باغ فتح آباد کرمان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

یکی از مهم ترین شهر هی تاریخی ایران که توانسته عده زیادی را به خود جذب نماید کرمان می باشد. این شهر به دلیل دارا بودن سازه های تاریخی خود توانسته عده زیادی را به این منطقه جذب نماید و گرشگران متعددی برای تماشای این جاذبه ها راهی کرمان می شوند. در این مقاله به سراغ معرفی یکی از جاذبه های تاریخی کرمان به نام باغ فتح آباد رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

باغ فتح آباد کرمان کجاست و مسیر دسترسی

برای رسیدن به این اثر تاریخی ک در نزدیک مرکز شهر می باشد می توانید ابتدا خود را به بلوار قائم برسانید و سپس در جهت غرب این بلوار ادامه دهید. کمی بعد وارد جاده زنگی آباد خواهید شد و این جاده را نیز باید دنبال کنید. با رسیدن به دور برگردان آن را دور زده و به سمت راست بروید و در طرف مقابل جاده قرار بگیرید. کمی بعد دوباره به راست پیچیده و مسیرتان را تا رسیدن به باغ فتح آباد ادامه دهید. مسافت مسیر گفته شده از بلوار قائم تقریبا 13 کیلومتر بوده و در حدود 15 دقیقه نیز بدون ترافیک در راه خواهید بود. بهتر است مسیر رسیدن به مقصدتان را با استفاده از نقشه طی کنید تا دچار مشکل نشوید. بدین منظور می توانید از مسیر دسترسی زیر برای این منظور استفاده نمایید.

آدرس باغ فتح آباد: 25 کیلومتری مرکز کرمان، اختیار آباد

باغ فتح آباد کرمان

درباره باغ فتح آباد کرمان

یکی از مهم ترین شهر هایی که شما می توانید برای مراجعه به آن اقدام کنید کرمان می باشد. این شهر به دلیل دارا بودن جاذبه های طبیعی و تاریخی خود توانسته عده زیادی از افراد را به سمت خود جذب نماید و به همین دلیل می توان گفت از مقاصد مهم سفر به شمار می آید. یکی از آثار تاریخی به جای مانده از دوران قاجار باغ فتح آباد می باشد که که در 25 کیلومتری مرکز شهر کرمان ساخته شده است. این باغ در اصل الگویی برای ساخت باغ شاهزاد ماهان محسوب می شد و از این جهت نیز ارزش بالایی دارد.

این سازه تاریخی در سال 1381 و در بهمن ماه با شماره 7284 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. باغ عمارت فتح آباد یکی از بهترین مواردی است که شما می توانید برای مراجعه به آن اقدام نمایید چرا که قدمت بالایی دارد و بسیار باشکوه ساخته شده است. عمارت اصلی این باغ در دو طبقه ساخته شده و در قلب مجموعه قرار گرفته و رو به روی آن نیز یک حوض بزرگ قرار دارد. در قسمت غربی این عمارت نیز اتاق های عمارت قرار دارند که برای اجاره رزرو داده می شوند.

در سال های اخیر نیز یک سری بخش های این باغ عمارت خدمات پذیرایی و تفریحی ارائه می دهند که اگر تمایل داشته باشید در مراجعه به این سازه می توانید از آن ها استفاده نمایید. باغ عمارت بیگلربیگی در سال 1255 هجری قمری و در زمان محمد شاه قاجار این عمارت باشکوه احداث شد. زمان ساخت این باغ پنج سال طول کشید و بعد از به بهره برداری رسیدن آن محلی برای استراحت و تفریح حکام منطقه شد.

لازم به ذکر است این عمارت باشکوه به عنوان یکی از موقوفات رستم خان امیری بوده که وی از بازماندگان فضل علی خان بیگلربیگی می باشد. طی سال های اخیر این مجموعه مورد بازسازی قرار گرفت و امور این مجموعه مربوط به میراث فرهنگی می باشد. اگر در شب به باغ فتح آباد کرمان بروید به واسطه نور پردازی های زیبایی که انجام شده می توانید تجربه ای منحصر به فرد داشته باشید.

معماری باغ عمارت بیگلربیگی

عمارت و باغ فتح آباد وسعتی بالغ بر 12.5 هکتار دارد و ساختمان اصلی این سازه نیز زیربنایی 1500 متری را شامل می شود. البته باید عنوان کرد که این مجموعه دارای بخش های مختلفی می باشد که بهتر است با آن ها آشنا شوید تا بتوانید تجربه بهتری از بازدید خود داشته باشید. از جمله بخش های مختلف باغ می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ساختمان اصلی بنا

زمانی که به این مجموعه وارد شوید ابتدا یک حوض آب بزرگ را خواهید دید که در انتهای آن عمارت اصلی قرار گرفته است و انعکاس تصویر بنا درون حوض افتاده است. این ساختمان دارای دو طبقه می باشد و در بخش شمالی باغ واقع شده و دارای طاق نما های زیبایی می باشد. هم چنین می توانید اتاق هایی را تماشا کنید که دارای سه در و پنج در می شوند. این ساختمان را با مصالحی هم چون خشت خام و ملات گل و در انتها با لایه ای از گچ ساخته اند.

به داخل عمارت که وارد شوید نیز می توانید گچ بری های زیبایی را ببینید که در قسمت های مختلف به کار گرفته شده اند که استاد های زبده ای آن ها را طراحی کرده اند. یک سری روزنه در بخش ورودی و بر بالای سردر نیز خواهید دید که در آن ها ذربین می گذاشتند تا نور را انعکاس داده و داخل ساختمان روشن شود.

باغ فتح آباد کرمان

اتاق نقاشی

یکی از اتاق های جذابی که که بازدید خواهید کرد با نام اتاق نقاشی معرفی می شود و در همین عمارت اصلی قرار گرفته است. علت نان این اتاق به وجود تابلو های نقاشی زینتی و گران بهایی بر می گردد که دور تا دور اتاق قرار داده شده اند. در قدیم حاکمان کرمان این اتاق را برای اقامت خود انتخاب می کردند. لازم به ذکر است که نقاشی های این اتاق با آب طلا کشیده شده اند و از این بابت نیز بسیار ارزشمند هستند.

اتاق موزه

یکی از بخش هایی که می توانید برای مراجعه به آن اقدام کنید، اتاق موزه می باشد که با ورود به آن گویی در تاریخ سفر کرده اید. این قسمت مربوط به موزه حکام می شود و در آن تصویر هایی از حاکمان کرمان در کنار زندگی نامه های آنان قرار داده شده است.

حوض بزرگ عمارت

یکی از مهم ترین بخش های باغ و عمرات بیگلربیگی را می وان همین حوض بزرگ آن دانست که محیط را بسیار زیبا کرده است. یکی از مواردی که درباره علت وجود حوض می توان به آن اشاره کرد، نقش مهم حوض در عدم تخریب باغ و سازه می باشد. ابعاد این حوض 60 در 50 متر بوده و به شکل مستطیل خودنمایی می کند. شما در دو طرف حوض می توانید درختان را ببینید که زیبایی باغ را دو چندان کرده اند. قانت این باغ و عمارت ا مرور زمان خشک شد و به همی دلیل باغ اطراف نیز خشک گردید. باغ شاهزاده ماهان با الهام از این باغ ساخته شد تا نمایانگر روز های سرسبز این باغ باشد.

ساختمان چهار فصل

از دیگر بخش هایی که در باغ فتح آباد کرمان می توانید آن را تماشا نمایید، ساختمان چهار فصل می باشد که تقریبا 30 متر بعد از عمارت صلی قرار گرفته است. این ساختمان که در شرق ساختمان اصلی می باشد، یک طبقه بوده و شامل ایوان هایی است که ستون داشته و یک گنبد نیز برای آن تعبیه شده است. این عمارت نیز دارای آجر کاری ها و گچ بری های جذابی می باشد.

باغ فتح آباد

زمین های مربوط به دارو های گیاهی

یکی از مواردی که باعث شده تا کرمان به یک شهر مهم تبدیل شود، وجود گیاهان دارویی کشت شده در آن می باشد. در واقع می توان گفت دارو های گیاهی از سوغات این شهر نیز به حساب می آید. هنگامی که برای بازسازی ین باغ و عمارت اقدام شد، تلاش بر این بود تا زمین هایی را به منظور کشت دارو های گیاهی بر پا کنند. این کار می توانست موجب درآمد زایی نیز برای این مجموعه شود. جالب است اگر بدانید که زمین های باغ فتح آباد کرمان به عنوان بزرگ ترین مجموعه در کشور شناخته می شود که دارو های گیاهی در آن کشت می شود. تنوع گیاهی در زیمن های این مجموعه قابل مقایسه با دیگر مناطق نیست.

زمان مراجعه به باغ فتح آباد

از آن جا که کرمان به عنوان یکی از مناطق گرمسیر در کشور شناخته می شود، بهتر است زمانی برای بازدید از این شهر و جاذبه های آن در نظر بگیرید که دمای هوا شما را آزرده نکند. از بهترین اوقاتی که می توان برای سفر و مراجعه به این باغ عمارت پیشنهاد داد، اوایل اردیبهشت تا اوایل خرداد و اوایل پاییز می باشد. در این ایام هم تعداد مسافران کمتر بوده و هم آب و هوا در بهترین حالت خود قرار دارد.

یکی از مواردی که باید به آن اشاره کرد این است که مسافران معمولا برای مراجعه به کرمان ماه های سرد تر را انتخاب می کنند تا هوای دل پذیر حاکم بر این شهر را از دست ندهند. باغ فتح آباد کرمان با پوششی از برف می تواند تصاویر زیبایی را برای عکاسی خلق کند که نباید آن را از دست ندهید. بنابراین اگر تمایل به تصویر برداری دارید بهتر است فصل زمستان  را از دست ندهید. لازم به ذکر است در طول شبانه روز نیز شب را برای این مورد نباید از دست بدهید چرا که به دلیل نور پردازی های صورت گرفته می توانید تصاویر زیبایی را ثبت کنید.

باغ فتح آباد کرمان

اطلاعات بازدید از باغ فتح آباد کرمان

اگر تمایل دارید به این باغ عمارت کرمان مراجعه کنید بهتر است ابتدا یک سری اطلاعات ضروری در این باره به دست آورید تا بتوانید تجربه ای بهتر داشته باشید. در ادامه می توانید با برخی از این اطلاعات آشنا شوید:

ساعت کاری باغ فتح آباد: همه روزه از ساعت 8 تا 20

هزینه ورودی باغ فتح آباد: 5000 تومان برای ایرانیان و 20000 تومان برای اتباع خارجی (این ارقام مربوط به سال 1400 هستند و با توجه به نوسان بازار امکان تغییر آن ها وجود دارد)

مدت زمان بازدید از باغ فتح آباد: بین 2 الی 3 ساعت

بازسازی و مرمت باغ عمارت بیگلربیگی

یکی از موارد مهمی که باید درباره این باغ عمارت به آن اشاره کرد این است که باغ عمارت گفته شده بازسازی و مرمت بر روی آن انجام شد تا از یک ویرانه تبدیل به یک مجل گردشگری شود. در گذشته این مجموعه را تنها اراذل و اوباش برای خود انتخاب می کردند. بعد از بازدید استاندار شهر از این عمارت، دستوری را مبنی بر بازسازی و مرمت این بنای باشکوه صادر کرد تا این اثر تاریخی را برای آیندگان حفظ کرده و استفاده ای بهتر نیز از آن به عمل آید.

بعد از بازسازی باغ عمارت بیگلربیگی این محل تبدیل به یکی از بهترین و زیبا ترین باغ های کشور شد تا جایی که عده زیادی از مسافران و گردشگران خواهان بازدید از آن هستند. یکی از مواردی که در بازسازی این سازه تاریخی مورد توجه قرار گرفت، آبرسانی آن می باشد که بعد از این مرمت تبدیل به یکی از بهترین مناطق از این نظر شد تا جایی که تبدیل به مرکزی تحقیقاتی و کشاورزی مبدل گشت.

در فضای سبز این باغ عمارت بالغ بر 50 گونه گیاهی وجود دارد که اکثریت این تعداد گیاهان دارویی هستند. علاوه بر مورد آبرسانی می توان به گزینه های دیگری هم چون استحکام بخشی سازه، سبک سازی پشت بام، بازسازی حوض، طراحی آب نما، نور پردازی های خیره کننده و… می توان اشاره نمود. بعد از بازسازی سرانجام در سال 1394 این بنا دوباره به روی مردم باز شد تا همگان بتوانند از آن دیدن نمایند.

باغ عمارت بیگلربیگی

امکانات رفاهی باغ فتح آباد

پس از مرمت و بازسازی بنای فتح آباد کرمان یک سری امکانات رفاهی نیز برای این مجموعه در نظر گرفته شد تا مراجعین بتوانند تجربه بهتری داشته باشند. از جمله این امکانات می توان به رستوران، شربت خانه و چای خانه اشاره نمود. شما با مراجعه به این عمارت می توانید بهترین غذا ها را در این عمارت زیبا صرفف کنید چرا که این رستوران یکی از بهترین رستوران های کرمان معرفی می شود. اگر در نیمه اول سال به این باغ عمارت کرمان مراجعه کردید بهتر است فالوده کرمانی و بستنی سنتی را نیز از دست ندهید.

یکی دیگر از امکاناتی که برای مراجعین در نظر گرفته شده وجود نیمکت ها و صندلی هایی است که در محوطه باغ قرار داده شده اند. هم چنین شما می توانید از غرفه هایی که به فروش گیاهان دارویی و صنایع دستی مشغول هستند نیز خرید کنید و تجربه ای خوب داشته باشید. در این مجموعه معمولا برای برگزاری سمینار ها، جلسات کاری، میهمانی های دوستانه و خانوادگی، انواع جشن ها همانند جشن تولد و… نیز اقدام می شود. لازم به ذکر است یکی دیگر از امکانات این مجموعه پارکینگ اختصاصی مجموعه می باشد که خیال مراجعین را از این بابت راحت نیز راحت کرده است.

اقامت در باغ فتح آباد

یکی دیگر از امکاناتی که می توان به آن اشاره نمود، وجود اتاق هایی است که شما می توانید از آن ها برای اقامت خود در این مجموعه استفاده نمایید. با توجه به بودجه ای که برای این منظور در نظر گرفته اید می توانید برای اقامت در اتاق شاه نشین، عمارت چهار فصل و اتاق های دیگر اقدام نمایید. این مجموعه می تواند هم برای تفریح هم برای استفاده از رستوران و هم برای اقامت مورد استفاده ی شما واقع شود.

اطلاعات تکمیلی درباره باغ عمارت بیگلربیگی

  • در هنگام بازدید یا اقامت در این مجموعه از حفظ این سازه تاریخی غافل نشوید.
  • ورود حیوانات و مواد خوراکی به این مجموعه ممنوع می باشد.
  • ورود وسایل نقلیه به این باغ عمارت ممنوع است.
  • اگر خودروی شخصی ندارید باید از آژانس یا تاکسی های اینترنتی برای رسیدن به باغ فتح آباد استفاده کنید.
  • بهتر است شب را برای بازدید از این مجموعه انتخاب کنید تا نور پردازی را نیز از دست ندهید.
  • قبل از ورود به این باغ عمارت کرمان بهتر است از تایم دقیق کاری مجموعه اطمینان حاصل فرمایید.
  • در نظر داشته باشید که ورود به این مجموعه منوط به پرداخت هزینه می باشد. 

باغ عمارت بیگلربیگی

جاهای دیدنی اطراف باغ فتح آباد

شما می توانید بعد از بازدید از این باغ عمارت زیبا برای تماشای دیگر جاذبه های گردشگری کرمان که در اطراف این مجموعه واقع شده اند اقدام کنید تا تجربه ای بهتر به دست آورید. از این جاذبه های می توان به موارد زیر اشاره نمود:

قلعه نفر: فاصله تا باغ فتح آباد 4 کیلومتر

باغچه بی بی: فاصله تا باغ فتح آباد 3.7 کیلومتر

 

راهنما سایت

آدرس

25 کیلومتری مرکز کرمان، اختیار آباد

شماره تماس

هزینه بازدید

۵/۰۰۰ تومان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

8 الی 20

یک‌شنبه

8 الی 20

دو‌شنبه

8 الی 20

سه‌شنبه

8 الی 20

چهار‌شنبه

8 الی 20

پنج‌شنبه

8 الی 20

جمعه

8 الی 20
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه