جاهای دیدنی بم

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

26 شهریور

گورستان ایستاده کودکان ارگ بم

گورستان ایستاده کودکان ارگ بم یکی از دیدنی های عجیب، راز آلود و حتی ترسناک شهر بم به حساب می آید که این اثر را حتی به یکی از جاهای ترسناک ایران بدل کرده است. در کنار زیبایی […]

جاهای دیدنی بم از آنجایی که در میان استان کرمان جای گرفته اند، جزء دیدنی های کرمان نیز به حساب می آیند و افراد زیادی را برای بازدید از خود، به شهر بم دعوت می کنند. بم به عنوان دومین شهر بزرگ و پرجمعیت استان کرمان شناخته می شود که از قدیمی ترین مراکز شهرنشینی ایران محسوب شده و در ناحیه جنوب شرقی کرمان واقع شده است. با توجه به جای گرفتن انواع بناها و آثار تاریخی در میان دیدنی های بم، این شهر به یکی از تاریخی ترین شهرهای منطقه کویری ایران تبدیل شده و حتی یکی از افتخارات شهر بم، ثبت آن در میراث جهانی یونسکو می باشد. هنگامی که نام شهر بم و یا جاهای دیدنی بم را می شنویم، ناخودآگاه ذهن ما به سمت بناهای تاریخی و آثار باستانی می رود و این موضوع هم می تواند بی دلیل نباشد و ارگ که یکی از بزرگترین و معروف ترین دیدنی های بم به شمار می آید، نام آن با بم به یکدیگر گره خورده اند. در ادامه با لوکس ویلا همراه باشید، تا با انواع جاذبه های گردشگری بم که سبب شهرت این شهر در میان کرمان شده اند، بیشتر آشنا شویم.

ارگ بم از معروف ترین جاهای دیدنی بم

ارگ بم نامی آشنا برای هر ایرانی است که جاذبه ای تاریخی در میان دیدنی های بم بوده و به خوبی می تواند قدمت طولانی مدت شهر بم را نشان دهد. ارگ بم با قدمتی حدود 2.500 سال به عنوان یکی از مهمترین و کهن ترین جاهای دیدنی بم بوده که با عنوان بم و فضای فرهنگی آن در میراث جهانی یونسکو ثبت گردیده است. در واقع بنای تاریخی ارگ بم متعلق به بهمن، پسر گشتاسب بوده که در قرن 5 قبل از میلاد بنا گردیده است. در طول عمر خود، برای چندین مرتبه مورد حمله و آسیب قرار گرفته که پس از هر حادثه آسیب زا، بازسازی هایی بر روی این بنای تاریخی انجام شده است.

جالب است بدانید، ارگ تاریخی بم در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و تا حدود 2 قرن گذشته، محلی برای زندگی مردم به شمار می رفت. ارگ بم را می توان به عنوان نمونه کاملی از شیوه و سبک معماری ایران به شمار آورد که در استان کرمان قرار داشته و امروزه با توجه به آسیب های زیادی که به آن وارد گردیده، اما همچنان به دلیل برخورداری از اهمیت تاریخی، جزء دیدنی های بم به حساب آمده و هر گردشگر و توریستی که به این شهر سفر کند، به بازدید از این بنای تاریخی اقدام خواهد کرد. از آنجا که ارگ بم از مصالحی همچون گل، خشت و آجر ساخته شده، به عنوان بزرگترین مجموعه خشتی جهان شناخته می شود که از دوران اشکانیان به یادگار مانده است. متأسفانه در دی ماه سال 1382 زلزله ای مهیب و وحشتناک در این منطقه رخ داد که بر اثر آن، بالغ بر 80 درصد از ارگ بم ویران گردید.

شماره تماس ارگ بم: 03444314520

آدرس ارگ بم: استان کرمان، شهر بم، خیابان بهمن، ارگ تاریخی بم

جاهای دیدنی بم

روستای دهبکری

شهر تاریخی بم علاوه بر انواع جاذبه ها و بناهای تاریخی، جاذبه های گردشگری و زیبای دیگری هم در خود جای داده که می توان به روستای دهبکری اشاره نمود که به عنوان منطقه ای توریستی و خوش آب و هوا در میان جاذبه های گردشگری بم شناخته می شود. این روستای خوش آب و هوا با طبیعتی بکر و زیبا در فاصله 50 کیلومتری از شهر بم قرار داشته و از آنجا که طایفه ای بزرگ و سرشناس به نام بکر در این منطقه زندگی می کردند، نام این طایفه را بر روی این روستای توریستی قرار دادند. روستای گردشگری دهبکری از قدیمی ترین روستاهای این شهر به شمار رفته و قدمت آن به دو قرن گذشته می رسد.

آبشارهای متعددی در قسمت جنوبی روستای دهبکری وجود دارند که بر طراوت و زیبایی این منطقه تأثیر به سزایی داشته و سبب جلب توجه بسیاری از گردشگران برای یک روز گردشگری شده اند. آبشارهای این بخش که سه آبشار زیبا می باشند، در میان دامنه کوه برفو جریان داشته و هر سه این آبشارها به نام آبشارهای دغوییه شناخته می شوند. وجود آبشارها در میان هر طبیعتی می تواند طراوت و تازگی را برای آن منطقه پدید آورد و جاذبه ای گردشگری برای روزهای گرم تابستان محسوب شوند.

همچنین به دلیل وجود کوه ها و ارتفاعات مختلفی که در اطراف روستای دهبکری وجود دارند، از بهترین مقاصد گردشگری برای کوهنوردان بوده که در تمام طول سال به سراغ این جاذبه می روند. منطقه ای به نام منطقه مرغک در روستای دهبکری وجود دارد که انواع جنگل های مختلفی نظیر جنگل پسته وحشی و بادام وحشی در آن وجود داشته که از سرسبزی و زیبایی خاصی برخوردار بوده و آن ها نیز جزء جاذبه های دیدنی بم به حساب می آیند که گردشگران زیادی برای یک روز گردشگری به سراغ آن می روند.

آدرس روستای دهبکری: استان کرمان، 50 کیلومتری جنوب غربی بم، روستای دهبکری

دیدنی های بم

قنات قاسم آباد بم

قنات قاسم آباد بم یکی از مکان های دیدنی بم در روستای بروات بوده که جزء قنات های ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو و آثار ملی ایران می باشد. این قنات دارای طول 2.300 متر و عمق مادرچاده قنات 44 متر بوده و 50 میله چاده دارد. همچنین فاصله مظهر تا محل قنات نیز به 300 متر می رسد. یک قنات دیگر به نام قنات اکبر آباد در نزدیکی قنات قاسم آباد بم وجود دارد که به عنوان قنات دوقلو به شمار رفته و هردوی آن ها از مناطق دیدنی بم به حساب می آیند.

آدرس قنات قاسم آباد بم: استان کرمان، شهر بم، روستای بروات، قنات قاسم آباد بم

قنات اکبر آباد بم

یکی دیگر از قنات هایی که در میان شهر بم قرار داشته و از جاهای دیدنی بم به حساب می آید، در روستای اکبرآباد واقع شده است. قنات اکبر آباد که دارای طول 1.100 متر بوده و 35 میله چاه دارد. همانطور که پیش تر اشاره شد، قنات اکبر آباد و قنات قاسم آباد به عنوان قنات دوقلو در شهر بم شناخته می شوند. عمق مادرچاه قنات اکبر آباد بم به 7 متر می رسد و از مظهر تا محل آن نیز حدود 200 متر فاصله وجود دارد. قنات اکبر آباد بم نیز علاوه بر ثبت در فهرست آثار ملی، در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت گردیده است.

آدرس قنات اکبر آباد بم: استان کرمان، بم، روستای اکبر آباد، توابع بخش ریگان، قنات اکبر آباد بم

جاذبه های دیدنی بم

رودخانه آدوری، رودخانه ای زیبا در میان دیدنی های بم

وجود رودخانه ها، چشمه ها و آبشارها در میان طبیعت می توانند طراوت و تازگی را پدید آورند. خوشبختانه در میان جاهای دیدنی بم، رودخانه ای زیبا و پر آب به نام رودخانه آدوری جریان دارد که طول آن به 50 کیلومتر می رسد. منبع سرچشمه این رودخانه زیبا از کوه های جبال بارز بوده که در مسیر خود از میان دره های پر پیچ و خم و عمیقی عبور می کند و مسیر خود را آبیاری کرده و طراوت را میهمان این مناطق می کند. همچنین رودخانه آدوری که از دیدنی های بم به شمار می آید، در طول مسیر خود از روستاهای متعددی همچون روستای گزدان، روستای دسک و روستای آدوری عبور می کند و سبب آبیاری بخش هایی از روستاها نیز می شود و در نهایت در رودخانه پشترود تخلیه می شود.

آدرس رودخانه آدوری: استان کرمان، شهر بم، رودخانه آدوری

رودخانه آدوری از جاذبه های دیدنی بم

گورستان کوهشاه

برخی از شهرها و روستاهای ایران دارای گورستان های تاریخی بوده که به دلیل قدمت زیادی که پشت سر گذاشته اند، جزء شگفت انگیز ترین جاذبه های دیدنی هر منطقه ای به حساب می آیند. شهر بم نیز گورستانی تاریخی و کهن به نام گورستان کوهشاه را در میان طبیعت خود جای داده که امروزه به عنوان جاذبه های گردشگری بم شناخته می شود.

قدمت گورستان کوهشاه به حدد 350 سال گذشته می رسد و تمدن و قدمت طولانی شهر بم را نمایش می دهد. این قبرستان در روستای کوهشاه جای داشته و نام آن نیز اقتباس گرفته از نام روستا می باشد که حدود 73 کیلومتر از منطقه ریگان فاصله دارد. گورستان کوهشاه که از ارزش تاریخی و فرهنگی بالایی برخوردار بوده، در انتظار آن است که به عنوان یکی از آثار ملی در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردد.

آدرس گورستان کوهشاه: استان کرمان، شهر بم، 73 کیلومتری منطقه ریگان، روستای کوهشاه، گورستان کوهشاه

جاهای دیدنی بم

آبشار تنگ تاهران

تصور ما از استان کرمان و شهرهایی که در این استان وجود دارند، این است که تمام دیدنی های کرمان و جاذبه های دیدنی بم جزء جاذبه ها و بناهای تاریخی بوده و هیچ نوع جاذبه طبیعی در میان این شهر وجود ندارند. اما اگر قصد سفر به شهرهای کرمان نظیر بم را داشته باشیم و به دنبال جاهای دیدنی بم بگردیم تا در طول سفر خود به سراغ آن ها برویم، می توانیم انواع جاذبه های طبیعی و با طرواتی همچون آبشار تنگ تاهران را پیدا کنیم که طبیعتی حیرت انگیز را در میان دیدنی های بم پدید آورده است. آبشار تنگ تاهران در فاصله 80 کیلومتری از جنوب شرقی بم و در کنار روستای آباد چهل تن جریان دارد. منبع سرچشمه رودخانه چهل تن از ارتفاعات قله چال بوده که سبب پدید آمدن آبشار تنگ تاهران شده است.

آدرس آبشار تنگ تاهران: استان کرمان، شهر بم، 80 کیلومتری جنوب شرقی بم، نزدیک روستای آباد چهل تن، آبشار تنگ تاهران

جاذبه های دیدنی بم

ارگ جدید بم، مجموعه ای توریستی از جاذبه های گردشگری بم

ارگ جدید بم به عنوان یک مجموعه توریستی در میان جاذبه های گردشگری بم شناخته می شود. این مجموعه در فاصله 10 کیلومتری از شهر بم واقع شده و کار آن از سال 1376 به صورت رسمی آغاز گردید. ارگ جدید بم از امکانات و تجهیزات پیشرفته ای برخوردار بوده و با توجه به امکانات متنوعی که برای آن به کار برده شده اند، به عنوان یک دهکده توریستی محسوب می شود و انواع واحدهای مسکونی و خدماتی در آن وجود دارند.

این مجموعه توریستی حدود 260 هکتار را به فضای سبز اختصاص داده که 520 هزار اصله نخل خرما را در دو نخلستان خود جای داده و به همین جهت به یکی از بزرگترین مجموعه های تفریحی و گردشگری در جنوب شرق ایران تبدیل شده است. از جمله امکانات تفریحی ارگ جدید بم می توان به استخر روباز، استخر سرپوشیده، سالن آمفی تئاتر، سالن اجتماعات، پیست موتور چهارچرخ، رستوران های مختلف، پیست دوچرخه سواری، پیست اسب دوانی، پیست کارتینگ، جاده تندرستی، دریاچه بزرگ تفریحی، سالن بیلیارد و غیره اشاره نمود که همگی در این مجموعه قرار گرفته اند و مجموعه تفریحی بی نظیر و مجهزی را در میان تمام جاذبه های دیدنی بم پدید آورده اند.

مسیر دسترسی به ارگ جدید بم

مجموعه تفریحی ارگ جدید بم به عنوان یکی از پرطرفدارترین مکان های دیدنی بم شناخته شده و گردشگران زیادی قصد بازدید از این مجموعه را دارند. اگر شما هم می خواهید به سراغ این مجموعه توریستی تفریحی بروید، می توانید به میدان مهدویت رفته و وارد بلوار هاشمی رفسنجانی شوید و مسیر رسیدن به میدان آزادی را پیش بگیرید. در ادامه وارد بزرگاه بم – نرماشیر شده و از طریق این مسیر خود را به ارگ جدید بم برسانید.

شماره تماس ارگ جدید بم: 03444252526

آدرس ارگ جدید بم: استان کرمان، شهر بم، کیلومتر 12 جاده بم – زاهدان، مجموعه تفریحی ارگ جدید بم

ارگ جدید بم از دیدنی های بم

تل آتشین دارستان بم

تل آتشین دارستان بم به عنوان یک سایت باستان شناسی در بم شناخته می شود که در یکی از قدیمی ترین و کهن ترین روستاهای این شهر جای گرفته و بر اساس کاوش ها پژوهش هایی که در آن صورت پذیرفته اند، باستان شناسان به نشانه هایی از دوران نوسنگی که متعلق به هزاره هفتم پیش از ملاد مسیح هستند، دست یافته اند. به جهت تاریخی و قدیمی بودن این منطقه، تل آتشین دارستان بم به عنوان یکی از مناطق دیدنی بم محسوب می گردد. از جمله آثار تاریخی که در این منطقه به دست آمده اند می توان به بقایای معماری خشتی، یک اسکلت دفن شده، ابزارهای سنگی و غیره اشاره کرد.

آدرس تل آتشین دارستان بم: استان کرمان، بم، 30 کیلومتری شرق ارگ تاریخی بم، بخش دارستان، تل آتشین دارستان بم

جاهای دیدنی بم

گورستان ایستاده کودکان ارگ بم

گورستانی تاریخی و عجیب به نام گورستان ایستاده کودکان ارگ بم در شهر بم وجود داشته که امروزه به عنوان جاهای دیدنی بم شناخته می شود. در واقع بعد از زلزله مهیبی که در بم رخ داد و ویرانی های زیادی به بار آورد، کارشناسان و باستان شناسان زیادی برای کارهای تحقیقاتی و کاوشگری به سراغ این منطقه رفتند. در طی این کاوش ها، به چندین جسد کودک و اسکلت نوزادهایی دست یافتند که در دیواره های بلند و میان حصارهای ارگ پنهان شده بودند. بر اساس تحقیقاتی که انجام شده، تعداد اجساد دفن شده به 68 جسد رسیده و همه آن ها کودکان پسر بوده و سن آن ها بین 1 تا 6 سال بوده که برای دفن آن ها از 3 روش مختلف بهره برده اند.

آدرس گورستان ایستاده کودکان ارگ بم: استان کرمان، بم، جنوب رودخانه پشت رود، ارگ تاریخی بم، گورستان ایستاده کودکان ارگ بم

بازار سنتی سرپوشیده بم

معمولا بازارهای سنتی و تاریخی در هر شهری وجود دارند که جزء جاذبه های گردشگری و دیدنی شهرها به حساب می آیند که شهر بم نیز از این امر مستثنا نبوده و بازاری تاریخی و سرپوشیده ای را به نام بازار سنتی سرپوشیده بم در خود جای داده که جزء دیدنی های بم به حساب می آید. این بازار در زمان های گذشته از رونق اقتصادی خوبی برخوردار بود.

از آنجا که شهر بم در مسیر سیستان و بلوچستان قرار داشت، این شهر به عنوان دروازه تجارت کشورهای شرقی و سیستان و بلوچستان به استان های مرکزی ایران محسوب می شد. همانطور که قبلا اشاره کردیم، بر اثر زلزله ویرانگری که در این شهر روی داده بود، بسیاری از بناهای شهر بم تخریب و ویران شدند که بازار سنتی سرپوشیده بم نیز یکی از آن بناها بوده که در حال حاضر در دست بازسازی قرار دارد. متأسفانه امکان بازدید و خرید از بازار سرپوشیده بم وجود ندارد.

آدرس بازار سنتی سرپوشیده بم: استان کرمان، شهر بم، خیابان آیت الله کاشانی، بازار سنتی سرپوشیده بم

جاهای دیدنی بم

آتشکده میرآباد

بسیاری از جاذبه های گردشگری بم شامل جاذبه های تاریخی می شوند که از دوره های مختلف تاریخ ایران به یادگار مانده اند. آتشکده میرآباد نیز یکی از نمونه های تاریخی شهر بم است که از دوره ساسانیان به جا مانده و از قدیمی ترین مان های مذهبی بم به حساب می آید. همچنین با توجه به کاربری مذهبی آتشکده میرآباد، از سبک معماری مذهبی نیز بهره برده و بخش هایی همچون اتاق مربعی مرکزی و راهروی پیرامونی تشکیل شده است. دیدنی های بم نیز همانند دیدنی های رفسنجان از طرفداران زیادی برخوردار بوده و معمولا علاقه مندان به جاذبه های تاریخی به این شهرها سفر می کنند.

آدرس آتشکده میرآباد: استان کرمان، بم، شمال غربی شهرستان ریگان، آتشکده میرآباد

مرکز خرید اطلس، مرکز خریدی مدرن در دل جاذبه های تاریخی بم

گردش در میان مراکز خرید و بازارهای مختلف، یکی از تفریحاتی است که بسیاری از گردشگران بدان علاقه دارند. مرکز خریدی مجهز و مدرن به نام مرکز خرید اطلس در میان جاذبه های دیدنی بم وجود دارد که توجه بسیاری از اهالی این شهر و گردشگران را به خود جلب نموده است. مرکز خرید اطلس دارای مساحت 7.300 متر مربع بوده که شامل 4 طبقه بوده و 440 واحد تجاری در آن جای گرفته اند و به همین جهت از بزرگترین مراکز خرید بم به شمار می آید. علاوه بر واحدها و فروشگاه های تجاری، انواع امکانات تفریحی و رفاهی نظیر رستوران، فودرکورت، هایپرمارکت و فضای بازی در این پاساژ تعبیه شده اند که بر محبوبیت مرکز خرید اطلس افزوده اند.

آدرس مرکز خرید اطلس: استان کرمان، بم، میدان امام خمینی، مرکز خرید اطلس

جاهای دیدنی بم

قلعه برج معاذ

در 8 کیلومتری از جنوب شهر فهرج، روستایی تاریخی به نام روستای برج معاذ وجود دارد که این روستای تاریخی، یکی از قدیمی ترین مکان های دیدنی بم به نام قلعه برج معاذ را در خود جای داده است. این قلعه تاریخی که امروزه چیزی به غیر از ویرانه از آن باقی نمانده، از مساحتی حدود 5 هزار متر مربع برخوردار بوده و اتاق های متعددی اطراف آن وجود دارند که اهالی قلعه برج معاذ از آن ها برای محل سکونت خود استفاده می کردند. در اضلاع شمالی و جنوبی این قلعه تاریخی 15 اتاق و همچنین در اضلاع شرقی و غربی آن نیز 11 اتاق وجود داشتند. اغلب اتاق هایی که در ضلع شمالی قلعه برج معاذ وجود داشتند، از آن ها به عنوان محلی برای نگهداری علوفه دام ها و اصطبل حیوانات مورد استفاده قرار می گرفت.

آدرس قلعه برج معاذ: استان کرمان، 8 کیلومتری جنوب شهر فهرج، روستای برج معاذ، قلعه برج معاذ

مسجد حضرت رسول (ص) بم

مسجدی تاریخی به نام مسجد حضرت رسول (ص) بم در شهر بم قرار گرفته که متعلق به قرن اول هجری قمری بوده و با توجه به قدمت زیادی که از آن می گذرد، امروزه جزء مناطق دیدنی بم به حساب می آید. این مسجد متشکل از بخش هایی نظیر یک شبستان با پلان مربعی شکل به همراه چهار طاقی گنبدی با ستون های مرکزی و یک اتاق با مساحت کمتر با طاق گنبدی می باشد. این مسجد نیز همانند بسیاری دیگر از بناهای تاریخی که ویرانه هایی از آن ها باقی مانده، بسیاری از بخش های آن تخریب گردیده اند.

آدرس مسجد حضرت رسول (ص) بم: استان کرمان، بم، بلوار لطف علی خان، بخش شرقی ارگ تاریخی بم، مسجد حضرت رسول (ص) بم

جاهای دیدنی بم

فرودگاه بم

فرودگاه بم در سال 1374 فعالیت خود را به صورتی رسمی آغاز نمود که بسیاری از گردشگران برای سفر به شهر بم و بازدید از جاهای دیدنی بم از طریق هوایی به این شهر سفر می کنند. بر اساس گزارشی که در سال 2016 میلادی از فرودگاه بم به دست آمده بود، حدود 212 پرواز در فرودگاه بم انجام پذیرفته بود. انواع امکانات رفاهی نظیر غرفه های تجاری، رستوران، بوفه خوراکی و شعب بانکی در این فرودگاه وجود دارند. ناگفته نماند فرودگاه بم جزء فرودگاه های داخلی به شمار می آید.

شماره تماس فرودگاه بم: 03432110031

آدرس فرودگاه بم: استان کرمان، شهر بم، بلوار شهید ستاری، فرودگاه بم

جذبه های گردشگری بم

روستای ییلاقی مَرغک

روستای ییلاقی مَرغک در فاصله 40 کیلومتری از جنوب غربی بم واقع شده که از قدیمی ترین روستاهای ییلاقی شهر بم شناخته شده و به دلیل وجود جنگل های انبوه و متنوع، از طبیعتی زیبا و سرسبز برخوردار است. حدود 25 کیلومتر از کل وسعت روستای ییلاقی مَرغک به پوشش گیاهی و سرسبز اختصاص یافته و جنگل های کهکم، بادام کوهی، بنه و اورس از دیدنی های این روستا محسوب می شوند. از آنجایی که روستای ییلاقی مَرغک از آب و هوای ییلاقی و خنک تری نسبت به شهر بم و استان کرمان برخوردار است و همین موضوع سبب گردیده، این روستا مورد توجه گردشگران زیادی برای فصل های بهار و تابستان قرار گیرد و به عنوان یکی از دیدنی های بم شناخته شود.

آدرس روستای ییلاقی مَرغک: استان کرمان، 40 کیلومتری جنوب غربی بم، روستای ییلاقی مَرغک

کارخانه حناسایی بم

یک کارخانه به نام کارخانه حناسایی بم در شهر بم وجود دارد که قدمت آن به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی می رسد که تا حدود 30 سال گذشته به فعالیت خود ادامه داد و در حال حاضر تنها ویرانه هایی از آن باقی مانده اند. کارخانه حناسایی بم در زمان های گذشته از رونق زیادی برخوردار بود و برای ساخت بنای آن هم از معماری زیبا و چشمنوازی استفاده شده بود. در این کارخانه علاوه بر حنا، محصولات دیگری همچون روغن کرچک و وسمه نیز تولید می شدند.

آدرس کارخانه حناسایی بم: استان کرمان، بم، بلوار شهید باهنر

جاهای دیدنی بم