خانه تاریخی ملک مشهد

مدت زمان خواندن این مطلب : 8 دقیقه

شهر مشهد مقدس علاوه بر حرم مطهر رضوی اماکن تفریحی و دیدنی متعددی دارد و بسیاری از گردشگران را مجذوب خود می کنند. خانه تاریخی ملک مشهد از جمله اماکن دیدنی و تاریخی استان خراسان رضوی محسوب شده که دارای بخش های متنوع و جذابی می باشد. در ادامه به توضیح مفصل این خانه تاریخی می پردازیم، با ما همراه باشید.

تاریخچه خانه ملک

از بناهای به جا مانده از عهد قاجار می توان به خانه تاریخی ملک که در شهر مشهد واقع شده است، اشاره کرد. این بنای قدیمی با ترکیب معماری به سبک معماری سنتی ایرانی و اروپایی ساخته شده که حاصل آن یک بنای تاریخی بسیار زیبا می باشد. خانه ملک که امروزه یکی از اماکن دیدنی و گردشگری شهر مشهد به حساب می آید به شخصی به نام حاج حسین ملک که یکی از افراد ثروتمند و نیکوکار بود، تعلق داشت.

علاوه بر این که حاج حسین ملک خانواده ای متمول و ثروتمند داشت، سال های زیادی مسولیت اجاره دادن املاک آستان قدس رضوی را به عهده داشت. یکی از دلایل ثروتمند بودن ایشان به داشتن ذهنی خلاق و ایده پرداز و داشتن ایده های اقتصادی فراوان برمی گردد.

خانه تاریخی ملک

حاج حسین ملک کیست؟

حاج حسین ملک در سال 1251 در استان تهران چشم به جهان گشود و در همان جا به تحصیل نزد مرحوم میرزا ابوالحسن جلوه پرداخت. چندی که گذشت و در سال 1284 حاج حسین ملک برای اداره املاک پدرش به مشهد سفر کرد. وی در مشهد به خرید املاک زیادی پرداخت و در سال 1316 تصمیم به وقف املاک خود گرفت. در نهایت حاج حسین ملک در سال 1351 چشم بر جهان بست و در حرم مطهر امام رضا (ع) دفن شد.

اماکن موقوفه حاج حسین ملک

بیمارستان رضوی در چناران، بیمارستان سجادیه در تربت جام، کتابخانه تولیت آستان قدس رضوی، کتابخانه ملی ملک و… از جمله املاکی است که حاج حسین ملک وقف کرده است. از دیگر املاک موقوفه ی ایشان می توان به باغ وکیل آباد که آن را به عموم مردم وقف کرده بود، اشاره کرد که مسولیت آن را به شهرداری استان مشهد سپرد. همچنین وقف 510 متر زمین در مشهد به افراد فرهنگی نیز از دیگر کارهای ارزشمند وی به شمار می آید.

خانه تاریخی ملک

سبک معماری خانه تاریخی ملک

خانه تاریخی ملک در اوایل قرن چهاردهم هجری بنا شد و زیر بنایی حدود 600 متر مربع دارد، اما مساحت کلی آن به 1659 متر مربع می رسد. همچنین این بنا محل سکونت حاج حسین ملک بود. بیشترین چیزی که این بنا را به یک ملک تاریخی و دیدنی تبدیل کرده، ترکیب سبک معماری سنتی ایرانی و اروپایی است که در ساخت آن به کار رفته است.

ناگفته نماند که خانه تاریخی ملک مشهد در سال 1385 عنوان خانه توریست را از آن خود کرد. این ملک به یکی از مراکز صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی تبدیل گردید. اکنون نیز در این بنا کارگاه های سفال و سرامیک، کارگاه های فرش بافی و گلیم بافی، کارگاه های جلد سازی و نظیر این ها توسط اساتید برجسته برگزار می شوند.

خانه تاریخی ملک

بخش های مختلف خانه ملک

یکی از شاهکار های بی نظیری که از دوره قاجار به جا مانده است، خانه تاریخی ملک می باشد. این خانه تاریخی به عنوان یکی از آثار ملی کشور ایران ثبت گردیده است. این خانه تاریخی به عنوان یکی از جاهای دیدنی و گردشگری مشهد به شمار می رود.

فضای بیرونی ملک

هنگامی که وارد محوطه بیرونی خانه ملک می شوید پنجره های چوبی و آجرکاری هایی که با ظرافت انجام شده اند نظرتان را به خود جلب می کنند. همچنین یک حوض بزرگ و چمن های زیبا در این محوطه دیده می شود که زیبایی حیاط را دو چندان کرده اند.

خانه تاریخی ملک دارای دو طبقه به صورت مجزا می باشد. در حیاط این ملک یک زیرزمین وجود دارد که در آن حمام بی نظیری ساخته شده است. کاشی کاری های زیبایی که در این حمام به کار رفته حرف های زیادی برای گفتن دارند.

این حمام دارای مساحتی حدود 127 متر بوده و معماری زیبایی که دارد از بخش هایی نظیر میان در، گرمخانه، نمازخانه، آتش دان، محل انبار چوب و مواد سوختنی و همچنین سرویس بهداشتی تشکیل شده است.

فضای داخلی خانه ملک

هنگامی که وارد فضای داخلی خانه تاریخی ملک می شوید اولین چیزی که نظرتان را جلب می کند سقفی است که به صورت مشبک ساخته شده و به منبت کاری مزین شده است. یک شومینه با گچبری بسیار زیبا نیز در محیط داخل قرار دارد که بازدیدکنندگان را محو خود می کند. اتاق هایی که در طبقه بالا قرار دارند به یک موزه شباهت دارند که کارهای دستی افراد به صورت ویترین روی دیوار ها قرار دارند.

خانه تاریخی ملک در سال 1379 مرمت سازی شده و اکنون به عنوان مرکز هنرهای سنتی میراث فرهنگی در استان مشهد فعالیت دارد.

آدرس خانه تاریخی ملک و مسیر دسترسی به آن

از آن جایی که شهر مشهد دارای مسافران و گردشگران زیادی در تمام طول سال می باشد، افراد زیادی هستند که علاوه بر زیارت حرم امام رضا، می خواهند از این مکان تاریخی بسیار زیبا دیدن کنند. این خانه با حرم مطهر رضوی فاصله زیادی نداشته و در خیابان امام خمینی، که یکی از اصلی ترین خیابان های مشهد به شمار می آید، واقع شده است. همین باعث شده مسیر دسترسی به این مکان راحت باشد.

بنابراین مسافران می توانند با استفاده وسایل نقیله عمومی همچون مترو، اتوبوس و تاکسی خود را به این مکان تاریخی و دیدنی برسانند. لازم به ذکر است که بازدید از این مکان زیبا برای عموم آزاد و رایگان بوده و هیچ هزینه ای دریافت نمی شود.

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، خیابان امام خمینی

شماره تماس: 051 3851 8386

راهنما سایت

آدرس

استان خراسان رضوی، مشهد، خیابان امام خمینی

شماره تماس
هزینه بازدید

رایگان

ساعات بازدید از این جاذبه

شنبه

8 الی 18

یک‌شنبه

8 الی 18

دو‌شنبه

8 الی 18

سه‌شنبه

8 الی 18

چهار‌شنبه

8 الی 18

پنج‌شنبه

8 الی 18

جمعه

8 الی 18
مسیریابی آنلاین
مطالب مشابه