موزه ریاست جمهوری

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

موزه ریاست جمهوری یکی از بنا های مهم و همچنین دیدنی است که در شهر رفسنجان واقع شده است. این مجموعه به دلیل نگهداری از هدایا و وسایل مربوط به دوره های مختلف رؤسای جمهور کشور یکی از ساختمان ها و مجموعه های مهم و قابل توجه کشورمان محسوب میشود که همین موضوع سبب شده تا از طرف ارگان ها، سازمان ها و همچنین افراد مختلف مورد توجه بسیاری قرار بگیرد. علاوه بر این ها موزه ریاست جمهوری یک مکان گردشگری و دیدنی نیز به حساب می آید که به همین دلیل از استقبال گردشگران و همچنین بازدید کنندگان مختلف از سر تا سر ایران و جهان بهره مند است که این بنا را به یکی از دیدنی های بی نظیر شهر رفسنجان بدل کرده است.

وجود بخش ها و قسمت های مختلف در این مجموعه علاوه بر زیبایی معماری و همچنین دارا بودن گفتنی ها و دانستنی های بسیار، ما را به این عمر وادار کرده تا در جهت آشنایی هرچه بیشتر شما عزیزان با این مجموعه بی نظیر دست به نوشتن این مقاله زده و تمام زیر و بم این مجموعه دیدنی و گردشگری و همچنین پر اهمیت شهر رفسنجان را زیر ذره بین لوکس ویلا ببریم. از همین رو برای آشنایی هرچه بیشتر با موزه ریاست جمهوری شهر رفسنجان تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

موزه ریاست جمهوری

موزه ریاست جمهوری کجاست؟

موزه ریاست جمهوری همانطور که گفته شد در استان کرمان و بطور مشخص شهر رفسنجان واقع شده است. این بنای دیدنی و بسیار مهم یکی از هزاران دیدنی شهر رفسنجان محسوب شده که باعث شده تا علاقه مندان و گردشگرانی که به شهر رفسنجان سفر میکنند حداقل یکبار نام این موزه را شنیده و یا به آن عزیمت داشته باشند. این مجموعه به دلیل فضای بزرگی که در بر میگیرد بطور مشخص در میان سه بلوار مهم شهر رفسنجان یعنی زیتون، مدرس و آیت الله صدر قرار گرفته است که از همین رو دسترسی بسیار آسانی دارد.

برای اینکه شما عزیزان بتوانید به راحتی هرچه بیشتر به این جاذبه گردشگری شهر رفسنجان دسترسی پیدا کنید و از آن بازدید داشته باشید بی شک راه های متفاوتی پیش روی شماست. اما برای راحتی هر چه بیشتر حال شما عزیزان و همچنین دسترسی راحت تر به موزه ریاست جمهوری شهر رفسنجان ما در ادامه این مقاله بهترین مسیر از دو سمت اصلی این شهر یعنی شمال و جنوب رفسنجان را برای شما عزیزان بازگو کرده و برایتان بررسی میکنیم تا به بهترین روش ممکن بتوانید به این جاذبه گردشگری، توریستی و دیدنی شهر رفسنجان دسترسی پیدا کرده و با بازدید از آن برای خود و خانواده و حتی همراهان خود لحظاتی شاد و به یاد ماندنی را به یادگار بگذارید. همراه ما باشید.

مسیر شمالی شهر رفسنجان تا موزه ریاست جمهوری: اگر که شما قصد عزیمت به سمت موزه ریاست جمهوری از بخش شمالی شهر رفسنجان را دارید و همچنین میخواهید در بهترین و کمترین زمان ممکن به این جاذبه دیدنی شهر رفسنجان دسترسی داشته باشید بهترین مسیر برای شما به این صورت است که ابتدا باید در بلوار شهید عابدینی قرار گرفته و خود را به آن برسانید.

در گام بعدی باید در این بلوار به مسیر خود ادامه داده و پیش بروید تا با رد کردن و گذر از میدان شهیدان امینی وارد بلوار مصطفی خمینی شده و به سمت مرکز شهر رفسنجان حرکت کنید. با وارد شدن به این بلوار و طی کردن مسیری حدودا ۱ کیلومتر به تقاطع بلوار حسینی میرسید که باید با تغییر مسیر خود وارد این بلوار شوید. در این بلوار به مسیر خود ادامه داده تا به انتهای آن برسید و با تغییر مسیر به سمت میدان ولی عصر شهر رفسنجان حرکت کنید. این میدان یکی از میادین مهم و نام آشنای شهر رفسنجان است که همچنین در انتهای بلوار حسینی با توجه به تابلو های راهنمایی مقرر شده میتوانید به این میدان دسترسی داشته باشید.

با رد کردن این میدان و گذر از آن باید بلوار مدرس شمالی شوید و به مسیر خود در این بلوار ادامه دهید تا در میدان ۹ دی با رد کردن میدان وارد بلوار مدرس جنوبی شهر رفسنجان شده و در آن مسیر خود را ادامه دهید. این بلوار را نیز تا پایان آن طی کرده تا به چهار راه امیر کبیر برسید. با رسیدن به این چهار راه میتوانید با دسترسی و تغییر مسیر به سمت یکی از بلوار های زیتون و یا مدرس به مجموعه موزه ریاست جمهوری دسترسی داشته باشید و این موضوع نشان از آن است که شما به پایان مسیر خود رسیده و میتوانید به راحتی از این مجموعه دیدنی و جذاب بازدید داشته باشید و در کنار خانواده و نزدیکان خود از آن لذت ببرید.

مسیر جنوبی شهر رفسنجان تا موزه ریاست جمهوری: اگر شما قصد دارید از سمت جنوبی شهر رفسنجان به موزه ریاست جمهوری این شهر دسترسی داشته باشید و مشغول به بازدید از آن شوید بی شک مسیری کوتاه تر را در مقابل خود نسبت به سمت شمالی این شهر دارید و همین موضوع سبب میشود تا با راحتی هرچه بیشتر به این مجموعه گردشگری و دیدنی دسترسی پیدا کنید و بطور مشخص مسیری ۱۰ دقیقه ای و حتی کمتر نسبت به راه پیشنهادی ما در مقابل شماست. برای اینکه به این موزه و مجموعه تفریحی گردشگری شهر رفسنجان برسید بهترین مسیر برای شما ابتدا قرار گیری در بلوار امام علی است.

شما با قرار گیری در این بلوار اولین گام را در مسیر خود برداشته اید و باید در این بلوار به سمت مرکز شهر حرکت کنید. با ادامه مسیر خود در این بلوار شما به میدان محمد رسول الله میرسید و باید در این میدان با رد کردن آن و گذر کردن از میدان ذکر شده به مسیر خود در بلوار امام علی به سمت میدان بعدی که میدان علی ابن ابی طالب نام دارد ادامه دهید. با رسیدن به این میدان باید آن را نیز پشت سر گذاشته و به بلوار طالقانی که در امتداد بلوار اما علی قرار دارد وارد شوید و راه خود را ادامه دهید.

در بلوار طالقانی مسیری تقریبا ۲ کیلومتری را تا انتهای این بلوار باید طی کنید تا بصورت خود جوش به بلوار مدرس راه شما پیوند خورده و وارد آن شوید. بلوار مدرس را نیز تا میدان بسیج طی کرده تا حاشیه مجموعه موزه ریاست جمهوری شهر رفسنجان توجه شما را به خود جلب کند که میتوانید با ادامه راه در همین بلوار مدرس به ورودی این موزه رسیده و از آن دیدن کنید.

موزه ریاست جمهوری کجاست؟

همه چیز در باب موزه ریاست جمهوری

اکبر هاشمی رفسنجانی یکی از روحانیون و سیاستمداران تأثیر گذار در تاریخ معاصر جمهوری اسلامی بود که در شهر رفسنجان استان کرمان دیده به جهان گشود. این سیاستمدار مهم کشور ما در طی سال های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ وظیفه ریاست جمهوری کشور ما را بر عهده داشت که چهارمین رئیس جمهور ایران به حساب می آمد. این موضوع سبب شد تا در طی سال هایی که وی رئیس جمهور کشور بود هدایایی از طرف مردم، سازمان ها و دولت های مختلف برای وی فرستاده شود و همین هدایا باعث شد تا برای سهولت در کار سازمان آرشیو و کتابخانه ملی و همچنین نگهداری از این هدایا موزه ریاست جمهوری شهر رفسنجان به دست ساخت برسد.

این موزه تمام این هدایا و چیز هایی که در طی سال های ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی به وی داده شده بود را در خود جای داده و به در معرض بازدید عموم قرار داده است و همین موضوع سبب شده تا گردشگران بسیاری بخصوص از سر تا سر کشور ما به شهر رفسنجان سفر کرده و از این مجموعه بازدید کنند. اکبر هاشمی رفسنجانی در نهایت در سال ۱۳۹۵ در اثر عارضه قلبی از دنیا رفت اما موزه ریاست جمهوری شهر رفسنجان همواره یاد و خاطره این روحانی و سیاستمدار تأثیر گذار کشور را زنده نگه داشته است. این موزه بسیار دیدنی در سال ۱۳۷۰ شمسی به دست ساخت رسید که با مشقت و تلاش های فراوان و بعد از ۲ سال در نهایت در سال ۱۳۷۲ آماده پاسخگویی به نیاز کتابخانه آرشیو ملی و همچنین بازدید مردم شد که حتی تا سال ۱۳۷۶ که ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی ادامه داشت این موزه همچنان به جمع آوری هدایا از طرف مردم و سازمان ها و حتی دولت های مختلف جهان که به دولت ایران داده شده بود میپرداخت.

موزه ریاست جمهوری به دلیل مساخت بزرگی که در بر گرفته حاوی بخش ها و قسمت های متنوعی مانند اتاق های اداری، بخش VIP که مخصوص اشخاص خاص است و در طبقه نیم همکف قرار دارد، انبار های مختلف، سالن اصلی معروف به نگار خانه در طبقه فوقانی، کتابخانه و رستوران و همچنین آمفی تئاتر است که این آمفی تئاتر معروف شامل یک سالن ثابت و دو سالن گردان است که میتوان از تمامی آن ها بصورت جداگانه و همچنین در کنار هم استفاده کرد. این بخش های موزه تنها بخش داخلی ساختمان اصلی به حساب می آید که معماری بی نظیر و چشم نوازی را به همراه دارد که در ادامه به آن میپردازیم ولی بخش های متنوع دیگری در کل مجموعه مانند تالار شیشه ای، مجموعه فرهنگی ورزشی اکبر رفسنجانی و از این دست بنا ها در مجموعه موزه ریاست جمهوری شهر رفسنجان قرار گرفته که جذابیت و دیدنی بودن آن را از همیشه بیشتر میکند.

موزه ریاست جمهوری رفسنجان

 

معماری موزه ریاست جمهوری

ساختمان موزه ریاست جمهوری شهر رفسنجان یکی از زیبا ترین و دیدنی ترین معماری های جدید به همراه تلفیق با معماری اصیل و قدیمی شهر رفسنجان را به نمایش میکشد که همین موضوع سبب شده تا علاوه بر ماهیت این موزه، ساختمان و بنای دیدنی آن نیز به جذب گردشگران مختلف بپردازد و دیدگان هر بیننده ای را به خود جلب کند. این موزه از سه طبقه و دو نیم طبقه گرد آوری شده که بطور کلی زیر بنایی بالغ بر ۲۰۰۰ متر را شامل میشود که همین موضوع سبب شده تا مساحت قابل توجهی را در بر بگیرد.

نمای کلی موزه بطوری است که یک گوی بتنی و تو خالی با قطر ۳۰ متر درون یک بنای مستطیل شکل قرار گرفته که این بنای مستطیلی بطور کلی نمای خارجی ساختمان موزه را شکل میدهد و در اصل تمرکز موزه و هدایا و وسایلی که در داخل موزه یافت میشود و بطور مشخص فضای داخلی آن مربوط به گوی دایره ای شکل آن است. این موضوع سبب شده تا چشم اندازی زیبا و همچنین معماری دلنشین و امروزی شامل حال این مجموعه دیدنی گشته و آن را نسبت به مابقی موزه های ایران متمایز کند. این کره بصورت گنبد در بخش فوقانی ساختمان قرار گرفته که قضای مورد توجهی را اشغال میکند و علاوه بر این از معماری و زیبایی چشم نواز برخوردار است.

در کنار تمام این زیبایی ها، کاشی کاری ها و همچنین سرامیک های زیبا که در کنار یکدیگر نقش و نگار های بسیار چشم نوازی به دیواره های این بنا بخشیده حس جالبی را بازدید کنندگان از موزه ریاست جمهوری رفسنجان القا میکند که باعث شده تا بیشتر از قبل به این موزه و بنای زیبای آن توجه شود.

معماری موزه ریاست جمهوری

نگاهی کلی به آثار موجود در موزه ریاست جمهوری

بطور کلی اگر بخواهیم نگاهید به فضای داخلی و آثار موجود در موزه ریاست جمهوری رفسنجان بیندازیم باید خدمت شما عارض شویم که این موزه از غرفه ها و بخش های متفاوتی برای بازدید تشکیل شده است که همین موضوع سبب شده تا بینندگان و بازدید کنندگان بیشتری همواره به این موزه رجوع کنند. در این موزه آثاری از دوره های مختلف از جمله دوران دفاع مقدس، دوران کهن و دوران معاصر، دوران ریاست جمهوری و حضور در مجلش شورای اسلامی اکبر هاشمی رفسنجانی، دوران سازندگی و همچنین رفسنجان شناسی تشکیل شده که برای هر کدام از این دوران ها غرفه ها و بخش های مجزایی فراهم گردیده است.

در این موزه بطور کلی ۶۶۷ شیء از طرف مردم ۴۴۸ شیء از جانب دولت ها و سازمان های مختلف به دولت ایران در زمان جناب هاشمی رفسنجانی هدیه داده شده که بطور کامل جمع آوری و به بازدید عموم قرار گرفته است. به جز غرفه و بخش مربوط به دوران ریاست جمهوری هاشم رفسنجانی برای سهم غرفه های دیگر از آثار موجود بدین شکل بوده که دوران دفاع مقدس حدود ۵۰ شیء، دوران کهن و دوران معاصر روی هم ۱۱۰ شیء، دوران سازندگی تقریبا ۱۱۷ شیء و همچنین غرفه رفسنجان شناسی نزدیک به ۴۵ شیء را دارا هستند که در کنار هدایا و اشیاء دوران ریاست جمهوری هاشم رفسنجانی توانسته اند موزه ای کامل و جامع تحت نظارت سازمان کتابخانه و آرشیو ملی را به نمایش بگذارند تا مردم و همچنین بازدید کنندگان و گردشگران مختلف از قدم زدن در فضای موزه ریاست جمهوری و دیدن کردن از این آثار لذت کافی را برده و با تاریخ معاصر کشور هرچه بیشتر آشنا شوند.

موزه ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی

جاهای دیدنی اطراف موزه ریاست جمهوری

بی شک همانطور که نیز گفته شد شهر رفسنجان که یکی از شهر های بزرگ و اصلی استان کرمان به حساب می آید به دلیل دارا بودن جاذبه های دیدنی، تاریخی و حتی تفریحی بسیار همواره مقصد تعداد کثیری از گردشگران و توریستان مختلف در طی سال است که موزه ریاست جمهوری یکی از این دیدنی هاست.

اما اگر قصد دارید تا در طی سفر و بازدید از این شهر دیدنی به جاهای دیدنی رفسنجان سفر کرده و از آنان نیز دیدن کنید و برنامه تفریحی و گردشگری غنی در این شهر داشته باشید پیشنهاد میکنیم تا با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا برای شما برخی از جاهای دیدنی شهر رفسنجان مانند بادگیر معین، آب انبار مرادی و عمارت باقری این شهر که فاصله نه چندان زیادی با موزه بی نظیر زیاست جمهوری را دارا هستند معرفی کنیم و در باره آن ها به شما اطلاعات مختصری بدهیم تا در صورت علاقه به این جاذبه های گردشگری نیز سری بزنید که بی شک خالی از لطف نیست.

بادگیر معین: یکی از بنا های دیدنی و جذاب شهر رفسنجان که دیدن از آن بی شک میتواند برای هر بیننده ای جذاب و چشم نواز باشد بادگیر معین است. بطور کلی بادگیر ها نمادی از معماری کهن ایران را به نمایش میگذارند که بی شک یکی از جاذبه های دیدنی مناطق مرکزی و جنوبی کشورمان به حساب می آیند. بادگیر ها در زمان قدیم برای تهویه هوای درون منازل و بنا ها و همچنین ایجاد هوای خنک و تازه در آن ها استفاده میشد که عنصری مهم در ساخت و بنا کردن هر خانه ای در مناطق ذکر شده به حساب می آمد و نشان دهنده هوش و استعداد خارق العاده معماران ایرانی در گذشته بود.

بادگیر معین نیز یکی از آثار تاریخی به جا مانده از زمان قاجار است که به همین منظور بر روی عمارت معین که امروز چیزی از آن بر جای نمانده ساخته شده بود. این بادگیر با معماری و جلوه خاصی که به همراه داشته جزء دیدنی های بسیار دوست داشتنی و چشم نواز شهر رفسنجان به حساب می آید که دقیقا در روبروی موزه ریاست جمهوری شهر قرار گرفته که میتوانید به راحتی و با چند قدم پیاده روی به بوستان پردیس معین که بادگیر در آن قرار دارد برسید و از آن دیدن کنید.

بادگیر معین

 

آب انبار مرادی: از جمله مهم ترین و با اهمیت ترین بنا های شهر رفسنجان که در زمان خود یکی از اصلی ترین مکان ها برای ادامه زندگی اهالی شهر رفسنجان به حساب می آمد آب انبار مرادی است. این آب انبار با همت بی بی خاتون مرادی در زمان قاجار بنا شد که در برحه ای از تاریخ بیشتر حجم آب مصرفی اهالی رفسنجان را در خود جای میداد. با گذر زمان این آب انبار نیز کارایی خود را از دست داد ولی به دلیل قدمت طولانی که با خود حمل میکرد و همچنین به دلیل معماری خاص، این بنا به ثبت آثار ملی رسید تا از نابودی و از بین رفتن آن جلوگیری شود و همین موضوع سبب شد تا تبدیل به یکی از دیدنی های جذاب شهر رفسنجان شود. فاصله این آب انبار زیبا و بی نظیر تا موزه ریاست جمهوری نزدیک به ۷ دقیقه است که میتوانید بعد از بازدید از این موزه به راحتی و آرامش خاطر از این جاذبه بی نظیر شهر رفسنجان نیز دیدن کنید.

آب انبار مرادی

عمارت باقری رفسنجان: عمارت باقری شهر رفسنجان نیز یکی از آثار به جا مانده از اواخر دوران قاجار است که جزء دیدنی های تاریخی این شهر محسوب میشود. این عمارت که به دستور مرحوم باقری ساخته شد برای اقامت و زندگی این شخص به همراه خانواده خویش مهیا شد که با کمک معماری آلمانی، با رعایت اصول معماری ایرانی و باستانی ساخته شد. عمارت باقری از جمله خانه های قدیمی شهر رفسنجان است که با تزئیناتی خارق العاده و چشم نواز تهیه و ساخته شده که از جمله مهم ترین این تزئینات وجود نقش و نگار هایی از طبیعت، گیاهان و حیوانات است که در راهرو های این عمارت و حتی نزدیک به سقف ها به دست شاگردان استاد کمال الملک کشیده شده و در کنار کاشی کاری های بسیار دل فریب، جلوه ای بی نظیر به این عمارت داده است.

فاصله عمارت باقری تا موزه ریاست جمهوری قریب به ۱۰ دقیقه بوده که میتوانید از آن نیز در شهر رفسنجان دیدن کنید که بی شک بازدید از این خانه خالی از لطف نیست.

عمارت باقری رفسنجان

ساعت بازدید و بهای بلیط موزه ریاست جمهوری

اگر که شما نیز مانند بسیار یاز گردشگرانی که به شهر رفسنجان سفر کرده و از این موزه بازدید میکنند قصد رفتن و دیدن کردن از موزه ریاست جمهوری را دارید باید به خدمت شما عارض شوم که موزه دیدنی ریاست جمهوری شهر رفسنجان در تمام روز های هفته به جز جمعه و شنبه و همچنین تعطیلات رسمی آماده پذیرایی و بازدید شما عزیزان است که از ساعت ۹ صبح الی ۱۷ بعد از ظهر میتوانید از این موزه بی نظیر بازدید داشته باشید. البته لازم به ذکر است که درون موزه فردی به عنوان راهنما وجود ندارد و شما میتوانید با استفاده از تابلو های راهنمای درون موزه و یا تهیه بروشور به قسمت های مختلف این موزه دسترسی داشته و از آن بازدید داشته باشید. برای بازدید از این موزه بهای بلیطی نیز در نظر گرفته شده که به ازای هر نفر در سال ۱۴۰۰، پنج هزار تومان میباشد.

امیدواریم در این مقاله بهترین و کامل ترین اطلاعات در باب موزه ریاست جمهوری شهر رفسنجان را در اختیار شما عزیزان قرار داده تا بتوانید با استفاده از این اطلاعات و دانستنی ها با آسودگی خیال و همچنین به راحتی از این بنای دیدنی و بی نظیر شهر رفسنجان دیدن کنید و با حضور در این مجموعه و بهره بری از امکانات آن لحظات شاد و به یاد ماندنی را برای خود و خانواده خود بسازید. ممنون از همراهی گرم شما خوبان.