آب انبار مرادی

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

آب انبار مرادی یکی از دیدنی های جذاب و تاریخی رفسنجان به حساب می آید که توجه افراد بسیاری را به خود جلب کرده است. این آب انبار یکی از جاذبه های تاریخی و بسیار زیبای رفسنجان به شمار رفته که یکی از زیبا ترین و در عین حال جالب توجه ترین بنا های شهر رفسنجان است. این بنا به دلیل معماری خاص و تاریخچه ای دیدنی و بسیار مورد توجه برای مورخان، گردشگران و همچنین توریستان مختلف است که اهمیت این بنای تاریخی و دیدنی را برای بازدید کنندگان، علاقه مندان و همچنین مورخان و دانشمندان از همیشه بیشتر کرده است.

در مورد آب انبار مرادی که بنایی بسیار قدیمی است و دیدنی دانستنی ها و گفتنی های بسیاری وجود دارد که از جمله مهم ترین آن ها تاریخچه و معماری این بناست. از همین رو ما قصد داریم در مورد تمامی این نکات و دانستنی های مهم در باب آب انبار مرادی در ادامه مقاله برای شما عزیزان بازگو کرده و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما بگذاریم تا شما نیز دانسته های کافی در باب این بنای عجیب و بی نظیر را دارا بوده و حتی در عزیمت به شهر رفسنجان از این جاذبه تاریخی و دیدنی نیز بازدید کنید. با تیم لوکس ویلا همراه باشید.

آب انبار مرادی

آب انبار مرادی کجاست؟

آب انبار مرادی همانطور که پیش تر خدمت شما عزیزان عرض شد در شهر رفسنجان قرار گرفته و یکی از دیدنی های بی نظیر و جذاب این شهر به حساب می آید. آب انبار مرادی در قلب شهر رفسنجان قرار گرفته و با توجه به اینکه در زمان خود وظیفه ذخیره و پخش آب را بر عهده داشت این مکان قرار گیری بی شک برای آن مناسب است. خیابان شهید بهشتی که جزء اصلی ترین خیابان های شهر رفسنجان به شمار رفته میزبان حضور این بنای تاریخی در خود شده که شما به راحتی میتوانید در شهر رفسنجان به این خیابابن رسیده و علاوه بر زیبایی های مختلف این خیابان و لذت قدم زدن در آن، از آب انبار مرادی نیز دیدنم کنید.

برای رسیدن به آب انبار مرادی در هرجایی شهر رفسنجان که باشید یا در آنجا اقامت داشته باشید راه های متفاوت و متنوعی وجود دارد که این امر را برای شما عزیزان ممکن میکند. اما برای اینکه به بهترین شکل ممکن بتوانید از این جاذبه زیبا و دیدنی شهر رفسنجان دیدن کرده و از دو بخش اصلی این شهر یعنی قسمت شمالی و همچنین جنوبی به آب انبار مرادی دسترسی داشته باشید ما برای شما راه حل مناسبی داریم. برای اینکه بهترین مسیر را از دو سمت ذکر شده شهر رفسنجان به این جاذبه گردشگری طی کرده و با سهولت هرچه بیشتر به آن برسید در ادامه با ما همراه باشید تا از هر دو سمت شمالی و جنوبی شهر رفسنجان بهترین مسیر را برای شما بازگو کرده و در اختیار شما خوبان قرار دهیم.

بهترین مسیر از شمال شهر رفسنجان برای رسیدن به آب انبار مرادی: اگر شما قصد دارید از سمت شمالی شهر رفسنجان یعنی از قسمت ها و محله هایی مانند عیش آباد، موسی آباد، قوام آباد و بخش های هنم جوار به سمت آب انبار مرادی حرکت کرده و از این جاذبه تاریخی و دیدنی بازدیدی را داشته باشید در ابتدا برای اینکه از بهترین مسیر بهره مند شوید باید خود را به بلوار رفسنجان برسانید که این قدم اولین گام شما در مسیر حدودا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه ای که پیش روی دارید به حساب می آید.

بعد از رسیدن به این بلوار و ادامه مسیر خود تا انتهای آن به میدان شهید امینی رفسنجان میرسید که جزء اصلی ترین میدان های این شهر به شمار میرود. با دور زدن در این میدان و تغییر مسیر خود وارد بلوار مصطفی خمینی شوید. این بلوار که یکی از زیبا ترین خیابان های شهر رفسنجان است تجربه ی لذت بردن از مسیر را برای شما فراهم میکند. البته از بلوار های حافظ و همچنین مدرس نیز نباید غافل شد که هم میتوان از طریق آن ها به آب انبار مرادی رسید و هم مسیری زیبا را به دیدگان شما هدیه میدهند و از قلب شهر رفسنجان میگذرند اما برای اینکه دسترسی بهتر و همچنین در کمترین زمان ممکن را به آب انبار مرادی داشته و تجربه کنید پیشنهاد ما به شما بلوار مصطفی خمینی است.

با ادامه مسیر خود در این بلوار و همچنین گذر کردن از میدان شهدای حسینی شما به میدان انقلاب میرسید. در این نقطه از مسیر باید شما با تغییر مسیر در این بلوار وارد بلوار شریعتی غربی شوید که نقطه ای مهم در رسیدن شما به مقصد نهایی تان است. با ورود به این بلوار شما تقریبا به پایان راه خود نزدیک میشوید که برای رسیدن به آب انبار تاریخی مرادی باید این بولار را به سمت میدان شهید میر افضلی طی کرده و در آن دور بزنید و به طرف دیگر بلوار خود را برسانید. با ادامه مسیر در جهت مخالف ورود خود در بلوار شریعتی و ادامه مسیر خود به ورودی خیابان بهشتی میرسید و وارد این خیابان شده و به راه خو ادامه دهید تا به کوچه مسجد امام برسید و با ورود به این کوچه سر در آب انبار مرادی توجه شما را به خود جلب میکند که نشان دهنده پایان سفر و مسیر شماست.

بهترین مسیر از جنوب شهر رفسنجان برای رسیدن به آب انبار مرادی: اگر که شما قصد دارید تا از جنوب شهر رفسنجان به سمت آب انبار مرادی عزیمت داشته و به آن برسید و یا به عنوان گردشگر در این منطقه اقامت دارید و این چنین قصدی را در ذهن دارید مسیر های متفاوت و همچنین مختلفی پیش روی شماست. اما اگر میخواهید مسیری کوتاه و تقریبا ۱۰ دقیقه ای را بهترین و سریعترین راه ممکن طی کنید ابتدا لازم است خود را به بوار امام علی برسانید. با ورود به این بلوار و قرار گیری در آن مسیر شما آغاز میشود که باید از میدان محمد رسول الله نیز عبور کرده و به راه خود در این بلوار ادامه دهید.

با ادامه مسیرتان در بلوار امام علی به میدان علی ابن ابی طالب میرسید که این میدان نیز یکی از میادین اصلی شهر رفسنجان به شمار میرود. با دور زدن در این میدان و تغییر مسیر خود با توجه به تابلو های راهنمایی وارد بلوار طالقانی شوید که دقیقا در جوار بلوار امام علی قرار دارد. با قرار گیری در بلوار طالقانی شما بیش از نیمی از مسیر خود را طی نموده اید. با ادامه مسیری حدودا ۵ الی ۷ دقیقه ای در این بلوار و رسیدن به انتهای به میدان بزرگ شهدا میرسید. با رسیدن به این میدان باید مسیر خود را به سمت بلوار شهدا که در بخش شرقی میدان قرار دارد با توجه به تابلو های راهنما تغییر دهید و وارد این بلوار شوید.

در ادامه مسیر خود در بلوار شهدا تا جایی پیش بروید که به تقاطع این بلوار با خیابان بهشتی برسید که رسیدن به این تقاطع به این معنی است که شما باید به داخل خیابان بهشتی پیچیده و تغییر مسیر دهید. کمی نیز در خیابان بهشتی مسیر خود را طی کنید تا به کوچه مسجد امام رسیده و وارد آن شوید تا آب انبار مرادی و سر در آن توجه شما را جلب کند و این نوید را به شما بدهد که به پایان مسیر خود رسیده اید و میتوانید از نزدیک به بازدید از این جاذبه توریستی و گردشگری تاریخی شهر رفسنجان بپردازید.

آب انبار مرادی کجاست؟

همه چیز در رابطه با آب انبار مرادی

آب انبار مرادی همانطور که پیش تر اشاره کردیم یکی از دیدنی های بسیار جذاب و همچنینی تاریخی شهر رفسنجان است. این آب انبار در زمان قاجار به دست ساخت رسید که به یکی از مهمترین و اصلی ترین بنا های دوره خود در شهر رفسنجان بدل شده بود. بطوری که در مقطعی تمام آب مصرفی اهالی رفسنجان از این آب انبار تأمین میشد. بطور کلی استان کرمان و شهر سنندج اماکن و جذابیت های بسیاری را در خود جای داده اند که بیشتر آن ها جزء اماکن و آثار قدیمی و تاریخی هستند اما آب انبار مرادی علاوه بر اینکه یکی از جاهای دیدنی رفسنجان به حساب می آید همانطور که ذکر شد در زمان خود یکی از مهم ترین و اصلی ترین بنا های شهرستان رفسنجان بود. این بنا قدمتی حدودا ۱۲۰ ساله را با خود به دوش میکشد که همین قدمت و تاریخچه آن باعث شده تا در توجه مورخان و علاقهه مندان به آثار باستانی و تاریخی ایران به شدت به این مکان جذب شود.

در زمان قاجار و به دلیل قحطی هایی که در برخی از برهه های تاریخی به سراغ ایران زمین آمد، به دستور شاه وقت قاجار و همچنین به همت بسیار بی بی خاتون مرادی این بنا ساخته شد تا در حفظ و نگهداری و همچنین مدیریت آب مصرفی اهالی شهرستان رفسنجان مدیریتی صورت بگیرد و طبق برنامه ای که صورت گرفته آب شهر میان خانوار ها پخش شود. به دلیل این اهمیت بسیار بالا برای این بنا، آب انبار مرادی از معماری بسیار زیبایی برخوردار بوده که به همت مسئولان و همچنین برخی مرمت هایی که بر روی این بنا صورت گرفته، این معماری تا به امروز حفظ شده است. دلیل نام گذاری این آب انبار به آب انبار مرادی نیز فامیلی مسبب اصلی تأسیس آن و به نوعی صاحب این مکان که ذکر کردیم یعنی بی بی خاتون مرادی است و به پاس زحمات وی، مردم رفسنجان از دیر باز تا به امروز این نام را برای این آب انبار برگزیده و به این اسم آن را میشناسند.

این بنای تاریخی و بسیار قدمت دار شهرستان رفسنجان و همچنین استان کرمان به دلیل گذر زمان و فرا رسیدن عصر جدیدی از آب رسانی و پیشرفت علم بطور کلی، کارایی و وظیفه خود را از دست داد اما به دستور سارمان میراث فرهنگی کشور این اثر تاریخی به عنوان یادگاری و یکی از هزاران آثار دیدنی و قدیمی که از گذشته تا به امروز برای ما به یادگار گذاشته شده شناخته شد و در نهایت در سال ۱۳۸۳ به ثبت آثار ملی رسید تا از تخریب و همچنین تغییر کاربری آن را نجات داده و محافظت نمایند تا این سرمایه ملی برای ما و همچنین نسل آینده ما به ارث گذاشته شود.

آب انبار مرادی رفسنجان

معماری آب انبار مرادی

همانطور که ذکر شد به دلیل اهمیت بالای آب انبار مرادی و همچنین ارزش بالایی که این بنا در زمان کارآمد بودن خود داشت، معماری چشم نواز و بی نظیر برای بخش های مختلف آن در نظر گرفته شده است. بنایی که با کاه گل و همچنین خاک رس ساخته شده و از جنسی خاکی مانند برخوردار است که حسی کهنه و قدیمی را بازدید کنندگان از خود ارائه میدهد. بخش های مختلفی در این بنا وجود دارد از جمله سر در، پاشیر، تهویه و راه پله که تماما با همین مصالح ساخته شده و به کار گرفته میشد.

این بنا آنقدر صحیح و بی نقص شکل گرفته که از گشته تا به امروز شکل اصلی خود را حفظ و تنها بخش های بسیار کوچکی از آن به سمت تخریب رفت که با گذشت ۱۲۰ سال امری طبیعی است اما تمام این بخش ها نیز بطور کامل مورد مرمت قرار گرفتند. معماری این بنا بطور کامل ایرانی و اصیل و با توجه به اصول معماری اسلامی بوده که مهمترین قسمت آب انبار مرادی یعنی مخزن آب آن را احاطه کرده است. برای رسیدن به آب انبار راه رویی با شکل کلی نیم دایره مانندی بدون هیچ نوری و فقط با چند نورگیر سقفی تعبیه شده که شما با گذر از این راهرو میتوانید به مخزن اصلی آب این آب انبار تاریخی برسید و از مهمترین بخش این بنا دیدن کنید.

البته در اوایل نمایش این بنا به عنوان یک جاذبه گردشگری این مسیر برای عموم غیر قابل استفاده بود ولی به مرور و با سامان دهی به این بنا این مسیر نیز در اختیار بازدید کنندگان مختلف قرار گرفت تا بتوانند بطور کلی از تمام جلوه های این بنای تاریخی بهره مند شده و از آن استفاده کنند تا در طی بازدید از آب انبار مرادی بتوانند از تمام جلوه های اعجاز آور و حیرت انگیز این بنا استفاده کنند و لذت کافی را ببرند.

معماری آب انبار مرادی

جاهای دیدنی اطراف آب انبار مرادی

هممانطور که گفته شد یکی از شهر های بسیار دیدنی و بی نظیر استان کرمان شهر رفسنجان به حساب می آید که همین موضوع سبب شده تا در این شهر دیدنی ها و جاذبه های گردشگری تاریخی و همچنین دست ساز بسیاری وجود دارد که یکی از آن ها آب انبار مرادی است. از همین رو برای اینکه بتوانید در باب جاهای دیدنی رفسنجان که اتفاقا در نزدیکی آب انبار مرادی هستند اطلاعاتی کسب کنید و در صورت علاقه خود ازآنجا نیز دیدن کنید تیم لوکس ویلا در ادامه مقاله در مورد جاذبه هایی همچون موزه مردم شناسی و عمارت باقری رفسنجان توضیحات مختصری در اختیار شما عزیزان قرار داده تا بتوانید به راحتی از این جاذبه ها نیز دیدن کنید.

موزه مردم شناسی: یکی از دیدنی های تاریخی و همچنین آموزنده شهر رفسنجان بی شک موزه مردم شناسی این شهر است. موزه مردم شناسی رفسنجان که در حمامی تاریخی به نام حمام آقا سید ساخته شده و در آن مجسمه هایی از تاریخ مردمان شهر رفسنجان قرار گرفته که بهترین شبیه سازی از تاریخ و فرهنگ شهر رفسنجان را به تصویر میکشد. همین موضوع سبب شده تا توجه بسیاری از علاقه مندان و گردشگران مختلف به این مکان جلب شود.

حمام آقا سید در زمان قاجار به دست ساخت رسید که در ابتدا حمام شخصی بود اما به مرور زما تبدیل به حمامی عمومی شد که تمام مردم میتوانستند از آن استفاده کنند اما به دلیل گذر زمان و پیشرفت علم در شهر رفسنجان این حمام عمومی کارایی خود را از دست داد و به دلیل تاریخچه طولانی که با خود حمل میکرد به دست تغییر کاربری سپرده نشد و شهرداری رفسنجان با ایده ای خلاقانه موزه مردم شناسی شهر را در این حمام تاریخی بنا کرد. فاصله این جاذبه دیدنی و گردشگری تا آب انبار مرادی بسیار کم است و این جاذبه گردشگری نیز در خیابان بهشتی قرار گرفته بطوری که با کمی پیاده روی نزدیک به ۲۰۰ متر شما میتوانید به این موزه دسترسی داشته و از آن دیدن کنید که بازدید از آن برای آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردمان شهر رفسنجان بی شک خالی از لطف نیست.

موزه مردم شناسی رفسنجان

عمارت باقری رفسنجان: یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و بسیار تاریخی شهر رفسنجان عمارت باقری این شهر به حساب می آید. عمارت باقری رفسنجان به دلیل قدمتی ۸۵ ساله یکی از خانه های قدیمی و تاریخی شهر رفسنجان و حتی استان کرمان به حساب می آید که همین موضوع سبب شده تا مورد توجه بسیاری از افراد و همچنین گردشگران مختلف قرار بگیرد. این خانه که به دست مرحوم باقری و با کمک معماری آلمانی به دست ساخت رسید از نمایی بی نظیر به همراه معماری چشم نواز برخوردار است که کاشی کاری ها و تزئینات این بنا چشم هر بیننده ای را به خود مجذوب میکند.

بی شک بازدید از این عمارت تاریخی میتواند برای شما و عزیزانتان سرگرم کننده باشد و خاطراتی دلنشین و دیدنی را برای شما به یادگار بگذراد. فاصله این عمارت تا آب انبار مرادی با اتومبیل تقریبا ۵ دقیقه است که فاصله ای مناسب برای بازدید از این مکان بعد از دیدن کردن از آب انبار مرادی به حساب می آید که میتوانید به راحتی از آن دیدن کنید و از زیبایی آن بهره ببرید.

عمارت باقری رفسنجان

زمان بازدید و هزینه دیدن کردن از آب انبار مرادی

اگر شما نیز تا اینجای مقاله نظر بر این را دارید که از آب انبار مرادی دیدن کرده و از این مکان تاریخی بازدیدی را داشته باشید بهتر است تا خدمت شما عارض شویم که این بنای دیدنی و گردشگری ۲۴ ساعته و در تمام ایام سال حتی روز های تعطیل آماده بازدید و دیدن کردن شما عزیزان بوده و میتوانید همه جوره از آن دیدن کنید. اما بهترین زمان برای بازدید از این بنای تاریخی و دیدنی شهر رفسنجان بین صبح تا بعد از ظهر است چرا که بعضی مسیر های درون این بنا مانند مسیر دسترسی به مخزن اصلی آب بدون روشنایی بوده و تنها چند نورگیر سقفی در آن تعبیه شده و از همین رو بهتر است در زمانی که آفتاب همچنان میتابد از این بنا بازدید کنید.

البته لازم به ذکر است که اگر قصد ندارید تا به داخل ساختمان آب انبار بروید در هر زمانی که مد نظر دارید میتوانید به این جاذبه سر زده و از آن دیدن کنید و پیشنهاد ما برای افرادی کاربرد دارد که قصد بازدیدی کامل و بی نقص را از این بنا دارند. در ادامه باید خدمت شما بگوییم که نکته بسیاری مثبتی شامل حال این جاذبه دیدین و تاریخی شهر رفسنجان شده و آن هم رایگان بودن بازدید از این بناست بطوری که شما هیچ هزینه ای ببرای دیدن کردن از اب انبار مرادی نباید پرداخت کنید و تنها کافی است خود را به این جاذبه دیدنی برسانید و از آن لذت ببرید. در نزدیکی این آب انبار نیز رستوران و حتی سوپرمارکت در دسترس است تا شما بتوانید نیاز هایی مانند آب و غذا و یا حتی یک وعده غذایی کامل را در جوار این بنای دیدنی بر طرف کنید و لحظات شاد و بی نظیری را برای خود و خانواده خود بسازید.

اگر قصد دارید تا از این بنای تاریخی بی نظیر نیز دیدن کنید تذکری مهم را در نظر بگیرید و به آن پایبند باشید که آن نیز عدم آسیب رساندن بر پیکره ساختمان آب انبار است. متأسفانه در طی سالها برخی گردشگران و بازدید کنندگان به دلیل عدم توجه به این ساختمان باستانی و یا حتی نداشتن اطلاعات درباره آن بر روی بدنه این بنا با اسپری رنگ و یا حتی کنده کاری متون به عنوان یادگاری برجای میگذاشتند که جلوه ای ناپسند به این جاذبه بی نظیر شهر رفسنجان میداد که البته با همت شهرداری شهر و مسئولان، این جلوه های ناپسند از دامان آب انبار پاک شد. از همین رو خواهشمندیم تا از انجام این فعالیت به شدت خودداری کرده و در حفظ این بنای تاریخی برای آیندگان نیز کوشا باشیم.

آب انبار مرادی استان کرمان