پل معلق پیرتقی

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از بهترین نواحی استان اردبیل که می توانید برای رفتن به آن اقدام نمایید، خلخال می باشد. این شهر توانسته به دلیل دارا بودن جاذبه های طبیعی و زیبای خود مورد توجه افراد زیادی قرار گیرد و به همین دلیل به شهرت رسیده است. یکی از جاذبه های خلخال پل معلق پیر تقی می باشد که در نزدیکی آن واقع شده است. در این مقاله به سراغ معرفی این پل رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

پل معلق پیرتقی کجاست و مسیر دسترسی به آن

اگر تمایل داشتید به پل معلق پیرتقی مراجعه کنید باید از هر جای خلخال که بودید ابتدا خود را به جاده خلخال-میانه-سرچم برسانید و در جهت جنوب آن ادامه دهید. با ادامه دادن این جاده می توانید در نهایت به طرف جاده اردبیل-خلخال-سرچم رفته و از تپه های مریخی عبور کنید. با این مسیر می توانید به آسانی به منطقه ای که در این پل واقع شده برسید. البته یک لوکیشن نیز برایتان قرار داده ایم تا بتوانید از طریق آن و با نقشه راهتان را ادامه دهید. کافیست لوکیشن و اینترنت همراه خود را روشن نمایید و از طریق مسیر دسترسی زیر به مقصد برسید.

آدرس پل معلق پیرتقی: اردبیل، 40 کیلومتری خلخال، 10 کیلومتری هشتجین، بین تونل 9 و 10

درباره پل معلق پیرتقی

اگر تمایل دارید به این جاذبه که از دیدنی های خلخال می باشد مراجعه کنید بهتر است اطلاعات بیشتری درباره آن به دست آورید تا بتوانید تجربه بهتری داشته باشید. این پل در ارتفاعی 60 متری از رودخانه ساخته شده و طول آن به 165 متر می رسد. پل پیرتقی دو طرف رود دیرش را به هم وصل کرده و عرض آن نیز یک متر است. شاید بتوان گفت این پل در حال حاضر یکی از بهترین جاذبه های اردبیل برای تصویر برداری بوده و افراد می توانند قاب های زیبایی را با دوربین خود ثبت نمایند.

هم چنین در مسیر رسییدن به این پل آبشار ها و چشمه های مختلفی وجود دارد که تماشای آن ها لذت طی کردن مسیر را بیشتر می کند. در نزدیکی این پل یک روستا به همین نام وجود دارد که در حال حاضر تنها یک خانوار در آن زندگی می کنند. این روستا در طی چند سال اخیر مورد استفاده پژوهشگرانی بود که برای پژوهش و ساخت سد در پایین رودخانه به آن مراجعه می کردند. پل معلق پیرتقی باعث اتصال دو رود قزل اوزن و گیوی چای به هم شده و از این بابت اهمیت بالایی دارد.

این پل معلق تنها برای تردد کارکنان سد گفته شده در سال 1388 طراحی و احداث شد ولی اخیرا مورد بازدید گردشگران مختلفی قرار می گیرد. یکی از مواردی که باید به آن اشاره کرد این نکته می باشد که امکان دارد به دلیل تعداد مراجعین این پل از نظر ایمنی نتواند از شما محاظت کند و بهتر است بر روی آن نروید و تنها از دور تماشا کنید.

پل معلق پیرتقیخطر های مربوط به این پل معلق

همان طور که به آن اشاره کردیم این پل برای عبور و مرور کارکنان ساخت سد بود تا به آسانی بتوانند در این منطقه تردد کنند. مسولین میراث فرهنگی به دلیل رعایت نشدن ایمنی های لازم روی پل اکیدا توصیه کرده اند که هیچکس بر روی این پل نرود. لازم به ذکر است که کارکنان پروژه سد سازی هنگام رفت و آمد به نفر بعدی ده متر فاصله داشتند چرا که برای این پل هیچ پایه ای در نظر گرفته نشده بود و ایمنی آن به شدت پایین بود.

باید بدانید که این پل معلق می تواند در زمره پل های خطرناک جهان باشد چرا که یک سری چوب های لرزان با طناب هایی در کنار هم قرار گرفته اند و با ارتفاعی زیاد از رودخانه یک پل را تشکیل داده اند. اگر به این منطقه مراجعه کردید بهتر است به هیچ عنوان بر روی این پل نروید تا اتفاق ناخوشایندی برایتان رخ ندهد. باید عنوان کرد که ممکن است حتی در صورت استفاده از پل و بروز هیچ گونه مشکلی یک فوبیا از ارتفاع در شما به وجود اید که تا آخر عمر دیگر نتوانید از هیچ پل یا ارتفاعی عبور کنید.

بهترین زمان بازدید از پل پیرتقی

از آن جا که این پل در یک منطقه باز خارج از شهر قرار گرفته، بهتر است زمانی را برای مراجعه به این ناحیه انتخاب کنید که آب و هوا شما را اذیت نکند. بهترین زمان مراجعه به پل و بازدید از آن فصل تابستان می باشد. در دیگر فصول سال و به خصوص در زمستان و پاییز سردی هوا به شما اجازه نمی دهد که بتوانید بهتر از هر موقعی از این جاذبه لذت ببرید. این فصول تنها برای کسانی مناسب است که تمایل دارند برای تصویر برداری از مناظر اطراف اقدام نمایند چرا که کوه ها با پوشیده شدن توسط برف می توانند منظره هایی زیبا را به شما نشان دهند. البته باید عنوان کرد که مسیر رسیدن به پل معلق پیرتقی خاکی بوده و در اثر بارندگی صعب العبور می شود و تنها با خودرو های آفرود قابل تردد می باشد. بنابراین بهتر است قبل از مراجعه به این منطقه این موراد را در نظر داشته باشید.

پل معلق پیرتقیاطلاعات تکمیلی درباره پل معلق پیرتقی

در صورتی که تصمیمی درید برای مراجعه به این پل اقدام کنید بهر است یک سری اطلاعات و نکات دیگر را نیز مد نظر داشته باشید تا بتوانید بازدید بهتری را تجربه کنید. در ادامه می توانید با برخی از این نکته ها آشنا شوید:

از روی پل عبور نکنید چون هیچ گونه امنیتی برای آن اندیشیده نشده است.

در این منطقه هیچ امکانات رفاهی وجود ندارد و در صورت نیاز به هر چیزی بهتر است قبل از ورود از شهر تهیه کنید.

به طبیعت این ناحیه آسیبی وارد نکنید.

در صورت تمایل به کمپینگ وسایل مورد نظر را همراه داشته باشید.

بهترین نوع استفاده از این پل لذت بردن از طبیعت و تصویر برداری می باشد.

کیسه زباله به همراه داشته باشید و زباله هایتان را در طبیعت رها نکنید.

کمپینگ در اطراف پل پیرتقی

همان طور که گفته شد این پل در یک منطقه زیبا و طبیعتی با مناظر خوب قرار گرفته است. به همین دلیل شما می توانید در صورت تمایل به اقامتی چند ساعته یا چند روزه در این ناحیه و در نزدیکی پل کمپ کنید. این موضوع نیازمند یک سری وسیله ضروری همانند چادر مسافتری، کیسه خواب، کفش مناسب، کلاه آفتابی، وسایل مورد نیاز برای تهیه غذا، منقل، هیزم آماده و… می باشد. لاز به ذکر است که اگر برای کمپینگ اقدام کردید جایی را انتخاب نمایید که بیشتر نزدیک به شهر باشد تا در صورت وجود هر گونه آسیب یا کمبودی بتوانید در زمانی کوتاه به شهر وارد شوید. هم چنین بهتر است کمپ در طبیعت را همراه با افراد دیگر داشته باشید تا میزان امنیت خود را بالا ببرید.

راهنما سایت

آدرس

اردبیل، 40 کیلومتری خلخال، 10 کیلومتری هشتجین، بین تونل 9 و 10

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

24 ساعته

یک‌شنبه

24 ساعته

دو‌شنبه

24 ساعته

سه‌شنبه

24 ساعته

چهار‌شنبه

24 ساعته

پنج‌شنبه

24 ساعته

جمعه

24 ساعته
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه