جاهای دیدنی رفسنجان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

27 شهریور

یخدان عباس آباد حاجی

یخدان عباس آباد حاجی یکی از دیدنی های شهر رفسنجان است که بی شک یکی از آثار تاریخی و دیدنی این شهر به حساب می آید. بطور کلی یخدان ها به عنوان قضایی برای نگه داری یخ از […]

22 شهریور

موزه ریاست جمهوری

موزه ریاست جمهوری یکی از بنا های مهم و همچنین دیدنی است که در شهر رفسنجان واقع شده است. این مجموعه به دلیل نگهداری از هدایا و وسایل مربوط به دوره های مختلف رؤسای جمهور کشور یکی از […]

بادگیر معین

بادگیر معین یکی از بنا های دیدنی و تاریخی شهر رفسنجان است که بی شک علاوه بر کاربرد بسیار بالا در زمان خود، یکی از جاذبه های گردشگری بسیار زیبای شهر رفسنجان به حساب می آید. بطور کلی […]

19 شهریور

عمارت باقری رفسنجان

عمارت باقری یکی از خانه های قدیمی و تاریخی و همچنین یکی از جاذبه های گردشگری شهر رفسنجان و استان کرمان است. بی شک کشور ما دارای تاریخچه ای غنی و بی نظیر است که همین موضوع سبب […]

آب انبار مرادی

آب انبار مرادی یکی از دیدنی های جذاب و تاریخی رفسنجان به حساب می آید که توجه افراد بسیاری را به خود جلب کرده است. این آب انبار یکی از جاذبه های تاریخی و بسیار زیبای رفسنجان به […]

رفسنجان از جمله معروف ترین و بزرگترین شهرستان های استان کرمان است که در بخش شمال غربی کرمان واقع شده و به عنوان مسیر ارتباطی کرمان و یزد تلقی می گردد و به نوعی مسیر محور کرمان به یزد بوده و این موضوع هم توانسته بر اهمیت آن بیافزاید. جاهای دیدنی رفسنجان می تواند برای هر گردشگر و مسافری جذاب باشد. رفسنجان از قدیمی ترین و تاریخی ترین شهرستان های کرمان بوده که سرگذشتی طولانی و مهم را به خود دیده و بسیاری از روایت های تاریخی را می توان با توجه به آثار باستانی و بناهای تاریخی به جا مانده در نقاط مختلف این شهر، پی برد. هر شهر و منطقه ای که در کشور پهناور ایران وجود دارند، از جذابیت ها و دیدنی های مخصوص به خود برخوردارند و تمام این موارد با کنار هم قرار گرفتن آن ها، جاذبه ای گردشگری و تماشایی را پدید می آورند. رفسنجان نیز همانند بسیاری دیگر از شهرها و مناطق گردشگری ایران، دارای انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری بوده که اگر به آن سفر کنید، می توانید خاطرات خوش و به یادماندنی را برای خود رقم بزنید و از سفر و گردش خود در این شهر لذت ببرید. شاید بسیاری از ما نام پسته رفسنجان به گوشمان خورده باشد و همانطور که انتظار می رود، پسته یکی از مهمترین و پرطرفدارترین انواع سوغاتی های رفسنجان به شمار می آید. اگر شما هم اهل سفر و گردش هستید و دوست دارید به تمام نقاط ایران سفر کنید و با بسیاری از دیدنی های رفسنجان که سبب جلب توجه گردشگران زیادی شده اند آشنا شوید، بهتر است تا انتهای این مطلب با لوکس ویلا همراه باشید.

درخت بنه کهنسال اودرج

همانطور که می دانیم، یکی از مهمترین و پرطرفدارترین انواع سوغاتی های رفسنجان بوده که حتی یکی از معروف ترین جاهای دیدنی رفسجان، درخت بنه کهنسال اودرج است که نام دیگر آن درخت پسته کهنسال اودرج بوده و میوه آن نوعی پسته کوهی است که با نام بنه شناخته شده و از آن برای تهیه انواع خوراکی های محلی نظیر کشک بنه استفاده می کنند. این درخت تنها یک درخت ساده و مثمر نبوده و با توجه به قدمت 1500 ساله ای که دارد، جزء جاذبه های تاریخی رفسنجان محسوب شده و ارتفاع آن به 15 متر و قطر آن به 3.5 متر می رسد.

زمانی که در حال طی کردن مسیر رسیدن به درخت بنه کهنسال اودرج هستید تا به آن برسید و از آن دیدن کنید، باغ پسته ای را در ابتدای مسیر خود خواهید دید که با قرار گرفتن در منطقه ای با شرایط اقلیمی کویری، چهره ای جذاب و تماشایی را پدید آورده است. درخت بنه کهنسال اودرج در فاصله 35 کیلومتری از رفسنجان قرار گرفته و جالب است بدانید، علاوه بر آن که از جاذبه های دیدنی رفسنجان محسوب گردد، به عنوان قدیمی ترین و کهن ترین درخت پسته جهان شناخته می شود. درخت پسته کهنسال اودرج در تاریخ 27 فروردین ماه سال 1397 با شماره 577 در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شد.

آدرس درخت بنه کهنسال اودرج: استان کرمان، 35 کیلومتری رفسنجان، دهکده اودرج، درخت بنه کهنسال اودرج

جاهای دیدنی رفسنجان

حصار قدیم رفسنجان

حصار قدیم رفسنجان از قدیمی ترین و تاریخی ترین جاذبه های گردشگری رفسنجان است که قدمت آن به 200 سال گذشته می رسد. اغلب جاهای دیدنی رفسنجان به دلیل برخورداری از قدمت طولانی و کهن، جزء جاذبه های تاریخی به حساب می آیند. حصار قدیم رفسنجان به دستور امیر مفخم بختیاری، حاکم کرمان، احداث شده بود و طول آن به 5.400 متر و عرض آن در بخش پایین دیوار به 3 متر و ارتفاع دیوار نیز به 6 متر می رسد.

دروازه های حصار قدیم رفسنجان شامل دروازه مزار در ضلع شمالی، دروازه کمال آباد در ضلع شرقی، دروازه قطب آباد در ضلع غربی و دروازه علی آباد در ضلع جنوبی آن می شدند. در حال حاضر تنها دروازه قطب آباد در ضلع غربی حصار قدیم رفسنجان به جا مانده و اثری از دیگر دروازه های این حصار باقی نمانده اند. این دروازه تاریخی و قدیمی از مصالحی نظیر گل دونم و لگد خورده، خشت خام و کاهگل ساخته شده است. همچنین تزئیناتی هم در بخش بالا و دیواره های حصار قدیم رفسنجان دیده می شوند. حصار قدیم رفسنجان در تاریخ 27 اسفند ماه سال 1387 با شماره 26245 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس حصار قدیم رفسنجان: استان کرمان، شهرستان رفسنجان، خیابان بنفشه، حصار قدیم رفسنجان

جاهای دیدنی رفسنجان

دره راگه

جاهای دیدنی رفسنجان تنها به بناهای تاریخی و آثار باستانی ختم نمی شود و بلکه جاذبه های دیدنی و طبیعی نیز در طبیعت آن وجود دارند که هر کدام از آن ها دارای جذابیت های مخصوص به خود هستند. دره راگه یا تنگه راگه یکی از انواع دیدنی های رفسنجان است که به عنوان پدیده ای طبیعی شناخته شده و مانند دره ای است که با ورود به آن، داستان ماجراجویی شما آغاز می گردد. تنگه راگه دارای طبیعتی شگفت انگیز و مسحورکننده ای است که به عنوان سومین ژئوپارک ایران شناخته شده و هر چه زیبایی در این جاذبه مشاهده می کنید، کاملا طبیعی بوده و زیبایی های طبیعی را به رخ می کشد.

دره راگه بر اثر فرسایش رودخانه گیودری بوده و قدمتی حدود 20 هزار سال دارد. وجود این رودخانه در میان تنگه راگه بر زیبایی این جاذبه تأثیر به سزایی داشته و یکی از زیباترین دیدنی های رفسنجان را تشکیل داده است. ستون هایی با ارتفاع 100 متر در کناره های دره قرار گرفته اند و بر اساس تحقیقات و پژوهش های زمین شناسی که در این جاذبه صورت پذیرفته اند، قدمت دره راگه به دوران چهارم زمین شناسی می رسد. از دیدنی های این تنگه می توان به ستون ها و ستونک های فرسایشی، مخروط های نوک تیز و کله قندی، آرک ها و تیغه ها و دیواره های نواری اشاره نمود.

مسیر دسترسی به تنگه راگه

اگر قصد دارید از میان تمام جاذبه های گردشگری رفسنجان به بازدید از دره راگه اقدام نمایید، می توانید ابتدا خود را به رفسنجان رسانده و از آنجا مسیر رفسنجان – کرمان را پیش بگیرید و در آن به حرکت خود ادامه دهید. در طول این مسیر پل کمربندی و روستای ناصریه را پشت سر گذاشته و کمی که از آن ها جلوتر بروید، به کارخانه فرمولیبدن کویر زفسنجان خواهید رسید که مقابل آن مسیر فرعی وجود داشته و بایستی وارد آن شوید. حدود 10 کیلومتر که در این مسیر پیش بروید، می توانید به راحتی به تنگه راگه برسید و به گردش در آن بپردازید.

آدرس دره راگه: استان کرمان، شهرستان رفسنجان، منطقه حفاظت شده بدوئیه، دره راگه

دره راگه از جاهای دیدنی رفسنجان

بادگیر معین

یکی از جاذبه های گردشگری رفسنجان، بادگیر معین است که به عنوان یکی از اصلی ترین ویژگی های معماری مناطق کویری شناخته می شود. در واقع بادگیرها برج هایی هستند که از آن ها جهت تهویه هوا استفاده می شود و به وفور می توان در مناطق کویری مشاهده نمود و آن ها را یکی از مهمترین شاهکارهای مهندسان و معماران ایرانی قلمداد کرد و سالیان طولانی است که از بادگیرها در مناطق کویری استفاده می شود. ساز و کار بادگیرها به گونه ای است که هوای خنک را به بخش های زیرین و پایینی ساختمان انتقال می دهد.

رفسنجان هم که خود یکی از شهرهای نیمه کویری با تابستان هایی گرم و زمستان هایی سرد می باشد، استفاده از بادگیر در آن مرسوم بوده است. بادگیر معین که امروزه از جاذبه های دیدنی رفسنجان به حساب می آید، متعلق به دوران قاجار بوده و از بخش های به جا مانده از عمارت معین می باشد و ارتفاع آن به 16 متر می رسد. برای ساخت بادگیر معین از مصالحی همچون آجر، خشت خام، چوب و کاهگل استفاده شده است. با توجه به آن که بر اثر مرور زمان آسیب هایی به بنای این بادگیر وارد شده بود، در سال 1384، سازمان میراث فرهنگی کشور به مرمت و بازسازی بادگیر معین اقدام نمود.

آدرس بادگیر معین: استان کرمان، شهرستان رفسنجان، شرق خیابان بنفشه، بین خیابان شریعتی و عدالت، پردیس معین، بادگیر معین

بادگیر معین از دیدنی های رفسنجان

برج خلیل آباد

بسیاری از دیدنی های رفسنجان، جرء جاذبه های تاریخی آن محسوب شده و هر یک از آن ها به جا مانده از دوره های مختلف تاریخ کشور می باشند. یکی دیگر از جاذبه های گردشگری رفسنجان، برج خلیل آباد است که از دوره قاجاریان به یادگار مانده است. حتی طبق آثار تاریخی که بر روی برج خلیل آباد وجود دارند، می توان دریافت که این برج متعلق به دوران قاجاریان بوده و برای ساخت و تزئینات آن از خشت خام و گل استفاده شده، اما این بنای تاریخی به قدری مستحکم بوده که تا کنون در جای خود باقی مانده است. بر اساس تحقیقاتی که در برج خلیل آباد انجام شده، محقیقان دریافته اند که این برج تاریخی برای نگهبانی و دیده بانی مورد استفاده قرار می گرفت. برج خلیل آباد در تاریخ 2 مرداد ماه سال 1387 با شماره 23124 در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید.

آدرس برج خلیل آباد: استان کرمان، شهرستان رفسنجان، محله خلیل آباد، خیابان 15 خرداد، کوچه برج، برج خلیل آباد

دیدنی های رفسنجان

آب انبار مرادی

آب انبار مرادی یکی دیگر از جاهای دیدنی رفسنجان است که از دوره قاجاریان به جا مانده و به دلیل قدمت زیادی که از آن می گذرد، جزء جاذبه های تاریخی به حساب می آید. این بنا به دستور بی بی سلطان مرادی احداث شده و بخش هایی همچون سر در، راه پله، تهویه و پاشیر در آن وجود دارند که بخش های اصلی آن را تشکیل داده اند. 52 پله برای دسترسی به آب انبار در نظر گرفته شده اند که مسیر راه پله ای تاریکی بود و هیچگونه روشنایی به غیر از یک نورگیر سقفی برای آن در نظر گرفته نشده و تنها راه روشنایی این مسیر همان نورگیر سقفی می باشد.

بعد از پله ها، مسیری یو U مانند وجود دارد که مخزن آب در آن محل قرار دارد. آب انبار مرادی از سبک معماری و طراحی خاصی بهره برده است و به همین دلیل از خاص ترین دیدنی های کرمان در شهرستان رفسنجان شمرده می شود. آب انبار مرادی در سال 1383 با شمار 11392 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

آدرس آب انبار مرادی: استان کرمان، شهرستان رفسنجان، خیابان بهشتی، جنب موزه مردم شناسی رفسنجان، آب انبار مرادی

جاذبه های دیدنی رفسنجان

بازار رفسنجان

رفسنجان نیز همانند بسیاری دیگر از شهرهای ایران دارای بازار سنتی خود بوده که با نام بازار رفسنجان شناخته می شود. این بازار از زمان های گذشته اصلی ترین و مهمترین محل برای اقتصاد و مبادلات تجاری رفسنجان محسوب می شد. بازار رفسنجان به عنوان مجموعه ای تاریخی و یادگاری از چندین دوره است که بنای اصلی آن متعلق به دوران سلجوقیان بوده و طول آن به 1 کیلومتر می رسد. بازار تاریخی رفسنجان نیز که جزء مکان های دیدنی رفسنجان به شمار می آید، توسط بهرام شاه سلجوقی ساخته شده و به همین علت است که بنای اصلی آن را به دوران سلجوقیان نسبت می دهیم.

بخش شرقی بازار با عنوان بازار قیصریه شناخته می شود. لازم به ذکر است که بازار رفسنجان مجموعه ای تشکیل شده از بخش های مختلفی نظیر قیصریه، بارانداز، آب انبار، سقاخانه، حمام، مسجد، کاروانسرا و 9 گنبد سلجوقی می باشد. اگر به شهر رفسنجان سفر کردید و از میان مناطق دیدنی رفسنجان این بازار تاریخی را انتخاب کرده و به سراغ آن بروید. این بازار از بهترین جاهای دیدنی رفسنجان برای خرید و آشنا شدن با فرهنگ و آداب و رسوم اهالی رفسنجان می باشد. بازار رفسنجان با شماره 13290 در تاریخ 22 مرداد ماه سال 1384 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس بازار رفسنجان: استان کرمان، رفسنجان، محله علی آباد، مابین خیابان های اتقلاب و شهید بهشتی، کوچه مسجد امام، بازار رفسنجان

جاهای دیدنی رفسنجان

عمارت باقری رفسنجان

عمارت باقری رفسنجان جزء قدیمی ترین عمارت ها یا خانه های تاریخی رفسنجان بوده که قدمت آن متعلق به اواخر دوران قاجاریان است و به جهت برخورداری از قدمت زیاد، آن را در میان جاذبه های گردشگری رفسنجان به شمار می آورند. عمارت باقری رفسنجان دارای مساحتی حدود 20 هزار متر مربع بوده و 2 طبقه را در خود جای داده که از سبک معماری قدیمی بهره می برد و سه ایوان برای آن در نظر گرفته شده اند.

نمای بیرونی این عمارت تاریخی به صورت آجرنما بوده و نقش و نگارهای مختلفی برای سقف خانه به کار رفته اند که هر کدام از این تزئینات می توانند شاهکار معماری دوران قاجار را به رخ بکشند. عمارت باقری رفسنجان که از جاذبه های دیدنی رفسنجان است، در تاریخ 7 مهر ماه سال 1381 هجری شمسی با شماره 6126 در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده است.

آدرس عمارت باقری رفسنجان: استان کرمان، رفسنجان، خیابان امام خمینی، مقابل شرینی فروشی حاج خلیفه، عمارت باقری رفسنجان

جاهای دیدنی رفسنجان

یخدان عباس آباد حاجی

رفسنجان از تاریخی ترین شهرهای نیمه کویری ایران است که با قرارگیری در استان کرمان، خود به یکی از دیدنی های کرمان تبدیل گردیده و انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری در آن قرار گرفته اند. بسیاری از جاهای دیدنی رفسنجان جزء بناهای تاریخی به جا مانده از دوره های مختلف می باشند. یخدان عباس آباد حاجی یخدانی تاریخی به جا مانده از دوره قاجاریان است که به صورت یک بنا با دیوارهایی بلند است که ارتفاع آن ها به 12 متر می رسند و یک چاله یخ در آن وجود دارد که عمق آن به 10 تا 15 متر می رسد.

در فصل های زمستان که بارش به صورت برف رخ می دهد، یخ های به دست آمده را در اعماق چاله یخ پنهان می کردند و از آنجایی که برای ساخت آن مصالحی همچون خشت خام و گل استفاده شده بود، می توانست یخ ها را تا اواخر تابستان نیز به خوبی نگهداری کند و از آب شدن آن ها جلوگیری نماید. یخدان عباس آباد حاجی که از قدیمی ترین جاهای دیدنی رفسنجان است، در تاریخ 9 بهمن سال 1384 با شماره 13955 به فهرست آثار ملی ایران اضافه گردید. شهر بم یکی دیگر از شهرهای استان کرمان است که انواع بناهای تاریخی را در میان خود جای داده و اگر به بازدید از جاذبه های تاریخی علاقه داشته باشید، می توانید سفری لذت بخش به این شهر را در نظر بگیرید و گردشی در میان دیدنی های بم را تجربه کنید.

آدرس یخدان عباس آباد حاجی: استان کرمان، 4 کیلومتری از شرق شهرستان رفسنجان، یخدان عباس آباد حاجی

جاهای دیدنی رفسنجان

خانه حاج علی آقا

خانه های تاریخی متعددی در سرتاسر ایران وجود دارند که برخی از آن ها در میان دیدنی های رفسنجان جای گرفته اند و به صورتی است که بسیاری از جاهای دیدنی رفسنجان را، خانه های تاریخی و بناهای تاریخی آن تشکیل داده اند و اگر شهر رفسنجان را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنید و به بازدید از جاذبه ها و بناهای تاریخی علاقه مند باشید، سفری به یادماندنی را تجربه خواهید کرد. خانه حاج علی آقا یکی از همان خانه های تاریخی مهم و معروفی است که با مساحتی حدود 7 هزار متر مربع به عنوان بزرگترین خانه خشتی و سنتی جهان شناخته می شود.

قدمت این خانه به حدود 130 سال گذشته می رسد و به دستور بزرگترین تاجر ایرانی در آن زمان، به نام زعیم الله رفسنجانی در سال 1136 هجری شمسی ساخته شد. خانه حاج علی آقا که از مساحت زیادی برخوردار بود و برای ساخت آن از تزئینات چمشگیری استفاده شده بود و همچنین شامل بخش های مختلفی نظیر شاه نشین، حوضخانه، پاییزی و زمستانی می شد که بخش های اصلی آن را تشکیل داده بودند. تعداد اتاق های این خانه تاریخی به 84 اتاق می رسند. تالار حوضخانه به عنوان بزرگترین بخش خانه محسوب شده و دارای سقفی گنبدی شکل می باشد.

آدرس خانه حاج علی آقا: استان کرمان، 6 کیلومتری جنوب شرقی رفسنجان، روستای قاسم آباد، خانه حاج علی آقا

دیدنی های رفسنجان

کاروانسرای قطب آباد

کاروانسراهای تاریخی یزادی در شهرهای مختلف کشور وجود دارند که هر یک از آن ها متعلق به دوره های مختلف از تاریخ هستند که چندین نمونه از آن ها در شهرستان رفسنجان قرار گرفته اند. کاروانسرای قطب آباد یکی از همان کاروانسراهایی است که بر اساس تحقیقات انجام شده در آن، قدمتی بیش از 400 سال دارد. کاروانسرای قطب آباد با نام های کاروانسرای شاه عباسی و کاروانسرای وهاب زاده نیز شناخته می شود.

از آنجایی که مالک اصلی این کاروانسرا فردی به نام آقای وهاب زاده بود، نام وهاب زاده را نیز برای این کاروانسرا به کار می بردند. کاروانسرای قطب آباد دارای مساحتی حدود 3 هزار متر مربع بوده که از بخش هایی نظیر 12 اتاق، 4 ایوان و یک حیاطط مرکزی تشکیل شده بود. قدمت این کاروانسرای تاریخی به دوره صفویان می رسد و از مصالحی همچون آجر و خشت خام استفاده شده اند. این بنا به علت آسیب هایی که به بخش های مختلف آن وارد گردیده بود، در سال 1381 مورد بازسازی قرار گرفت. کاروانسرای قطب آباد با شماره ثبت 7279 در تاریخ 12 بهمن ماه 1381 در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

آدرس کاروانسرای قطب آباد: استان کرمان، شهرستان رفسنجان، محله قطب آباد، شمال خیابان معلم، کاروانسرای قطب آباد

جاهای دیدنی رفسنجان

غار میرزا

جاذبه های طبیعی و گردشگری رفسنجان کم نبوده و انواع جاذبه های طبیعی را در خود جای داده است. غار میرزا هم از جاذبه های طبیعی بوده که در سال 1387 توسط یک تیم غارنوردی امداد و نجات کوهستان جمعیت هلال احمر استان کرمان و هیئت کوهنوردی کشف گردید و از آن پس به یکی از جاذبه های گردشگری رفسنجان تبدیل گردید. قندیل های سنگی عظیم الجثه و غول پیکری که در میان مسیر غار میرزا وجود دارند، بر زیبایی چهره این غار افزوده اند و هر غارنوردی را به بازدید از خود دعوت می سازد. فضای داخلی این غار متشکل از 8 تالار اصلی و 4 تالار فرعی می باشد. مسیر دسترسی به غار میرزای رفسنجان مسیری صعب العبور و دشوار بوده که علت آن به بکر و دست نخورده بودن غار و مسیر دسترسی آن مربوط می شود.

آدرس غار میرزا: استان مرمان، 30 کیلومتری شمال شرق شهرستان رفسنجان، روستای ده رنج، غار میرزا

جاهای دیدنی رفسنجان