جاهای دیدنی خلخال

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

14 تیر

روستای گردشگری لرد

یکی از بهترین مناطق ایران که می توانید برای سفر به آن اقدام نمایید استان اردبیل می باشد. این منطقه به دلیل دارا بودن جذبه های مختلف و آب و هوای مساعد می تواند بهترین گزینه به عنوان […]

13 تیر

روستای کزج

یکی از بهترین مناطق استان اردبیل که توانسته عده زیادی را به خود جذب نماید شهرستان خلخال می باشد. این منطقه به دلیل دارا بودن جاذبه های طبیعی و تاریخی خود توانسته در بین مسافران به عنوان مقصد […]

21 خرداد

منطقه گردشگری ازناو

منطقه گردشگری ازناو منطقه ای زیبا و تفریحی در جنوب شهر خلخال می باشد که سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کرده و از بهترین میزبان ها در طبیعت برای گردشگران به شمار می آید. جاذبه […]

6 خرداد

پل پردلیس

یکی از بهترین و زیبا ترین شهر هایی که می توانید برای مراجعه به آن اقدام کنید خلخال می باشد. این شهر از منحصر به فرد ترین شهر های استان اردبیل شناخته می شود که زیبایی های طبیعی […]

30 اردیبهشت

حمام تاریخی نصر

یکی از زیبا ترین شهرستان های استان گیلان که توانسته عده زیادی را به سمت خود جذب نماید، خلخال می باشد. این منطقه به دلیل زیبایی مناظر خود و هم چنین طبیعت بی مثالش می تواند یکی از […]

18 اردیبهشت

ییلاق دشته

یکی از بهترین مناطقی که افراد می توانند برای تماشای مناظر آن اقدام نمایند، خلخال می باد. این شهر دیدنی های متعددی دارد که برخی از آن ها می تواند یک جای مناسب برای تفریح و بازدید قرار […]

13 اردیبهشت

پل معلق پیرتقی

یکی از بهترین نواحی استان اردبیل که می توانید برای رفتن به آن اقدام نمایید، خلخال می باشد. این شهر توانسته به دلیل دارا بودن جاذبه های طبیعی و زیبای خود مورد توجه افراد زیادی قرار گیرد و […]

6 اردیبهشت

روستای اندبیل

یکی از بهترین مناطق کشور که توانسته در طول سال عده زیادی را به سمت خود جذب نماید، روستای اندبیل می باشد. این روستا به دلیل قرار گرفتن در استان محبوب اردبیل در بین مردم به شهرت رسید […]

5 اردیبهشت

بهترین رستوران های خلخال

یکی از بهترین و خوش آب و هوا ترین شهر های اردبیل که توانسته عده زیادی را به سمت خود جذب نماید، خلخال می باشد. این شهر به دلیل مراجعه مسافران متعدد دارای رستوران های مختلفی می باشد […]

یکی از زیبا ترین بخش های استان اردبیل که دیدنی های زیادی را در خود جای داده، خلخال می باشد. این شهرستان با دارا بودن مناظر طبیعی و مناطق بکر توانسته در بین افراد زیادی به شهرت برسد. در این مقاله به معرفی جاهای دیدنی خلخال رفتیم تا اطلاعات کافی درباره آن ها به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

جاده اسالم به خلخال

شاید بتوان گفت یکی از بهترین و جذاب ترین بخش هایی که در خلخال باید حتما از ان دیدن کنید، جاده اسالم به خلخال می باشد. این جاده به قدری زیباست که گویی در بهشت در حال تردد هستید. شما در هر فصلی به این جاده بروید می توانید یک زیبایی به خصوص را تماشا نمایید چرا که در هر تایمی از سال این جاده به نوعی دیدنی می شود. بهتر است در صورت تمایل به تماشای این جاده، فصل پاییز را انتخاب کنید تا بتوانید مناظر زیبا را تجربه کنید.

در این فصل گویی در یک تابلوی نقاشی حرکت می کنید و انواع رنگ های پاییزی را می توانید تماشا نمایید. جاده اسالم به خلخال یک مسیر 70 کیلومتری بوده که از اسالم شروع و به خلخال ختم می شود. این جاده از تهران 450 کیلومتر فاصله داشته و بهتر است قبل از حرکت این موضوع را به خاطر داشته باشید. این جاده شامل جاذبه های مختلفی می شود که از هر کدام که بخواهید در طول مسیر خود می توانید دیدن نمایید.

این جاده دو استان گیلان و اردبیل را در بر می گیرد و مسافرانی که می خواهند هر دو استان را ببینند بهتر است از این جاده زیبا استفاده کنید. اگر از خلخال به سمت اسالم بروید می توانید جاده گیسوم، ساحل و جنگل آن را نیز ببینید و تجربه ای جذاب از سفرتان به دست آورید. اگر به خلخال سفر کردید به هیچ عنوان نباید تماشای این جاده و زیبایی هایش را از دست بدهید.

آدرس جاده اسالم-خلخال: اردبیل (یا گیلان)، مسیر اسلم به خلخال

جاده اسالم به خلخالییلاق دشته

یکی از زیبا ترین مناطق خلخال که می توانید برای تماشای آن اقدام کنید، ییلاق دشته می باشد. این ییلاق به دلیل دارا بودن مناظر بکر توانسته در بین افراد محلی به شهرت برسد. این ییلاق زیبا در کنار یکی از جاده های بسیار دیدنی قرار گرفته و شما با اینتخاب این مقصد زیبا می توانید از مسیرتان نیز لذت ببرید. ییلاق دشته مرتفع بوده و از سطح دریا 2180 متر بالاتر می باشد.

همین امر سبب شده تا آب و هوای حاکم بر این منطقه خنک تر و سرد تر باشد و مسافرانی که در فصل تابستان از نقاط گرم به این ناحیه می روند از سفر خود لذت ببرند و یک هوای بسیار عالی را تجربه نمایند. اگر تمایل داشتید از این ناحیه دیدن کنید بهتر است زمستان را برای سفر خود انتخاب نکنید چرا که جاده های منتهی به این ییلاق خطرناک هستند و تنها برای کسانی که آفرود سوار باشند و تجربه داشته باشند مناسب می باشد.

جاده اسالم به خلخال یکی از بهترین و بکر ترین با زیبا ترین مناظر در کشور می باشد که بهتر است عبور از آن را از دست ندهید و از طریق آن خود را به ییلاق مورد نظر برسانید. سرسبز بودن این ناحیه شما را به وجد خواهد آورد و اکثر کسانی که آن را تجربه کرده اند برای سفر دوباره اشتیاق دارند. یکی از مواردی که سبب شده تا مسافران زیادی برای مراجعه به این ییلاق اقدام کنند، موقعیت جغرافیایی آن می باشد چرا که برخی از شهر های استان گیلان می توانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

آدرس ییلاق دشته: اردبیل، خلخال، جاده اسالم به خلخال

ییلاق دشتهقله آق داغ

یکی دیگر از دیدنی های اردبیل که در اطراف خلخال قرار گرفته، قله آق داغ می باشد. این قله ارتفاعی 3303 متری داشته و دومین کوه بلند استان بعد از قله سبلان معرفی می شود. این کوه مناسب برای کسانی است که تمایل دارند کوه نوردی داشته باشند چرا که ورزشکران مختلفی نیز به این کوه جذب شده اند. البته باید عنوان کرد اگر در این ورزش مهارت ندارید بهتر است برای کوه نوردی اقدام نکنید یا با یک گروه با تجربه اقدام کنید.

اگر به ارتفاع 2100 متری این کوه بروید می توانید چشمه ای را تماشا کنید که آب آن گوارا بوده و مردم بومی این ناحیه از آن استفاده کرده اند و معتقدند برای سلامتی دستگاه گوارش موثر است. لازم به ذکر است حیوانات مختلفی در این منطقه زندگی می کنند که از بین آن ها می توان به خرس، پلنگ، بز کوهی، عقاب، شاهین و… اشاره نمود. اگر ورزشکار هستید و تمایل دارید به کوه نوردی مشغول شوید می توانید برای صعود به قله آق داغ اقدام کنید.

آدرس قله آق داغ: اردبیل، خلخال، هشتجین

روستای کزج

یکی از دیدنی های خلخال روستای کزج می باشد که به عنوان یک منطقه گردشگری به حساب می آید و می تواند یک جای عالی برای مقصد سفر شما به شمار آید. نوع معماری خانه های این روستا به گونه ای است که سقف یک خانه زمینه خانه بالایی به حساب می اید و از دور همانند پله می باشد. اگر به ماسوله رفته باشید احتمالا با این سبک معماری آشنا هستید. منظره رو به روی خانه ها به قدری زیبا و سر سبز می باشد که تمامی افرادی که به روستای کزج می روند تمایل دارند باری دیگر برای سفر به آن اقدام نمایند.

جالب است بدانید که کزج به عنوان یکی از 12 روستای مهم در گردشگری اردبیل به شمار می رود و به همین دلیل در سفر به خلخال بهتر است به این منطقه نیز سری بزنید. این روستا هم چنین دارای سوغات مختلفی مثل انگور، توت، آلبالو و… نیز می باشد که اگر تمایل داشته باشید می توانید از هر کدام از آن ها که خواستید برای خود یا عزیزانتان تهیه کنید. یکی از مهم ترین زیبایی های درون روستا که به سرسبزی بیشتر آن کمک کرده، عبور رودخانه قزل اوزن از قلب روستاست که سبب شده تا باغات آبیاری شوند.

آدرس روستای کزج: اردبیل، خلخال، کزج

روستای کزجموزه خلخال-حمام تاریخی نصر

یکی از سازه های تاریخی خلخال که می توانید برای تماشای معماری آن راهی شوید، موزه حمام تاریخی نصر خلخال می باشد. این حمام در دوران قاجاریه ساخته شده و معماری نیز نیز به سبک حمام های ایرانی می باشد. وقتی به حمام وارد شوید ابتدا به یک هشتی و بعد به پیشخوان خواهید رسید. در ساخت این بنا از مصالحی هم چون سنگ و ملات آهکی استفاده شده و دیوار های حمام نیز بسیار ضخیم ساخته شده است.

اگر به قسمت سربیه حمام نصر خلخال بروید می توانید نقاشی های زیبایی را تماشا کنید. در سال 1381 که این حمام توسط میراث فرهنگی خریداری شد، بودجه ای در حدود 850 میلیون تومان برای بازسازی و مرمت حمام در نظر گرفته شد. سرانجام در سال 1386 این حمام به عنوان موزه به بهره برداری رسید ولی قبل از آن در سال 1382 در لیست آثار ملی ثبت شده بود. بهتر است اگر به خلخال سفر کردید برای مراجعه به این اثر تاریخی نیز اقدام نمایید.

مسیر دسترسی موزه حمام تاریخی نصر

برای رسیدن به این حمام تاریخی می توانید ابتدا خود را به خیابان کاشانی برسانید و در جهت شرق آن برانید. کمی بعد با رسیدن به خیابان دستغیب به سمت چپ پیچیده و وارد آن شوید. این خیابان را ادامه دهید تا به بیوک کربی برسید و با استفاده از آن به بلوار قدیمی هیرو وارد شوید. بلوار را ادامه دهید و کمی بعد به سمت راست پیچیده و به شریفی وارد شوید. از شریفی به محبعلی زاده و سپس به طرف مرجایی بروید. مرجایی را تا رسیدن به مقصد ترک نکنید. موزه حمام نصر درست در سمت راست شما قرار گرفته است. مسافت مسیر گفته شده از انتهای کاشانی تا مقصد در حدود 550 متر بوده و تقریبا بدون ترافیک 2 دقیقه نیز در راه خواهید بود.

پل معلق پیرتقی

یکی دیگر از جاذبه های خلخال که می توانید برای دیدن آن اقدام کنید، پل معلق پیرتقی می باشد که به واسطه آن دو رود مهم گیوی چای و قزل اوزن به هم وصل می شوند. شاید این جاذبه که کی از تفریحات هیجان انگیز نیز به شمار می رود، در قلب شهر خلخال نباشد ولی توانسته عده زیادی را به سمت خود جذب نماید. منظره اطراف این پل بسیار زیباست و معمولا مسافران برای تماشی آن به اطراف خلخال می روند. اگر تمایل داشتید برای استفاده از این پل اقدام کنید بهتر است فصل تابستان را انتخاب کنید چرا که در این صل هم می توانید مسیر رسیدن به این پل را راحت تر طی کنید و هم این که از منظره اطراف در زیبا ترین حالت آن بهره ببرید.

هم چنین در تابستان آب و هوای حاکم بر این منطقه از اردبیل همانند دیگر نقاط استان خنک بوده و از گرمای سوزان دیگر مناطق ایران رها خواهید شد. یکی از مواردی که باید به آن اشاره کرد این است که نکات ایمنی و امنیتی در این پل رعایت نشده و بهتر است از آن به هیچ عنوان استفاده نکنید و تنها برای تماشای آن در کنار مناظر اطراف اقدام کنید. این پل فقط برای تردد کارکنان منابع آب در سال 1388 احداث شد.

آدرس پل معلق پیرتقی: اردبیل، خلخال، 10 کیلومتری هشتجین، بین تونل 9 و 10

پل معلق پیرتقیروستای اندبیل

یکی از بهترین و زیبا ترین تفرجگاه های اردبیل که تقریبا در 3 کیلومتری خلخال واقع شده، روستای اندبیل می باشد که درون آن می توانید شاهد یک بهشت باشید. آب و هوای این منطقه در تابستان معتدل بوده و بسیاری از افراد برای مراجعه به اندبیل این فصل را انتخاب می کنند. روستای اندبیل وسعتی بالغ بر 2100 هکتار داشته و بخش بزرگی از آن را تفرجگاه روستا تشکیل می دهد.

مردمی که در این روستا زندگی می کنند معمولا با فروش محصولات دامداری و زراعتی خود امرار معاش می کنند و بهتر است در صورت مراجعه به این روستا حتما از آن ها خرید کنید تا هم کالای بدون واسطه و با کیفیت داشته باشید و هم به آن ها در اشتغال کمک کنید. طبیعت و مناظر اطراف این روستا به قدری زیباست که هر کس تا به امروز به آن مراجعه کرده تمایل دارد تا دوباره به اندبیل خلخال برود.

اگر به این منطقه رفتید بهتر است از غذا های محلی مردم آن نیز همانند خورشت ها و کباب های آنان نیز استفاده نمایید. یک رودخانه به نام رود اندبیل نیز در این ناحیه جریان دارد که زیبایی روستا را دو چندان کرده است. جنگل ها و پوشش گیاهی این ناحیه نیز بسیار زیبا و متراکم بوده و شما می توانید با مراجعه به آن لحظات خوبی را تجربه نمایید.

مسیر دسترسی روستای اندبیل

برای رسیدن به این روستا و تفرجگاه اندبیل می توانید ابتدا خود را به خیابان مظفر برسانید و سپس در جهت شمال شرقی این خیابان برانید. تقریبا 1.2 کیلومتر ادامه دهید و سپس به جاده اندبیل وارد شوید تا در نهایت به روستا برسید. مسافت مسیر گفته شده تقریبا 2.8 کیلومتر بوده و در حدود 7 دقیقه در راه خواهید بود. روستای اندبیل در نزدیکی خلخال بوده و می توانید به آسانی از مسیر گفته شده خود را به مقصدتان برسانید.

پل پردلیس

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری اردبیل که در نزدیکی خلخال واقع شده پل پردلیس بوده و مناسب برای کسانی است که به دنبال دیدن آثار تاریخی استان اردبیل هستند. در گذشته از این پل افراد برای تردد از شمال به جنوب اردبیل یا برعکس استفاده می کردند ولی در حال حاضر از آن عظمت و شکوه پل کفته شده تنها بخشی از آن باقی مانده که به عنوان یک اثر تاریخی برای تماشا استفاده می شود.

در ابتدای ساخت پل 9 دهانه وجود داشت ولی به مروز زمان با خراب شدن آن تعداد آن ها کم شده و در حال حاضر نیز تنها 5 دهانه باقی مانده است. طول پل 94 متر بود و تنها راه ارتباطی افراد در گذشته به حساب می آمد. این پل در سال 1390 در لیست آثار ملی به ثبت رسید. اگر به تماشای سازه های تاریخی علاقه مند هستید بهتر است مسیر تقریبا طولانی خلخال تا پل پردلیس را طی کنید و این پل را تماشا نمایید.

آدرس پل پردلیس: اردبیل، چهار کیلومتری روستای افشار، مسیر میانه-اردبیل

پل پردلیسروستای گردشگری لرد

یکی از جاهای دیدنی خلخال روستای گردشگری لرد می باشد که در اطراف شهر واقع شده و برای رسیدن به آن می توانید در سفر به اردبیل اقدام نمایید. بسیاری از افرادی که به این روستا سفر می کنند برای حس طبیعت دوستی که دارند معمولا دوباره نیز برای رفتن به آن اقدام می کنند. این منطقه دارای اقامتگاه های بوم گردی برای مسافران بوده و آن ها می توانند برای استفاده از این اقامتگاه ها اقدام کرده تا چند روزی را در دل این روستای زیبا بگذرانند.

این روستا به عنوان پر جمعیت ترین روستا در استان شناخته می شود و درون آن باغ های متعددی وجود دارد. یکی از زیبایی های درون روستا چشمه آبشار سیبیه خانی لرد می باشد که احتمالا نام آن به گوش افراد زیادی خورده است. این چشمه آبشار به عنوان طولانی ترین در ایران بوده ولی هنوز در فهرست آثار ملی ثبت نشده است. اگر به روستای گردشگری لرد مراجعه کردید بهتر است از محصولات آن همانند عسل، گردو، گیلاس، ماهی و… تهیه کنید چرا که بسیار تازه و ارگانیک هستند.

این روستا در فصول سرد مثل زمستان و پاییز مناسب برای سفر نیست چرا که هوای بسیار سردی بر آن حاکم می شود. در روز های گرم تابستان می توانید با رفتن به روستای گردشگری لرد تجربه ای خوب از سفرتان به خلخال به دست آورید. لازم به ذکر است افرادی که علاقه مند به کمپینگ می باشند کافیست به این روستا و طبیعت زیبای آن بروند تا لحظات خوبی را در دل طبیعت سپری نمایند.

آدرس روستای لرد: اردبیل، خلخال، بخش شاهرود

منطقه گردشگری ازناو

از دیگر مناطقی که می وانید در سفر به خلخال برای استفاده از ان اقدام کنید، منطقه گردشگری ازناو می باشد. اگر به جنوب خلخال بروید می توانید به منطقه گردشگری ازناو برسید که در نزدیکی جاده زیبای اسالم می باشد. وسعت این ناحیه 250 هکتار است و آب و هوای حاکم بر آن سرد می باشد. این منطقه دارای زیبایی های متعددی هم چون چشمه و کوه ازناو می شود و به همین دلیل عده زیادی از افراد با مراجعه به این منطقه خواستار تماشای این دیدنی ها نیز می باشند.

یکی از مواردی که باعث شده تا گردشگران زیادی به این منطقه جذب شوند، اتوبان تهران-زنجان- اردبیل است که تردد به این منطقه را بسیار آسان کرده است. چشمه ازناو بسیار پر آب بوده و بعد از تامین کردن آب آشامیدنی مردم روستا سرانجام به رودخانه بویوک چای می پیوندد. کوه ازناو نیز محل مناسبی برای زیست حیوانات مختلف مثل کبک، بز و.. می باشد. اگر به خلخال سفر کردید بهتر است استفاده از این جاذبه را نیز از دست ندهید.

آدرس منطقه گردشگری ازناو: اردبیل، خلخال، مسیر ازناو کنار اتوبان

منطقه گردشگری ازناو