جاهای دیدنی زنجان

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

4 تیر

مجتمع تجاری تفریحی اشراق زنجان

مجتمع تجاری تفریحی اشراق زنجان مرکز خریدی پرطرفدار در میان شهر زنجان است که به واسطه انواع امکانات و سرگرمی هایی که در آن وجود دارند، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. با توجه […]

1 تیر

موزه باستان شناسی و مردان نمکی زنجان

موزه باستان شناسی و مردان نمکی زنجان موزه ای تاریخی و تماشایی در محله ای قدیمی به نام محله دالان آلتی بوده که توجه بسیاری از تاریخ دوستان و حتی گردشگران را به خود جلب نموده و گردشگران […]

25 خرداد

موزه رختشویخانه زنجان

موزه رختشویخانه زنجان جاذبه ای دیدنی و تاریخی در شهر زنجان است که گردشگران و علاقه مندان به تاریخ را به سمت خود جذب می کند. این موزه که در قلب شهر زنجان که از شهرهای شمال غربی […]

16 خرداد

غار کتله خور زنجان

غار کتله خور زنجان از زیباترین غارهای ایران می باشد که در شهرستان خدابنده واقع شده و به دلیل زیبایی و قدمت، از منحصر به فردترین غارهای ایران و جهان محسوب می شود و غارنوردان زیادی را به […]

3 خرداد

گنبد سلطانیه زنجان

گنبد سلطانیه زنجان از زیباترین و تماشایی ترین جاذبه های دیدنی شهر زنجان است که به عنوان بزرگترین گنبد ایران شناخته می شود و در فهرست جهانی ثبت شده است. بناهای تاریخی و آثار باستانی از مهمترین و […]

31 اردیبهشت

مسجد جامع زنجان

از مهم ترین شهر های تاریخی ایران که می توانید بنا های متعددی را در آن بیابید، زنجان می باشد. این شهر توانسته با جذبه های طبیعی و تاریخی خود افراد زیادی را جذب کند. در این مقاله […]

25 اردیبهشت

مراکز خرید زنجان

یکی از شهر های شمال غربی ایران که توانسته عده زیادی از افراد را به سمت خود جذب نماید، زنجان می باشد. این شهر به دلیل دارا بودن نقاط دیدنی خود و همچنین آب و هوای خوب مسافران […]

24 اردیبهشت

پیست اسکی پاپایی

پیست اسکی پاپایی از هیجان انگیزترین جاذبه های گردشگری زنجان می باشد که در فاصله حدود 35 کیلومتری از جنوب غرب این شهر واقع شده و توجه بسیاری از اسکی بازان و علاقه مندان به اسکی را به […]

13 اردیبهشت

باغ و عمارت معین زنجان

یکی از مهم ترین استان های ایران که به دلیل دارا بودن جاذبه های مختلف درون آن به شهرت رسیده، زنجان می باشد. این شهر سازه های تاریخی متعددی دارد و افراد می توانند در صورت تمایل از […]

26 آذر

بهترین رستوران های زنجان

یکی از مهم ترین مواردی که در سفر به مقصد باید اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید، بهترین رستوران های آن شهر می باشند. زنجان یکی از استان هایی است که به دلیل دارا بودن جاذبه های […]

یکی از مهم ترین مناطق ایران که توانسته عده زیادی از افرادرا به سمت خود جذب نماید، زنجان می باشد. در این شهر و مرکز استان زنجان می توانید به تماشای دیدنی های مختلفی بروید و از جاذبه های تاریخی متعددی دیدن نمایید. در این مقاله به سراغ معرفی جاهای دیدنی زنجان رفتیم تا بتوانید اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید بنابراین بهتر است تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

مسجد جامع زنجان

یکی از بنا های تاریخی این منطقه که می توانید برای تماشای آن اقدام نمایید، مسجد جامع زنجان می باشد. این مسجد تاریخی به دلیل قدمت خود در بین افراد زیادی به شهرت رسیده چرا که تاسیس آن به سال 1242 یعنی دوران قاجاریه بر می گردد. مجموعه گفته شده توسط یکی از فرزندان پادشاه وقت یعنی فتحعلی شاه ساخته شد و هدف از ساخت آن نیز تدریس و برپایی نماز در کنار مراجعات دینی مردم بود.

اگر به صحن مسجد جامع زنجان مراجعه کنید می توانید دور تا دور آن را که از ایوان هایی چهار گانه تشکیل شده ببینید که بسیار خود نمایی می کنند. صحن مسجد طول و عرضی 48 در 36 متر دارد و تقریبا مستطیل شکل دیده می شود. مسجد جامع زنجان در بخش قدیمی شهر واقع شده و برای رفتن به آن باید خود را به باف ت قدیمی برسانید. این مسجد با نام های مسجد سلطانی و مسجد جمعه نیز شناخه می شود و به همین دلیل می توانید این محل را با این نامه ها نیز بیابید.

اگر تمایل داشته باشید از بخش های مختلف مسجد دیدن کنید می بایست در اوقات غیر شرعی برای این منظور استفاده کنید. هم چنین برای بازدید از مسجد نیز می توانید به صورت رایگان اقدام کنید و از تمامی قسمت های آن دیدن نمایید. اگر به زنجان سفر کردید بهتر است به سازه تاریخی نیز سری بزنید تا معماری و بخش های مختلف آن را از نزدیک تماشا نمایید.

مسیر دسترسی به مسجد جامع زنجان

برای رسیدن به این بنای تاریخی می توانید ابتدا خود را به میدان 15 خرداد برسانید و سپس در جهت شمال شرقی به خیابان امام خمینی وارد شوید. کمی بعد از خیابان فردوسی در خیابان امام خمینی رو به روی پارک سبزه میدان می توانید به مقصدتان وارد شوید. مسجد جامع زنجان نرسیده به خیابان طالقانی و رو به روی آن قرار دارد. مسافت مسیر گفته شده 1.1 کیلومتر بوده و در حدود 3 دقیقه بدون ترافیک در راه خواهید بود.

مسجد جامع زنجانبازار زنجان

یکی دیگر از مهم ترین دیدنی های این شهر که هم به عنوان یک مکان تاریخی مورد بازدید قرار می گیرد و هم یکی از مراکز خرید زنجان معرفی می شود، بازار زنجان است. به دلیل وجود بخش های متعدد این بازار هم چون سرا ها و کاروانسرا های مختلف می تواند باعث جنب و جوش بیشتر در بازار شود و در طول تاریخ این بازار این موراد بیش ترین تاثیر را در پویایی بازار داشته اند. آغاز ساخت این بازار مربوط به سال 1205 بوده و پایان آن به سال 1213 بر می گردد.

با مرور زمان علاوه بر بخش های گفته شده تیمچه ها، میادین، مساجد و گرمابه ها نیز به این بازار اضافه شدند و در نهایت این مجموعه کامل تر گردید. کامل ترین نسخه این بازار مربوط به حکومت محمد علی شاه بوده و مساحت آن به 15 هکتار رسید. معماری به کار رفته در ساخت این بازار از سبک معماری دوره قاجاریه تبعیت می کند و حتی تزیینات استفاده شه در بخش های مختلف بازار زنجان نیز مربوط به همین دوران می شود. به طور کلی این بازار دارای هشت راسته می باشد.

یکی از راسته های این بازار که اجناس لوکس و گران بهایی در آن یافت می شود، راسته قیصریه می باشد. از کالا هایی که در ای بازار به فروش می رسد می توان به قالی های دستباف، ظروف مسی، اجناس فلزی، خوراکی های محلی، لباس های محلی، موارد مربوط به سوغات، انواع صنایع ملیله کاری و نقه کاری، پوشاک، زیورآلات و… اشاره نمود. لازم به ذکر است که در اطراف بازار نمی توانید به راحتی جای پارک بیابید و بهتر است با خودروی شخصی به این محل تاریخی مراجعه نکنید.

مسیر دسترسی بازار زنجان

از آن جا که این بازار در حد فاصل دو میدان 15 خرداد و میدان انقلاب واقع شده، شما می توانید ابتدا خود را به 15 خرداد برسانید. بعد از رسیدن به میدان به سمت خیابان امام خمینی رفته و در جهت شمال شرقی برانید. کمی بعد می توانید به محدوده بازار برسید و برای پیدا کردن جای پارک تلاش کنید. مسیر گفته شده مسافتی در حدود 1.3 کیلومتر داشته و تقریبا 5 دقیقه بدون ترافیک در راه هستید. بازار زنجان درست در کنار خیابان فردوسی واقع شده است. جاهای دیدنی ابهر نیز از جمله زیباترین جاذبه های گردشگری زنجان است که می توانید برای بیشتر لذت بردن از گردش خود، به سراغ آن ها نیز بروید.

غار کتله خور

از دیگر دیدنی های زنجان که می توانید برای دیدن آن اقدام کنید، غار کتله خور می باشد. این غار یکی از شگفت انگیز ترین غار های دنیا به حساب می آید و در سال 1300 کشف شد. بیش ترین زمانی که از این غار در بین مردم سخن گفته شد و به شهرت رسید مربوط به سال 1365 می شود که بخش های مختلفی از غار توسط یک گروه غار نورد ماهر به همگان معرفی گردید. در حال حاضر 30 کیلومتر از این غار شناسایی شده که از این مقدار 1200 متر برای تماشای مردم قرار دارد.

یکی از مواردی که باعث می شود این غار منحصر به فرد جلوه کند، قدمت بالای آن می باشد که شکل گیری آن را مرتبط به 30 میلیون سال پیش می دانند. مسیر های رسیدن به غار کتله خور زنجان از سه راه بوده و شما می توانید از رطیق آن ها اقدام نمایید. لازم به ذکر است این غار در فاصله 137 کیلومتری از زنجان قرار دارد و برای رسیدن به آن باید فاصله زیادی را طی کنید. تماشا و بازدید از این غار برای کسانی مناسب است که تمایل دارند به تماشای نقاط دیدنی اطراف زنجان مراجعه کنند و چند روزی را در این مسیر سپری نمایند. یکی از مواردی که باید به آن اشاره کرد این است که این غار در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا واقع شده و به همن دلیل یک جای خنک تلقی می شود.

کتله خور هم چنین در تعداد طبقات غار و هم چنین کیفیت قندیل هایش در دنیا اولین غار آهکی معرفی می شود. تنها حیوان داخل غار خفاش است و حیوانات دیگر به دلیل شرایط بد محیط این غار نمی توانند در آن زیست داشته باشند. در بخش های داخلی غار رطوبت هوا به 90 درصد می رسد که این مقدار بسیار بالاست و شرایط تنفس و زندگی را دشوار می کند. شما می توانید با رفتن به این غار از محوطه غار برای پیاده روی یا استراحت استفاده نمایید.

آدرس غار کتله خور: زنجان، 155 کیلومتری جنوب زنجان، نزدیک به شهر گرماب

غار کتله خورگنبد سلطانیه

از دیگر دیدنی های زنجان گنبد سلطانیه می باشد که به عنوان یکی از مهم ترین آثار ملی کشور به حساب می آید. این بنا به دلیل قدمت بالای آن که به زمان هشتمین سلطان مغول یعنی اولجایتو می رسد اهمیت بالایی داشته و حتی در فهرست جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. از مواردی که سبب شده تا گنبد سلطانیه زنجان منحصر به فرد باشد و زیبایی شناسی مورد توجه قرار گیرد می توان به سبک معماری آن، مقاوت بالای سازه، تزیینات به کار رفته در آن و… اشاره نمود.

در ادوار مختلف تاریخ از زمان ساخت این گنبد، کاربری های متعددی نیز درون آن انجام گرفته تا به امروز که به عنوان یک جای دیدنی کاربرد دارد. این گنبد دارای بخش های مختلفی می باشد که میان آن ها می توان به تربت خانه، سردابه، گنبد خانه، مناره ها و موزه اشاره نمود. معماری به کار رفته در ساخت این سازه الهام گرفته شده از معماری گوتیک می باشد و معمار های مختلفی در ایتالیا از آن الهام گرفته اند. یکی از مورخان آمریکایی معتقد است که تاج محل در معماری از این سازه الگو گرفته است.

این بنا به قدری مستحکم ساخته شده که تاکنون با وجود 33 زلزله در طول ساخت آن توانسته دوام آورد. یکی از مواردی که باید به آن اشاره نمود درباره ورودی های بنا می باشد که تعدادی بزرگ و تعدادی کوچک هستند. اگر به زنجان سفر کردید بهتر است به این سازه مراجعه کنید و طبقات مختلف آن را از نزدیک تماشا کنید و یک تجربه منحصر به فرد داشته باشید.

مسیر دسترسی گنبد سلطانیه

برای رسیدن به این بنای تاریخی بهتر است ابتدا خود را به میدان علامه حلی برسانید و سپس به سمت بلوار علامه حلی برانید. بعد از ورود به بلوار علامه آن را ادامه دهید تا به باغ دلنوا برسید و بعد به طرف راست بپیچید و وارد خیابان گنبد شوید. کمی بعد به خیابان اریباد بروید و سپس به طرف چپ بپیچید و تا مقصد در این مسیر ادامه دهید تا به مسجد علامه حلی برسید. بعد از ان می توانید مقصدتان را که مقابلتان واقع شده تماشا نمایید. مسافت مسیر گفته شده 950 متر بوده و در حدود 4 دقیقه نیز در راه خواهید بود تا به گنبد سلطانیه زنجان وارد شوید.

گنبد سلطانیهکاروانسرای سنگی

از دیگر سازه های تاریخی زنجان که می توانید برای تماشای آن اقدام کنید کاروانسرای سنگی می باشد که در دوران صفویه احداث شده است. این کاورانسرا در دوره های مختلف تاریخی کاربری های متفاوتی داشته و در حال حاضر به عنوان یک رستوران سنتی استفاده می شود که یکی از بهترین رستوران های زنجان نیز معرفی می گردد. این کاروانسرا که در زبان ترکی با نام داش کاروانسراسی خوانده می شود، به سبک چهار ایوانی طراحی شده است.

تمامی حجره ها در یک طبقه واقع شده اند و همان طور که از نام آن پیداست، در ساخت آن از سنگ استفاده کرده اند. این کاروانسرا ارزش بالایی داشته و در سال 1377 به ثبت ملی رسید. بهتر است حتی برای صرف غذا نیز به این کاروانسرا بروید تا بتوانید یک وعده غذایی خاطره انگیز در یک مکان تاریخی داشته باشید به نحوی که گویی در تاریخ سفر کرده اید.

مسیر دسترسی کاروانسرای سنگی

برای رسیدن به کاروانسرای سنگی زنجان ابتدا خود را به بلوار شهید بهشتی برسانید و در جهت غرب آن برانید. کمی قبل از خیابان عاصم زنجانی و درست مقابل ایستگاه قطار می توانید به مقصدتان که در سمت راست شما واقع شده وارد شوید. مسافت مسیر گفته شده از نزدیکی ایستگاه قطار زنجان تقریبا 200 متر بوده و شما می توانید به آسانی از هر جایی که بودید خود را به آن برسانید چرا که موقعیت جغرافیایی و مسیر خوبی دارد.

باغ و عمارت معین

از دیگر جاذبه های زنجان باغ و عمارت معین می باشد که به عنوان یکی از دیدنی های تاریخی شهر به حساب می آید. قدمت این سازه به دوران قاجار بر می گردد و معماری آن متاثر از معماری زمان قاجار ها می باشد. این باغ در قلب یک باغ زیبا و بزرگ ساخته شده و در طراحی آن از قصر های آن دوران الهام گرفته اند ولی با اندازه های بسیار کوچک تر. در و پنجره های این عمارت از جنس چوب گردو بوده و شیشه های استفاده شده در آن ها شفافیت بالایی دارد.

هم چنین می توانید در اطراف این در و پنجره ها یک سری تزئینات آجری را تماشا کنید که نمای زیبایی به بنا داده اند. سقف عمرات تاریخی معین زنجان به صورت شیروانی ساخته شده و با نقوش گل و بوته نقاشی شده است. علت معروف شدن این بنا و معرفی شدن به عنوان یک جاذبه گردشگری نوع معماری و تزیینات به کار رفته در آن می باشد. اگر تمایل داشتید به تماشای این خانه تاریخی بروید باید خود را به رودخانه زنجان برسانید.

آدرس باغ و عمارت معین: زنجان، مجاور شمال رودخانه زنجان، قسمت غربی پل سردارخانه

باغ و عمارت معین

موزه رختشویخانه

از دیگر مواردی که می توانید برای تماشای آن اقدام نمایید، موزه رختشویخانه زنجان می باشد که در خیابان سعدی شهر واقع شده است. این موزه در سال 1307 ساخته شد و مالک آن نیز فردی به نام باقرخان امجد نظام می باشد. ساخت این بنا به مدت 15 ماه طول کشید و قبل از احداث آن این ناحیه توسط آب هایی سطحی پر شده بود و با نام گودال بابا جمال شناخته می شد. معماری به کار رفته در ساخت این بنا را می توان به زمان اوایل پهلوی و اواخر قاجار دانست. از بخش های مختلف این سازه می توان به قسمت مدیریت و محیط مربوط به شستن رخت اشاره نمود.

در گذشته از این رختشویخانه به عنوان محلی استفاده میشد که زنان در ان به شستن لباس های خود می پرداختند و هم اکنون از آن به عنوان یک موزه استفاده می شود. امروزه با مرمت این بنا به حفظ آن برای آیندگان کمک شایانی شده است. اگر به این موزه مراجعه کنید می توانید یک بازارچه سنتی را در ابتدای ورود ببینید که محلیست برای فروش صنایع دستی هنرمندان. اگر تمایل داشتید در سفرتان به زنجان از این جاذبه نیز دیدن نمایید می توانید از پارکینگ این مجموعه نیز استفاده کنید و از این بابت جای نگرانی نخواهید داشت.

آدرس موزه رختشویخانه: زنجان، خیابان سعدی، کوچه فرهنگ

شماره تماس موزه رختشویخانه: 33326020-024

قیمت بلیط موزه رختشویخانه: برای ایرانیان 5000 تومان و برای اتباع خارجی 50000 تومان (با توجه به نوسان قیمت ها امکان تغییر این مقدار ها وجود دارد.)

موزه باستان شناسی و مردان نمکیموزه باستان شناسی و مردان نمکی

یکی دیگر مکان هایی که در زنجان می توانید برای تماشای آن اقدام کنید، عمارت ذوالفقاری یا موزه باستان شناسی و مردان نمکی زنجان می باشد. این عمارت درواقع یک موزه بوده که محل نگه داری مردان نمکی می باشد و به همین دلیل با این نام شناخته می شود. این عمارت نام خود را از خاندان سرشناس ذوالفقاری دریافت کرده که در دوران قدیم نفوذ زیادی داشتند. از این عمارت در حال حاضر فقط بخش بیرونی آن باقی مانده و با نام عمارت محمود خان ذوالفقاری شناخته می شود.

در سال 1388 نخستین موزه باستان شناسی زنجان در این عمارت به وجود آمد. معماری به کار رفته در ساخت ای بنا مربوط به سبک معماری دوران قاجاریه می شود و از سازه های گوتیک اروپایی نیز الهام گرفته است. اگر به زنجان سفر کردید بهتر است بازدید از این عمارت را نیز در راستای برنامه های خود قرار دهید تا بتوانید از مردان نمکی درون موزه نیز دیدن نمایید که در کاوش های مختلف کشف شده اند. هم چنین بهتر است قبل از مراجعه به آن با تماس قبلی از ساعت دقیق کاری آن مطلع شوید تا دچار سرگردانی نشوید.

آدرس موزه باستان شناسی و مردان نمکی: زنجان، خیابان سعدی، میدان انقلاب

شماره تماس موزه باستان شناسی و مردان نمکی: 33033412-024

پیست اسکی پاپایی

اگر در سفرتان به زنجان به دنبال هیجان هستید و می خواهید زمستانی خاطره انگیز را سپری کنید، می توانید به پیست اسکی پاپایی بروید که در 45 کیلومتری جنوب غربی زنجان قرار گرفته است. این پیست اسکی می تواند این امکان را به شما بدهد که در یک منطقه کوهستانی با یک هوای سرد تجربه ای منحصر به فرد را داشته باشید. وسعت این پیست معادل 80 هکتار بوده و به عنوان اولین و تنها پیست استاندراد در استان شناخته می شود.

یکی از مواردی که باعث شده تا افراد عادی و مردم معمولی این پیست را برای تفریح انتخاب کنند، شیب نه چندان تند آن می باشد. به همین دلیل افراد آماتور می توانند از قسمت شرقی پیست پاپایی برای خود استفاده نمایند. این پیست می تواند یکی از بهترین انتخاب های شما در سفر به زنجان باشد چرا که کمتر کسی در زمستان تصمیم به سفر به زنجان دارد و در بین جاذبه های این شهر این منطقه می تواند تجربه ای جالب باشد.

آدرس پیست پاپایی: زنجان، 45 کیلومتری جنوب غربی زنجان

پیست اسکی پاپایی