قلعه برج معاذ

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

قلعه برج معاذ یکی از جاذبه های گردشگری باستانی و تاریخی و همچنین جزء دیدنی های کرمان است. این قلعه در سال های دور، به منظور مصارف نظامی ساخته شد و روستای برج معاذ میزبان حضور این جاذبه دیدنی به شمار میرود. روستای برج معاذ نیز به نوبه خود به دلیل نام عجیب و به یادماندنی که دارد تبدیل به یکی از دیدنی های جذاب و مهم استان کرمان بدل شده است. در باب قلعه برج معاذ و همچنین و مصارف و تاریخچه آن گفتنی های بسیاری وجود دارد که از همین رو ما قصد داریم تا در ادامه این مطلب تمام دانستنی های مورد نیاز در باب این قلعه را خدمت شما عرض کرده و به بهترین شکل ممکن در کنار آدرس دسترسی به این دیدنی تاریخی و باستانی استان کرمان و همچنین شهر فهرج بپردازیم و آن را زیر ذره بین تیم لوکس ویلا ببریم پس با ما همراه باشید.

قلعه برج معاذ

قلعه برج معاذ کجاست؟

قلعه برج معاذ همانطور که از نامش پیداست در روستایی به نام برج معاذ که از توابع شهر فهرج در استان کرمان به حساب می آید قرار گرفته است. شهر فهرج به تنهایی یکی از شهر های دیدنی استان کرمان است که همواره گردشگران و بازدید کنندگان بسیاری به این شهر برای بازدید و دیدن کردن از جاذبه های آن سفر میکنند که در میان این جاذبه های قلعه برج معاذ روستای برج معاذ یکی از برترین آن ها به شمار میرود. این روستا و قلعه ذکر شده آن بطور دقیق در هشت کیلومتری شهر فهرج قرار دارد که همین نزدیکی به شهر باعث شده تا گردشگران بسیاری که مقصدشان شهر فهرج استان کرمان است به روستای ذکر شده مراجعه کنند. قلعه برج معاذ در بخش جنوب غربی این روستا واقع شده که در صورت حضور در روستا برج معاذ به راحتی می توانید به این جاذبه دیدنی دسترسی داشته و از آن دیدن کنید.

برای دسترسی به روستای ذکر شده و بطور مشخص قلعه برج معاذ در ابتدا شما باید خود را به شهر فهرج برسانید که این موضوع یک امر بدیهی به حساب می آید. اما برای دسترسی بهتر به این روستا و بهره مندی از زیبایی ها و آب و هوای مناسب آن و همچنین بازدید کردن از قلعه موجود در آن از سمت شهر فهرج مسیری مشخص در پیش روی شماست که در ادامه مقاله قصد داریم تا بهترین مسیر از سمت شهر فهرج برای دسترسی به روستای برج معاذ را برای شما عزیزان بازگو کرده و بطور کامل برای شما بررسی میکنیم.

مسیر دسترسی به روستا و قلعه برج معاذ از شهر فهرج: برای دسترسی هرچه بهتر از طریق شهر فهرج به روستای برج معاذ و همچنین قلعه دیدنی این شهر ما قصد داریم تا بهترین مسیر دسترسی را برای شما عزیزان از قلب شهر فهرج بازگو کرده تا با طی کردن مسیری ۸ کیلومتری و زمانی تقریبا ۱۰ دقیقه به مقصد نهایی خود برسید و بتوانید از قلعه برج معاذ دیدن کنید که بی شک دیدن کردن از این اثر تاریخی خالی از لطف نیست. در ابتدا و اولین گام مسیرتان از قلب شهر فهرج شما باید وارد بلوار قائم شده و در این بلوار به سمت میدان امام علی شهر حرکت کنید. با گذر از این میدان و دور زدن آن باید در مسیر خود به سمت جنوب غربی شهر حرکت کنید و در بلوار قائم ثابت قدم باشید و به راه خود ادامه دهید. با این ادامه مسیر شما به میدان بزرگ شهر فهرج میرسید که این میدان محل تقاطع و رسیدن بسیاری از بلوار ها و جاده های مهم مانند بلوار شهدا و قائم و همچنین جاده فهرج دشتوئیه است.

شما باید با دور زدن در این میدان و گذر از آن با توجه به تابلو های راهنما وارد جاده فهرج دشتوئیه شوید که این جاده شما را به بخش روستایی جنوب غربی شهر فهرج هدایت میکند. با قرار گیری در این جاده شما به مرور از بخش شهر نشین فهرج خارج شده و به سمت بخش روستایی این منطقه حرکت میکنید که همین موضوع سبب شده تا در طی رسیدن به روستای برج معاذ مناظر و جلوه های زیبا و بخصوص آرامش بخشی از زندگی روستایی در پیش روی شما قرار بگیرد که لذت مسیر را برای شما و همراهانتان دو چندان میکند.

شما با ادامه مسیر خود در جاده فهرج دشتوئیه از روستا هایی همچون ثانی آباد و روستای چینه عبور میکنید و در راهی که پیش روی دارید به دو راهی و تقاطع جاده زید آباد و جاده فهرج دشتوئیه میرسید. شما با رد کردن ورودی این جاده و در پیش گرفتن جاده ای که در آن در حال حرکتید با طی کردن مسیری حدودا ۱ کیلومتری به حوزه استحفاظی روستای برج معاذ میرسید که در این روستا به کمی پرس و جو و حتی رسانیدن خود به مرکز آن میتوانید به راحتی از قلعه برج معاذ دیدن کرده و به نوعی به مقصد نهایی خود برسید.

قلعه برج معاذ کجاست؟

معرفی کامل روستا و قلعه برج معاذ

همانطور که ذکر کردیم قلعه برج معاذ که در روستایی با همین نام قرار دارد یکی از دیدنی های شهر فهرج استان کرمان و همچنین جاهای دیدنی بم به حساب می آید. این موضوع باعث شده تا بیشتر افراد و گردشگران و همچنین علاقه مندان به بازدید از آثار باستانی مختلف به این روستا برای دیدن کردن از قلعه باستانی آن مراجعه کنند. علاوه بر تمام اینها روستای برج معاذ یکی از روستا های خوش آب و هوای شهر فهرج به حساب می آید که انتخابی مناسب برای آرامش ذهنی و دور شدن از هیاهوی شهر نشینی به حساب می آید. در کنار تمام این نکات مثبت خود قلعه برج معاذ به نوبه خود باعث افزایش حجم گردشگری در این منطقه میشود که بیشتر علاقه مندان به آثار باستانی و حتی مورخان مختلف را به خود جلب میکند. این قلعه با توجه به بررسی و تحقیقات صورت گرفته و همچنین استناد بر کتیبه ها و دست کند های باقی مانده بر تن قلعه برج معاذ، این اثر تاریخی قدمتی طولانی و مربوط به دوره ساسانیان را با خود تا به امروز حمل میکند که همین موضوع از نکات قابل توجه این قلعه محسوب میشود.

قلعه برج معاذ در زمان ساسانیان برای مصارف مختلفی ساخته شد که مهمترین و اصلی ترین بنای این منطقه به حساب می آمد. این قلعه بطور کلی علاوه بر مصارف نظامی و محافظتی باعث شده بود تا تمام مردم و اهالی دیرین روستای برج معاذ از آن بهره ببرند. بی شک وقتی قلعه ای برای مصارف نظامی ساخته میشود از معماری و نظمی بخصوص برخوردار است اما این قلعه بر تمام این اصول ذهنی افراد مختلف و همچنین معماری دیرین قلعه های موجود در ایران خط قرمزی کشیده و نشان داده تا میتوان با معماری بسیار خلاقانه یک قلعه نظامی به همراه مصارف دیگر را نیز برای استفاده مردم بهره برداری کرد. این موضوع بی شک مانند بادگیر های بخش مرکزی کشورمان نشان دهنده هوش و استعداد بی نظیر معماران این منطقه است.

قلعه برج معاذ بطور کلی مصارفی همچون اسکان افراد کم توان و فقیر، برگزاری جلسه هایی برای هماهنگی دولتی در آن زمان و همچنین با وجود آب انبار در داخل خود، آب مصرفی مردمان و اهالی روستای برج معاذ را تأمین میکرد. این تازه بخشی از امکانات و همچنین بخش های مختلف قلعه به حساب می آمد که در ادامه این مطلب بطور جداگانه به تمام بخش های این قلعه میپردازیم. بی شک نکته دیگر که توجه بسیاری را به خود جلب کرده و همانطور که خدمت شما عارض شدیم معماری این قلعه است. این قلعه با توجه به اینکه برای مصارف مختلف ساخته شده بود از معماری زیبا و حیرت آور برخوردار است و همچنین طبق کارشناسی های انجام شده فضای داخلی این قلعه با سنگ ها تزئین شده و بسیار زیبا مزین شده بود که در زمان خود و قبل از فرسودگی و از بین رفتن آن یکی از زیباترین فضاهای داخلی در میان بناهای تاریخی موجود در ایران را به خود اختصاص داده است.

این قلعه با توجه به بسیاری از نکات و همچنین تاریخ و قدمت ساخت بسیار طولانی در برحه ای طولانی از زمان بطور دقیق از سال ۱۳۴۲ بطور کامل خالی از سکنه شده و بلا استفاده مانده بود و همین موضوع سبب شد تا برخی بخش های آن و همچنین فضای درونی قلعه تخریب شود اما به هر حال یکی از آثار تاریخی و یادگاری های دوران قدیم ایران به حساب می آید و به ما و نسل های آینده به ارث رسیده. در طی برخی اقدامات که برای تخریب کامل این اثر به دست برخی افراد سود جو انجام شده بود که میخواستند این قلعه را از بین برده و زمین آن را تصاحب کنند در نهایت با همت سازمان میراث فرهنگی و همچنین مسئولان شهر فهرج و حتی استان کرمان این اثر باستانی از چنگ افرادی که قصد تخریب آن را داشتند در آمده و به ثبت آثار ملی رسید تا از ایجاد مشکل و یا حتی از بین رفتن این یادگاری تاریخی کشورمان جلوگیری کنند.

روستا و قلعه برج معاذ

مصارف و بخش های مختلف قلعه برج معاذ

قلعه برج معاذ به دلیل مساحت ۵۰۰۰ متر مربعی که در بر گرفته و همچنین معماری و سبک ساخت خاص در جهت برطرف کردن نیاز های مختلف مردم و همچنین مصارف مختلف مورد استفاده قرار میگرفت. همین موضوع سبب شده تا بخش ها و قسمت های بسیاری در آن قرار بگیرد. این موضوع بصورتی بود که در چهار بخش شمالی، شرقی، غربی و جنوبی این قلعه اتاق هایی برای اسکان مردم و اهالی این منطقه قرار داده شده بود. در قسمت شمالی و جنوبی ۱۵ اتاق و همچنین در بخش های شرقی و غربی قلعه روی هم ۱۱ اتاق قرار گرفته بود که هر کدام از این اتاق ها مساحتی نزدیک به ۱۳ متر مربع و همچنین ارتفاعی نزدیک به ۳ متر را دارا بودن.

اما لازم به ذکر است که از اتاق های بخش شمالی که درب ورودوی اصلی قلعه در این بخش قرار داشت بیشتر به عنوان اسطبل و همچنین مکانی برای نگهداری علوفه استفاده میشد اما مابقی این اتاق ها برای اسکان مردم به حساب می آمد و در این مصارف استفاده میشد. علاوه بر این اتاق های بیرونی قلعه که بیشتر برای افرادی که دام پروری یا کشاورزی انجام میداند یا به اصطلاح سرمایه ای داشتند استفاده میشد، اتاق های محقری در بخش درونی قلعه برای افراد فقیر تر که دام یا زمین کشاورزی نداشتند در نظر گرفته شد تا هم بتوانند این افراد در امنیت بیشتری باشند و هم چنین با سهولت بیشتر به آن ها ارزاق و آذوقه برسانند که اقدامی خلاقانه و بی نظیر به شمار میرفت.

علاوه بر این اتاق ها ۶ برجک با ارتفاع نزدیک به هشت متر در این قلعه وجود داشت که امروز بخش هایی از این برجک ها به دلیل زمان و فرسوده شدن باقی مانده. این برجک ها بطور کلی بصورتی بودند که در چهار ضلع کناری قلعه چهار برجک برای نگهبانی و دیده بانی قرار داشت و همچنین دو برجک در قلب این قلعه بطور مشخص یکی مایل به شمال و دیگری مایل به جنوب قلعه برج معاذ قرار داشتند و به عقیده بسیاری از مورخان و کارشناسان این حوضه این دو برجک در نگهداری از برخی لوازم جنگی و حتی محافظتی و رسانیدن آن ها به چهار برجک دیگر قلعه برج معاذ در شرایط اضطراری مورد استفاده قرار میگرفتند. آشپزخانه و محل طبخ غذای قلعه برج معاذ برای افراد فقیر و همچنین کارمندان و رؤسای مختلفی که این قلعه در طی زمان داشت در بخش شمالی و بیرون از محیط اصلی قلعه در عمارتی جداگانه و همچنین وصل شده و مربوط به قلعه قرار داشت که آشپزان و طباخان در این محیط به طبخ غذا مشغول میشدند.

به علاوه بخش های ذکر شده در این قلعه، این مکان بخش مهم و اساسی دیگری را نیز در بر میگرفت که باعث میشد تا مردم و اهالی روستای برج معاذ استفاده بسیار زیادی از این مکان بکنند و آن آب انبار قلعه برج معاذ بود. این آب انبار بطور کلی آب مورد نیاز و مصرفی روستا را فراهم میکرد که همین موضوع سبب میشد تا در زمان خود این قلعه بطور کلی مهم ترین و محبوب ترین بنای روستای برج معاذ شناخته شود. بطور کلی قلعه برج معاذ با مصارف و بخش های مختلف در کنار معماری و نحوه ساخت بسیار زیبا جزء یکی از آثار مهم و دیدنی به جا مانده از تاریخ ایران به حساب می آید که میتوان آن را یکی از دیدنی ترین جاذبه های شهر فهرج و حتی استان کرمان نامید.

بخش های مختلف قلعه برج معاذ

جاهای دیدنی اطراف قلعه برج معاذ

همانطور که خدمت شما عارض شدیم شهر فهرج استان کرمان به تنهایی یکی از دیدنی ترین شهر های کشورمان به حساب می آید که با توجه به دارا بودن بسیاری از جاذبه های دیدنی مانند روستای برج معاذ که یکی از این جاذبه ها به شمار میرود که در این روستا قلعه برج معاذ واقع شده، میتواند مقصد مناسبی برای شما عزیزان در جهت داشتن اوقاتی مفرح و بی نظیر باشد.

البته دیدنی های اطراف روستای برج معاذ و حتی شهر فهرج به همینجا ختم نمیشود چرا که جاذبه های دیدنی و حتی تاریخی دیگری نیز در این منطقه وجود دارد و از همین رو ما قصد داریم برخی از این جاذبه های دیدنی که اتفاقا در اطراف و یا نزدیکی قلعه برج معاذ قرار دارند مانند قلعه جهان آباد و روستای فتح آباد را برای شما عزیزان معرفی کرده و خدمت شما اطلاعات مختصری در باب این جاذبه های دیدنی شهر فهرج نیز ارائه دهیم پس با تیم لوکس ویلا همراه باشید.

قلعه جهان آباد: یکی از دیدنی های بینظیر شهر فهرج که در بخش روستایی این شهر قرار گرفته و اثری باستانی و دیدنی در این شهر به حساب می آید قلعه جهان آباد است. این قلعه که در درون خود برجی به نام برج غلور آباد را جای داده از جمله دیدنی های تاریخی شهر فهرج بوده که بی شک یادگاری و گنجینه ای مهم از گذشتگان ما تا به امروز به حساب می آید. این قلعه به دلیل داشتن مصارف نظامی و نگهبانی بسیار مورد اهمیت واقع شده بود و بیشتر بخش های آن برای ذخیره مواد غذایی و همچنین اسلحه و سلاح های جنگی استفاده میشد. قلعه جهان آباد در نزدیکی روستا و همچنین قلعه برج معاذ قرار دارد که با فاصله ای تقریبا ۵ دقیقه ای شما میتوانید از این جاذبه دیدنی و همچنین تاریخی شهر فهرج نیز دیدن کنید که بی شک برای هیچکدام از گردشگران و بازدید کنندگان خالی از لطف نخواهد بود تا با این یادگاری تاریخی شهر فهرج استان کرمان بیشتر آشنا شده و قدمت زندگی در این بخش کشور ایران روبرو شوند.

برج غلور آباد قلعه جهان آباد

روستای فتح آباد: روستای فتح آباد شهر فهرج یکی دیگر از دیدنی های بسیار زیبا و همچنین حیرت آور و دیدنی شهر فهرج به حساب می آید. این روستا با جمعیتی قریب به ۴۰۰ نفر با آب و هوایی مطلوب و غالبا گرم در روز و سرد در هنگام شب همراه است که نکته اصلی و همچنین جالب توجه در این روستا بی شک وجود نوعی از درختان نخل در آن است. درختان نخل که بیشتر در بخش جنوبی کشور رشد کرده و به ثمره میرسند به طرز جالبی در این روستا نیز یافت شده و حتی در برخی اوقات سال مثل فصل تابستان خرمایی خاص به وجود می آورند که به خرمای فهرجی مشهور است و با خرمای اصیل جنوب کشور کمی متفاوت است. این درحالی است که با توجه به کارشناسی های شده وجود زندگی در محل این روستا با توجه به آثار باستانی کشف شده به ۱۰۰ الی ۱۵۰ سال گذشته بر میگردد که نشان دهنده قدمت طولانی آن بوده است.

در کنار تمام این ها مردمان و اهالی این روستا نیز بر پایه سنت ها و رسم و رسومات اجداد خود به زندگی پرداخته و همچنین در طی زندگی خود بر این رسومات پایبند بوده اند که این سبک خاص زندگی طرفداران و گردشگران بسیاری را به این روستا می کشاند. بطور کلی روستای فتح آباد مکانی مناسب برای دور شدن از حال و هوای شهر نشینی و هیاهوی شهر است که برای گردشگران مختلف انتخابی مناسب به حساب می آید. فاصله این روستا تا روستا و قلعه برج معاذ نزدیک به ۱۵ دقیقه است که میتوانید به راحتی و از طریق جاده های روستایی که بیشتر آنان جاده خاکی بوده به این روستا نیز دسترسی داشته و از آن بازدید کنید و از زندگی ساده و همچنین فضای غرق در آرامش آن لذت ببرید.

روستای فتح آباد

بهترین زمان و نکات مهم بازدید از قلعه برج معاذ

اگر که شما نیز مانند بسیاری از گردشگران قصد دارید تا به قلعه برج معاذ و این روستا سری زده و از آن بازدید کنید باید نکته ای قابل توجه خدمت شما عرض کنم. این نکته در مورد تلاش برای حفظ این اثر تاریخی است چرا که برخی از هموطنان به دلیل یا نداشتن اطلاعات و یا بصورت خودجوش دست به برخی فعالیت های تخریبی بر دامان این اثر باستانی میشوند که به عنوان یادگاری بر تن این قلعه باستانی بازمانده از دوره ساسانیان نقش میبندد. با اینکه با همت و تلاش مسئولین مرتبط این مشکل و جلوه ناپسند از این اثر باستانی پاک شده اما باز هم لازم دانستیم تا این نکته را ذکر کنیم تا اینکه شما هم در حفظ این اثر باستانی کوشا باشید.

در مورد زمان بازدید از این جاذبه دیدنی باید خدمت شما عرض کنیم که روستای برج معاذ و همچنین قلعه موجود در این روستا در تمام روز های سال و همچنین تمام ساعات روز آماده پذیرایی و بازدید شما گردشگران عزیز میباشد و یکی از نکات مثبت این اثر باستانی رایگان بودن بازدید از آن است که شما برای ورود به محیط این قلعه و بازدید از بخش های مختلف آن هیچ هزینه ای را متحمل به پرداخت نیستید که به نوبه خود به عنوان یک تفریح و جاذبه دیدنی که رایگان نیز است جالب توجه میباشد. البته باید به شما این موضوع را نیز بگوییم که در حوالی قلعه هیچ سوپر مارکتی برای تأمین نیاز های اولیه وجود ندارد و بهتر است پیش از بازدید از این جاذبه دیدنی همراه خود خوراکی، آب آشامیدنی و وسایل این چنینی داشته باشید.

قلعه تاریخی برج معاذ