غار کتله خور زنجان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

غار کتله خور زنجان از زیباترین غارهای ایران می باشد که در شهرستان خدابنده واقع شده و به دلیل زیبایی و قدمت، از منحصر به فردترین غارهای ایران و جهان محسوب می شود و غارنوردان زیادی را به سمت خود جذب می کند. اگر اهل غارنوردی باشید، می دانید که در بسیاری از شهرهای ایران، غارهای متعدد و متنوعی وجود دارند که هر یک از آن ها به دلیل قدمت، مساحت، قندیل ها و غیره دارای جذابیت های متفاوتی می باشند و برخی از آن ها نیاز به تکینک های خاصی داشته که برای بازدید و ورود به آن ها بایستی مهارت های خاصی را بلد باشید و از وسایل مخصوصی استفاده نمایید. طبیعت گردی و گردش در میان طبیعت، یکی از جذاب ترین و پر هیجان ترین تفریحات و ورزش هایی است که اگر به آن علاقه داشته باشید و طبیعت گردی برایتان امکان پذیر باشد، می تواند تأثیر به سزایی در سلامت روح و جسم شما داشته باشد. غارنوردی در غار کتله خور زنجان یکی از هیجان انگیزترین و متفاوت ترین انواع غارنوردی ها در ایران به شمار می رود که هر غارنوردی را حتی برای یک بار هم که شده به سمت خود می کشاند. در ادامه این مطلب همراه لوکس ویلا باشید تا با غار زیبای کتله خور بیشتر آشنا شویم و اگر جزء غارنوردان ماهر هستید، این بار کوله بار سفرتان را به سمت این غار ببندید.

غار کتله خور زنجان کجاست و مسیر دسترسی

غار کتله خور زنجان که از قدیمی ترین غارهای ایران و جهان بوده و امروزه به عنوان یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی زنجان شناخته می شود، در دل کوه های آهکی جنوب روستای گرماب و در فاصله 5 کیلومتری از شهر گرماب که از توابع شهر خدابنده می باشد، قرار گرفته است. مسافت تهران تا غار کتله خور به 410 کیلومتر می رسد و برای بازدید از این غار بایستی ابتدا خود را به زنجان برسانید و برای این کار می توانید از اتوبان قزوین – زنجان اقدام نمایید. از زنجان تا این غار حدود 165 کیلومتر مسافت وجود دارد. پس از آن که به شهرستان ابهر رسیدید، مسیر خود را به شهرستان خدابنده ادامه داده و سپس مسیر شهرستان گرماب را پیش بگیرید. بعد از آن که به شهرستان گرماب دسترسی پیدا کردید، مسیر خود را در جاده کتله خود ادامه داده تا به غار کتله خور زنجان برسید و از آن دیدن کنید.

مسیر دسترسی به غار کتله خور با وسایل نقلیه عمومی

در صورتی که قصد داشته باشید با وسایل نقلیه عمومی به سراغ بازدید از غار زیبای کتله خور بروید، می توانید با تاکسی های خطی خود را به شهرستان خدابنده رسانده و سپس تاکسی های خطی وجود دارند که شما را به گرماب می رسانند و می توانید به راحتی به بازدید از این غار اقدام نمایید.

آدرس غار کتله خور زنجان: استان زنجان، 155 کیلومتری جنوب زنجان، شهرستان خدابنده، شهرستان گرماب

ساعت کاری غار کتله خور زنجان: همه روزه از ساعت 10 صبح تا 18 عصر

غار کتله خور زنجان

آشنایی با غار کتله خور زنجان

زنجان که از شهرهای ناحیه شمال غربی ایران بوده و از آب و هوایی مطلوب و دل انگیز برخوردار است، انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری را در خود جای داده و گردشگران زیادی را سالانه به سمت خود جذب می کند. طبیعت ایران در هر شهری، از زیبایی های خاص خود برخوردار بوده و اگر در هر زمانی از سال به نقاط مختلف کشور سفر کنید، آب و هوا و شرایط اقلیمی متنوعی را تجربه خواهید کرد که این موضوع بر جذابیت سفر و گردش در ایران افزوده است.

جاذبه ای که در این بخش می خواهیم به آشنایی با آن بپردازیم، غاری زیبا و خارق العاده در میان شهرستان گرماب و در شهر خدابنده استان زنجان می باشد و با نام غار کتله خور زنجان شناخته می شود. قدمت این غار زیبا به حدود 30 میلیون سال پیش می رسد که این موضوع نیز توانسته بر جذابیت آن بی افزاید و هر غار نوردی را به غارنوردی در خود ترغیب کند. غار کتله خور دارای طبقات متعددی بوده و جزء غارهای آهکی جهان محسوب می شود. در اطراف این غار، چشمه های متعددی وجود دارند که چشم انداز بسیار زیبایی را پدید آورده اند و منظره اطراف غار کتله خور را جلوه خاصی بخشیده اند.

تاریخچه غار کتله خور زنجان

همانطور که گفته شد، غار کتله خور زنجان از قدیمی ترین غارهای ایران و جهان می باشد که حدود 30 میلیون سال از وجود آن بر روی زمین می گذرد و کشف آن به سال 1300 می رسد. حدود سال 1331 هجری شمسی بود که یک تیم کوهنوردی به کشف این غار اقدام نمودند. یکی از اعضای این تیم که آقای اسدالله جمالی نام داشت، غار کتله خور را به ثبت رسمی رساند. در سال 1365 یک تیم غارنورد حرفه ای و حاذق که اقدام به کشف غارهای ناشناخته می کردند، این غار را که در جنوب زنجان واقع شده بود را پس از جستجوهای متعدد، کشف نمودند. از آنجایی که این غار از پر رمز و رازترین و مرموزترین غارهای ایران می باشد، هنوز هم مسیرهایی دارد که تا کنون کشف نشده اند.

تنها حدود 30 کیلومتر از این غار تا به امروز کشف و شناسایی شده و حدود 22 کیلومتر از آن را مورد نقشه برداری قرار داده اند. اما تنها یک مسیری که مساحت آن به حدود 1.200 متر می رسد برای بازدید گردشگران و غارنوردان در نظر گرفته شده و امکان دسترسی به نقاط دیگر از این غار هنوز میسر نمی باشد. این غار در منطقه ای که به شکل مستطیلی می باشد، قرار گرفته و ابعاد آن به حدود 1500 × 2000 متر می رسد و از سمت پایین دست به رود شور که شعبه های فرعی قزل اوزن می باشد، منتهی می گردد. حدود 700 متر از مسیر اولیه این غار دارای قطری حدود 70 سانتی متر بوده و غارنوردانی که در آن زمان به سراغ غار می رفتند، این مسیر را به صورت سینه خیز طی می کردند.

همچنین برای آن که مسیر خود را گم نکنند، علامت هایی را بر جای می گذاشتند. بر اساس تحقیق و تفحص هایی که در این غار صورت پذیرفته اند، محققان به اسکلت 80 انسان رسیده اند که در پی آن دریافته اند حدود 100 متر اولیه مسیر این غار، محلی برای زندگی انسان های نخستین بوده است. در حال حاضر نیز این اسکلت ها در همین محل حفظ و نگهداری می شوند.

غار کتله خور زنجان

آشنایی با فضای داخلی غار کتله خور زنجان

غار کتله خور زنجان که از زیباترین غارهای ایران در زنجان می باشد، دارای ارتفاعی حدود 1.700 متری از سطح دریا بوده که حدود 50 متر با چشمه ای که آب های فروروی از ریزش جوی غار هستند، اختلاف ارتفاع دارد. یک دهلیز به وسعت 4 هزار متر در ورودی غار کتله خور قرار گرفته که دارای سقفی کوتاه و بدون غار سنگ می باشد و تعدادی دهلیز فرعی برای آن وجود دارند. یک دالان بزرگ و وسیع که مساحت آن به حدود 950 متر می رسد، بعد از دهلیز فرعی قرار گرفته و دارای سربالایی هایی می باشد که ارتفاع آن ها به حدود 2 متر می رسند و گودال هایی خشک در آن دیده می شوند و هر کدام از آن ها با شاخه های 50 متری امتداد یافته اند. بعد از آن که سربالایی پشت سر گذاشته می شود، یک تالار بزرگ وجود دارد که چکنده ها، چکیده ها و ستون های متعددی در آن وجود دارند. از آنجایی که ممکن آسیب هایی به ورودی اولیه دهلیز وارد گردند، بسته بوده و ورود به آن امکان پذیر نمی باشد.

محلی ها به زبان ترکی، این محل را با نام یورت یری می شناختند که به معنای اجداد یا محلی زندگی افراد می باشد. غار کتله خور جزء غارهای آهکی به حساب آمده که در برخی از بخش های آن گل رس و خاک های دارای اکسید آهن وجود دارند. بخش های مختلفی که حاصل تجمع آهک هستند در این غار آهکی دیده می شوند که هر بخش از آن ها دارای اشکال مختلفی هستند و بر حسب شکل و شمایلی که دارند، آن ها را نام گذاری کرده اند. از اشکال مختلف این غار می توان به مواردی نظیر میدان بیستون، میدان شیر خوابیده، میدان پنج شیر، میدان شمع، میدان مریم مقدس، میدان چهل ستون، تونل قندی، پای فیل، سه راهی کوهی، عروس داماد، تالار عروس، اتاق عقد، شتر با جهاز، دو جادوگر، نخل سوخته و غیره اشاره نمود که هر یک از آن ها را در دنیای واقعی مشاهده کرده ایم و زمانی که به بازدید از این غار اقدام کنیم، با تماشای آن ها موارد نام برده شده در ذهنمان تداعی می شوند. غار کتله خور زنجان غاری 3 طبقه بوده که در واقع تا کنون 3 طبقه از آن کشف شده است و ممکن است دارای طبقات دیگری نیز باشد.

بخشی از این غار به نام تالار کوچک بلورین شناخته می شود که چاهی عمیق با عمق 8 متر در آن وجود دارد که بر اساس شواهد می توان حدس زد که شاید محل خروج آب های فرورو و سازنده غار باشد. چشمه های آب زلال و حفره های طبیعی در این غار وجود دارند که چهره ای متفاوت و حیرت انگیز را برای غار کتله خور پدید آورده اند و سبب شده غار کتله خور از عجایب طبیعی ایران محسوب شود. جالب است بدانیم که در جهان غارهای طبقاتی کمی وجود داشته که غار کتله خور زنجان جزء معدود غارهای طبقاتی در جهان شناخته می شود و از نمونه های کم نظیر در تمام جهان می باشد. بر اساس حدس ها و گمان ها، می توان دریافت که این غار خارق العاده و زیبا، 7 طبقه را در دل خود پنهان کرده که تا به امروز تنها 3 طبقه از آن را کشف کرده و به آن دست یافته اند.

از دیگر ویژگی های خارق العاده غار کتله خور این است که از ناحیه ای به غار علیصدر همدان نیز می رسد و به یکدیگر متصل می گردند. هر دوی این غارها حدودا دارای قدمتی نزدیک به یکدیگر بوده اما دارای تفاوت هایی با هم نیز می باشند که یکی از تفاوت ها مربوط به این بوده که غار کتله خور غار تقریبا خشکی بوده و غار علیصدر عمدان غار کاملا آبی می باشد. دومین تفاوت این دو غار با همدیگر این است که غار کتله خور زنجان از آهک های خالص تری نسبت به غار علیصدر برخوردار بوده و همین ویژگی توانسته در زیبایی و چشمنوازی این غار تأثیر چشمگیری داشته باشد.از آنجایی که این غار دارای آهک های خالص تری می باشد، سبب شفافیت آن ها شده و نورپردازی هایی که در غار کتله خور صورت پذیرفته اند، زیباتر به نظر خواهند رسید.

تا کنون که تنها حدود 3 طبقه از این غار کشف و شناسایی شده، 3 بخش مختلف در آن تشکیل داده اند که شامل بخش های فرهنگی، ورزشی و تفریحی می باشد. غارنوردان و صخره نوردان از طرفداران بخش ورزشی این غار بوده و وسعت آن به حدود 4 کیلومتر می رسد و تا به امروز انتهایی برای آن مشخص نشده است. در جنوب غربی غار کتله خور بخش فرهنگی آن قرار داشته که بخش اصلی آن از دالانی طبیعی تشکیل شده و مراسم های مختلفی را در آن برگزار می کنند.

برای خروجی این بخش، راهی به صورت مصنوعی در نظر گرفته شده و فاقد راه خروجی طبیعی می باشد. بخش تفریحی این غار که به عنوان سومین بخش از غار کتله خور زنجان شناخته می شود و عموم مردم می توانند از آن دیدن کنند، حدود یک سوم از مساحت کل غار را به خود اختصاص داده و وسعتی حدود 2 کیلومتر دارد. برخی از قسمت های فضای داخلی این غار طبیعی بوده که می توان به تغییرات حاصل از عوامل طبیعی نظیر زمین لرزه ها، گسل خوردگی ها، ریزش هاو لغزش ها اشاره نمود و برخی از نقاط را می توان پیدا کرد که دستخوش تغییرات انسانی قرار گرفته و جزء بخش های مصنوعی غار به حساب می آیند.

غار کتله خور زنجان

جانوران داخل غار کتله خور زنجان

همانطور که می دانیم، غارها از جمله زیستگاه های برخی جانوران محسوب می شوند و غار کتله خور نیز از این قاعده مستثنی نبوده و جانورانی در آن زندگی می کنند که این غار را به عنوان زیستگاه خود انتخاب کرده اند. غارها از جمله معروف ترین زیستگاه برای خفاش ها می باشند و از آنجایی که نور، هوا و تغذیه کافی در غارها وجود ندارند، بسیاری دیگر از جانوران از زندگی در آن ها اجتناب کرده و تنها خفاش ها می توانند در آن ها زندگی کنند. در هر بخشی از این غار، آب و هوا متفاوت بوده و هوا در میان فضای داخلی غار در جریان است و تا حدود 4 هزار متری از این غار دارای آب و هوایی خنک بوده و شورع دمای هوای داخل غار از 11 درجه سانتی گراد شروع می شود و هر چه به داخل تر پیش می رود، به رطوبت هوا افزوده شده و در برخی نقاط رطوبت به حدود 90 درصد نیز می رسد. از همین رو بهترین محیط را برای زندگی و زاد و ولد خفاش ها پدید آورده است.

قندیل های غار کتله خور

غار کتله خور به دلیل برخورداری از قندیل ها و بلورهای متعدد، زیبایی و جلوه خاصی داشته و از زیباترین غارهای جهان به شمار می رود. از آنجایی که این غار زیبا دارای تعداد طبقات مختلفی می باشد، به عنوان اولین غار آهکی جهان معرفی شده است. قندیل ها که با نام علمی استلاکتیت و استلاکمیت شناخته می شوند، در انواع و شکل های مختلفی در این غار وجود دارند و چهره ای بسیار زیبا و تماشایی را برای غار کتله خور زنجان پدید آورده اند. استلاکتیت ها، استلاکمیت ها و ستون های متعددی در گذرگاه های مختلف این غار وجود دارند که قندیل های مخروطی شکل در میان آن ها از سقف غار آویزان شده و به دلیل داشتن ناخالصی، دارای رنگ های مختلفی هستند و به هر سوی این غار که نگاهی می اندازید، قندیل هایی با رنگ های مختلفی را مشاهده خواهید کرد و از زیبایی آن ها لذت خواهید برد.

قندیل هایی که از ترکیبات کمتری برخوردار بوده و یا حتی ترکیباتی ندارند، به شکل بلورهای شفاف و شیشه ای بوده و آن ها نیز به نوبه خود زیبایی حیرت انگیزی را برای این غار پدید آورده اند. تجمع های زیاد و چشمگیری از استالاگمیت های مختلفی را در برخی قسمت های غار کتله خور می توان مشاهده کرد که به عروس و داماد شباهت داشته و از همین رو، آن بخش از غار کتله خور با نام تالار عروس و داماد نامگذاری شده است. استالاکتیت های گل کلمی نیز از دیگر زیبایی های داخل این غار محسوب می شوند.

قندیل های متعدد با اشکال گوناگونی که در جای جای این غار قرار گرفته اند، چهره ای متفاوت و خارق العاده ای را برای این غار به وجود آورده اند که هر فردی را به سراغ بازدید از خود ترغیب می کند. در کنار هم قرار گرفتن ستون های آهکی عظیم الجثه، استالاکتیت ها و استالاگمیت های آهکی فضایی زیبا و فوق العاده را برای این غار پدید آورده اند و جالب ترین نکته ای که در رابطه با ستون های غار کتله خور زنجان وجود دارد این است که ستون های عظیم الجثه از فرو ریختن سقف غار جلوگیری کرده، از همین رو ستون ها به عنوان نگهدارنده های غار شناخته می شوند.

ورودی این غار به صورت مسیری باریک، ساده و آسان بوده که کف آن نیز به شکل خاکی و خاکستر می باشد. ادامه مسیر را که بروید، از روی پل هایی عبور خواهید کرد که در اطراف خود زیبایی های چشمنوازی را مشاهده خواهید کرد. تالار عروس و داماد، یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین بخش های غار کتله خور به حساب آمده و زیبایی های آن در وصف نمی گنجند.

غار کتله خور زنجان

قیمت بلیط و ساعت بازدید از غار کتله خور زنجان

غار کتله خور زنجان از زیباترین و حیرت انگیز ترین جاذبه های دیدنی زنجان محسوب می شود که بسیاری از گردشگران در صورت سفر به این شهر، به بازدید از این غار تاریخی و زیبا اقدام می کنند. ساعت بازدید از غار کتله خور از ساعت 10 صبح تا 18 عصر بوده که گردشگران می توانند در این بازه زمانی به بازدید از این غار اقدام نمایند. همچنین برای بازدید از غار کتله خور بایستی بلیطی به بهای 5 هزار تومان تهیه نمایید. البته ممکن است به دلیل نوسانات بازار، قیمت بلیط آن افزایش یافته باشد.

امکانات رفاهی غار کتله خور زنجان

از آنجایی که غار کتله خور زنجان یکی از جذاب ترین و پرطرفدارترین دیدنی های زنجان می باشد و همه روزه گردشگران زیادی به بازدید از آن اقدام می کنند، جهت رفاه حال گردشگران امکانات رفاهی و خدمات مناسبی در محل اطراف غار تعبیه شده اند تا گردشگران بتوانند در بهترین حالت ممکن از گردش و تفریح خود در این غار لذت ببرند. از انواع امکاناتی که در محل اطراف غار وجود دارند می توان به آب آشامیدنی، فروشگاه مواد غذایی، سرویس بهداشتی، محل مناسب کمپ و پارکینگ خودرو اشاره نمود.

همچنین این منطقه دارای پوشش مخابرات و اپراتور تلفن همراه نیز می باشد. اغلب گردشگرانی که به بازدید از این غار اقدام نموده اند، معمولا به بازدید از جاذبه های تاریخی علاقه داشته که خوشبختانه شهر زنجان جاذبه تاریخی کم نداشته و موزه ای زیبا و قدیمی به نام موزه رختشویخانه زنجان در خیابان سعدی این شهر جای داشته که می توانند از آن هم دیدن کنند.

دلیل نامگذاری غار کتله خور زنجان

برخی از مناطق غربی ایران، دارای کوه های کم ارتفاعی می باشند که محلی ها آن ها را با نام کتله می شناسند و احتمال می رود که دلیل اصلی برای نام گذاری غار کتله خور زنجان به همین موضوع مربوط باشد. همچنین از آنجایی که خورشید از پشت این کوه سر در می آورد و نور طلایی رنگ و زیبای خود را بر زمین می تاباند و صبح روز دیگری را سلام می گوید، واژه کتله خورشید را برای آن انتخاب کرده بودند و با نام کتله خور شهرت یافت.

در زبان آذری، واژه کتل به معنای پستی و بلندی و ناهمواری های داخل غار بوده و واژه خور نیز به معنای آسانی و راحتی می باشد که این دو واژه در کنار یکدیگر آمده و معنی آن پستی و بلندی های راحت و دنج می باشد. همچنین این دو واژه با در کنار هم قرار گرفتن معانی دیگری نیز دارند که می توان به روستای بدون خورشید و تپه خورشید نیز اشاره نمود. محلی ها غار کتله خور را با نام کتل کوتول نیز می شناسند.

غار کتله خور زنجان

شکل گیری غار کتله خور زنجان

غار کتله خور زنجان یکی از قدیمی ترین غارهای جهان بوده که زمان شکل گیری آن به حدود 30 میلیون سال گذشته می رسد. روش شکل گیری و پدید آمدن این غار قدیمی بدین صورت بوده که با نفوذ آب های زیرزمینی در میان سنگ های آهکی کوه ساقیزلو، آهک های داخل سنگ ها و صخره ها به مرور زمان شسته شده اند و در طول مدت زمان زیادی، حفره هایی در میان آن ها به وجود آمده اند و بر همین اساس بوده که غار کتله خور از میان آن ها پدید آمده و به کل امروزی خود در آمده است. این غار در ابتدای زمان به وجود آمدن به صورت غار آبی بوده و امروزه به شکل غار خاکی شده و در پی به وجود آمدن طبقات متعدد در دل این غار سبب گردیده آب ها به طبقات پایینی و زیرین غار نفوذ کرده و طبقات بالایی غار به صورت خشک باقی بمانند و غار کتله خور را به عنوان یک غار خشک بشناسیم. رودی در میان این غار جریان دارد که از آب های فرورو سرچشمه گرفته و اشکال خاصی را برای فضای داخلی غار پدید می آورد.

اکتشافات غار کتله خور زنجان

همانطور که پیش تر آمد، قدمت این غار به حدود 30 میلیون سال گذشته رسیده و برنامه بازدید از آن در تاریخ خرداد ماه سال 1331 هجری شمسی ریخته شد و حتی در بسیاری از مجلات معتبر آن دوران به چاپ رسیده بود که می توان به مجلاتی نظیر تربیت بدنی، ترقی، پیشاهنگی و جوانان دموکرات اشاره نمود. آقای سید اسدالله جمالی، اطلاعات مفیدی را از آقایان مرحوم موسوی و مرحوم محمدرضا روحانی دریافت نموده بود و در ادامه برخی دیگر از مطالعات لازم را انجام داد و پس از آن که از وجود چنین غاری در محدوده زنجان مطمئن گردید، به همراه جمعی از دوستان کوهنورد خود که در باشگاه نیرو و راستی تهران عضو بودند، به کشف این غار تاریخی و ناشناخته اقدام نمودند و راهی شهر زنجان شدند.

کوهنوردان و غارشناسانی که به همراه آقای سید اسدالله جمالی راهی زنجان شده بودند، تجهیزات و وسایل کافی را به همراه داشتند و با قطار اقدام به طی این مسیر نموده بودند و پس از آن که به زنجان رسیدند، مابقی مسیر را با خودروی باری آقای محمود ذوالفقاری طی کردند. در نهایت مسیر کرسف – گرماب را با در اختیار گرفتن ماشین جمز که مخصوص عملیات صحرایی ژاندارمری بود، مسیر را ادامه دادند. پس از آن که کوهنوردان به روستای گرماب رسیدند، پیش نماز گرماب، آقای سید حسن طباطبایی و پهلوان گرماب با آن ها همراه شدند و برای کشف این غار راهی گردیدند.

پس از آن که آقای سید اسدالله جمالی به همراه دیگر کوهنوردان موفق به کشف و بازدید غار کتله خور زنجان شدند، عکس یادگاری به همراه خاطرات خود را داخل یک جعبه پولادی قرار دادند و در نهایت در بخشی که در مسیر بازدید عموم از این غار بود، گذاشتند. پس از آن که حدود 35 سال گذشت، گروه علمی دانشگاه همدان، این جعبه خاطرات را از غار خارج نمودند. از آنجایی که یادبودها و خاطرات اکیپ های قبلی که به سراغ این منطقه رفته بودند، بایستی در همان منطقه بدون دست خوردن و جا به جایی باقی بماند، این عمل را نوعی سنت شکنی و خلاف رسم دانستند. پس از مدتی، تیم های کوهنوردی مختلفی از سرتاسر ایران و دانشجویان به همراه استادان دانشگاه برای بازدید، راهی این غار شده و حتی در سال های 1367 و 1368 نیز گروهی از تلویزیون برای فیلم برداری به سراغ غار کتله خور زنجان رفتند.

غار کتله خور زنجان

رسم عروس گردانی در کتله خور

شاید جالب باشد بدانید که اهالی محل اطراف این غار، رسم عروس گردانی در داخل غار کتله خور زنجان داشته و برای آن ارزش و جایگاه ویژه ای قائل هستند. اجرای این مراسم در زمان پایان مراسم عروسی بوده و پیش از آن که عروس و داماد به خانه خود راهی شوند، به همراه خانواده های خود راهی این غار شده و بعد از آن که گشتی در داخل این غار زدند، به سراغ تالار عروس غار کتله خور می روند و مراسم جشن کوچکی هم در آن بخش از غار اجرا می کنند و محلی ها اجرای این مراسم را، وجود برکت و مبارکی در زندگی عروس و داماد می دانند.

بهترین زمان بازدید از غار کتله خور زنجان

در اکثر مواقعی که می خواهیم به سراغ جاذبه ای برویم و یا به جای دیگر از محل زندگیمان سفر کنیم، ابتدا آب و هوای آن منطقه را چک کرده و بهترین زمان را برای سفر خود انتخاب می کنیم. غار کتله خور زنجان نیز همانند بسیاری دیگر از جاذبه های گردشگری بوده که بهتر است زمان مناسب برای بازدید از آن را در نظر بگیریم. این غار تماشایی و گردشگری که در شهر زنجان قرار داشته و زنجان شهری سرد محسوب می شود، بهتر است زمان سفر به این شهر و بازدید از جاذبه های گردشگری زنجان را به فصل های بهار و تابستان موکول نماییم.

همچنین بهترین بازدید از غار کتله خور به فصل های بهار، تابستان و ابتدای پاییز مناسب بوده و هوایی معتدل و مطلوب در غار و منطقه اطراف آن حاکم است و می توانیم از گردش در این غار لذت ببریم. با توجه به آن که دمای هوا در تابستان افزایش می یابد، اما هوای داخل غار همچنان دمای معتدل خود را حفظ نموده و از گردش در آن اذیت نخواهید شد و گرما را احساس نخواهید کرد. اوایل فصل پاییز هم که هوا چندان سرد نشده نیز از بهترین زمان ها برای بازدید از غار کتله خور به شمار می رود. اما جاذبه ای دیگر از جاذبه های گردشگری زنجان که پیست اسکی پاپایی نام دارد، فصل زمستان از بهترین زمان های بازدید از آن می باشد.

غار کتله خور زنجان

راهنما سایت

آدرس

استان زنجان، 155 کیلومتری جنوب زنجان، شهرستان خدابنده، شهرستان گرماب

شماره تماس

هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

10 الی 18

یک‌شنبه

10 الی 18

دو‌شنبه

10 الی 18

سه‌شنبه

10 الی 18

چهار‌شنبه

10 الی 18

پنج‌شنبه

10 الی 18

جمعه

10 الی 18
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه