکی دیگر از مواردی که باید به آن اشاره کرد این است که این چشمه آبشار در نزدیکی یکی از دیدنی های روستای لرد یعنی منطقه محافظت شده آق داغ قرار دارد که این جا محل بسیار مهمی برای زیست حیات وحش می باشد.

سوغات روستای توریستی لِرد

اگر می خواهید به این روستا سفر کنید بهتر است از سوغات مربوط به آن نیز خریداری نمایید تا بتوانید تجربه بهتری داشته و به درآمد مردم روستا نیز کمکی کرده باشید. فراموش نکنید شما با تهیه این محصولات هم چنین می توانید محصولات مرغوب را بدون واسطه خریداری کنید. از جمله این سوغات می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • لباس های محلی
  • میوه هایی مثل سیب، آلبالو، گلابی، گیلاس و گردو
  • انواع محصولات لبنی
  • ماهی ها و دام های زنده
  • عسل های مرغوب
  • صنایع دستی مختلف

نکات بازدید از روستای لرد

اگر تمایل دارید به این روستا مراجعه کنید بهتر است یک سری نکته ها را رعایت کنید تا بتوانید بازدید بهتری داشته و دچار هیچ گونه حادثه ای نشوید. از مهم ترین این نکات می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کفش مناسب برای پیاده روی و کوه نوردی با خود داشته باشید.

در فصل زمستان باید تجهیزات کامل به همراه داشته باشید.

اقامت را در این روستا می توانید هم از خانه های روستایی و هم به صورت کمپ داشته باشید.

بازدید از این روستا رایگان می باشد و نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای نیست.

یک کیسه زباله با خود به همراه داشته باشید تا نظم و پاکیزگی روستا را به هم نریزید.

از محصولات مردم این روستا خریداری کنید تا به اقتصادشان کمکی کرده باشید.

اگر می خواهید در روز های خلوت تر به روستا بروید بهتر است آخر هفته ها را انتخاب نکنید.

تجهیزات کافی برای کمپینگ داشته باشید. 

روستای گردشگری لرد

اقامت در روستای گردشگری لرد

اگر تمایل دارید برای اقامت در این روستا اقدام کنید بهتر است چند روزی را میهمان مردم این روستا باشید تا بتوانید از دیدنی های این روستا لذت ببرید. بدین منظور دو راه برای اقامت خود دارید: یا از خانه های روستایی استفاده کنید و اقامتگاه های بومگردی را برگزینید یا برای کمپ کردن اقدام نمایید. استفاده از اقامتگاه ها می تواند امنیت بیشتری را به شما بدهد ولی کمپینگ هیجان و تجربه بهتری را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

هم چنین باید عنوان کرد که در کمپ کردن شما هزینه ای پرداخت نخواهید کرد و برای کسانی که به دنبال سفر مقرون به صرفه هستند این مورد مناسب تر است و حتی از اطراف آبشار نیز می توانند برای این منظور استفاده نمایند. در کمپ کردن باید توجه داشته باشید که بهتر است با افراد دیگری اقدام به این مورد کنید تا دچار سانحه یا هیچ مشکل دیگری نشوید.

جاذبه های اطراف روستای توریستی لرد

شما علاوه بر دیدنی های درون روستا همانند آبشار که به آن اشاره کردید می توانید برای تماشای دیگر جاذبه ها در اطراف روستای لرد نیز استفاده کنید تا بتوانید تجربه ماندگار با خاطرات خوب داشته باشید. از جمله این جاذبه ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. دریاچه نئور
  2. روستای کزج
  3. آبگرم گیوی

راهنما سایت

آدرس

اردبیل، خلخال، بخش شاهرود دهستان پلنگا

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه